اخبار داغ

مدیرکل منابع طبیعی استان قزوین:

دستگاه‌های اجرایی به تخریب منابع آب و خاک فکر نمی‌کنند

دستگاه‌های اجرایی به تخریب منابع آب و خاک فکر نمی‌کنند
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین گفت: در استفاده از کارشناسان منابع طبیعی در راستای اجرای پروژه‌های عمرانی توسط دستگاه‌های ذی ربط عزمی نمی‌بینیم، در واقع کسی به تخریب منابع آب و خاک فکر نمی‌کند، این درحالی‌ است که می‌توانیم برخی تخریب‌ها را سازماندهی کنیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علی‎‌اکبر اسداللهی در گفت‌وگو با  صبح قزوین؛ درباره رعایت پیوست‌های زیست محیطی در پروژه قزوین کلاچای اظهار کرد: یکی از موضوعات مهم ما در پروژه‌های عمرانی دولت، مباحث طبیعی و زیست محیطی بوده و در قوانین متعددی بر رعایت این موارد تاکید شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح قزوین,

وی ادامه داد: معمولا دایره تخریب این پروژه‌ها گسترده است و چند پروژه سنگین استان از جمله مسیر قزوین به تنکابن و قزوین رحیم آباد خسارت‌های بالایی در حوزه منابع طبیعی و آبی وارد کرده است.

,

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قزوین ابراز کرد: ارزیابی زیست محیطی قزوین تنکابن در حال اتمام است و مسیر قزوین به رحیم آباد نیز به دلیل کوهستانی بودن دارای تخریب بالایی است و علاوه بر بستر جاده مسیرهای دسترسی به آن نیز تخریب ایجاد می‌کند و این تخریب‌ها به حدود دوبرابر افزایش می‌یابد.

,

وی افزود: معمولا میزان خسارت راه اصلی را از منابع طبیعی استعلام می‌کنند و از ابتدا هم ما و هم محیط زیست مخالفت خود با این پروژه را اعلام کرده‌ایم اما جزء طرح‌های مصوبی‌ست که باید عملیاتی شود.

,

ضرورت حفظ سلامت رودها و آبراهه‌ها در پروژه‌های جاده‌سازی

, ضرورت حفظ سلامت رودها و آبراهه‌ها در پروژه‌های جاده‌سازی,

این مقام مسئول عنوان کرد: مطالعه پروژه درحال انجام آن اشتباه است؛ چرا که ممکن است طرح در ارزیابی زیست محیطی رد شود، درواقع باید مطالعه‌ها پیش از آغاز پروژه انجام شود.

,

وی با اشاره به نکات لازم برای انجام پروژه جاده بیان کرد: باید سطح تخریب پروژه کاهش یابد و از هر مسیری برای ایجاد راه دسترسی استفاده نکنند، همچنین لازم است باطله‌هایی که دراثر اجرای طرح ایجاد می‌شود در آبراهه‌ها و مسیرهای رودها تخلیه نشود.

,

اسداللهی ادامه داد: در رودخانه باراجین با اجرای پروژه‌های آبخیزداری بستر رودخانه تثبیت شده و اگر باطله‌ها در آن تخلیه شده و رسوب به آن منتقل شود، این اقدام بی‌نتیجه می‌شود.

,

وی اذعان کرد: در سیل ابتدای سال تاثیر و عملکرد سازه‌های آبخیزداری رودخانه باراجین به‌خوبی نمایان شد، چراکه شیب تند رودخانه در چند مرحله شکسته شده تا سیل با آرامش وارد شهر یا رودخانه‌های پایین دست شود.

,

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان افزود: باید مسیرهای آبراهه‌های فرعی که از شرق به سمت غرب با رودخانه است ساماندهی شود تا در سیل مسیر بسته نشود.

,

استفاده از مسیرهای موجود در جاده قزوین به رحیم آباد در راستای کاهش تخریب

, استفاده از مسیرهای موجود در جاده قزوین به رحیم آباد در راستای کاهش تخریب,

وی ابراز کرد: بناست با یک ارزیابی مشترکی با منابع طبیعی، محیط زیست و راه و شهرسازی پروژه جاده قزوین به رحیم آباد بررسی شود.

,

این مقام مسئول عنوان کرد: براساس بند ب ماده 12 قانون افزایش بهره‌وری باید خسارت‌های وارده در انجام پروژه‌های عمرانی جبران شود که متاسفانه این جبران‌ها توسط دستگاه‌ها انجام نمی‌شود تا بتوانیم از این محل برای احیای مسیر، احیای مرتع و درخت‌کاری فکر کنیم.

,

وی افزود: اجرای برخی پروژه‌ها اجتناب ناپذیر است اما باید مسیرهایی انتخاب شود که کمترین خسارت و آسیب به منابع طبیعی وارد شود و قرار است مسیر رحیم آباد نیز بررسی شود تا درمواردی که ممکن است از مسیرهای موجود استفاده شده و تخریب کاهش یابد.

,

اسداللهی تاکید کرد: منطقه جاده قزوین به رحیم آباد مستعد فرسایش است، بویژه اینکه در محل رودخانه شمالی که به شدت نیازمند نگهداری و حفاظت است؛ قرار دارد درواقع آسیب رودخانه باراجین تمام شهر را تهدید می‌کند و برای احیای مجدد نیازمند هزینه‌های بالایی است.

,

وی اذعان کرد: در پروژه قزوین به رحیم آباد تاکنون درحد کیلومتر پنج و قسمت‌هایی پس از رازمیان فعالیت انجام گرفته ولی حجم خاکی که جابه‌جا شده بسیار بالاست.

,

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با بیان آسیب‌های جابه‌جایی خاک گفت: درصورت پیش‌بینی نشدن نکات لازم، پوشش گیاهی آسیب دیده و منطقه مستعد فرسایش می‌شود، درواقع با انجام اقدامات اصلاحی از فرسایش خاک به‌عنوان مشکل اصلی در این منطقه جلوگیری می‌شود.

,

وی درباره نحوه نظارت‌ بر اجرای پروژه‌ها اظهار کرد: باتوجه به اینکه پیمانکاران تحت نظر راه و شهرسازی هستند نظارت بر عهده آن‌هاست، البته منابع طبیعی و محیط زیست تذکراتی را به آن‌ها اعلام می‌کند.

,

توجه به مسائل منابع طبیعی و زیست محیطی پیش از ابتدای پروژه ضرورت دارد

, توجه به مسائل منابع طبیعی و زیست محیطی پیش از ابتدای پروژه ضرورت دارد,

این مقام مسئول عنوان کرد: ما در استفاده از کارشناسان منابع طبیعی در راستای اجرای پروژه‌های عمرانی توسط دستگاه‌های ذی ربط عزمی نمی‌بینیم، درواقع کسی در حوزه تخریب منابع آب و خاک فکر نمی‌کند، این درحالی‌ است که می‌توانیم برخی تخریب‌ها را سازماندهی کرده و در خاک‌های منطقه بذرپاشی کنیم.

,

وی گفت: در قانون صرفا پرداخت خسارت تعریف شده که متاسفانه عملی نمی‌شود و در این راستا مکاتبات متعددی با دستگاه‌های نظارتی و مجری صورت گرفته اما تاکنون در هیچ موافقت نامه استانی و ملی این موارد پیش‌بینی نشده است.

,

اسداللهی افزود: مجریان ادعا می‌کنند پولی که به آن‌ها تخصیص داده می‌شود برای خود پروژه کفایت نمی‌کند و ما نمی‌توانیم رقمی را در اختیار شما قرار دهیم که البته کل کشور درگیر این موضوع است و صرفا برخی شرکت‌های خاص مانند شرکت نفت این موارد را پرداخت می‌کنند.

,

وی درباره فعالیت و اجرای پروژه‌ها در راستای توسعه پایدار ابراز کرد: براساس توسعه پایدار باید ابتدا ارزیابی زیست محیطی انجام گرفته و نظرات کارشناسان منابع طبیعی اعمال شده و مسیرها نهایی شود و پس از آن پروژه اجرا شود اما برمبنای این تعریف عمل نمی‌شود و برای فعالیت تمام شده متنی نوشته می‌شود.

,

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اظهار کرد: در مسیر قزوین به باغدشت که درحال اجراست، تخریب و جابه‌جایی خاک بالایی صورت گرفته و باید به این سوال پاسخ داد که اجرای این پروژه با این حجم از جابه‌جایی خاک چه ضرورتی دارد.

,

وی با اشاره به میزان ضرورت انجام پروژه‌های متعدد جاده سازی تصریح کرد: برخی راه‌ها برای اجرا ضرورتی ندارند، برای مثال برای دسترسی به شمال چه‌ میزان جاده و راه نیاز است، آیا برای هرگوشه استان‌های شمالی آن هم در مسیرهای کوهستانی یک راه لازم است، البته حتما طراحان راه دلایلی دارند ولی امکان بهسازی جاده‌های موجود وجود دارد هرچند که به مسیر و جاده درجه یکی تبدیل نشود.

,

وضعیت نامناسب فرسایش خاک در کشور

, وضعیت نامناسب فرسایش خاک در کشور,

این مقام مسئول ابراز کرد: در مناطق جنگلی به هیچ وجه با ایجاد جاده از طرف ما موافقت نمی‌شود و در مسیر قزوین به تنکابن این مورد رعایت شده، در مسیرهای مراتع نیز صرفا تعیین میزان خسارت را به عهده ما گذاشته‌اند.

,

وی تاکید کرد: فرسایش خاک و رودخانه‌ها موضوعی حاکمیتی است و برای مثال آسیب به روخانه باراجین در درجه اول مدیریت شهری را با مشکل مواجه می‌کند، بنابراین تاکیدات ما مبنی بر رعایت نکات زیست محیطی و منابع طبیعی صرفا به نفع ارگان و دستگاه ما نیست و از نفعی عمومی برخوردار است.

,

اسداللهی اذعان کرد: دستگاه‌های دولتی پیش از پایان ارزیابی زیست محیطی و اعمال نظرات منابع طبیعی پروژه‌های خود را آغاز نکنند؛ چرا که این عدم توجه به ایجاد مشکل منجر می‌شود، در واقع توجه و پرداختن به مسائل منابع طبیعی و زیست محیطی پیش از ابتدای پروژه ضرورت دارد.

,

وی ادامه داد: لازم است مجریان این نکته را درنظر داشته باشند که پروژه‌ها را با کمترین آسیب انجام داده و خسارات وارده را جبران کنند تا آثار تخریبی اجرای پروژه‌ها کاهش یابد.

,

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان درباره وضعیت فرسایش خاک کشور گفت: فرسایش خاک در کشور ما از شرایط مناسبی برخوردار نیست، البته استان به‌طور میانگین در وضعیت خوبی قرار دارد و می‌توان بهتر عمل کرده و پوشش گیاهی را تقویت کرد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه