اخبار داغ

محصولاتی که به ضایعات تبدیل می‌شوند؛

نبود صنایع تبدیلی؛ حلقه گمشده اقتصاد کشاورزی خلیل‌آباد

نبود صنایع تبدیلی؛ حلقه گمشده اقتصاد کشاورزی خلیل‌آباد
ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی در بخش کشاورزی خلیل آباد می‌تواند نقش بسیار مهمی در شکوفایی اقتصاد کشاورزی شهرستان ایفا کند و تأثیر قابل توجهی در توسعه پایدار این حوزه و ایجاد اشتغال مولد و پایدار در مناطق روستایی شهرستان داشته باشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ خلیل‌آباد 6 هزار هکتار سطح زیر کشت باغات انگور، 4300 هکتار سطح زیر کشت باغات پسته، یک هزار هکتار سطح زیر کشت باغات انار، 4200 هکتار سطح زیر کشت زعفران و... دارد که سالانه شاهد برداشت چندین هزار تن محصول مختلف در این شهرستان هستیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس, .,

بیش از 90 درصد مردم در شهرستان خلیل‌آباد به شغل کشاورزی مشغول هستند و با توجه به ظرفیت گسترده‌ای که  این شهرستان در بخش کشاورزی دارد اقتصاد آن بر مبنای کشاورزی است.

,

یکی از مشکلات کشاورزان خلیل آباد عدم وجود صنایع تبدیلی در شهرستان است که  موجب شده سالانه کشاورزان حاصل دسترنج خود را بدون بهره‌ای به فروش برسانند و همچنین قسمت عمده‌ای از محصولات کشاورزی منطقه به ضایعات تبدیل شود.

, .,

 بدون تردید ایجاد صنایع تبدیلی یکی از سودمندترین ارتباطات بین دو بخش صنعت و کشاورزی است؛ این صنایع از میزان بیکاری­ های دائمی و فصلی در مناطق روستایی می­ کاهد.

, .,

ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی در بخش کشاورزی خلیل آباد می‌تواند نقش بسیار مهمی در شکوفایی اقتصاد کشاورزی شهرستان ایفا کند و تأثیر قابل توجهی در توسعه پایدار این حوزه و ایجاد اشتغال مولد و پایدار در مناطق روستایی شهرستان داشته باشد.

, .,

از مزایای صنایع تبدیلی در این بخش جلوگیری از فسادپذیری محصولات، کمک به کاهش ضایعات محصولات کشاورزی، استفاده بهینه از منابع و امکانات موجود و افزایش ارزش افزوده محصولات کشاورزی را می‌توان نام برد.

,

با توجه به اهمیت بخش کشاورزی در اقتصاد شهرستان خلیل آباد و منابع مالی که در این بخش به کار گرفته می‌شود، باید برای جلوگیری از هدررفت این منابع و مهم‌تر محصولات کشاورزی و باغی که در کشاورزی جایگاه خوبی در استان دارد، با ایجاد و تقویت زیرساخت‌های صنایع تبدیلی اقدامات مناسبی صورت گیرد.

,

 

,

, ,

خلیل آباد رتبه اول تولید انگور در استان/ ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی می تواند درآمد بیشتری به کشاورزان بدهد

, خلیل آباد رتبه اول تولید انگور در استان/ ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی می تواند درآمد بیشتری به کشاورزان بدهد,

ابراهیم قاسم پور، فرماندار خلیل آباد در گفت و گو با خبرنگار صبح توس، در این خصوص اظهار داشت: خلیل آباد با توجه به اینکه 6 هزار هکتار سطح زیر کشت محصول انگور، رتبه اول استان را دارد و قاعدتاً تولید این محصول نیز از جایگاه ویژه ای در استان برخوردار است.

, صبح توس,

وی با بیان اینکه بخشی از محصول تولیدی به کشورها و استان های دیگر صادر می شود، خاطرنشان کرد: تبدیل انگور به کشمش نگاه بیشتر کشاورزان شهرستان برای عرضه این محصول به بازار است.

,

فرماندار خلیل آباد همچنین در ادامه تصریح کرد: تبدیل انگور به کشمش در مقاطع مختلف توانسته درآمد خوبی را برای سبد اقتصادی خانوار ایجاد کند ولی می تواند با این حجم تولید و سطح زیر کشت یک درآمد پایدارتری را برای شهرستان به ارمغان بیاورد تا کشاورز از طریق آن درآمد بیشتری را کسب کند.

,

وی با تاکید بر اینکه یکی از راه های کسب درآمد بیشتر در محصول انگور و کشمش، ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی در مجموعه شهرستان است، اذعان کرد: اولین مجموعه ای که می تواند در این بخش ورود کنند کشاورزان هستند.

,

قاسم پور ادامه داد: کشاورزان با استفاده از ظرفیت خود به خصوص تعاونی های کشاورزی که از جنس کشاورزان و منتخب آنها هستند می توانند صنایع تبدیلی و تکمیلی را در شهرستان راه اندازی کنند.

,

وی عنوان کرد: در شهرستان خلیل آباد این اعلام آمادگی را داریم که در راستای منویات مقام معظم رهبری و تحقق شعار رونق تولید و اقتصاد مقاومتی و نگاه به داخل و همچنین اجرای طرح مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی بتوانیم گامی را برای قشر زحمتکش کشاورز برداریم.

,

فرماندار خلیل آباد با اشاره به اینکه اگر هر کدام از کشاورزان که توانایی این را داشته باشند که به صورت فردی و گروهی صنایع تبدیلی و تکمیلی را راه اندازی کنند مطمئناً ما حمایت های لازم را خواهیم داشت، تشریح کرد: شهرک صنعتی خلیل آباد مراحل نهایی خود را طی می کند که یکی از ظرفیت های خوب در بحث ایجاد صنایع محسوب می شود و تمام زیرساخت های لازم در این شهرک فراهم است.

,

وی با تاکید بر اینکه خلأ صنایع تبدیلی و تکمیلی در بخش کشاورزی شهرستان خلیل آباد شاید مشابه بخش معادن باشد، بیان کرد: اگر صنایع لازم در حوزه معادن شهرستان خلیل آباد وجود داشته باشد قطعاً مرقوم به صرفه تر برای آن بخش خواهد بود و اگر صنایع تبدیلی و تکمیلی در شهرستان وجود داشته باشد قطعاً بخش دولتی کمک خواهد کرد.

,

قاسم پور در ادامه تاکید کرد: دروازه ورودی سرمایه گذار به شهرستان خلیل آباد باز است و هر فردی چه از بخش کشاورزی و چه غیر کشاورزی می تواند برای سرمایه گذاری در بحث صنایع تبدیلی و تکمیلی ورود کند.

,

وی با بیان اینکه ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی باعث افزایش سهم اقتصاد شهرستان در بخش صنعت، افزایش اشتغال، کاهش بیکاری و پر درآمدتر شدن سبد اقتصادی خانوار می شود، افزود: ستاد تدبیری و تسهیلی با عنوان یکشنبه های تولید در شهرستان تشکیل شده است که حاصل آن چندین نشست و مصوبه کارگشا در بخش تولید شهرستان بوده است.

,

فرماندار خلیل آباد با تاکید بر اینکه ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی در خلیل آباد نیازمند عزم و همت جدی در مرحله اول از سوی کشاورزان دارد، ابراز کرد: تولید کشمش هزینه های زیادی را دارد که با ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی می تواند درآمدزایی بیشتری داشته باشد.

,

, ,

کشاورزان منطقه حاضر به سرمایه گذاری در حوزه صنایع تبدیلی از محل یارانه کشمش نبودند

, کشاورزان منطقه حاضر به سرمایه گذاری در حوزه صنایع تبدیلی از محل یارانه کشمش نبودند,

بهروز بنیادی، نماینده مردم خلیل آباد، کاشمر و بردسکن در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار صبح توس، اظهار داشت: پروژه ای برای ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی در شهرستان خلیل آباد پیگیر بودیم که از یارانه کشمشی که به شهرستان تعلق گرفته بود در راستای ایجاد این صنایع استفاده شود.

, صبح توس,

وی با بیان اینکه هیئت عاملی تشکیل شد و کارهایی پیش رفت و حدودی 5 یا 6 میلیارد تومان از یارانه کشمش به عنوان سهام به همه کشاورزان تعلق گیرد، خاطرنشان کرد: کشاورزان زیادی بودند که اعتراض داشتند و حاضر به سهام داری نبودند و زمانی که خود کشاورزان حاضر به سرمایه گذاری نبودند و استقبال نکردند به همین منظور پول در اختیار کشاورزان قرار گرفت و حدود یک ماه و نیم قبل به حساب کشاورزان واریز شد.

,

نماینده مردم خلیل آباد با تاکید بر اینکه هر کدام از بخش های خصوصی که سرمایه لازم برای ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی در شهرستان خلیل آباد داشته باشند ما حاضر هستیم که پیگیری لازم را انجام دهیم، اذعان کرد: همشهریانی در نمایشگاه خشکبار تهران بودند که متقاضی ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی بودند و هماهنگی های لازم با فرمانداران منطقه صورت گرفت و امیدواریم این کار عملیاتی شود.

,

وی همچنین تصریح کرد: هر سرمایه گذاری که برای صنایع تبدیلی و تکمیلی ورود کنند مطمئناً همه مسئولان تا جایی که ضوابط قانونی اجازه دهد پای کار خواهند بود و به آنها کمک خواهد شد.

,

, ,

جهاد کشاورزی خلیل آباد از طرح های سرمایه گذاران در حوزه صنایع تبدیلی و تکمیلی استقبال می کند

, جهاد کشاورزی خلیل آباد از طرح های سرمایه گذاران در حوزه صنایع تبدیلی و تکمیلی استقبال می کند,

محمود شبان، مدیر جهاد کشاورزی خلیل آباد در گفت و گو با خبرنگار صبح توس، در خصوص وضعیت صنایع تبدیلی خلیل آباد، عنوان کرد: در شهرستان خلیل آباد تعداد 11 واحد فرآوری کشمش (سورت و بسته بندی ) دارای مجوز با ظرفیت 9500 تن و 25 واحد کوجک فرآوری سنتی با ظرفیت 5000 تن در سال در حال فعالیت هستند.

, صبح توس,

وی با بیان اینکه  5 واحد فرآوری مشتقات انگور (سرکه، شیره  و رب انار و غوره شور) با ظرفیت 900 تن سالیانه تولید و روانه بازار می شود، تشریح کرد: همچنین 4 واحد سردخانه به ظرفیت 7000 تن انار و پیش سرد انگور جهت صادرات در حال فعالیت هستند که از این سردخانه ها حداقل 30% درصد ارزش افزوده نصیب  باغدار می شود.

,

مدیر جهاد کشاورزی خلیل آباد با تاکید بر اینکه 3 واحد بسته بندی زعفران به ظرفیت 2 تن دارای برند در شهرستان در حال فعالیت هستند، بیان کرد: در خصوص محصول پسته، شهرستان خلیل آباد دارای 16 واحد ترمینال ضبط پسته دارای مجوز در حوزه دهستان کویر با ظرفیت 11000 تن بوده که عملیات پوست کنی و فرآوری  پسته را انجام می دهند.

,

وی همچنین تاکید کرد: سرمایه گذاران چنانچه طرحی در حوزه صنایع تبدیلی و تکمیلی محصولات عمده انگور، انار، زعفران و پسته و سایر محصولات دارند مدیریت جهاد کشاوری استقبال می کند و آمادگی دارد در اسرع وقت نسبت به اخذ مجوزات و تخصیص تسهیلات اقدام کند.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه