اخبار داغ

رییس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان خبر داد؛

اشتغال 45 هزار نفر با رونق کشت گلخانه ای در هرمزگان

اشتغال 45 هزار نفر با رونق کشت گلخانه ای در هرمزگان
گلخانه دار نمونه هرمزگانی با اشاره به اشتتغالزایی 320 نفری در گلخانه خود گفت: در بحث صادرات محصولات کشاورزی هیچ تضمینی برای تولید کننده وجود ندارد که آیا با وجود تحرم ها می‌تواند محصول خود را صادر کند و این امر انگیزه کشاورز را برای تولید کاهش می‌دهد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛ کشت گلخانه ای محصولات کشاورزی، یکی از راه های مدرن برای مبارزه با سرما، گرما و کم آبی به شمار می رود و هنگامی که غول خشکسالی کشورمان را فرا گرفته و بسیاری از استان ها با مشکل کم آبی مواجه هستند احداث گلخانه می تواند گزینه ای مناسب برای تولید میوه و سبزیجات در مناطق مختلف باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

کشاورزی در گلخانه ها نسبت به کشاورزی در فضای آزاد و زمین ها دارای دردسر و مشکلات کمتری است و بازه زمانی برای به ثمر نشستن و برداشت محصولات نیز نسبت به کشاورزی سنتی کوتاه تر بوده و همه این ها دست به دست هم داده تا این روش نوین تبدیل به یکی از سود آورترین بخش های کشاورزی شود.

,

نیاز روز افزون بازار به سبزی و صیفی جات خارج از فصل همچنین مزیت های دیگر نظیر اشتغالزایی بیشتر، تولید محصول سالم و مرغوب تر باعث شده سود دهی بخش گلخانه ای ده ها برابر بیشتر از کشاورزی معمولی باشد.

,

در این روزها که کم آبی و خشکسالی کل کشور را فرا گرفته استان هرمزگان نیز با مشکل آبی مواجه بوده به طوری که پدیده خشکسالی تاکنون باعث خشک شدن ۱۰۰ حلقه چاه کشاورزی و کاهش آب ۱۳۵ حلقه چاه بین ۳۰ تا ۷۰ درصد، بیلان منفی ۷۴ دشت و شور شدن ۳۸ دشت شده است.

,

اشتغال 45 هزار نفر با رونق کشت گلخانه ای در هرمزگان

, اشتغال 45 هزار نفر با رونق کشت گلخانه ای در هرمزگان,

در حالی که کشت محصولات گلخانه ای نسبت به کشاورزی سنتی 12 برابر کمتر نیاز به مصرف آب دارد راه برون رفت و مبارزه با بی آبی در هرمزگان و استان هایی که با خشکسالی دست و پنجه نرم می کنند رونق کشت گلخانه ای است.

,

هرمزگان به علت شرایط آب و هوایی خشک و کم آبی مکان مناسبی برای پرورش و تولید انواع محصولات گلخانه‌ای بوده که این امر حمایت مسئولان و برنامه ریزی هدفمند و منسجم در تولید محصولات سالم، پربازده، صادرات محور و بازار پسند در زمینه محصولات گلخانه ای را می طلبد.

,

, ,

به گفته رییس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان هم‌اکنون پنج هزار و ۱۳۶ هکتار سطح گلخانه‌ای در استان وجود دارد که در این زمینه برای ۴۵ هزار نفر اشتغال ایجاد شده؛ ۳ هزار و ۱۷۰ هکتار زیرساخت شهرک‌های گلخانه‌ای توسط شرکت شهرک‌های کشاورزی در استان احداث شده و یک هزار و ۹۶۶ هکتار نیز توسط بخش خصوصی اجرا می‌شود.

,

حاجی آباد پیشرو در تولید محصولات خارج از فصل در هرمزگان

, حاجی آباد پیشرو در تولید محصولات خارج از فصل در هرمزگان,

شهرستان حاجی آباد که پیشرو در تولیدات محصولات خارج از فصل در هرمزگان بوده در حال حاضر دارای 155 هکتار سطح زیر کشت گلخانه ای است و در فصل زمستان محصولات خارج از فصل در این شهرستان تولید و علاوه بر تامین بازار استان به سراسر کشور نیز ارسال می شود.

,

حمید جهانگیری، فرماندار حاجی آباد در گفتگو با خبرنگار هرمز با بیان اینکه این شهرستان رتبه اول کشت گلخانه ای استان را به خود اختصاص داده است، گفت: از 155 هکتار سطح زیرکشت، 25 میلیون و 500 هزار تن محصول برداشت می شود.

فرماندار حاجی آباد محصولات کشت شده در گلخانه ها را شامل گوجه فرنگی و خیار عنوان و اضافه کرد: 70 درصد این کشتها مربوط به گوجه فرنگی و 30 درصد به خیار اختصاص دارد که عملکرد تولید گوجه فرنگی و خیار به ترتیب 200 و 150 تن در هر هکتار برآورد می شود.

جهانگیری بابیان اینکه محصولات گلخانه ای حاجی آباد علاوه بر تامین بازار های داخلی به خارج از کشور نیز صادر می شود، اظهار کرد: از ابتدای امسال تا کنون، 70 هکتار زمین کشاورزی در حاجی آباد زیر کشت گلخانه‌ای رفت که پیش بینی می شود تا پایان سال به ۲۰۰ هکتار برسد.

,
,
,
,
,

, ,

ضعف زیرساختی برای صادرات محصولات گلخانه ای وجود دارد

, ضعف زیرساختی برای صادرات محصولات گلخانه ای وجود دارد,

شاه نظری، گلخانه دار نمونه استان هرمزگان در گفتگو اختصاصی با خبرنگار هرمز اظهار کرد: حدود ۲۰ هکتار از سطح زیر کشت گلخانه ای به محصولاتی از قبیل گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای و خربزه اختصاص دارد که در سال گذشته حدود ۷۰۰ تن گوجه فرنگی، ۳۰۰ تن فلفل، ۴۰۰ تن خربزه صادراتی تولید و بسته بندی و به کشورهای قزاقستان، روسیه، دوبی، و ارمنستان صادر شد.

,

کارآفرین نمونه هرمزگانی با اشاره به اشتتغالزایی 320 نفری در گلخانه خود عنوان کرد: ۱۲۰ نفر کارگر و ۴۰ نفر کارمند دائمی و ۱۶۰ نفر کارگر فصلی در سایت گلخانه ای در حال فعالیت هستند.

,

شاه نظری یکی از موانع صادرات محصولات کشاورزی را ضعف زیرساخت‌های صادراتی کشور عنوان کرد و افزود: باید یارانه صادرات محصولات کشاورزی و گلخانه ای اختصاص داده شود و از طرفی همکاری دو جانبه با کشور‌های همسایه در راستای صادرات محصولات کشاورزی گسترش یابد.

,

وی تصریح کرد: تا زمانی که تولید و بسته بندی به صورت سنتی انجام می‌شود، هزینه نهایی برای کشاورزان بالا می‌رود و این امر دلیلی بر کاهش صادرات محصولات کشاورزی است.

,

گلخانه دار نمونه استان هرمزگان خاطر نشان کرد: در بحث صادرات محصولات کشاورزی هیچ تضمینی برای تولید کننده وجود ندارد که آیا با وجود تحرم ها می‌تواند محصول خود را صادر کند و این امر انگیزه کشاورز را برای تولید کاهش می‌دهد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه