اخبار داغ

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان:

افزایش راندمان و بهره وری آب باید گفتمان فراگیر در جهاد کشاورزی کردستان شود

افزایش راندمان و بهره وری آب باید گفتمان فراگیر در جهاد کشاورزی کردستان شود
خالد جعفری گفت: افزایش راندمان و بهره وری آب باید گفتمان فراگیر درمجموعه سازمان جهاد کشاورزی کردستان اعم از دستگاه های وابسته و پیوسته شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، خالد جعفری در جلسه ارتقای بهره وری آب و منابع تولید که با حضور احمد پناه رئیس کمیسیون کشاورزی و آب اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کردستان ، دکتر قادرزاده رئیس گروه اقتصاد دانشگاه کردستان، معاونین و مدیران سازمان در برگزار شد اظهار کرد: اجرای الگوی کشت به طور دقیق یکی از ضرورتهایی است که در این طرح باید با جدیت دنبال و رعایت شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی،, کُردتودی،,


وی با بیان اینکه بهره‌گیری از آبیاری‌های نوین در بخش کشاورزی با اصلاح روشهای سنتی و اصلاح الگوی کشت متناسب با اقلیم منطقه می‌تواند نقش مهمی در افزایش بهره‌وری داشته باشد، افزود: اصلاح روشهای الگوی مصرف آب کشاورزی، تنها راه برای گذر از بحران کم آبی است.

,
,


رئیس سازمان جهادکشاورزی گفت: از اساسی ترین روش های اصلاح الگوی مصرف در بخش کشاورزی می توان به اجرای روشهای به زراعی و به نژادی مانند اصلاح روش های کاشت، اجرای سیاست تغییر کاربری اراضی در الگوی کشت مبتنی بر مزیت نسبی، تلاش در جهت کاهش سطح کشت محصولات با مصرف بالای آب، اصلاح و توسعه کاشت گیاهان با نیاز آبی کم، اولویت‌دهی به کشت ارقام پاییزه به ‌منظور استفاده از بارندگی‌های سالانه پاییز، زمستان و بهار، افزایش سطح کشت در محیط ‌های کنترل شده همانند گلخانه ‌ها، کشت‌های زیرپلاستیک و کشت گیاهان کم توقع و ارقام گیاهان زودرس پرمحصول، اجرای سیستم‌های خاک‌ورزی حفاظتی در اراضی آبیاری سطحی، اجرای سیستم های آبیاری تحت فشار و کم فشار به ویژه بارانی و قطره‌ای در اراضی زراعی و باغی اشاره کرد.

,
,


وی با بیان اینکه برنامه های که پیشنهاد می شود باید قابلیت اجرایی و مناسب با شرایط اقتصادی و اجتماعی کنونی جامعه باشد افزود: ترویج کشتهای پاییزه و انتظاری یکی از راهکارهای مناسب برای کاهش مصرف آب و کود است که در سازمان جهاد کشاورزی کردستان در دستور کار قرار دارد.

,
,


جعفری تاکید کرد: استفاده از ارقام زراعی جدید برای کاهش مصرف آب و ایجاد ارزش افزوده در بین بهره برداران بخش بیش از پیش ترویج شود و در راستای تعامل بیشتر بخش ترویج، تحقیقات و اجرا به منظور ارتقای بهره وری آب قدم برداریم.

,
,


رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان بر اتخاذ سیاست های مناسب و راهبردی برای اجرای این مهم تاکید کرد و خاطر نشان کرد: این بحث یک مسئله فرابخشی است که علاوه بر تعامل و همکاری سازمان های دیگر، همراهی کشاورزان عزیز را نیز می طلبد.

,
,


در پایان این مقام مسئول تاکید کرد: ارتقاء بهره وری آب و آبیاری تحت فشار و شیوه های اصلاح الگوی کشت یکی از اهداف اصلی سازمان جهادکشاورزی بوده و خواهد بود.

,
,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه