اخبار داغ

سهم بالای مالیات در بودجه 99

سهم بالای مالیات در بودجه 99
سقف کل بودجه سال ۹۹ با احتساب درآمد شرکت‌های دولتی ۲۰۳۳ هزار میلیارد تومان خواهد بود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛سقف کل بودجه سال ۹۹ با احتساب درآمد شرکت‌های دولتی ۲۰۳۳ هزار میلیارد تومان خواهد بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

درآمد شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و موسسات انتفاعی ۱۴۸۳ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است.

درآمد اختصاصی دستگاه‌ها و سازمان‌ها نیز ۶۶ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شد که نسبت به مصوب مجلس با کاهش ۶ هزار میلیارد تومانی همراه شد.

عنوان

قانون بودجه- مجلس

مصوبه سران قوا

لایحه بودجه ۹۹

رشد نسبت به مصوب سران

کل بودجه (ماده واحده)

۱۷۴۴

-

۲۰۳۳

 

بودجه شرکت‌های دولتی

۱۲۷۷

-

۱۴۸۳

 

درآمد اختصاصی دستگاه‌ها

۷۲

-

۶۶

 

جمع کل منابع عمومی

۴۴۸

۳۰۹,۵

۴۸۴

۵۶,۳

درآمدها

۲۳۸

۱۹۸,۴

۲۶۱

۳۱,۵

مالیاتی

۱۷۲,۵

۱۲۷

۱۷۵

۳۷,۸

گمرک

۳۲,۵

۱۶

۲۰

۲۵

سایر درآمدها

۵۶,۱

۵۵,۴

۶۶,۱

۱۹,۳۱

منابع حاصل از صادرات نفت و میعانات و گاز

۱۵۳

۵۵,۶

۱۰۰

۷۹,۸

واگذاری دارایی‌های مالی

۵۱

۵۱

۹۴,۵

۸۵,۳

اوراق مالی اسلامی

۴۳

۴۴

۸۰

۸۱,۸

سایر منابع و واگذاری شرکت‌ها

۵

۷

۱۴,۵

۱۰۷,۱

فروش اموال و مولدسازی دارایی‌ها

-

۴

۲۸,۵

 

کل منابع عمومی بودجه ۴۸۴ هزار میلیارد تومان که سهم درامدها با احتساب مالیات،‌گمرک و سایر درآمدها بالغ بر۲۶۱ هزار میلیارد تومان است.

درآمدهای نفتی بودجه ۹۹

همچنین منابع حاصل از صادرات نفت و میعانات و گاز بالغ بر ۱۰۰ هزار میلیارد تومان مفروض شد. دولت در شرایط عادی باید ۳۶ درصد از این منابع را به صندوق توسعه ملی واریز کند و ۱۴,۵ درصد سهم شرکت ملی نفت است. 

با این حساب درآمدی که از محل صادرات نفت و میعانات گازی به دولت می‌رسد ۱۰,۹ میلیارد دلار بود که از این میزان ۱۰.۵ میلیارد دلار با ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالاهای اساسی است و ۰.۴ میلیارد دلار آن با احتساب دلار نیمایی ۸۵۰۰ تومانی محاسبه می‌شود که در مجموع درآمد ۴۷۶۰۰ میلیارد تومانی از این محل بدست می‌آید.

علاوه بر این رقم ۱۶ درصد سهم صندوق را دولت در اختیار می گیرد که با ارز نیمایی ۸۵۰۰ تومانی ۳,۵۵ میلیارد دلار معادل ۳۰۱۰۰ میلیارد تومان می‌شود بنابراین کل درآمد حاصل از صادرات نفت و میعانات گازی ۷۷۷۰۰ میلیارد تومان می‌شود.

از سوی دیگر، صادرات گاز نیز حدود ۴ میلیارد دلار با ارز ۸۵۰۰ تومانی نیمایی محاسبه می‌شود که سهم دولت ۲۲۲۰۰ میلیارد تومان است. در نتیجه، کل درآمدهای نفتی (حاصل از صادرات نفت و میعانات گازی و گاز) بالغ بر ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است. با این وجود، رئیس سازمان برنامه و بودجه برای اولین بار معتقد است که سهم صندوق توسعه ملی از درآمد صادراتی نفت و میعانات گازی (همان ۱۶ درصد) در بودجه درآمد نفت محسوب نمی شود و آن را بازگشت به منابع تلقی می کند. از سوی دیگر هم آقای نوبخت برای اولین بار درآمد صادرات گاز را جزو منابع نفتی نمی نامد و به همین دلیل، رقم درآمدهای نفتی را حدود ۴۷-۴۸ هزار میلیارد تومان اعلام کرده اند. 

همچنین در بخش مصارف ۳۶۷ هزار میلیارد تومان برای اعتبارات هزینه‌ای (حقوق و دستمزد و هزینه‌های جاری دستگاه‌ها) و ۷۰ هزار میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی و زیرساخت‌ها در نظر گرفته شد.

تملک دارایی‌های مالی یا همان بازپرداخت اوراق منتشر شده ۴۷۶۰۰ میلیارد تومان است که ۴۰ هزار میلیارد تومان مربوط به بازپرداخت اصل اوراق است.

یکی از نکات قابل توجه در لایحه بودجه حذف منابع ناشی از ساماندهی بخشی از معافیت‌های مالیاتی بوده که با نظر وزیر اقتصاد و هیات وزیران از لایحه خارج شد. این معافیت‌ها شامل هنرمندان، مناطق آزاد و صادرکنندگان و سایر بوده است.

با توجه به کسری منابع بودجه برخی ارقام مندرج برای درآمدها صرفا نقش تراز کردن بودجه داشته و نمی‌توان روی تحقق آن حساب باز کرد.کارشناسان امیدوارند با توجه به عملکرد بودجه ۹۸ و پیش بینی نادرست از منابع ناشی از صادرات نفت و اما واگر درباره تحقق برخی منابع دیگر مانند فروش اموال مازاد و دارایی ها و نیز مالیات ناظر به اوضاع اقتصادی کشور، نمایندگان مجلس نسبت به اصلاح و واقعی شدن ارقام کلان بودجه اقدام نمایند تا بار دیگر شاهد اصلاح گسترده بودجه در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا نباشیم.

منبع: آنا

انتهای پیام/

,

درآمد شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و موسسات انتفاعی ۱۴۸۳ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است.

,

درآمد اختصاصی دستگاه‌ها و سازمان‌ها نیز ۶۶ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شد که نسبت به مصوب مجلس با کاهش ۶ هزار میلیارد تومانی همراه شد.

,

عنوان

قانون بودجه- مجلس

مصوبه سران قوا

لایحه بودجه ۹۹

رشد نسبت به مصوب سران

کل بودجه (ماده واحده)

۱۷۴۴

-

۲۰۳۳

 

بودجه شرکت‌های دولتی

۱۲۷۷

-

۱۴۸۳

 

درآمد اختصاصی دستگاه‌ها

۷۲

-

۶۶

 

جمع کل منابع عمومی

۴۴۸

۳۰۹,۵

۴۸۴

۵۶,۳

درآمدها

۲۳۸

۱۹۸,۴

۲۶۱

۳۱,۵

مالیاتی

۱۷۲,۵

۱۲۷

۱۷۵

۳۷,۸

گمرک

۳۲,۵

۱۶

۲۰

۲۵

سایر درآمدها

۵۶,۱

۵۵,۴

۶۶,۱

۱۹,۳۱

منابع حاصل از صادرات نفت و میعانات و گاز

۱۵۳

۵۵,۶

۱۰۰

۷۹,۸

واگذاری دارایی‌های مالی

۵۱

۵۱

۹۴,۵

۸۵,۳

اوراق مالی اسلامی

۴۳

۴۴

۸۰

۸۱,۸

سایر منابع و واگذاری شرکت‌ها

۵

۷

۱۴,۵

۱۰۷,۱

فروش اموال و مولدسازی دارایی‌ها

-

۴

۲۸,۵

 
,

عنوان

قانون بودجه- مجلس

مصوبه سران قوا

لایحه بودجه ۹۹

رشد نسبت به مصوب سران

کل بودجه (ماده واحده)

۱۷۴۴

-

۲۰۳۳

 

بودجه شرکت‌های دولتی

۱۲۷۷

-

۱۴۸۳

 

درآمد اختصاصی دستگاه‌ها

۷۲

-

۶۶

 

جمع کل منابع عمومی

۴۴۸

۳۰۹,۵

۴۸۴

۵۶,۳

درآمدها

۲۳۸

۱۹۸,۴

۲۶۱

۳۱,۵

مالیاتی

۱۷۲,۵

۱۲۷

۱۷۵

۳۷,۸

گمرک

۳۲,۵

۱۶

۲۰

۲۵

سایر درآمدها

۵۶,۱

۵۵,۴

۶۶,۱

۱۹,۳۱

منابع حاصل از صادرات نفت و میعانات و گاز

۱۵۳

۵۵,۶

۱۰۰

۷۹,۸

واگذاری دارایی‌های مالی

۵۱

۵۱

۹۴,۵

۸۵,۳

اوراق مالی اسلامی

۴۳

۴۴

۸۰

۸۱,۸

سایر منابع و واگذاری شرکت‌ها

۵

۷

۱۴,۵

۱۰۷,۱

فروش اموال و مولدسازی دارایی‌ها

-

۴

۲۸,۵

 
,

عنوان

قانون بودجه- مجلس

مصوبه سران قوا

لایحه بودجه ۹۹

رشد نسبت به مصوب سران

کل بودجه (ماده واحده)

۱۷۴۴

-

۲۰۳۳

 

بودجه شرکت‌های دولتی

۱۲۷۷

-

۱۴۸۳

 

درآمد اختصاصی دستگاه‌ها

۷۲

-

۶۶

 

جمع کل منابع عمومی

۴۴۸

۳۰۹,۵

۴۸۴

۵۶,۳

درآمدها

۲۳۸

۱۹۸,۴

۲۶۱

۳۱,۵

مالیاتی

۱۷۲,۵

۱۲۷

۱۷۵

۳۷,۸

گمرک

۳۲,۵

۱۶

۲۰

۲۵

سایر درآمدها

۵۶,۱

۵۵,۴

۶۶,۱

۱۹,۳۱

منابع حاصل از صادرات نفت و میعانات و گاز

۱۵۳

۵۵,۶

۱۰۰

۷۹,۸

واگذاری دارایی‌های مالی

۵۱

۵۱

۹۴,۵

۸۵,۳

اوراق مالی اسلامی

۴۳

۴۴

۸۰

۸۱,۸

سایر منابع و واگذاری شرکت‌ها

۵

۷

۱۴,۵

۱۰۷,۱

فروش اموال و مولدسازی دارایی‌ها

-

۴

۲۸,۵

  ,

عنوان

قانون بودجه- مجلس

مصوبه سران قوا

لایحه بودجه ۹۹

رشد نسبت به مصوب سران

,

عنوان

,

عنوان

,

قانون بودجه- مجلس

,

قانون بودجه- مجلس

,

مصوبه سران قوا

,

مصوبه سران قوا

,

لایحه بودجه ۹۹

,

لایحه بودجه ۹۹

,

رشد نسبت به مصوب سران

,

رشد نسبت به مصوب سران

,

کل بودجه (ماده واحده)

۱۷۴۴

-

۲۰۳۳

 

,

کل بودجه (ماده واحده)

,

کل بودجه (ماده واحده)

,

۱۷۴۴

,

۱۷۴۴

,

-

,

-

,

۲۰۳۳

,

۲۰۳۳

,

 

,

 

,

بودجه شرکت‌های دولتی

۱۲۷۷

-

۱۴۸۳

 

,

بودجه شرکت‌های دولتی

,

بودجه شرکت‌های دولتی

,

۱۲۷۷

,

۱۲۷۷

,

-

,

-

,

۱۴۸۳

,

۱۴۸۳

,

 

,

 

,

درآمد اختصاصی دستگاه‌ها

۷۲

-

۶۶

 

,

درآمد اختصاصی دستگاه‌ها

,

درآمد اختصاصی دستگاه‌ها

,

۷۲

,

۷۲

,

-

,

-

,

۶۶

,

۶۶

,

 

,

 

,

جمع کل منابع عمومی

۴۴۸

۳۰۹,۵

۴۸۴

۵۶,۳

,

جمع کل منابع عمومی

,

جمع کل منابع عمومی

,

۴۴۸

,

۴۴۸

,

۳۰۹,۵

,

۳۰۹,۵

,

۴۸۴

,

۴۸۴

,

۵۶,۳

,

۵۶,۳

,

درآمدها

۲۳۸

۱۹۸,۴

۲۶۱

۳۱,۵

,

درآمدها

,

درآمدها

,

۲۳۸

,

۲۳۸

,

۱۹۸,۴

,

۱۹۸,۴

,

۲۶۱

,

۲۶۱

,

۳۱,۵

,

۳۱,۵

,

مالیاتی

۱۷۲,۵

۱۲۷

۱۷۵

۳۷,۸

,

مالیاتی

,

مالیاتی

,

۱۷۲,۵

,

۱۷۲,۵

,

۱۲۷

,

۱۲۷

,

۱۷۵

,

۱۷۵

,

۳۷,۸

,

۳۷,۸

,

گمرک

۳۲,۵

۱۶

۲۰

۲۵

,

گمرک

,

گمرک

,

۳۲,۵

,

۳۲,۵

,

۱۶

,

۱۶

,

۲۰

,

۲۰

,

۲۵

,

۲۵

,

سایر درآمدها

۵۶,۱

۵۵,۴

۶۶,۱

۱۹,۳۱

,

سایر درآمدها

,

سایر درآمدها

,

۵۶,۱

,

۵۶,۱

,

۵۵,۴

,

۵۵,۴

,

۶۶,۱

,

۶۶,۱

,

۱۹,۳۱

,

۱۹,۳۱

,

منابع حاصل از صادرات نفت و میعانات و گاز

۱۵۳

۵۵,۶

۱۰۰

۷۹,۸

,

منابع حاصل از صادرات نفت و میعانات و گاز

,

منابع حاصل از صادرات نفت و میعانات و گاز

,

۱۵۳

,

۱۵۳

,

۵۵,۶

,

۵۵,۶

,

۱۰۰

,

۱۰۰

,

۷۹,۸

,

۷۹,۸

,

واگذاری دارایی‌های مالی

۵۱

۵۱

۹۴,۵

۸۵,۳

,

واگذاری دارایی‌های مالی

,

واگذاری دارایی‌های مالی

,

۵۱

,

۵۱

,

۵۱

,

۵۱

,

۹۴,۵

,

۹۴,۵

,

۸۵,۳

,

۸۵,۳

,

اوراق مالی اسلامی

۴۳

۴۴

۸۰

۸۱,۸

,

اوراق مالی اسلامی

,

اوراق مالی اسلامی

,

۴۳

,

۴۳

,

۴۴

,

۴۴

,

۸۰

,

۸۰

,

۸۱,۸

,

۸۱,۸

,

سایر منابع و واگذاری شرکت‌ها

۵

۷

۱۴,۵

۱۰۷,۱

,

سایر منابع و واگذاری شرکت‌ها

,

سایر منابع و واگذاری شرکت‌ها

,

۵

,

۵

,

۷

,

۷

,

۱۴,۵

,

۱۴,۵

,

۱۰۷,۱

,

۱۰۷,۱

,

فروش اموال و مولدسازی دارایی‌ها

-

۴

۲۸,۵

  ,

فروش اموال و مولدسازی دارایی‌ها

,

فروش اموال و مولدسازی دارایی‌ها

,

-

,

-

,

۴

,

۴

,

۲۸,۵

,

۲۸,۵

,  ,

کل منابع عمومی بودجه ۴۸۴ هزار میلیارد تومان که سهم درامدها با احتساب مالیات،‌گمرک و سایر درآمدها بالغ بر۲۶۱ هزار میلیارد تومان است.

,

درآمدهای نفتی بودجه ۹۹

,

همچنین منابع حاصل از صادرات نفت و میعانات و گاز بالغ بر ۱۰۰ هزار میلیارد تومان مفروض شد. دولت در شرایط عادی باید ۳۶ درصد از این منابع را به صندوق توسعه ملی واریز کند و ۱۴,۵ درصد سهم شرکت ملی نفت است. 

,

با این حساب درآمدی که از محل صادرات نفت و میعانات گازی به دولت می‌رسد ۱۰,۹ میلیارد دلار بود که از این میزان ۱۰.۵ میلیارد دلار با ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالاهای اساسی است و ۰.۴ میلیارد دلار آن با احتساب دلار نیمایی ۸۵۰۰ تومانی محاسبه می‌شود که در مجموع درآمد ۴۷۶۰۰ میلیارد تومانی از این محل بدست می‌آید.

,

علاوه بر این رقم ۱۶ درصد سهم صندوق را دولت در اختیار می گیرد که با ارز نیمایی ۸۵۰۰ تومانی ۳,۵۵ میلیارد دلار معادل ۳۰۱۰۰ میلیارد تومان می‌شود بنابراین کل درآمد حاصل از صادرات نفت و میعانات گازی ۷۷۷۰۰ میلیارد تومان می‌شود.

,

از سوی دیگر، صادرات گاز نیز حدود ۴ میلیارد دلار با ارز ۸۵۰۰ تومانی نیمایی محاسبه می‌شود که سهم دولت ۲۲۲۰۰ میلیارد تومان است. در نتیجه، کل درآمدهای نفتی (حاصل از صادرات نفت و میعانات گازی و گاز) بالغ بر ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است. با این وجود، رئیس سازمان برنامه و بودجه برای اولین بار معتقد است که سهم صندوق توسعه ملی از درآمد صادراتی نفت و میعانات گازی (همان ۱۶ درصد) در بودجه درآمد نفت محسوب نمی شود و آن را بازگشت به منابع تلقی می کند. از سوی دیگر هم آقای نوبخت برای اولین بار درآمد صادرات گاز را جزو منابع نفتی نمی نامد و به همین دلیل، رقم درآمدهای نفتی را حدود ۴۷-۴۸ هزار میلیارد تومان اعلام کرده اند. 

,

همچنین در بخش مصارف ۳۶۷ هزار میلیارد تومان برای اعتبارات هزینه‌ای (حقوق و دستمزد و هزینه‌های جاری دستگاه‌ها) و ۷۰ هزار میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی و زیرساخت‌ها در نظر گرفته شد.

,

تملک دارایی‌های مالی یا همان بازپرداخت اوراق منتشر شده ۴۷۶۰۰ میلیارد تومان است که ۴۰ هزار میلیارد تومان مربوط به بازپرداخت اصل اوراق است.

,

یکی از نکات قابل توجه در لایحه بودجه حذف منابع ناشی از ساماندهی بخشی از معافیت‌های مالیاتی بوده که با نظر وزیر اقتصاد و هیات وزیران از لایحه خارج شد. این معافیت‌ها شامل هنرمندان، مناطق آزاد و صادرکنندگان و سایر بوده است.

,

با توجه به کسری منابع بودجه برخی ارقام مندرج برای درآمدها صرفا نقش تراز کردن بودجه داشته و نمی‌توان روی تحقق آن حساب باز کرد.کارشناسان امیدوارند با توجه به عملکرد بودجه ۹۸ و پیش بینی نادرست از منابع ناشی از صادرات نفت و اما واگر درباره تحقق برخی منابع دیگر مانند فروش اموال مازاد و دارایی ها و نیز مالیات ناظر به اوضاع اقتصادی کشور، نمایندگان مجلس نسبت به اصلاح و واقعی شدن ارقام کلان بودجه اقدام نمایند تا بار دیگر شاهد اصلاح گسترده بودجه در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا نباشیم.

,

منبع: آنا

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه