اخبار داغ

مرحله سرنوشت‌ساز تایید صلاحیت‌ها برای داوطلبان انتخابات مجلس

مرحله سرنوشت‌ساز تایید صلاحیت‌ها برای داوطلبان انتخابات مجلس
با پایان مرحله ثبت نام داوطلبان انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی مرحله اخذ استعلام از مراجع چهارگانه و بررسی صلاحیت ها در هیئت‌های اجرایی آغاز شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از موج رسا؛ طبق قانون انتخابات و بر اساس ماده 48 این قانون وزارت کشور و شورای نگهبان پس از وصول مشخصات داوطلبان، روزانه لیست کامل آنها را تهیه و به منظور بررسی سوابق آنان در رابطه با صلاحیت های مذکور در این قانون به وزارت اطلاعات، دادستانی کل، سازمان ثبت احوال کشور و اداره تشخیص هویت و پلیس بین الملل در مرکز ارسال می دارد. مراکز مزبور موظفند ظرف پنج روز نتیجه بررسی را با دلیل و سند به وزارت کشور و شورای نگهبان اعلام نمایند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, موج رسا,

هیئت‌های اجرایی نیز باید حداکثر ظرف ده روز پس از پایان مهلت ثبت نام با توجه به نتایج بدست آمده از بررسی های لازم در محل و با استفاده از نتایج اعلام شده توسط وزارت کشور صلاحیت داوطلبان در رابطه با صلاحیت های مذکور در این قانون را مورد رسیدگی قرار داده و نتیجه را کلاً به هیئت های نظارت اعلام کنند.

,

فرمانداران و بخشداران مراکز حوزه‌های انتخابیه مکلفند نظریه رد هیأت اجرائی انتخابات را با ذکر استناد قانونی ظرف یک روز به داوطلبان ابلاغ کرده و با سریعترین وسیله به ضمیمه اسناد و مدارک به اطلاع هیأت نظارت استان برسانند و بر اساس تبصره آن، کسانی که صلاحیت آنان مورد تأیید قرار نگرفته حق دارند ظرف چهار روز از تاریخ ابلاغ به داوطلب، شکایت خود را مستدلاَ به هیئت نظارت استان اعلام کنند.

,

گزارش ها و شکایات واصله ظرف مدت هفت روز پس از پایان مهلت دریافت شکایت در جلسه هیئت نظارت استان رسیدگی و نتیجه صورت جلسه می شود . چنانچه نظر هیأت اجرائی مبنی بر رد صلاحیت داوطلب، مورد تأیید هیأت نظارت استان نیز باشد، هیأت نظارت مذکور موظف است در این خصوص، نظر هیأت مرکزی نظارت را نیز کسب کند. هیئت نظارت استان در مورد صلاحیت سایر داوطلبان نیز نظر خود را به هئأت مرکزی نظارت اعلام می‌کند.

,

اما هیئت نظارت استان پس از کسب نظر هیئت مرکزی نظارت، موظف است مراتب تأیید یا رد صلاحیت تمامی داوطلبان را با استناد قانونی طی صورت جلسه ای به فرماندار یا بخشدار مربوط اعلام کند و فرماندار یا بخشدار موظف است نظر هیئت مرکزی نظارت، مبنی بر تأیید یا رد صلاحیت داوطلبان را که از هیئت نظارت استان دریافت کرده است، به نامبردگان ابلاغ کنند تا در صورت اعتراض به رد صلاحیت خود، کتباً به شورای نگهبان شکایت کنند.

,

چنانچه شورای نگهبان صلاحیت داوطلبی را که در مراحل قبلی مورد تأیید قرار گرفته است رد کند، داوطلب می‌تواند حداکثر ظرف سه روز از تاریخ ابلاغ شورای نگهبان، در خواست رسیدگی مجدد کند، شورای نگهبان باید ظرف هفت روز رسیدگی‌ و اعلام‌ نتیجه‌ نماید. رأی گیری در شورای نگهبان نسبت به داوطلبانی که صلاحیت آنان در مراحل قبلی به تصویب رسیده، در مورد عدم ‌صلاحیت‌ خواهد بود.

,

ثبت نام 231 نفر در استان زنجان

, ثبت نام 231 نفر در استان زنجان, ثبت نام 231 نفر در استان زنجان,

برای انتخابات مجلس یازدهم در استان زنجان 231 نفر ثبت نام کردند که از این تعداد 139 نفر برای حوزه زنجان و طارم، 30 نفر برای  حوزه ابهر، خرمدره و سلطانیه، 23 نفر ماهنشان و ایجرود و 39 نفر برای خدابنده هستند.

,

طبق اعلام ستاد انتخابات استان زنجان تعداد ثبت نام کنندگان این دوره نسبت به مجلس دهم 23 درصد افزایش یافته است، حال باید دید که تعداد تایید شدگان نیز به همین میزان یا بیشتر افزایش خواهد یافت یا نه.

,

دوره قبل برای مجلس دهم در استان زنجان 187 نفر ثبت نام کرده بودند که سهم حوزه زنجان و طارم 104 نفر، ماهنشان و ایجرود 20 نفر، ابهر، خرمدره و سلطانیه 36 نفر و خدابنده 27 نفر بود.

,

در مرحله تایید صلاحیت در دوره قبل(مجلس دهم) در حوزه زنجان و طارم 50 نفر، در حوزه خدابنده 19 نفر، در حوزه ابهر، خرمدره و سلطانیه 23 نفر و در حوزه ماهنشان و ایجرود 17 نفر تایید صلاحیت شدند.

,

حال که تعداد داوطلبین در استان زنجان 44 نفر افزایش داشته و در شهرستان زنجان از 104 داوطلب ثبت نامی به 139 نفر رسیده باید دید که وضعیت تایید شدگان به چه شکل خواهد بود.

,

عدم ثبت نام دو نماینده فعلی استان

, عدم ثبت نام دو نماینده فعلی استان, عدم ثبت نام دو نماینده فعلی استان,

نکته‌ای که می‌توان به آن اشاره کرد، عدم ثبت نام دو تن از نمایندگان فعلی استان در انتخابات مجلس یازدهم است، فریدون احمدی و محمد عزیزی که پرونده‌هایشان در قضیه خودرو روی میز دستگاه قضا است، از ثبت نام دراین دوره از انتخابات خودداری کردند. شاید عدم ثبت نام این دو نماینده به نوعی راحت کردن کار برای شورای نگهبان بود.

,

به نظر می رسد از چهره هایی که در این دوره ثبت نام کرده اند نیز برخی نتوانند مهر تایید از شورای نگهبان بگیرند و باید در این مرحله از رقابتهای انتخاباتی میدان را خالی کنند.

,

ثبت نام برخی از نمایندگان ادوار مجلس در حوزه انتخابیه زنجان و طارم نیز قابل توجه است که به فرض مثال در این میان رفعت بیات و داود حاجی ناصری دوباره حضور در بهارستان را در سرمی‌پرورانند.

,

پارسال دوست، امسال آشنا!

, پارسال دوست، امسال آشنا!, پارسال دوست، امسال آشنا!,

البته برخی چهره نیز هستند که در دوره‌های گذشته انتخابات حضور داشتند و هنوز هم برای رسیدن به بهارستان ناامید نیستند، شاید تحربه علی وقف‌چی بعد از سالها انتظار برای بهارستان آنها را برای ثبت نام در انتخابات مشتاق تر کرده است. و شاید بتوان گفت که پارسال دوست و امسال آشنا برای این افراد کاملا صدق می‌کند.

,

حضور برخی چهره‌ها جدید منتصب به هر دو جریان سیاسی نیز قابل توجه است، برخی نیز که خیالشان از پولهای جیب‌شان راحت است برای صندلی بهارستان برنامه چیده‌اند، هرچند سن و سالی هم نداشته باشند.

,

در بین ثبت نام کننده‌ها افرادی نیز به چشم می‌خورند که در تریبون های مختلف یکی از نمایندگان فعلی حوزه زنجان و طارم که در این دوره نیز ثبت نام کرده را در دوره قبل تبلیغ می‌کردند اما بعد از اینکه با این نماینده به اختلاف خوردند خود سودای بهارستان دارند.

,

ثبت نام از تهران تبلیغ در زنجان

, ثبت نام از تهران تبلیغ در زنجان, ثبت نام از تهران تبلیغ در زنجان,

در نگاه دیگر برخی که خود را ژنرال می‌دانند و از افتخار شرکت در حوزه انتخابیه زنجان را ندادند و از تهران نام نویسی کردند نیز سربازانی را برای رقابت با رقیب آماده کرده‌اند، همان هایی که وقتی جوابی برای مردم ندارند، هیچ یک از ناکامی‌های دولت مستقر و مورد حمایت خود را به گردن نمی‌گردند!

,

در یکی از شهرستانها خبر رسیده که یکی از ثبت نام کنندگان خط و نشانی جدی برای رقیبان کشیده و به نظر می‌رسد در صورت تایید صلاحیت شرایط سختی را برای رقیبان به وجود بیاورد.

,

هرچند که بیشتر داوطلبان ثبت نام کننده در ابتدای ثبت نام خود را مستقل دانسته و از وابستگی به جریانهای سیاسی را انکار کرده‌اند اما با نگاهی به اسامی ثبت نامی ها مشخص است که این افراد در کدام پازل سیاسی جای می‌گیرند.

,

شکست قابل تصور نمایندگان فعلی

, شکست قابل تصور نمایندگان فعلی, شکست قابل تصور نمایندگان فعلی,

داود حسنی، مصطفی طاهری، حجت اسلام مهدی باقری و اصغر حاتمی کاندیداهای شورای ائتلاف نیروهای انقلاب هستند که بعدها روح الله حسنی نیز به این جمع اضافه شد. سیروس میانجی چهره شاخص دوره قبل که در دوره قبل رای خوبی از حوزه زنجان و طارم آورد اما موفق به رسیدن به بهارستان نشد نیز از حوزه ماهنشان و ایجرود ثبت نام کرده است.

,

با توجه به شرایطی که فضای انتخابات در استان نشان می‌دهد به نظر می‌رسد شکست سه نماینده فعلی استان دور از انتظار نباشد، هر چند که هر یک از این نمایندگان برنامه ویژه ای برای این دوره تدارک دیده‌اند، حتی در یکی از حوزه‌های انتخابیه استان نماینده تاجایی پیش رفته که صدای نهادهای نظارتی را هم درآورده است.

,

باتوجه به اینکه شکست اصلاح طلبان در تهران توسط خود اصلاح طلبان پیش بینی شده و در یکی از این پیش بینی ها یکی از چهره های اصلاح طلب شکست 30 بر صفر را پیش بینی کرده در استانها نیز این شرایط قابل پیش بینی است که با توجه به عملکرد ضعیف دولت در حوزه اقتصاد اصلاح طلبان بزرگترین شکست خود در انتخابات مجلس را شاهد باشند به شرط اینکه رقیب گرفتار اختلافات درون حزبی نشود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه