اخبار داغ

همه آمدند؛

صفر تا 100 انتخابات مجلس در پایتخت وحدت ایران اسلامی

صفر تا 100 انتخابات مجلس در پایتخت وحدت ایران اسلامی
کارزار انتخاباتی مجلس شورای اسلامی در دوره یازدهم رکورد شکنی کرد و تعداد داوطلبان سیستان وبلوچستان به 355 نفر رسید.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهامون؛ ماه ها قبل از آغاز زمان رسمی شروع انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در کشور، محافل خانوادگی و گعده های دوستانه پر رونق تر شد و رنگ و لعابی دیگر گرفت. عده ای زیرکانه و با چراغ خاموش و برخی دیگر رسماً و علناً تبلیغات انتخاباتی خود برای پا گذاشتن در عرصه سیاسی مجلس شورای اسلامی را آغاز کردند.
 
سیستان وبلوچستان نیز از این قاعده مستثنی نبود که هیچ بلکه به دلیل بافت خانوادگی و پررنگ تر بودن محافل خانوادگی و قومیتی شاهد حضور بیشتر و چشمگیرتر افراد با جناح های سیاسی مختلف و مستقل بود اما همه آنها زیرپوستی فعالیت کردند تا اینکه به روز موعود رسیدند.
 
دهم آذرماه و با فرمان رحمانی فضلی؛ وزیر کشور داوطلبان به طور علنی خود را به حوزه های انتخابیه مدنظر در فرمانداری ها رساندند. برخی ها ساده و تنها آمدند و برخی دیگر سران طوائف و ریش سفیدان را همراه خود کرده و راهی فرمانداری ها شدند تا به نوعی مقبولیت خود را به اثبات برسانند.
 
در میان همه این نوع آمد و شدها، جوانان نیز برنامه ریزی های ویژه ای داشتند. آنها هم از همان ابتدا کاندیدای مورد علاقه خود را به امید تغییر در شرایط مجلس و جوان سازی نمایندگان همراهی کردند ولی بانوان بر خلاف انتظار در سیستان وبلوچستان حضوری در حد انتظار نداشتند.
 
در مدت زمان قانونی تعیین شده برای ثبت نام چهره های جوان، میانسال و البته پیر و کار کشته زیادی وارد محل های ثبت نام شدند. برخی ها که تجربه اول شان بود هنوز در پرکردن فرم های اولیه استرس داشتند و سابقه دارهای این عرصه اما با لبخند و آمادگی کامل جلوی میز کاربر ثبت نام نشسته و نام نویسی کردند.
 
اما نکته مهم اینجاست که در پایتخت وحدت ایران اسلامی همگان بدون هیچ محدودیت فرقه ای و جناحی و قومیتی آمدند و نام شان را ثبت کردند ولی این همه ماجرا نیست و کارشناسان معتقدند که نام نویسی 355 نفر در 6 حوزه انتخابیه زاهدان، سیستان، ایرانشهر، چابهار، خاش و چابهار بدون پشت پرده هم نیست که در آینده ابعاد جدیدی از آن شنیده خواهد شد.
 
بنابراین داوطلبان یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در پایتخت وحدت ایران اسلامی رکورد زده و 19 درصد میزان ثبت نامی ها را نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش دادند که از این میان 96 درصد مربوط به آقایان و تنها 4 درصد مختص بانوان سیستانی و بلوچ بود.
 
در این دوره انتخابات همه نمایندگان حال حاضر مجلس شورای اسلامی در استان به غیر از احمدعلی کیخا، یکی از دو نماینده سیستان نام نویسی کردند و قدیمی ترها و حتی کسانی که در دوره های قبل رد صلاحیت هم شده بودند نام نویسی کردند تا بار دیگر بخت خود برای کارزار یازدهم را بیازمایند.
 
شاید در ابتدای شروع ثبت نام محل های نام نویسی کم جان بود اما هر چه به پایان وقت اداری 16 آذر نزدیک تر می شدیم حوزه ها شلوغ تر و پرازدحام تر شد تا جایی که در روز پایانی نام نویسی، ترافیک حضور به قدری رسید که همه کاربران مشغول ثبت نام بودند و سایر داوطلبان در صف ایستاده بودند.
 
هر چند صف های نام نویسی در انتخابات به بلندی و درازای صف های گاز این روزهای استان نمی رسید اما قطعاً خواست و مطالبه همه مردم شیعه و سنی سیستان وبلوچستان از تائید شدگان نهایی این است که صف های گاز را شعار انتخاباتی نکرده و در عمل به فکر حل مشکلات واقعی مردم باشند.
 
رئیس ستاد انتخابات استان با پایان یافتن مهلت ثبت نام در جمع خبرنگاران حاضر شد و بیشترین ترکیب سنی شرکت کنندگان را 36 تا 40 سال عنوان کرد که پشت سر آنها 41 تا45 ساله ها با اختلاف کم در رده دوم قرار دارند و 66 تا 70 ساله ها هم کمتر از یک درصد این آمار را به خود اختصاص دادند.
 
بر اساس آمار اعلامی علی زینی وند می توان گفت آمار ثبت نام شده های این دوره به لحاظ سنی تقریباً متناسب و جوان است اما باید منتظر ماند که در تائیدیه نهایی از سوی مراجع قانونی ذیصلاح و همچنین در انتخاب نهایی از سوی مردم می توانند رقبای مسن و کارکشته خود را پشت سر بگذارند یا خیر.
 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

آزادی در ثبت نام

آزادی در ثبت نام و بدون محدودیت قومیتی و فرقه ای را می توان در آمار نهایی زینی وند به خوبی دریافت که 121 نفر معادل 34 درصد ثبت نام کنندگان را اهل تشیع و 234 نفر برابر با 66 درصد را برادران و خواهران اهل سنت تشکیل داده اند که 80.5 درصد این افراد به لحاظ مرتبه علمی دارای مدرک کارشناسی ارشد هستند.
 
در پایان زاهدان با 132 کاندیدا توانست رتبه اول ثبت نامی ها را به خود اختصاص دهد که رقبای بعدی هم شهرستان های چابهار، ایرانشهر،خاش، سراوان و زابل با تعداد 55-45-43-41 و 39 نفر هستند که احتمال تغییر در تعداد اسامی زاهدان، ایرانشهر و سراوان وجود دارد و علت این تغییر نیز حضور دقیقه 90 افراد اعلام شد که جمع بندی نهایی را به تاخیر انداخت.
 
معاون سیاسی اجتماعی استاندار داوطلبانی که تا روز 26 آذر نامه ای از فرمانداری ها دریافت نکنند را به تائید صلاحیت توسط هیات اجرایی مژده داد و گفت: نتایج رد صلاحیت ها هم به خود داوطلب اعلام خواهد شد.
 
هر چند خیلی ها تا زمان تائید صلاحیت نهایی، دلشان مثل سیر و سرکه میجوشد اما احترام به قانون و سر تعظیم فرود آوردن در برابر قوانین وضع شده کشور اولین و اصلی ترین معیار انتخاب نمایندگان آتی مجلس است که شهروندان برای نامی که روی برگه رای خود خواهند نوشت قطعاً مسئول هستند پس انتخاب در انتخابات باید در نهایت دقت و به دور از قومیت گرایی و فامیل بازی و صرفاً بر اساس صلاحیت ها انجام شود.
 
انتهای پیام/
 

, آزادی در ثبت نام,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه