اخبار داغ

گزارش

دانش آموزان قزوینی در راه مسابقات جهانی رباتیک/ نخبه‌های کوچک برای کسب سکوهای بزرگ تلاش می‌کنند

دانش آموزان قزوینی در راه مسابقات جهانی رباتیک/ نخبه‌های کوچک برای کسب سکوهای بزرگ تلاش می‌کنند
دانش‌آموزان رشته‌ رباتیک کانون ارمغان دانش، گرد هم آمده‌ بودند تا با تلاش و مهارتشان پرچم ایران را در مسابقات جهانی رباتیک به اهتزاز درآورند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح‌قزوین، این روزها دغدغه‌ خانواده‌های ایرانی به سمت و سوی دیگری جهت یافته‌ و بیشترین نگرانی آن‌ها مسئله‌ آینده‌ شغلی فرزندان است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح‌قزوین,

از سوی دیگر وجود شبکه‌های مجازی و اجتماعی، بازی‌های رایانه‌ای و دیگر ابزارهای ارتباطی شور و شوق کودکی، نوجوانی و جوانی را از بسیاری از انسان‌ها گرفته ‌است و این دسته از مسائل گاهی نگرانی یک اجتماع نسبت به آینده را ابراز می‌کند.

,

اما گذراندن دوره‌ها و کلاس‌های تئوری و آکادمیک شاید به تنهایی پاسخگوی نیازهای دوره‌ جوانی نباشد. کودک و نوجوان یا حتی جوان ایرانی این روزها نیاز خود را تنها در کسب اطلاعات خلاصه نمی‌کند بلکه او در جست‌وجوی مسیری است که علم با مهارت و تجربه ترکیب شود تا ماحصل کار خود را در موفقیت‌های بزرگ ببیند.

,

در راستای همین مسئله خبری با عنوان اعزام دانش‌آموزان قزوینی به مسابقات جهانی رباتیک به گوشمان رسید و برای پیگیری مسئله راهی آموزشگاه شدیم تا صحت ماجرا را از زبان مدیر آموزشگاه و دانش‌آموزان جویا شویم.

,

با ورود به آموزشگاه کوچک "ارمغان دانش" که هدف بزرگی را برای موفقیت دانش‌آموزان در نظر گرفته‌ بود، به سراغ پرهام ساغرچی‌ها مدیر مرکز رباتیک ارمغان دانش استان قزوین رفتیم.

,

ساغرچی‌ها درباره‌ مسابقه اینگونه برایمان گفت: کانون رباتیک ارمغان دانش، فعالیت خود را در حوزه‌ آموزش رباتیک از ابتدای سال‌ جاری آغاز کرده ‌است و دانش ‌پژوهان خود را برای شرکت در مسابقات آماده می‌کند.

,

وی افزود: دانش‌آموزان کانون ارمغان دانش با پشت ‌سر گذاشتن دو ترم آموزشی برای شرکت در دو مسابقه آماده ‌شده‌اند که اولین مسابقات در سطح کشوری در دانشگاه صنعتی شریف با عنوان "نات‌کاپ" برگزار می‌شود.

,

مدیر مسئول کانون ارمغان دانش اذعان کرد: دومین مرحله‌ مسابقات در سطح جهانی با عنوان مسابقات رباتیک "فیرا" است که هر ساله در یکی از کشورها برگزار می‌شود و در سال جاری ایران به عنوان کشور میزبان برگزاری مسابقات جهانی رباتیک را به عهده ‌گرفته است.

,

وی گفت: مسابقات جهانی فیرا در دو مرحله‌ اسفندماه و مرداد‌ برگزار می‌شود، همچنین این مسابقات در لیدهای مختلفی برگزار می‌شود که دانش ‌پژوهان استان قزوین در بخش ربات‌های پروازی یا به اصطلاح پهباد آماده‌ مسابقات می‌شوند.

,

 

,

, ,

ساغرچی‌ها در ادامه درباره‌ روند آموزشی دانش‌آموزان بیان کرد: دانش‌آموزان کانون ارمغان دانش از تابستان سال‌ جاری در حوزه‌ رباتیک در حال گذراندن مراحل آموزشی برای شرکت در مسابقات هستند.

,

وی ادامه داد: مسابقات ربات‌های پرواز، بخش نسبتا سخت و چالش ‌برانگیز نسبت به سایر مسابقات محسوب می‌شود زیرا ربات در این قسمت باید در فضا بدون استفاده ‌از هیچ تکیه‌گاهی کنترل شود همچنین دانش‌آموزان باید در این ربات‌ از قسمت بینایی ‌ماشین و دینامیک استفاده کنند.

,

مسئول کانون ارمغان دانش تصریح کرد: دانش‌آموزان برای شرکت در مسابقات ربات‌های پرواز سه مرحله‌ آموزشی را سپری می‌کنند که یکی از این بخش‌ها برنامه‌نویسی برای دست‌یابی به هوش‌ مصنوعی است که ربات با هوش مصنوعی می‌تواند دستورات درخواستی را اجرا کند.

,

این استاد رباتیک عنوان کرد: امروزه ایران از نظر علم رباتیک پرچم‌دار کشورهای دیگر است چراکه به سوی هوش مصنوعی و هوشمندسازی حرکت‌ کرده‌ است.

وی در ادامه گفت: استان قزوین با وجود ظرفیت بالای رشته‌ رباتیک در دانشگاه‌ آزاد پیشگام این علم روز دنیا در کشور است و هدف کانون ارمغان دانش مطرح‌ کردن استان قزوین در بخش رباتیک دانش‌آموزی است.

,
,
,

ساغرچی‌ها تاکید کرد: شش تیم چهار نفره از دانش‌آموزان استان قزوین در اسفند ماه سال‌ جاری به مسابقات جهانی "فیرا" اعزام می‌شوند البته دانش‌آموزان بیشتری برای شرکت در مسابقات "نات‌کاپ" آماده‌ هستند.

,

مدیر مسئول کانون ارمغان دانش استان قزوین در پایان صحبت‌های خود ابراز کرد: مسابقات جهانی "فیرا" از سطح بسیار بالایی برخوردار است زیرا دانش‌آموزان از سراسر جهان در این مسابقات حضور دارند که من جایگاه دانش‌آموزان استان قزوین را در سکوی جهانی به عنوان پرچمداران ایرانی ارزیابی می‌کنم.

,

در ادامه برای صحبت‌ با دانش‌آموزان در کلاس آموزشی حاضر شدیم تا ضمن آشنایی با آن‌ها از حس و ‌حالشان برای شرکت در مسابقات جهانی رباتیک مطلع شویم.

,

کنار هشت نفر از دانش‌آموزان نشستیم تا باهم گپ‌وگفتی داشته‌باشیم، حضور در کنار بچه‌ها انرژی و نشاط خاصی به انسان منتقل می‌کرد از سوی دیگر این هشت دانش‌آموز که امروز پای آموزش رباتیک نشسته بودند رتبه‌داران علمی و هنری استان قزوین هم محسوب می‌شدند.

,

, ,

 

,

حضور سه‌ قلوها توجه ما را به جلب کرد آتنا، ملیکا و سونیا رستم‌علیلو سه ‌قلوهای کلاس هشتم بودند که بعد از صحبت با آن‌ها متوجه شدیم که پیشروهای المپیادهای علمی و جشنواره‌های استانی هستند و هرسه مدال نقره‌ فیزیک را در المپیاد ۱۰kکسب کرده‌اند.

,

ملیکا علاوه بر مدال فیزیک در این جشنواره نیز مدال برنز ریاضی را هم از آن خود کرده بود، می‌گفت که به همراه خواهران خود دیپلم افتخار المپیاد کانگورو را به دست آورده و به طور اتفاقی با مرکز ارمغان دانش آشنا شده ‌بودند.

,

آنیتا به نمایندگی از خواهران خود گفت: من و خواهرانم از مدرسه‌ فرزانگان محسن و مهدی شالباف به این مرکز آموزشی می‌آییم و رشته‌ رباتیک از سطح‌ بالای علمی برخوردار است که شاید برای تحصیل در مقاطع دانش‌آموزی بالا باشد اما این مطالب سنگین با بیان ساده‌‌ استاد برای ما بسیار دلنشین و قابل درک‌ است.

,

دانش‌ پژوه رشته‌ رباتیک افزود: با کمک استاد موفق به ساخت دو ربات تعقیب‌خط و آتش‌نشان شدیم و هم‌اکنون درحال ساخت و آموزش ربات پرنده‌ فیرا هستیم.

,

وی ادامه داد: مسابقات فیرا اسفند ماه‌ سال جاری در دو بخش ربات متحرک و پرواز برگزار می‌شود که حوزه‌ مسابقات ما ربات پرواز است.

,

رستم علی‌لو بیان کرد: رباتی که با آن به استقبال مسابقات جهانی فیرا می‌رویم ربات "تلو" است که با وزن سبک خود تمام معیارهای لازم برای شرکت در مسابقه را دارا است.

,

این دانش‌آموز قزوینی درباره‌ ربات تلو ابراز کرد: دوربینی در قسمت جلوی ربات تلو کار شده ‌است که وظیفه‌ شناسایی بارکدها را به عهده ‌دارد و بعد از شناسایی و اسکن بارکد دستوراتی را که به آن داده شده انجام می‌دهد.

,

وی ادامه داد: ربات تلو بعد از شناسایی بارکدها از حدود 8 الی12 دروازه می‌گذرد و سپس در باند فرود خود به زمین می‌نشیند که مراحل و دستورات اجرایی عملکرد ربات توسط برنامه‌نویسی برای ربات تعریف می‌شود؛ زبان پایتون به عنوان زبان ارتباطی انسان و ربات مطرح شده ‌است و ما در کنار ساخت ربات زبان آن را نیز در این آموزشگاه فرامی‌گیریم.

,

این هنرجو گفت: ربات دارای هوش ‌مصنوعی است یعنی ربات‌ها با وجود هوش‌های مصنوعی می‌توانند دستوراتی را که ما به آن‌ها ابلاغ می‌کنیم انجام دهند که این مسئله می‌تواند رفاه هرچه ‌بیشتر انسان‌ها را فراهم کند.

,

, ,

 

,

آنیتا بیان‌ کرد: با خواهرانم تصمیم ‌داریم، پرچم ایران را در مسابقات فیرا بالا ببریم اگرچه سطح مسابقات بالا است و ما جزو کم ‌تجربه‌ترین گروه‌ها حساب‌ می‌شویم اما جایگاه خود را روی مقام سوم مسابقات جهانی ارزیابی می‌کنیم.

,

وی در پایان چنین گفت: دانش‌آموزان در هر مقطع سنی نباید توانایی خود را نادیده بگیرند و برای کسب موفقیت‌های بیشتر استعدادهای خود را بشناسند و در این مسیر گام بردارند.

,

آن‌سوی دیگر علی، امین و آتنا گودرزی روی صندلی‌های کلاس نشسته بودند که سه‌قلوهای دیگر کلاس محسوب می‌شدند؛ از لابه‌لای حرف‌هایشان متوجه شدیم که در عرصه‌ موسیقی فعالیت دارند و مدال نقره‌ المپیاد فیزیک و مسابقات lmc، دیپلم افتخار مسابقات کانگورو، مقام استانی جشنواره‌ جابربن حیان و مقاماتی در رشته‌ شطرنج را به دست آورده‌اند.

,

آتنا به نمایندگی از برادران خود سر صحبت را باز کرد و برایمان گفت: من و برادرانم به رشته‌ رباتیک بسیار علاقه داشتیم و مادرم از طرق کانال‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های شبکه‌های اجتماعی با کانون ارمغان‌دانش آشنا شد و ما از این راه وارد رشته‌ رباتیک شدیم. بخش برنامه‌نویسی در رباتیک یک بخش بسیار جذاب و شیرین است که در آینده به عنوان علم روز می‌تواند کارایی‌های بسیاری داشته ‌باشد.

,

وی افزود: رباتیک یک رشته‌ بسیار گسترده است اما بیان ساده‌ استاد همه‌ ما را مجذوب این رشته کرد. رباتیک مانند یک آجیل ترکیبی از تمام رشته‌ها و علم‌های روز دنیا است و ما در این رشته با بسیاری از مهارت‌ها آشنا می‌شویم.

,

این دانش‌آموز قزوینی بیان کرد: ما برای شرکت در بخش ربات‌های پرواز مسابقات فیرا خود را آماده‌ کرده‌ایم و ربات انتخابی ما برای شرکت در مسابقات ربات "تلو" است، این ربات با استفاده از زبان برنامه‌ریزی پایتون که یکی از به روزترین زبان‌های دنیا محسوب می‌شود نیز نوشته شده ‌‌است.

,

وی ادامه داد: زبان برنامه ‌نویسی پایتون یکی از زبان‌های مهم دنیا است و این زبان بیشتر مورد استفاده‌ صاحب‌نظران علمی قرارمی‌گیرد و برقراری ارتباط بین انسان و ربات را آسان می‌کند.

,

 

,

این نوجوان ابراز کرد: تلاش ما برای شرکت در مسابقات جهانی فیرا اهتزاز پرچم ایران در سطح جهانی است حتی اگر این مسابقات به نتایج مطلوب نیز منتهی نشود حضور ما برای اولین بار برای شرکت در مسابقات جهانی افتخار و تجربه‌ای برای شرکت در مسابقات جهانی بعدی خواهد بود.

,

وی در پایان گفت: استان قزوین در سطح دانشجویی پرچم‌دارایران است و ما در تلاشیم تا استان قزوین را در سطح دانش‌آموزی به مردم معرفی کرده و قزوین را به مهد رباتیک ایران تبدیل کنیم.

,

شقایق رستگار کوچکترین عضو تیم که پایه‌ هفتم است رشته‌ی کلام را به دست گرفت و برایمان از فعالیت‌هایش گفت: در دبستان فروغی مشغول به تحصیل هستم و در کنار درس‌خواندن نیز در موسیقی ارف، والیبال و چرتکه فعالیت دارم و در این رشته‌ها مقامات استانی به دست آورده‌ام.

,

وی افزود: از پنج‌سالگی در دوره‌های رباتیک شرکت می‌کردم و به این رشته علاقه‌ بسیاری داشتم و اتفاقی با این آموزشگاه آشنا شدم و حالا دو ترمی‌ است که در کلاس‌های آموزش رباتیک ارمغان دانش شرکت می‌کنم.

,

رستگار ادامه داد: دوره‌های رباتیکی که قبلا در آن شرکت می‌کردم تنها به آموزش بخش مکانیک خلاصه می‌شد و هیچ ارزیابی و یا مسابقاتی در آن‌ها وجود نداشت.

,

این دانش‌آموز اذعان کرد: کلاس‌های رباتیک کانون ارمغان دانش از سطح بالایی برخوردار است و در سطح دانشگاه‌ها تدریس می‌شود اما در این مکان با روش ساده آموزش داده‌ می‌شود که با تمرین و دقت یادگیری آن‌ها ساده است.

,

وی ابراز کرد: مکانیک، الکترونیک و برنامه‌نویسی از شاخه‌های تحصیلی سختی به شمار می‌روند اما ما در طول دو ترم موفق شدیم تا به راحتی برنامه‌نویسی و قسمت مکانیکی رباتیک را یاد بگیریم و برای شرکت در مسابقات حاضر شویم.

,

رستگار عنوان کرد: مسابقه برای ما محل تجربه و سکوی پرش به سوی پیشرفت‌های خوب است و حتی اگر در این مسابقه برنده نشویم، می‌توانم بگویم در مسابقات بعدی حتما مقامات خوبی به دست می‌آوریم.

,

شقایق مانند سایر دوستانش درباره‌ مسابقات توضیح مختصری داد و در ادامه گفت: مسابقات فیرا در دو بخش U14 و 19 U برگزار می‌شود و افرادی که زیر 14سال هستند در مسابقات U14 و افراد بالای 14سال در مسابقات U19 شرکت می‌‎کنند و من با 12سال سن همراه هم‌تیمی‌های خود در مسابقات بالای 14سال شرکت می‌کنم زیرا معتقد هستم برای رسیدن به موفقیت باید از کودکی دوره‌های آموزشی را طی کرد.

,

 

,

کوچکترین عضو تیم مسابقات بیان کرد: هر انسان استعدادهایی دارد که لازم است برای شناسایی و پرورش آن‌ها تلاش کند. انتخاب هدف و حرکت به سوی آن انسان را زودتر به پله‌های ترقی می‌رساند و دانش‌آموزان باید بدانند که هرکدام از آن‌ها می‌توانند انسان‌های بزرگی باشند زیرا انسان‌های بزرگ زاده نمی‌شوند بلکه ساخته می‌شوند.

,

پویا قموشی بزرگترین عضو تیم مسابقات رباتیک جهانی فیرا در ادامه‌ی صحبت‌های دوستانش خودش را معرفی کرد و گفت: در رشته‌ ریاضی‌ فیزیک پایه‌ دوازدهم مشغول تحصیل هستم و از 9 سالگی در کلاس‌های رباتیک شرکت می‌کردم.

,

وی افزود: این کلاس‌ها در سطح مدرسه بود و نتیجه‌ی کار در سطح استانی یا کشوری مطرح نمی‌شد، در سال جاری به طور اتفاقی از طریق بروشورهای تبلیغاتی با کانون ارمغان دانش آشنا شدم و اکنون خودم را برای شرکت در مسابقات جهانی آماده می‌کنم.

,

این دانش پژوه بیان کرد: رشته‌ رباتیک پیش‌زمینه خوبی برای دست‌یافتن به جایگاه‌های بزرگ است و هر بخش رباتیک مانند الکترونیک، برنامه‌نویسی و مکانیک به طور مجزا می‌تواند کارایی‌های لازم را داشته ‌باشد.

,

این نوجوان درباره‌ رشته‌ رباتیک تاکید کرد: جهان امروز به سوی صنعت و تکنولوژی درحال پیشروی است و رباتیک یکی از رشته‌های علم روز است که می‌تواند آینده‌ خوبی را برای کشور رقم بزند؛ بخش مکانیک ربات به طراحی بدنه‌ ربات منتهی می‌شود که بنا به شرایط تعریف شده این بدنه گاهی سبک، گاهی مستحکم و گاهی باید سریع باشد.

,

وی در ادامه گفت: بخش الکترونیکی ربات بخش مهم دیگری است که به ذخیره‌ و بهینه مصرف کردن انرژی منتهی می‌شود و بخش برنامه نویسی زبان تعریف شده‌ای برای برقراری ارتباط بین انسان و ربات است و دستورات انسان را به ربات منتقل می‌کند.

,

, ,

این دانش‌آموز فعال ابراز کرد: آشنایی با زبان پایتون و ربات، شیرینی حضور در کلاس‌ها را افزایش داد و باعث شد ما امروز در مسیر مسابقات جهانی قرار بگیریم؛ امسال کشور ایران میزبان برگزاری مسابقات جهانی فیرا است و مسابقات از سطح بالایی برخوردار است و رقیبان ما از کشورهای دیگر در این مسابقات حضور دارند.

,

وی عنوان کرد: با توجه به بالابودن سطح مسابقات لازم است تلاش ما برای قرارگیری در سکوهای نفرات برتر چند برابر شود و نتیجه‌ کار اهتزاز پرچم ایران در میان سایر کشورها باشد.

,

این دانش ‌پژوه جوان ادامه داد: پیشرفت و موفقیت تنها در تحصیل خلاصه نمی‌‌‌‌‌‌‌شود بلکه کسب مهارت باید هم‌ تراز با تحصیل پیش‌ برود تا موفقیت تحقق پیدا کند، دانش‌آموزان باید علاوه بر درس‌خواندن در کلاس‌های مهارتی و عملیاتی شرکت و والدین فرزندان خود را برای شرکت در این دوره‌ها حمایت کنند.

,

دانش‌آموزان رشته‌ رباتیک کانون ارمغان دانش که گردهم آمده‌ بودند تا با تلاش و مهارتشان پرچم ایران را در این علم روز دنیا به اهتزاز دربیاورند نیز در پایان با امیدهایی که برای موفقیتشان داشتند ما را بدرقه کردند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه