اخبار داغ

وظایف اصلی مجلس خبرگان رهبری چیست؟

وظایف اصلی مجلس خبرگان رهبری چیست؟
مجلس خبرگان رهبری در قانون اساسی وظایفی دارد که از جمله آنها می‌توان به انتخاب رهبری اشاره کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ نخستین انتخابات میان‌دوره‌ای دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری همزمان با انتخابات مجلس شورای اسلامی در روز دوم اسفند امسال برگزار می‌شود.

بر همین اساس؛ انتخابات میان‌دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در استان‌های تهران، خراسان رضوی، خراسان شمالی، فارس و قم از ساعت هشت صبح دوشنبه در فرمانداری‌های سراسر کشور و محل ثبت نام وزارت کشور  و برای انتخابات خبرگان در حوزه‌های انتخابیه آغاز شده است.

داوطلبان میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری شخصاً یا به وسیله نماینده خود که به‌صورت کتبی معرفی شده باشد، می‌توانند از روز جمعه مورخ ۱۵ آذر ۱۳۹۸ لغایت روز پنج‌شنبه مورخ ۲۱ آذر به مدت هفت روز در ساعات اداری به فرمانداری مراکز حوزه‌های انتخابیه‌ مذکور و یا وزارت کشور مراجعه و با ارائه اصل شناسنامه عکس‌دار و کارت ملی، یک نسخه تصویر تمام صفحات شناسنامه و کارت ملی و دو قطعه عکس ۴*۳ جدید با تکمیل پرسشنامه اعلام داوطلبی نسبت به ثبت نام خود اقدام کنند.

مجلس خبرگان رهبری نیز در اجرای مادهٔ ۱ و ۲ آیین‌نامهٔ داخلی این نهاد، تعداد خبرگان را ۸۸ نفر اعلام کرده‌است. در اصل‌های ۹۹، ۱۰۷، ۱۰۸، ۱۱۱ و ۱۷۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی، نام خبرگان رهبری ذکر شده‌است که در ذیل به تشریح آمده است.

در اصل ۹۹قانون اساسی آمده است:

شورای نگهبان نظارت بر انتخابات مجلس خبرگان رهبری، ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و مراجعه به آراء عمومی و همه‌پرسی را بر عهده دارد.

در اصل ۱۰۷قانون اساسی آمده است:

پس از مرجع عالیقدر تقلید و رهبر کبیر انقلاب جهانی اسلام و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی «قدس سره‌الشریف» که از طرف اکثریت قاطع مردم به مرجعیت و رهبری شناخته و پذیرفته شدند، تعیین رهبر به عهده خبرگان منتخب مردم است. خبرگان رهبری درباره همه فقها واجد شرایط مذکور در اصول پنجم و یکصد و نهم بررسی و مشورت می‌کنند هرگاه یکی از آنان را اعلم به احکام و موضوعات فقهی یا مسائل سیاسی و اجتماعی یا دارای مقبولیت عامه یا واجد برجستگی خاص در یکی از صفات مذکور در اصل یکصد و نهم تشخیص دهند او را به رهبری انتخاب می‌کنند و در غیر این صورت یکی از آنان را به‌عنوان رهبر انتخاب و معرفی می‌کند. رهبر منتخب خبرگان، ولایت امر و همه مسئولیت‌های ناشی از آن را بر عهده خواهد داشت. رهبر در برابر قوانین با سایر افراد کشور مساوی است.

 در اصل ۱۰۸ قانون اساسی آمده است:

قانون مربوط به تعداد و شرایط خبرگان، کیفیت انتخاب آنها و آیین‌نامه داخلی جلسات آنان برای نخستین دوره باید به‌وسیله فقهاء اولین شورای نگهبان تهیه و با اکثریت آراء آنان تصویب شود و به تصویب نهایی رهبر انقلاب برسد. از آن پس هر گونه تغییر و تجدید نظر در این قانون و تصویب سایر مقررات مربوط به وظایف خبرگان در صلاحیت خود آنان است.

در اصل ۱۱۱ قانون اساسی آمده است:

هرگاه رهبر از انجام وظایف قانون خود ناتوان شود، یا فاقد یک از شرایط مذکور در اصول پنجم و یکصد و نهم شود، یا معلوم شود از آغاز فاقد بعض از شرایط بوده است، از مقام خود برکنار خواهد شد. تشخیص این امر به عهده خبرگان مذکور در اصل یکصد و هشتم است. در صورت فوت یا کناره‌گیری یا عزل رهبر، خبرگان موظفند در اسرع وقت نسبت به تعیین و معرفی رهبر جدید اقدام کند. تا هنگام معرفی رهبر، شورایی مرکب از رئیس‌جمهور، رئیس قوه قضائیه و یکی از فقهای شورای نگهبان به انتخاب مجمع تشخیص مصلحت نظام، همه وظایف رهبری را به‌طور موقت به عهده می‌گیرد و چنانچه در این مدت یکی از آنان به هر دلیل نتواند انجام وظیفه نماید، فرد دیگری به انتخاب مجمع، با حفظ اکثریت فقها در شورا، به جای وی منصوب می‌شود. این شورا در خصوص وظایف بندهای ۱ و ۳ و ۵ و ۱۰ و قسمت‌های (د) و (ه‍‌) و (و) بند ۶ اصل یکصد و دهم، پس از تصویب سه‌چهارم اعضا مجمع تشخیص مصلحت نظام اقدام می‌کند. هرگاه رهبر بر اثر بیماری یا حادثه دیگری به‌صورت موقت از انجام وظایف رهبری ناتوان شود، در این مدت شورای مذکور در این اصل وظایف او را عهده‌دار خواهد بود.

در اصل ۱۷۷ قانون اساسی آمده است:

بازنگری در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، در موارد ضروری به‌ترتیب زیر انجام می‌گیرد. مقام رهبری پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام در حکمی خطاب به رئیس جمهور موارد اصلاح یا متمم قانون اساسی را به شورای بازنگری قانون اساسی با ترکیب زیر پیشنهاد می‌کند:
۱) اعضای شورای نگهبان.
۲) رؤسای قوای سه‌گانه.
۳) اعضای ثابت مجمع تشخیص مصلحت نظام.
۴) پنج نفر از اعضای مجلس خبرگان رهبری.
۵) ده نفر به انتخاب مقام رهبری.
۶) سه نفر از هیئت وزیران.
۷) سه نفر از قوه قضاییه.
۸) ده نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی.
۹) سه نفر از دانشگاهیان.

البته کارگروه‌های جدید در مجلس خبرگان رهبری ایجاد شده است. در همین زمینه به منظور بررسی راه‌های مناسب پاسداری و حراست از ولایت فقیه، کارگروهی تشکیل شد که تحقیق و پژوهش در موضوع حکومت اسلامی، بالاخص ولایت فقیه، تألیف و نشر آن به صورت‌های مناسب و پاسخ به شبهات، معرفی ولایت فقیه در مجامع علمی داخل و خارج کشور و در سطح عموم مردم، بررسی شیوه‌های مناسب تدریس و ترویج اندیشه حکومت اسلامی و ولایت‌فقیه، در سطوح مختلف تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان و نیز در سطح رسانه‌های عمومی، به‌صورت خصوصی صدا و سیما و ارائه راهکارهای مناسب به هیئت رئیسه مجلس خبرگان از جمله کارکردهای آن است.

انتهای پیام/

 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
,
,
,
,
,
,
,
, در اصل ۹۹قانون اساسی آمده است:,
,
,
,
, در اصل ۱۰۷قانون اساسی آمده است:,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه