اخبار داغ

موج محرومیت هر روز طوفانی تر از دیروز؛

چوب غفلت مسئولان لای چرخ صنعت گردشگری دریایی جنوب کشور!

چوب غفلت مسئولان لای چرخ صنعت گردشگری دریایی جنوب کشور!
گردشگری دریایی از مهم ترین، جذاب ترین و سودآورترین حوزه های گردشگری در همه جهان است که این ظرفیت بالقوه به صورت خدادی در هرمزگان و سواحل جنوبی کشور نهفته که همت والای مسئولان و سرمایه گزاران در رونق و ساماندهی آن را می طلبد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛ گردشگری یکی از صنعت های پویای اقتصادی و اشتغالزایی به شمار می رود که در دهه های اخیر دولت های مختلف از تمام ظرفیت های موجود در مناطق خود برای رونق آن تلاش می کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

توسعه گردشگری و صنعت توریست به عنوان یکی از راه های مهم دستیابی به رشد اقتصادی در دنیا محسوب می شود و جوامع مختلف به این مقوله توجه ویژه ای دارند و در سال های اخیر این صنعت در جهان پیشرفت چشمگیری داشته است.

,

بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی سازمان جهانی گردشگری، هزینه و بودجه ای که مردم دنیا برای مسافرت و تفریح اختصاص می دهند سه برابر بودجه دولتها در مصارف دفاعی و امنیتی است، این رقم 11 درصد در آمد ناخالص کل جهان است و نشان دهنده در آمد بالای صنعت گردشگری است.

,

ضعف زیر ساخت های گردشگری در هرمزگان

کشور ایران به لحاظ دارا بودن آثار تاریخی و طبیعت بکر و زیبا جزء 10 کشور اول دنیا به شمار می رود؛ هر چند که از لحاظ طبیعی در حوزه گردشگری غنی هستیم اما ضعف زیر ساختی در برخی از استان ها موجب شده از لحاظ در آمدزایی و اشتغال از این حوزه در سطح پایینی قرار بگیریم.

, ضعف زیر ساخت های گردشگری در هرمزگان,
,
,

کشور ما دارای چهار فصل متنوع بوده که با توجه به اقلیم و شرایط خاص هر استان می توان برای فصول مختلف گردشگرانی را برای هر منطقه جذب کرد؛ فصل بهار با باران هایش در شمال کشور، تابستان در کویر و پاییز مناطق میانی کشور و زمستان جنوب دارای آب و هوای مطبوع و طبیعت بکر است که می توان از آن جذب گردشگر کرد.

,

, ,

هرمزگان محروم از ظرفیت بالقوه گردشگری

, هرمزگان محروم از ظرفیت بالقوه گردشگری,

استان هرمزگان همانند سایر نقاط کشور از نعمت های خدادادی مانند چشمه‌های آب گرم، تالاب‌های دریایی، سرزمین عجائب قشم، جنگل‌های دریایی، دلفین‌ها و پرندگان مهاجر، نخلستان‌های وسیع  و ظرفیت عظیم دریا و ساحل را دارد که همه این ها نقش بسزایی در رونق گردشگری دارد.

,

هرمزگان با دارا بودن بیش از یک هزار و 400 کیلومتر نوار ساحلی همجواری با دو دریای بزرگ خلیج فارس و عمان همچنین برخورداری از 14 جزیره دریایی یکی از مهمترین استان های کشور به شمار می رود که با اندکی توجه به آن می تواند به قطب گردشگری دریایی تبدیل شود.

,

گردشگری دریایی از مهم ترین، جذاب ترین و سودآورترین حوزه های گردشگری در همه جهان است که این ظرفیت بالقوه به صورت خدادی در هرمزگان نهفته که همت والای مسئولان و سرمایه گزاران در رونق و ساماندهی آن را می طلبد.

,

سواحل بکر استان هرمزگان مانند سواحل نقره ای سیریک و مکران، جنگل های حرا به عنوان دومین تنوع زیستی دنیا و جزایر چهارده گانه از جمله مناطقی بوده که گردشگری دریایی را می توان در آن تقویت کرد اما نه تنها به آن توجه نشده بلکه محرومیت و فقر نیز به وفور در آن می توان مشاهده کرد.

,

گردشگری دریایی صنعتی مغفول در هرمزگان

, گردشگری دریایی صنعتی مغفول در هرمزگان,

کشورهای دنیا از کوچکترین ظرفیت های دریا و یا با ایجاد دریاچه های مصنوعی به راه اندازی تورهای دریایی، ورزش ها و تفریحات آبی، غواصی و.... می پردازند اما هرمزگان که زمینه ها و زیرساخت های خدادادی در آن نهفته از بازار گردشگر دریایی جا مانده است.

,

گردشگری دریایی در هرمزگان تنها در دو جزیره کیش و قشم متمرکز شده و سایر سواحل ناب استان از شرق گرفته تا غرب مورد غفلت مسئولان قرار گرفته و حتی سهم مرکز استان از امکانات گردشگری دریا تقریبا هیچ است.

,

در حالی که غواصی، جت اسکی، پاراسل، پانانا، شاتل، قایق تندرو و اسکی روی آب، تفریحات هیجان‌انگیز آبی بوده که با راه اندازی و تقویت آن در جای جای سواحل هرمزگان می توان ایجاد اشتغال کرد و در این آشفته بازار بیکاری شغل را بوجود آورد اما چوب غفلت مسئولان لای چرخ گردشگری دریایی قرارگرفته و اقدام قابل توجهی را انجام نمی دهند.

,

, ,

فصل پاییز و زمستان هنگامی که سراسر کشور را برف و کولاک فرا گرفته هرمزگان با دارا بودن آب و هوای مطبوع میزبان خیل عظیمی از گردشگران است اما سهم گردشگران از دریا و زیبایی های آن شن های روان ساحل بوده و تفریحات و ورزش های دریایی هیچ نقشی برای گذراندن اوقات فراغت آنها ندارد.

,

در ماه های اخیر مسئولان استان در سخنرانی ها و تربیبون ها از اینکه هرمزگان قطب گردشگری دریایی کشور می شود سخن می گویند اما تاکنون اقدام قابل توجهی که برای شهروندان ملموس باشد صورت نگرفته و سهم شهروندان تنها دودهای قلیان در سواحل است.

,

ساحل بندرعباس به عنوان مرکز استان محلی پر رفت و آمد برای تجار، مسافران و گردشگران است اما در خواب غفلت مسئولان این سواحل تبدیل به پاتوقی برای عرضه قلیان شده است و موجب شده گردشگران هتل نشینی را به ساحل گردی ترجیح دهند؛ در حالی که با برنامه ریزی و سرمایه گذاری بخش خصوصی و با ایجاد کلوپ ها و امکانات دریایی در جای جای هرمزگان می توان جان تازه ای به صنعت گردشگری دریایی بخشید.

,

نقش اثرگذار زیر ساخت های گردشگری دریایی بر معیشت ساحل نشینان

, نقش اثرگذار زیر ساخت های گردشگری دریایی بر معیشت ساحل نشینان,

علی بخش رستمی، مدیرکل دفتر بازرسی، مدیریت عملکرد و حقوق شهروندان وزارت راه و شهرسازی چندی پیش در سفر به هرمزگان ایجاد زیرساخت های بندری و دریایی برای رونق بخشی به گردشگری دریایی در جزایر خلیج فارس و سواحل مکران امری شایسته ای دانست که مردم کشور را به سمت دریا سوق می دهد و ابزارهای تشویقی را برای مشارکت بیشتر ساحل نشینان در توسعه دریامحور فراهم می کند.

,

وی افزود: این اقدام هم باعث ایجاد اشتغال برای ماندگاری بیشتر جمعیت در کرانه های ساحلی می شود و هم با گردش چرخ معیشت ساحل نشینان، شکوفایی اقتصادی مبتنی بر نعمت های خدادادی دریایی را به دنبال دارد.

,

گردشگری دریایی مورد غفلت قرار گرفته است

, گردشگری دریایی مورد غفلت قرار گرفته است,

وزیر راه و شهرسازی نیز در همین باره گفت: استفاده درست از ظرفیت دریا موجب رونق اقتصادی و اشتغال در مناطق ساحلی می شود و هرچه سرمایه گذاری در این بخش بیشتر باشد، پیشرفت در کشور نیز بیشتر می شود.

,

اسلامی با اشاره به ظرفیت سازی های صورت گرفته در زمینه توسعه زیرساخت های گردشگری دریایی گفت: یکی از مسائلی که در حوزه بنادر مغفول مانده بود، استفاده از ظرفیت های ساحلی و دریایی کشور در زمینه گردشگری است که باید از این ظرفیت برای استفاده عمومی مردم بهره گرفت.

,

وزیر راه و شهرسازی ساخت اسکله های شناور در آب با استفاده از توان متخصصان ایرانی و نصب آن در مبادی گردشگری به ویژه بندر شهید حقانی را در زمره کارهای مهم و ارزشمند سازمان بنادر و دریانوردی دانست و خاطرنشان کرد: با زیرساخت های ایجاد شده در استان هرمزگان مردم می توانند با ایجاد و توسعه ظرفیت های گردشگری دریایی به جزایر قشم، کیش، هرمز و دیگر جزایر خلیج فارس، سفر کنند.

,
 در سال های اخیر مسئولان با ورود به این استان گردشگری دریایی را توصیه اند اما تاکنون اقدامات در حد حرکت لاک پشتی بوده و اقدامات چشم گیری در این بخش صورت نگرفته است هر چند که مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان از برگزاری نخستین همایش و نمایشگاه گردشگری دریایی کشور در دی ماه امسال با حضور مسئولان دولتی و فعالان بخش خصوصی در حوزۀ توریسم دریایی خبر داده  در حالی که این اقدام دیرهنگام است اما باید عزمشان را بر رونق این صنعت افزایش دهند.
 
,
,
امید است  وعده هایی که در چند ماه اخیر مسئولان استان در زمینه اینکه هرمزگان را به قطب گردشگری دریایی می کنند از وادی حرف به عمل تبدیل شود.
,
انتهای پیام/
,
 
,

 
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه