اخبار داغ

روایتی از دیدارهای چند دقیقه‌ای با مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره)؛

دیدارهایی که یاد شهید رجایی را زنده می‌کند/ کوخ‌نشینانی که روی مشکلات را کم کردند

دیدارهایی که یاد شهید رجایی را زنده می‌کند/ کوخ‌نشینانی که روی مشکلات را کم کردند
طی دیدارهایی که با خانواده‌های مددجویان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) صورت می‌گیرد درس‌های بزرگی از زندگی نهفته است که بیانش خالی از لطف نیست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، کمیته امداد امام خمینی (ره) خدمات مختلفی به خانواده‌های مددجوی تحت حمایت می‌دهد و تمام سعی و تلاش این نهاد انقلابی کمک به خانواده‌های مستحق آبرومند است. خانواده‌هایی که در کنار مشکلات متعدد از عزت نفس بالایی برخوردار هستند و با مناعت طبع روزگار می‌گذرانند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان, خاورستان, خاورستان,
یکی از اقدامات بزرگ کمیته امداد امام خمینی (ره) به مددجویان ساخت مسکن برای خانواده‌هایی است که فاقد مسکن مقاوم و مناسب به ویژه در نقاط روستایی هستند. هر ساله کمیته امداد امام خمینی (ره) برای تعدادی از خانواده‌های مددجو اقدام به ساخت خانه می‌کند اما در سال جاری به واسطه تفاهم نامه‌ای که طی سفر رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور به خراسان‌جنوبی در اسفند سال گذشته صورت گرفت و در آن تفاهم نامه مقرر شد با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور و کمیته امداد امام خمینی (ره) و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان‌جنوبی برای 10 هزار خانواده محروم استان خانه ساخته شود، تعداد پنج هزار واحد به کمیته امداد امام خمینی (ره) و مابقی به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان واگذار شد.
,
 
,
یکی از اقدامات شایسته مسئولان کمیته امداد امام خمینی (ره) استان بازدید نزدیک از روند اجرایی پروژه‌های واحدهای مسکونی و پیگیری مسائل موجود در کنار دیدار رو در رو با خانواده‌های مددجو است. اولویت ساخت مسکن در کمیته امداد بر اساس ثبت اطلاعات مددجویان در سامانه است و یکی از این اولویت‌ها برای ساخت مسکن داشتن عضو دارای بیماری صعب‌العلاج در خانه است.
,
 
,
در یکی از روزهای آذرماه همراه با رضا سلم‌آبادی مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان‌جنوبی، سید حمید حسینی مدیر کمیته امداد امام خمینی (ره) منطقه یک شهرستان بیرجند و سه همکار روابط عمومی اداره کل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان‌جنوبی برای بازید از مسکن‌های در حال ساخت و دیدار با مددجویان تحت حمایت این نهاد راهی روستای شوشود از توابع بخش مرکزی شهرستان بیرجند شدیم.
,
 
,
برنامه سفر به روستای شوشود بازدید از سه مسکن در حال ساخت و یک طرح اشتغال‌زایی بود.
,
 
,
30 سال خانه‌نشینی
, 30 سال خانه‌نشینی, 30 سال خانه‌نشینی,
 
,
مقصد اول، بازدید از مسکن در حال ساخت و دیدار با خانواده آقای خداپرست بود. آقای خداپرست به دلیل بیماری از ناحیه پا دچار مشکل شده بود و توانایی راه رفتن نداشت و به گفته همسرش بیش از 30 سال از خانه‌نشین شدنش می‌گذشت.
,
 
,
به محض رسیدن به روستای شوشود به سمت اولین خانه حرکت کردیم. خانم آقای خداپرست بسیار گرم از مسئولان استقبال کرد و در خصوص پیشرفت خانه در حال ساخت توضیحاتی داد.
,
 
,
بعد از توضیحات اقدامات صورت گرفته برای ساخت خانه توسط خانم خداپرست مسئولان کمیته امداد امام خمینی (ره) استان راهی خانه قدیمی این خانواده جهت دیدار با آقای خداپرست شدند.
,
 
,
آقای خداپرست در گوشه خانه کوچک و ساده اما پر از صفا و صمیمیت نشسته بود و با دیدن مسئولان کمیته امداد امام خیمنی (ره) استقبال بسیار گرمی از مهمانان کرد. خانم خداپرست از فعالیت‌های شبانه‌روزی همسرش از کارهای کشاورزی گرفته تا دامداری و سایر فعالیت‌های سطح روستا طی سال‌های دور برایمان گفت تا 30 سال قبل که همسرش بدون دلیل شب به خوبی خوابید و صبح نتوانست بلند شود و احساس کرد پاهایش دیگر نمی‌توانند همراهی‌اش کنند.
,
 
,
به گفته اهالی روستا آقای خداپرست در دوران جوانی بسیار فعال بوده و هر کسی در سطح روستا نیاز به کمک داشته دریغ نکرده است اما در حال حاضر حدود 30 سال است به دلیل فلج‌شدن پاهایش نتوانسته از خانه بیرون رود. اما همسر آقای خداپرست مانند شمعی بر گرد پروانه می‌چرخید و علاوه بر چرخاندن چرخ زندگی با عزت نفس، تمام کارهای همسرش را نیز با مهربانی انجام می‌داد.
,
 
,
دو پسر این خانواده نیز به همراه همسر و فرزندانشان در قسمت دیگری از حیاط خانه قدیمی چند اتاق داشته و با مهر در کنار پدر و مادرشان زندگی می‌کردند. پسران آقای خداپرست در سطح روستا کار می‌کردند و شغل خاصی با در آمد مشخصی نداشتند. همچنین یکی از پسران آقای خداپرست از کودکی لب شکری بود و نیاز به درمان داشت.
,
 
,
کمیته امداد خراسان جنوبی
, کمیته امداد خراسان جنوبی,
 
,
کمیته امداد خراسان جنوبی
, کمیته امداد خراسان جنوبی,
 
,
کمیته امداد خراسان جنوبی
, کمیته امداد خراسان جنوبی,
 
,
خانه با صفا و مرتبی داشتند. یک مطبخ نیز در سمت دیگری از حیاط خانه قدیمی خودنمایی می‌کرد که نشان از طبخ نان محلی و زندگی همراه با عشق در این سه خانواده بود.
,
 
,
کمیته امداد امام خمینی (ره) منطقه یک شهرستان بیرجند نیز طی سال‌های اخیر برای خانواده خداپرست اقدام به ساخت حمام و سرویس بهداشتی کرده بود و مبالغی نیز در خصوص پرداخت هزینه‌های درمانی آقای خداپرست همکاری داشته است.
,
 
,
برق شوق و امید به زندگی و قدردانی از خدمات نظام به وضوح در این خانواده موج می‌زد.طی دقایق کوتاهی که در دیدار با این خانواده سپری شد چندین مرتبه یاد و نام امام خمینی (ره) روح‌بخش فضای خانه کوچک آقای خداپرست شد.
,
 
,
سرورخانم سرورِ خانواده کاووسی
, سرورخانم سرورِ خانواده کاووسی, سرورخانم سرورِ خانواده کاووسی,
 
,
از این خانواده صمیمی خداحافظی کرده و به سمت خانه دیگری که به خانه سرورخانم از آن یاد می‌کردند حرکت کردیم. سرورخانم همسر آقای کاووسی یکی دیگر از مددجوهای تحت حمایت در روستای شوشود بود. همان‌گونه که از اسمش مشخص بود سرورِ خانه‌اش بود و مانند مرد یک تنه زندگی را اداره می‌کرد.
,
 
,
آقای کاووسی همسر سرورخانم نیز از کار افتاده و روی تخت دراز کشیده بود. تمام کارهای این خانواده برعهده سرورخانم بود.
,
 
,
با حضور در خانه آقای کاووسی و عرض خداقوت به کارگرانی که در حال ساخت دیوار خانه بودند وارد خانه جدیدی که سال گذشته با همت کمیته امداد امام خمینی (ره) در گوشه‌ای از حیاط  بزرگ خانه قدیمی ساخته شده بود، شدیم. استقبال سرورخانم از ما به گرمی استقبال خانم خداپرست بود. هدف از حضور در خانه سرورخانم دیدار با آقای کاووسی و عرض خداقوت به همسر فداکار این خانواده بود. همسری که با تحمل سختی‌های زیاد در روستا فرزندانی موفق و تأثیرگذار در جامعه پرورش داده بود و از این بابت احساس رضایت داشت.
,
 
,
دیدارهایی که یاد شهید رجایی را زنده می‌کند
, دیدارهایی که یاد شهید رجایی را زنده می‌کند, دیدارهایی که یاد شهید رجایی را زنده می‌کند,
 
,
سرورخانم بسیار مهربان و مهمان‌نواز بود و طی مدت زمان کوتاهی که مهمان خانه‌اش بودیم با نان محلی از ما پذیرایی کرد. برخورد بسیار خوب و گرم مددجویان برایم بسیار جالب بود. مددجویانی که با دیدن مدیرکل کمیته امداد امام خیمنی (ره) خراسان‌جنوبی بارها یاد امام راحل و شهید رجایی را زنده کردند و برای طول عمر مقام معظم رهبری دعا می‌کردند. رفتار بسیار خوب مددجویان با ما نشان از فرهنگ بالای مردم این روستا و قدردانی آن‌ها از خدمات نظام داشت.
,
 
,
کمیته امداد امام خمینی (ره) استان با همکاری خانواده آقای کاووسی برای این خانواده در سال گذشته اقدام به ساخت مسکن کرده و در حال حاضر خانه آماده استفاده بود.
,
 
,
کمیته امداد خراسان جنوبی
, کمیته امداد خراسان جنوبی,
 
,
خانه سرورخانم را با تمام صفا و صمیمیتی که داشت ترک کرده و به سمت خانه آقای راشدی رفتیم. آقای راشدی و همسرش خانم بخشی‌نژاد یکی دیگر از مددجویان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) در روستای شوشود بودند. بنابرگفته خانم بخشی‌نژاد همسرش سال‌ها زندگی نباتی داشته و چند روز قبل از حضور ما در روستا فوت کرده بود.
,
 
,
20 سال زندگی نباتی
, 20 سال زندگی نباتی, 20 سال زندگی نباتی,
 
,
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) نیز که قبل از این چند نوبت دیگر با خانواده مرحوم راشدی دیدار داشته از زندگی نباتی مرد خانواده و این‌که همسرش طی چندین سال از او به خوبی پرستاری کرده برایمان گفت.
,
 
,
به گفته خانم بخشی‌نژاد همسرش در تمامی کارهای روستا به اهالی کمک می‌کرد و علاوه بر انجام کارهای کشاورزی، دامداری، آبیاری و سایر امورات روستا علی‌رغم این‌که سواد نداشت کارهای حساب و کتاب شرکت تعاونی روستا را نیز انجام می‌داده است. اما به طور نامعلومی حدود 20 سال گذشته کم‌کم مغزش کوچک شده و در نهایت سال‌های طولانی گوشه اتاق روی تخت زندگی نباتی را تجربه کرده تا این‌که برای همیشه همراه و یاور زندگی‌اش را تنها گذاشته است.
,
 
,
خانم بخشی‌نژاد نیز خانه مناسب و مستحکمی نداشت و مدیر کمیته امداد امام خمینی (ره) منطقه یک شهرستان بیرجند قول مساعد برای ساخت مسکن جدید به خانم بخشی‌نژاد داد.
,
 
,
دقایق کوتاهی که در دیدار با سه خانوداه مددجو که دو خانواده دارای سرپرست بیمار صعب‌الاعلاج و یک خانواده بدون سرپرست بود سپری شد، دارای درس‌های زیادی برایمان بود. درس‌هایی از جنس صبر، ایثار و گذشت، درس‌هایی از جنس صفا و صمیمیت و از همه مهم‌تر این‌که علی‌رغم وجود مشکلات زیاد حتی اگر بیماری صعب‌العلاج هم داشته باشی وقتی عشق و علاقه بین زوجین وجود داشته باشد باز هم می‌توان با تحمل تمامی مشکلات با خوشی زندگی کرد.
,
 
,
کمیته امداد خراسان جنوبی
, کمیته امداد خراسان جنوبی,
 
,
کمیته امداد خراسان جنوبی
, کمیته امداد خراسان جنوبی,
 
,
به راستی که کمیته امداد امام خمینی (ره) به معنای واقعی سخن امام راحل در خصوص ارزش و اهمیت به محرومان مبنی بر این‌که "یک موی کوخ‌نشینان بر همه کاخ‌نشینان ترجیح دارد" را به خوبی تداعی کرده و همیشه نشان داده یار و یاور محرومان واقعی است. باشد که تمامی مسئولان و خدمتگزاران به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران درد محرومان را لمس کرده و یار و یاور محرومان در اقصی نقاط کشور باشند.
,
 
,
لازم به ذکر است طی این دیدارها بسته غذایی و کمک‌های مالی از طرف کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان‌جنوبی در اختیار خانواده‌های مددجو قرار گرفت.
,
 
,
انتهای پیام/
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه