اخبار داغ

عضو هیئت علمی دانشگاه باهنر مطرح کرد؛

پیش بینی ایجاد یک میلیون شغل در بودجه 99؛ وعده غیرقابل اجرای دولت

پیش بینی ایجاد یک میلیون شغل در بودجه 99؛ وعده غیرقابل اجرای دولت
عضو هیئت علمی دانشگاه باهنر کرمان گفت: تجربه ثابت کرده در این دولت تحقق یک میلیونی ایجاد اشتغال امکان پذیر نیست و تنها یک وعده است که اگر قابل تحقق بود قطعا رشد اقتصادی را هم 8 درصد اعلام می کردند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه آرمان؛ به دنبال تقدیم بودجه سال 99 به مجلس، حواشی زیادی در ارتباط با اهداف کلان بودجه و تحقق آن ها در سال آینده مطرح شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

یکی از اهداف کلان بودجه سال آینده تحقق رشد اقتصادی 2 درصدی است در حالیکه پیش از این طبق سند چشم انداز 1404 قرار بود با تحقق رشد اقتصادی 8 درصدی، ایران به قدرت اول اقتصادی در منطقه تبدیل شود.

,

در سال آینده به 5 سال آخر سند چشم انداز وارد می شویم در حالیکه فاصله هدف گذاری بودجه با سند مذکور 6 درصد است و با گذشت 15 سال هنوز اهداف این سند محقق نشده است.

,

واقعیت های اقتصادی گواه منفی بودن رشد اقتصاد کشور است

, واقعیت های اقتصادی گواه منفی بودن رشد اقتصاد کشور است,

علیرضا شکیبایی عضو هیئت علمی بخش اقتصاد دانشگاه شهید باهنر کرمان در این خصوص به خبرنگار راه آرمان گفت: با توجه به شرایط اقتصادی کشور در سال های 97 و 98 رشد اقتصادی در این دو سال پیاپی منفی شده است از این رو پیش بینی اینکه در باقی مانده سال 98 این رشد اقتصادی از منفی خارج شود وجود ندارد چرا که واقعیت های اقتصادی گواه منفی بودن رشد اقتصادی است.

,

وی افزود: بنابراین دولت نمی تواند تحقق یکباره رشد 8 درصدی را در سال آینده اعلام کند از این رو در پیش بینی های خود تحقق رشد 2 درصدی را عنوان کرده است.

,

این کارشناس مسائل اقتصادی مطرح کرد: دولت تعیین کننده میزان رشد اقتصادی نیست بلکه واقعیت های اقتصادی به نحوی است که حتی امکان دارد در سال 99 نیز رشد اقتصادی منفی بماند.

,

شکیبایی یادآور شد: ابزار دولت برای تحقق رشد اقتصادی منابع مالی است که به شدت در سال 98 در مضیقه است از این رو بعید می رسد منابع جدیدی به چرخه اقتصاد وارد شود تا دولت بتواند به واسطه آن ها اقدامی را در راستای تحقق رشد بالاتر انجام دهد.

,

 عضو هیئت علمی بخش اقتصاد دانشگاه شهید باهنر کرمان بیان داشت: ساختار بودجه پیشنهادی که دولت به مجلس ارائه کرده، ساختاری انقباضی است که در نتیجه عملکرد این نوع از بودجه انتظار رشد اقتصادی بالا ممکن نیست.

,

وی در خصوص تاثیر کاهش درآمدهای نفتی و استفاده از درآمد حاصل از فروش اموال دولتی بر افزایش رشد اقتصادی به خبرنگار ما گفت: از این اقدام می توان در جهت تامین مالی استفاده کرد اما در راستای تحقق رشد اقتصادی بی تاثیر است.

,

این کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: در بودجه سال آینده دولت در تلاش است تا با دریافت منابع داخلی یعنی منابع موجود در بانک ها و سرمایه گذاران، اموال دولتی را واگذار می کند، این اقدام تنها می تواند تامین کننده منابع مالی برای دولت باشد.

,

پیش بینی ایجاد یک میلیون شغل در بودجه 99، وعده ای غیر قابل اجرا از سوی دولت

, پیش بینی ایجاد یک میلیون شغل در بودجه 99، وعده ای غیر قابل اجرا از سوی دولت ,

شکیبایی با اشاره به اینکه دولت در بودجه سال آینده ایجاد یک میلیون شغل را  پیش بینی کرده است، اذعان داشت: تجربه ثابت کرده در این دولت تحقق یک میلیونی ایجاد اشتغال امکان پذیر نیست و تنها یک وعده است که اگر قابل تحقق بود قطعا رشد اقتصادی را هم 8 درصد اعلام می کردند.

,

عضو هیئت علمی بخش اقتصاد دانشگاه شهید باهنر کرمان تاکید کرد: لازمه ایجاد یک میلیون شغل تغییرات ساختاری در قوانین و مقررات کلان کشور است که ارتباطی به بودجه ندارد البته دولت می تواند با اتخاذ تصمیمات درست در حوزه های دیگر این امر را محقق سازد.

,

وی در خصوص رابطه غیر قابل انکار بین رفع تورم و افزایش رشد اقتصادی، افزود: تصمیم ناگهانی دولت برای افزایش نرخ بنزین به یکباره گرانی و تورم را در ساختار اقتصاد کشور به وجود آورد.

,

 این کارشناس مسائل اقتصادی عنوان کرد: از این رو تورم در دو بعد صورت می گیرد که یک بعد آن شامل بودجه و عملکرد دولت و بعد دیگر مربوط به چگونگی عملکرد بانک مرکزی است.

,

شکیبایی در پایان ابراز داشت: در صورتی که عملکرد بانک مرکزی همانند 6 ماه گذشته باشد، نرخ ارز تثبیت شده و از نوسان آن جلوگیری شود همچنین دولت به خوبی به تعهدات خود عمل کند، امکان دارد در سال 99 تورم شدیدی در بازار ایجاد نشود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه