شبکه های اجتماعی
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
سلام کانال تلگرام
اینستاگرام
گروه: استان البرز
ساعت: 15:14 منتشر شده در مورخ: 1398/09/18 شناسه خبر: 1553496
استاد دانشگاه البرز؛
دانشگاه‌ها برای تداوم حیات در بازار به بخش خصوصی روی آورده‌اند
صادق بیگی گفت: با اجرای اصل 44 قانون اساسی دانشگاه ها برای ادامه حیات خود در جهان بازار محور به منابع مالی بخش خصوصی روی آورده اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ استاد دانشگاه خوارزمی کرج در گفتگو با خبرنگار "تیتریک" گفت: کتاب خواندن به عنوان یک فعالیت فرهنگی برای غنا بخشیدن به درون‌مایه هویت انسان است و ذخایر معرفتی فرد را بارور می سازد.

محسن صادق بیگی با بیان اینکه انتظار می رود مطالعه کردن عنصر لاینفک زیست علمی دانشجویان باشد، افزود: به رغم انتظار معقولی، شواهد متعدد حاکی از آن است که مطالعه کردن در زندگی دانشجویان جایگاه خاصی ندارد.

وی ادامه داد: پیش از ورود به دانشگاه شرایط خانواده تاثیر قابل ملاحظه ای بر میزان مطالعه افراد دارد، اما پس از ورود به دانشگاه از مرجعیت خانواده کاسته می شود و در عوض فضا و محیط دانشگاه نقش تعیین کننده تری پیدا می کند.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: دانشجویانی که در دانشگاه فرصت بیشتری برای تعامل با اساتید و افراد صاحب تخصص دارند و در تشکل ها و اجتماعات علمی مشارکت فعال تری دارند، از خودشان بیشتر انتظار دارند که مطالعه کرده و اطلاعاتشان را بروز کنند.

صادق بیگی تاکید کرد: نظام آموزشی ما هرچه از وضعیت حافظه محور به رابطه محور، از دانش محور به انسان محور و از مدرسه محور به سوی جامعه محور حرکت کند بهتر می تواند بعد تحلیلی ذهن را پرورش دهد.

 

 

وی با اشاره به اینکه منابع مادی موجود در خانواده و دانشگاه به اندازه زمینه تعامل اجتماعی مشوق مطالعه کردن نیست، گفت: باید در محیط خانواده ترویج کتابخوانی و شوق خواندن از خلال تعامل بین والدین و فرزندان و در دانشگاه از خلال رابطه میان استاد و دانشجو و رابطه دانشجویان با یکدیگر در هر دو قالب رسمی و غیر رسمی رونق پیدا کند.

این استاد دانشگاه خوارزمی کرج خاطر نشان کرد: امروزه در دانشگاه هاروارد اساتید به عنوان دانشمند و محقق استخدام می شوند نه به عنوان آموزگارانی که بناست ارزش ها و زیست اخلاقی و تعیین استانداردهایی درباره رفتار شخصی مطابق آرمان های شرافتمندانه و صادقانه را به دانشجویان جوان و سردرگم بیاموزند.

صادق بیگی با تاکید بر اینکه با اجرای اصل 44 قانون اساسی دانشگاه ها برای ادامه حیات خود در جهان بازار محور به منابع مالی بخش خصوصی روی آورده اند، ادامه داد: رواج رویکرد تجاری سازی در آموزش عالی ایران و ظهور دانشگاه های انبوه و توده ای در ایران نتیجه تکثر مکانیکی فارغ التحصیلان و مدارک دانشگاهی شده است به این ترتیب ماموریت دانشگاه ها از تعلیم و تربیت به جلب سرمایه و کسب رضایت مشتری در حال تغییر است.

وی افزود: تحولات یاد شده دانشگاه را از نهادی فرهنگ مدار به سوی یک نهاد اقتصادی یا یک بنگاه دانش سوق داده است، در این شرایط دانشگاه به جای حقیقت، دنباله روی بازار می شود و ساز و کارهای مالی بر مناسبات داخلی آن سایه می افکند.

این مدرس دانشگاه با تاکید بر اینکه حاکمیت چنین فضایی در دانشگاه سبب بروز آسیب هایی می شود، ادامه داد: رواج سطحی گرایی، کمی گرایی، پایان نامه و مقاله نویسی های سفارشی، جعل مدارک علمی و در نهایت بحران فرهیختگی و هویت علمی مواجه هستیم.

صادق بیگی تصریح کرد: مطالعه کردن برای پاسخگویی به معماهای شناختی و پرسش های وجودی و بر اساس انگیزه های درونی صورت نمی گیرد بلکه بیشتر وسیله ای برای کسب معیارهای ارتقاء علمی و شغلی است.

وی با بیان اینکه در جامعه ما اغلب ارزش نوشتن دست کم گرفته می شود، گفت: نوشتن و خواندن دو فعالیت مکمل یکدیگرند بنابراین شایسته است برنامه های فرهنگی دانشگاه به تقویت مهارت دانشجویان در هر دو بعد خواندن و نوشتن هدفمند و رفع موانع و محدودیت های موجود در این زمینه معطوف گردد.

این مدرس دانشگاه در خاتمه تاکید کرد: مطالعه دانشجو باعث بالا رفتن سطح علمی خود نه تنها در دانشگاه بلکه در آینده برای پیدا کردن شغل مناسب ، در اجتماع برای تعالی فرهنگ، در خانواده برای ارتباط موثر و ... کاربرد دارد بنابراین دانشجویان از زمان های سوخته خود برای بالابردن سطح علمی و پزوهشی خود استفاده کنند زیرا زمان برگشت ناپذیر است.

انتهای پیام/

https://dana.ir/1553496
ارسال نظر
نظرات