اخبار داغ

معاون جهاد کشاورزی مازندران خبر داد

رونق کشت "طلای سرخ" در مازندران/ ارزش اقتصادی 11 میلیارد ریالی زعفران

رونق کشت "طلای سرخ" در مازندران/ ارزش اقتصادی 11 میلیارد ریالی زعفران
گران‌بهاترین محصولی که این روزها در مازندران تولید آن رونق گرفته و سبب شده چرخ زندگی تولیدکنندگانی که اقدام به تولید این محصول با ارزش کردند، بچرخد "زعفران" است. در حال حاضر این محصول در بهشهر، ساری، گلوگاه و نور کشت می‌شود و فرصت‌های اشتغا‌زایی جدیدی را ایجاد کرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بلاغ، تا چند سال گذشته وقتی صحبت از کشت طلای سرخ به میان می‌آمد همه ذهن‌ها به سمت خطه خراسان روانه می‌شد اما اکنون با توجه به شرایط اقلیمی، کشت این گیاه در سایر استان‌ها بویژه مازندران قابل انجام است.
 
استان مازندران با توجه به استعدادهای بالقوه‌ای که در اراضی کشاورزی آن نهفته است، چند سالی در بحث پرورش زعفران ورود کرده و شعار اقتصاد مقاومتی را در تولید "زعفران" در این استان محقق کرد.
 
گران‌بهاترین محصولی که این روزها در مازندران تولید آن رونق گرفته و سبب شده چرخ زندگی تولیدکنندگانی که اقدام به تولید این محصول با ارزش کردند بچرخد، "زعفران" است که این روزها در مناطق بالادست‌ استان کشت می‌شود.
 
زعفران، محصولی که هر بوته آن همچون طلایی با ارزش می‌ارزد و گامی در جهت رونق کشاورزی مازندران است، اگر کشت و کار علمی و دانش محور را با خود همراه سازد، بی‌شک دروازه اشتغالزایی آن به روی تولیدکنندگان طلای سرخ در مازندران باز می‌شود.
 
برداشتن برخی از محدودیت‌ها برای کشت این گیاه و در اختیار قرار دادن پیاز آن می‌تواند ایجاد اشتغال برای تولیدکنندگان این گیاه اقتصادی را در استان در پی داشته باشد.
 
زعفران محصولی صادراتی است که اکثر کشورهای جهان خریدار این طلای سرخ ایرانی هستند که با گسترش تولید این محصول و ایجاد بسته‌بندی‌های مناسب به طور حتم علاوه بر اینکه کشورهای بیشتری خواهان این محصول خواهند شد، ایجاد اشتغال فراوانی را برای جوانان و خانواده‌های آنان فراهم خواهد کرد.
 
معاون مدیریت باغبانی جهاد کشاورزی مازندران درباره چگونگی کشت زعفران در استان مازندران گفت: توسعه کشت زعفران در مناطق خشک و نیمه گرمسیری با آب و هوای معتدل، تابستان خشک و زمستان ملایم امکان‌پذیر است.
 
وی ادامه داد: کشت زعفران در مازندران در مناطق بالادست و با ارتفاع 800 تا 2300 متر از سطح دریا توصیه می شود.
 
ملایی زمان کشت این گیاه را بهار و برداشت آن را مهر و آبان ماه اعلام کرد و گفت: بیشترین سطح زیرکشت زعفران در استان را شهرستان بهشهر با سطح 20 هکتار دارد.
 
معاون مدیریت باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران افزود: شهرستان‌های ساری، گلوگاه و نور از دیگر شهرستان‌هایی هستند که کشت زعفران در آن انجام می‌شود.
 
این مسؤول، ارزش اقتصادی تولید زعفران در مازندران را یک میلیارد و 125 میلیون تومان اعلام کرد.
 
ملایی با بیان اینکه امسال کشت زعفران در استان مازندران در سطح 25 هکتار انجام شد، گفت: میزان تولید این گیاه 125 کیلوگرم است که در هر هکتار به طور میانگین 5 کیلوگرم زعفران تولید می‌شود.
 
وی ماده موثره مهم در گیاه زعفران را که دارای خاصیت دارویی هستند را سافرانال، کروسین و پیکروکروسین عنوان کرد و افزود: زعفران محصولی است که در مناطق بالادست مازندران مورد اقبال بهره‌برداران قرار گرفته است چراکه این مناطق به دلیل سبک بودن بافت خاک، سرد و خشک بودن هوا جزو مناطق مستعد برای کشت است.
 
معاون مدیریت باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه برای کشت زعفران در هر هکتار 4 تا 6 تن پیاز لازم است، گفت: در اکثر مواقع پیاز زعفران از استان خراسان به مازندران انتقال داده می‌شود که تولیدکنندگان باید بدانند انتقال این گیاه شامل ضوابط قرنطینه‌ای است و باید با هماهنگی مدیریت باغبانی و حفظ نباتات سازمان صورت گیرد.
 
وی درباره کشت بدون آب و خاک زعفران در مازندران گفت: مراحل تحقیقاتی اجرای این کار از سوی مراکز تحقیقاتی در حال انجام است که با به نتیجه رسیدن میزان مواد موثره، مباحث فنی و توجیه اقتصادی به تولیدکنندگان اعلام خواهد شد و در حال حاضر سازمان جهاد کشاورزی هیچگونه تاییدی را بر انجام این نوع کشت ندارد.
 
گفتنی است ارزش اقتصادی زعفران با نفت برابری می‌کند و استان مازندران طی چند سال اخیر با توجه به مساعد بودن شرایط کشت این گیاه اقدامات خوبی از سوی دست‌اندرکاران بخش کشاورزی در حال انجام است.

انتهای پیام/
 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه