اخبار داغ

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان کرمان خبر داد؛

وجود 2500 هکتار گلخانه در استان کرمان/ درآمدزایی کشت های هیدروپونیک بیشتر از گلخانه های خاکی است

وجود 2500 هکتار گلخانه در  استان کرمان/ درآمدزایی کشت های هیدروپونیک بیشتر از گلخانه های خاکی است
مدیرباغبانی سازمان جهادکشاورزی استان کرمان گفت:هزینه احداث در مورد گلخانه های هیدروپونیک بیشتر از خاکی می باشد ولی بدلیل اینکه عملکرد در واحد سطح نیز در چنین کشتهایی بالا می باشد هزینه های تولید محصول نیز به همین نسبت پایین تر و در آمد زایی بالاتری حاصل می گردد و در نتیجه دوره بازگشت سرمایه نیز کوتاهتر است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه آرمان؛ با توجه به خشکسالی های اخیر کشور و به ویژه در استان کرمان، طبیعی است که بخش کشاورزی باید به سمت و سوی کاهش مصرف آب حرکت کند و کارشناسان این بخش نیز بر این باورند کشت گلخانه ای به عنوان یکی از راه های مقابله با کمبود منابع آب و بحران کم آبی، با افزایش تولید 10 برابری محصول و کاهش قابل توجه مصرف آب همراه است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان؛,

همچنین در کِشت بدون خاک که هیدرو پونیک(HydrooPonic) گفته می شود و اصطلاح آبکِشت را نیز در زبان فارسی برای آن انتخاب کرده اند، کاشت محصولاتی از جمله خیار، فلفل، گوجه فرنگی، کاهو، توت فرنگی، علوفه و گیاهان زینتی و دارویی روی بسترهای خاصی از جمله «پرلیت» و بدون استفاده از خاک انجام می شود.

,

در کشت بدون خاک، متخصصان می توانند مواد غذایی و املاح و ترکیبات غذایی مورد نیاز گیاهان و سبزیجات و گل ها را تهیه کرده و از طریق آب به ریشه گیاه برسانند و محصولاتی همچون گوجه فرنگی و خیار تولید کنند.

,

مهدی لطفعلی زاده مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان در این رابطه به خبرنگار ما گفت :سطح گلخانه های استان کرمان در حال حاضر بالغ بر 2500 هکتار می باشد که از این نظر در کشور رتبه دوم سطح  گلخانه ها را دارا می باشد  که اکثر ا نیز به زیر کشت محصولات سبزی و صیفی می باشد.

,

وی تصریح کرد: سطح زیر کشت شمال استان  بالغ بر 200 هکتار می باشد که از این مقدار 175 هکتار به سبزی و صیفی و 25 هکتار به گل و گیاهان زینتی اختصاص یافته است و شمال استان از نظرسطح زیر کشت گلخانه ای رتبه 14 قرار دارد.

,

لطفعلی زاده خاطرنشان کرد: از 200 هکتار گلخانه سطح زیر کشت در شمال استان بالغ بر 44 هکتار از گلخانه ها  هیدروپونیک می باشد که 38 هکتار آن به کشت محصولات سبزی و صیفی و 6 هکتار به کشت گل رز اختصاص یافته است.

,

وی گفت: از لحاظ عملکرد در واحد سطح در  کشتهای خاکی محصولات سبزی و صیفی بطور متوسط به ازای هر متر مربع 15 الی 20 کیلوگرم و در کشتهای هیدروپونیک از 30 الی 40کیلوگرم در متر مربع  برداشت صورت می گیرد و در مورد گل رز شاخه بریده نیز عملکرد کشتهای هیدروپونیک بالاتر از کشت های خاکی می باشد.

,

مدیر باغبانی این سازمان در ادامه ابراز داشت: هزینه های  احداث کشتهای هیدروپونیک 30 الی 40 درصد  بیشتر نسبت به کشت خاکی می باشد که مربوط به بسترهای های کشت، سیستمهای تغذیه و ... می باشد.

,

وی اظهار داشت: هزینه احداث در مورد گلخانه های هیدروپونیک بیشتر از خاکی می باشد ولی بدلیل اینکه عملکرد در واحد سطح نیز در چنین کشتهایی بالا می باشد هزینه های تولید محصول نیز به همین نسبت پایین تر و در آمد زایی بالاتری  حاصل می گردد و در نتیجه دوره بازگشت سرمایه نیز کوتاهتر است.

,

لطفعلی زاده در پایان خاطرنشان کرد: بدلیل  اینکه در کشتهای هیدروپونیک تغذیه محصول بصورت کنترل شده و دقیق انجام می گردد و مصرف کود های بصورت منظم  انجام و گیاه قوی تر و سالم تر و نیاز به مصرف سموم کمتر بدلیل عدم استفاده از سموم جهت از بین بردن آفات و بیماریهای خاکزی  محصول سالم تر می باشند .

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه