اخبار داغ

به جوان ایلامی در افغانستان چه گذشت؟

پایان خوش سفر"حامد آس" با زیارت حرم مطهر رضوی+عکس

پایان خوش سفر"حامد آس" با زیارت حرم مطهر رضوی+عکس
حامد آس نوجوان ایلامی که با یک اشتباه به عنوان تبعه خارجی به افغانستان طرد شده بود پس از 20 روز جستجو، پیدا شد و در اولین مقصدش به زیارت حضرت علی بن موسی الرضا (ع) رفت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ حامد آس نوجوان ایلامی که با یک اشتباه به عنوان تبعه افغانستانی در ایلام دستگیر و به افغانستان منتقل شده بود از طریق مرز دوغارون وارد کشور شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

وی فردی ناشنوا است که مدت 20 روز را در کشور افغانستان سپری کرد و با رایزنی‌های دیپلماتیک و تلاش نهادهای امنیتی و رابط‌گیری در افغانستان شناسایی و به کشور ایران بازگشت.

,

حامد در 22 آبان ماه سال جاری در استان ایلام دستگیر و در 28 آبان ماه به افغانستان طرد شد.

,

سعد فریدپور، عموی حامد آس جوان ناشنوای ایلامی در گفت‌وگوی اختصاصی با صبح توس، اظهار کرد: حامد، پسر برادر من است و با تصمیم خود قصد تشرف به حرم امام رضا (ع) را می گیرد و از ایلام با موتور به سمت مشهد حرکت می‌کند که از جاده دوراهی خرم آباد منحرف می‌شود و پس از آن در شب توسط مأموران انتظامی دستگیر می‌شود.

,

وی افزود: مأموران حامد را به بازداشتگاه بردند و چون کرولال و بی‌سواد است نتوانسته هویت خودش را اعلام کند.

,

عموی حامد گفت: مأموران متوجه منظور حامد نشدند و به عنوان فرد افغانستانی و اتباع خارجه او را به کشور افغانستان ارجاع داده‌اند و حامد را به طرف اردوگاه ابراهیم‌آباد اراک اعزام می‌کنند.

,

وی افزود: پس از طی چندین روز انجام مراحل قضایی، به قم و سپس به سمت سفیدسنگ مشهد برده شده تا از مرز تایباد به افغانستان او را اعزام کنند؛ حتی اسم مستعار باباخان برای حامد انتخاب می‌کنند و از مرز عبور می‌دهند.

,

فریدپور ادامه داد: پس از بررسی توقیف موتورسیکلت در پارکینگ ایلام، سوم آذرماه متوجه جریان شدیم و به آگاهی اطلاع دادیم و عکس حامد را منتشر کردیم اما متأسفانه در روز اعزام اراک به قم سریعا پس از سفیدسنگ مستقیم به مرز دوغارون فرستاده بودند.

,

وی افزود: پس از اطلاع از این جریان به خانواده حامد گفته شد که چون خاک کشور دیگری برده شده کاری از دستمان بر نمی‌آید اما جستجو را ادامه خواهیم داد.

,

عموی حامد آس جوان ناشنوای ایلامی تصریح کرد: حامد فقط مدارک موتورسیکلت و موبایل را به همراه داشته است و ما از روزی که برای جستجو از خانه بیرون آمدیم هنوز منزل نرفته‌ایم و در این راه نماینده اتباع تایباد، هنگ مرزی و رابط افغانستانی کمک فراوانی کردند.

,

وی افزود: در شهر هرات افغانستان جستجوی زیادی کردیم و سرنخ‌ها را ادامه می‌دادیم و متوجه شدیم حامد با اتوبوس به کابل فرستاده شده است و سریعا با هواپیما به کابل رفتیم و از افراد مختلف، رستوران‌ها و مغازه‌ها پرسش و تحقیق کردیم که متوجه شدیم چند روزی در رستورانی همان نزدیکی کار می‌کرده و بعد از آن از رستوران هم رفته است.

,

فریدپور ضمن اشاره به اینکه عکس‌های حامد را به داخل شهر بردیم و به دیوارها چسباندیم خاطرنشان کرد: حال و روزمان باتوجه به اینکه حامد کرولال است و در کشوری غریب گم شده بود خیلی سخت بود و دوباره از رستوران دار جستجویی مجدد در مورد سرنخ‌ها داشتیم.

,

وی افزود: یکی از شاگردهای رستورانی که حامد آنجا کار می‌کرد گفت که در شهر نیمروز هم او را دیدیم و پیدا خواهد شد لذا صبح روز بعد با کمک رابط افغانستانی و آشنایان در نیمروز افغانستان پیگیری‌هایی انجام دادیم و افرادی حضورا برای بررسی ماجرا حضور پیدا کنند.

,

عموی جوان ناشنوای ایلامی گفت: افرادی با فهمیدن ماجرا قصد اخاذی کردن داشتند اما خدا را شکر حامد توانست از آنجا خارج شود و شبانه با اتوبوس به هرات حرکت کرد و پس از هماهنگی با کنسولگری تأیید پیدا شدن حامد داده شد.

,

وی افزود: در نیمروز به عنوان نیروی کار برده شده بود و پس از پیدا شدن در کنسولگری هرات اقدامات لازم انجام شد و البته پذیرایی خوبی در آنجا صورت گرفت.

,

فریدپور اظهار کرد: پس از آن به مرز دوغارون تایباد منتقل شدیم که با استقبال آستان قدس و هنگ مرزی مواجه شدیم و پس از آن به هنگ مرزی رسیدیم.

,

وی افزود: پس از مرز دوغارون و استقبال به زیارت امام رضا(ع) رفتیم و بسیار احساس خوبی داشتیم و حامد نیز از حضور در حرم منقلب و شادمان شده بود. بسیار حال و هوای خوبی داشتیم که بالاخره به حرم امام رضا(ع) رسیدیم. امروز در مشهد هستیم و در حرم برنامه داریم و بعد به سمت ایلام حرکت خواهیم کرد.

,

, ,

, ,

, ,

, ,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه