اخبار داغ

ناگفته‌های سفر رئیس قوه قضائیه به اصفهان

ناگفته‌های سفر رئیس قوه قضائیه به اصفهان
رئیس قوه قضائیه در هفته گذشته سفر پر کار و دو روزه‌ای داشت که با بسیاری از دیگر سفرهای استانی تفاوت می‌کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ ساعات ابتدایی شامگاه سه‌شنبه بود که خبر سفر رئیس قوه قضائیه و معاونان و مدیران ارشد دستگاه قضایی کشور به استان اصفهان در رسانه ها مطرح شد. سفر متفاوت مسئولان به اصفهان، این بار از سوی دستگاه قضایی و سفر هیئتی که تا به حال حضور آن ها در سراسر استان اصفهان و در دو روز بی سابقه بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

اخبار جدید و جالب از بدو ورود رئیس قوه قضائیه در رسانه های اصفهان و کشور مخابره شد. آیت الله سیدابراهیم رئیسی حدود ساعت 13 و 30 دقیقه ظهر روز چهارشنبه با پرواز عمومی که سایر مردم هم در آن حضور داشتند، وارد فرودگاه بین المللی شهید بهشتی شد که با استقبال امام جمعه اصفهان، استاندار، رئیس کل دادگستری و سایر مسئولان استانی مواجه شد.نخستین برنامه وی دیدار با خانواده شهدا، نخبگان و اقشار مختلف مردم بود. در این دیدار نمایندگان خانواده شهدا، نخبگان و اساتید دانشگاهی، دانشجویان و اهالی رسانه صحبت هایی با رئیس قوه قضائیه در میان گذاشتند.

,

آیت الله رئیسی در این دیدار گفت: نگاه امام خمینی(ره) به مردم تشریفاتی نبود و اگر می گفت میزان رای ملت است واقعا معتقد بود، ما هم عقیده داریم رفراندوم پیشکش، باید به نظر مردم توجه شود و مردم غافلگیر نشوند.

,

وی تاکید کرد: مردم باید در جریان باشند. اطلاع رسانی به مردم و اقناع آنها و نقش دادن و محرم دانستن مردم لازم است؛ مهم ترین کارهای کلان کشور با حضور مردم به سرانجام می رسد. (برای مطالعه مشروح کامل این صحبت ها اینجا کلیک کنید)

, برای مطالعه مشروح کامل این صحبت ها اینجا کلیک کنید,

رئیس قوه قضائیه بدون فوت وقت به دیدار با نمایندگان تشکل های مختلف کشاورزی پرداخت. این دیدار به گفته رئیس قوه قضائیه، یکی از بهترین دیدارهای این سفر بود که از نزدیک با مشکلات عدیده کشاورزان سراسر استان اصفهان آشنا شد. هر چند، آیت الله رئیسی گفت «برخی از این مشکلات را می دانستم و گزارش آن ها به من رسیده بود و برای همین قصد دیدار با نمایندگان تشکل های کشاورزی را داشتم ولی از نزدیک از زبان خود کشاورزان نشنیده بودم.»

,

افراد زیادی طبق نوبت خودشان گلایه و کمبودهای حرفه کشاورزی را مطرح کردند؛ برخی هم که قرار نبود حرف بزنند از شدت فشار اقتصادی و تنگنای معیشت که الآن دیگر گوش شنوایی پیدا کرده بودند، نتوانستند جلوی خود را بگیرند و می خواستند حرف بزنند که مسئول جلسه آن ها را به رعایت نوبت دعوت کرد و گفت فقط نمایندگان تشکل ها حرف بزنند. آیت الله رئیسی که این صحنه را دید و به زعم خودش درد از چهره این کشاورزان هویدا بود، اجازه داد هر چه آن حرف دارند بزنند.

,

این کشاورزان از عدم خرید تضمینی گندم توسط دولت، دست درازی به حق آبه قانونی آن ها و ده ها نقض قانون را مطرح کردند که در پی آن ها روزگار بدی برایشان رقم خورده بود. معاون اول قوه قضائیه هم که خودش با نان کشاورزی بزرگ شده بود و از اهالی شهر اژیه از توابع شرق اصفهان بود جمله ای گفت که از چهره کشاورزان پیدا بود این جمله از اعماق وجود آن ها در می آید. محسنی اژه ای گفت: زت ملت ایران با توجه به کشاورزی کامل می شود و اگر همان میزانی که خرج رفت و آمد ها برای دریوزگی از غربی ها داشتیم، از قبل به کشاورزی توجه می کردیم نیاز نداشتیم پیش بیگانگان دست دراز کنیم تا به ما ذرت و گندم و نهاده بدهند, وقتی که ما توجه نمی کنیم ناچارا دست دراز می کنیم و آن ها کمک نمی‌کنند.(برای مطالعه مشروح کامل این صحبت ها اینجا کلیک کنید)

, برای مطالعه مشروح کامل این صحبت ها اینجا کلیک کنید,

رئیس قوه قضائیه هم که این صحبت ها را به خوبی شنید نخست تمایل داشت علت کم کاری ها مشخص شود تا به صورت مبنایی کارها پیش برود و مشکل این کشاورزان که معیشت و زندگی آن ها در گرو کشاورزی بود، حل و فصل شود. آیت الله رئیسی دستور داد کارگروهی متشکل از رئیس بازرسی کل کشور، رئیس دیوان عدالت اداری کشور، وزیر نیرو، استانداران اصفهان و چهارمحال بختیاری و خوزستان، رئیس دادگستری استان های مذکور، نماینده کشاورزان، رئیس مجمع نمایندگان استان به ریاست معاون اول قوه تشکیل شود تا علت مشکلات کشاورزان اصفهان مشخص شود.(برای مطالعه مشروح کامل این صحبت ها اینجا کلیک کنید)

, برای مطالعه مشروح کامل این صحبت ها اینجا کلیک کنید,

خنده ها و خوشحالی کشاورزان اصفهانی پس از پایان این جلسه بیانگر این بود که به هدف خود رسیده‌اند و خواسته آن ها اجابت شد، برای همیشه در رسانه های کشور ثبت شد.

,

این دیدار که تا حدود ساعت 20 روز چهارشنبه به طول انجامید و ظاهراً برنامه های رئیس قوه قضائیه در این روز تمام شد اما روز بعد مشخص شد این آخرین برنامه وی نبود. آیت الله رئیسی در یک بازدید سرزده و خارج از برنامه بنا به درخواست خودش شبانه به زندان مرکزی اصفهان رفت. رئیس دستگاه قضایی همچنین از جمعیت کیفری بالای زندان و حضور برخی زندانیان مهریه و زندانیانی که مدعی بودند به دلیل عدم تمکن مالی در زندان هستند گلایه و دستور رسیدگی سریع را به مقامات قضایی استان صادر کرد. کمبود فضای فیزیکی در این زندان و برخی نواقص دیگر که تا دقایق پایانی شب گذشته توسط رئیس قوه قضائیه شخصا مورد بازدید و بررسی میدانی قرار گرفت از جمله مسائلی است که مقرر شد به طور ویژه در جلسه شورای عالی قوه قضاییه در دستور کارقرار گیرد. (برای مطالعه مشروح کامل این صحبت ها اینجا کلیک کنید)

, برای مطالعه مشروح کامل این صحبت ها اینجا کلیک کنید,

نخستین ساعات صبح روز پنج شنبه فعالان اقتصادی و صنعتگران استان اصفهان میزبان آیت الله سیدابراهیم رئیسی بودند. طبق رسم سفرهای استانی قوه قضائیه، این بار نوبت به فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان اصفهانی رسید تا درد دل خود را به رئیس قوه بگویند و مانند همیشه آیت الله رئیسی اول شنید بعد حرف زد. فعالان اقتصادی از همان اول صحبت های خود آخرین خواسته خود را گفتند. آن ها گفتند شما دیشب دل کشاورزان را شاد کردید و همه در اصفهان خبر این اتفاق بزرگ را شنیدند و الآن نوبت ماست. تولیدکنندگان به اتفاق از بروکراسی های ارادی زائد، بانک های گریبان گیر و عمل نشدن به قانون در حوزه های مختلف صنعتی و اقتصادی گلایه داشتند و هر یک بنا به شغل خود با زبانی این مباحث را مطرح کردند.

,

آیت الله رئیسی با دستور تشکیل شورای حل اختلاف ویژه اقتصادی گفت: شورای حل اختلاف اقتصادی باید با حضور پیشکسوتان و کارآفرینان ایجاد شود که اختیار قانونی در صلح و سازش دارند، مسائل بین کارآفریمان و پیشکسوتان باید با کدخدامنشی و ریش سفیدی حل شود تا مشکلات به دادگاه‌ها کشیده نشود.(برای مطالعه مشروح کامل این صحبت ها اینجا کلیک کنید)

, برای مطالعه مشروح کامل این صحبت ها اینجا کلیک کنید,

آیت الله رئیسی که از قبل به عنوان سخنران اجلاسیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم دعوت شده بود خود را به این اجلاس رساند و در بین مدرسان حوزه سخنرانی کرد. در این اجلاسیه که در اصفهان برگزار شد مدرسان بزرگ حوزه حضور داشتند. این جا همان جایی بود که آیت الله رئیسی بنا به سؤال یکی از مدرسان، صحبت هایی درباره طرح جدید افزایش قیمت بنزین کرد.

,

رئیس قوه قضائیه گفت:  این طرحی که انجام شد پیشنهاد دولت بود و صرفا در شورا کیفیت مصرف وجوه و افزایش سهم مردم از درآمد حاصل از هدفمندی مصرف سوخت به تصویب رسید و همین مورد تایید رهبر انقلاب قرار گرفت. به صورت رسمی در جریان طرح نبودم اما از کانال‌هایی دو سه روز قبل شنیدم و همان زمان یادداشتی به دفتر رئیس جمهوری دادم و گفتم تمهید لازم صورت نگرفته و پیش‌بینی می‌شود با توجه به شرایط منطقه حوادثی به وجود می‌آید.(برای مطالعه مشروح کامل این صحبت ها اینجا کلیک کنید)

, برای مطالعه مشروح کامل این صحبت ها اینجا کلیک کنید,

برنامه بعدی رئیس قوه قضائیه دیدار با قضات، کارکنان دستگاه قضایی استان و خانواده های ایشان بود. یک دیدار از جنس خانواده قضائی که هم پرشور و هم سرشار از نکات آموزنده معلم قضاوت بود. آیت الله رئیسی در این دیدار گفت: تأکید می کنم باز نگاهی در قضیه اعسار بکنند؛ وقتی 80 سکه مهریه است و می گوییم 20 سکه بدهید ولی وقتی ندارد، زوج باید زندان برود ؟ ما نمی گوییم نباید بدهد ولی باید بیشتر دفت کرد. اگر کسی تمکن دارد و نمی دهد، استنکاف می کند و باید با او برخورد شود ولی اگر اعسار دارد اقدام برای چنین فردی دلیل می خواهد و ما باید بر اساس مبانی فقهی عمل کنیم.(برای مطالعه مشروح کامل این صحبت ها اینجا کلیک کنید)

, برای مطالعه مشروح کامل این صحبت ها اینجا کلیک کنید,

شورای اداری استان برنامه بعدی بود که آیت الله رئیسی در آن حضور داشت. شورایی که در انتهای همه دیدارها و با حضور کلیه مدیران و مسئولان استان برای مرتفع کردن مشکلات مردم برگزار شد. رئیس دستگاه قضا در این شورا گفت: کشاورزان، امام جمعه، استاندار و بسیاری از مسئولان مشکل مهم استان را مسئله آب می دانند.

,

آیت الله رئیسی اعلام کرد: جلسات زیادی برای مشکل آب اصفهان گرفته شده است؛ از شما سوال می کنم که مسئله آب اصفهان حل نشدنی است؟ من این را باور ندارم و هیچ مسئله حل نشدنی نداریم.(برای مطالعه مشروح کامل این صحبت ها اینجا کلیک کنید)

, برای مطالعه مشروح کامل این صحبت ها اینجا کلیک کنید,

شورای عالی قوه قضائیه هم مهم ترین جلسه ای بود که در این سفر در استان تشکیل شد. شورایی به ریاست آیت الله رئیسی و با حضور کلیه مدیران ارشد قوه قضائیه و برخی از مسئولان دولتی؛ در این شورا همه مدیران ارشدی که به جای جای استان سفر کرده بودند حضور پیدا کردند و به طور مفصل گزارش دادند. این جا همان جایی بود که قرار شد مشکلات در آن حل و نتایج مثبتی حاصل شود. نتایجی که به تدریج از سوی پایگاه خبری تحلیلی صاحب نیوز پیگیری و منتشر خواهد شد.

, پایگاه خبری تحلیلی صاحب نیوز,

آیت الله رئیسی در این باره گفت: گزارش‌ها از سطح استان اصفهان نشان می‌داد کمبودها و مشکلاتی وجود دارد، به ویژه در بعضی از بخش‌های دادگستری در شهرستان‌ها، مصوب کردیم مبلغ 950 میلیارد ریال برای رفع تنگناها از منابع قوه قضائیه و استانی تأمین شود.(برای مطالعه مشروح کامل این صحبت ها اینجا کلیک کنید)

, برای مطالعه مشروح کامل این صحبت ها اینجا کلیک کنید,

ناگفته نماند که تمامی مدیران ارشد دستگاه قضایی کشور به یکی از شهرستان ها سفر کردند. برنامه سفر این مدیران به این شرح بود:

,

چهارشنبه  13 آذر:

,

شهرستان اردستان: حجت الاسلام علی عبداللهی – رئیس سازمان حفاظت اطلاعات قوه قضائیه

,

شهرستان شهرضا: حجت اسلام حسن درویشیان – رئیس سازمان بازرسی کل کشور

,

شهرستان خمینی شهر: حجت اسلام محمدجعفر منتظری – دادستان کل کشور

,

شهرستان چادگان: دکتر رحیمی – مشاور عالی رئیس قوه قضائیه

,

شهرستان آران و بیدگل: ذبیح الله خدائیان – رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور

,

شهرستان نطنز: محمدباقر الفت – معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه

,

شهرستان های گلپایگان و خوانسار: دکتر هادی صادقی – معاون فرهنگی قوه قضائیه

,

شهرستان نایین: دکتر اصغر جهانگیر – رئیس سازمان زندان ها و اقدامات تأمینی کشور

,

شهرستان کاشان: حجت الاسلام شکرالله بهرامی – رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح

,

شهرستان فریدونشهر: حجت الاسلام حکمت علی مظفری – رئیس مرکز امور شوراهای حل اختلاف قوه قضائیه

,

شهرستان سمیرم: عباس مسجدی آرانی – رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور

,

شهرستان فریدن: حجت الاسلام محمد موحدی آزاد – دادستان انتظامی قضات

,

شهرستان دهاقان: دکتر حمید شهریاری – معاون قوه قضائیه و رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات

,

شهرستان خوروبیابانک: حجت الاسلام والسلمین محمد مصدق – معاون حقوقی قوه قضایی

,

پنج شنبه 14 آذر

,

شهرستان نجف آباد: محمدباقر الفت – معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه

,

شهرستان لنجان: حجت الاسلام حکمت علی مظفری – رئیس مرکز امور شوراهای حل اختلاف قوه قضائیه

,

شهرستان فلاورجان: حجت الاسلام محمد موحدی آزاد – دادستان انتظامی قضات

,

شهرستان مبارکه: دکتر رحیمی – مشاور عالی رئیس قوه قضائیه

,

شهرستان شاهین شهر: حجت الاسلام علی عبداللهی – رئیس سازمان حفاظت اطلاعات قوه قضائیه

,

شهرستان تیران و کرون: دکتر هادی صادقی – معاون فرهنگی قوه قضائیه

,

شهرستان برخوار: دکتر حمید شهریاری – معاون قوه قضائیه و رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات

,

رئیس قوه قضائیه و هیئت همراه در ساعات پایانی پنج شنبه اصفهان را به مقصد تهران ترک کردند.

,

کوهپایه: ذبیح الله خدائیان – رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور

,

رئیس قوه قضائیه و هیئت همراه ساعات پایانی پنج شنبه اصفهان را به مقصد تهران ترک کردند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه