اخبار داغ

سرپرست سازمان فضای سبز شهری ساری‌ اعلام کرد

پرورش 15 هزار قلمه شمشاد هیرکانی در ساری/اورژانس گل‌وگیاه سه‌شنبه‌ها به پارک‌ها می‌روند

پرورش 15 هزار قلمه شمشاد هیرکانی در ساری/اورژانس گل‌وگیاه سه‌شنبه‌ها به پارک‌ها می‌روند
سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری ساری‌ از پرورش 15 هزار قلمه شمشاد هیرکانی توسط این سازمان خبر داد و گفت: برای احیای رویشگاه‌های شمشادهای خزری دست به کار شدیم و بنا داریم تا با کشت و پرورش بذر این گونه در حال انقراض، هیرکانی را نجات دهیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بلاغ، آفت وارداتی شب‌پره از حدود سه سال قبل تاکنون، با شیوع خود در جنگل‌های هیرکانی، پروژه انقراض شمشادها را از جنگل‌های هیرکانی مازندران آغاز کرد و در ادامه آرام آرام اما با ولع، برگ برگ و ساقه به ساقه، یکی یکی درختان شمشاد را از غرب تا شرق استان چرید و شمشادها را یکی پس از دیگری، از پس انداخت.

اکنون و پس از سه سال از این ماجرا، جنگل‌های هیرکانی استان‌های شمالی از گیلان گرفته تا گلستان، به قبرستان شمشادها مبدل شده است و آفت‌ها حتی به جنازه‌های بی‌جان آن‌ها هم رحم نکرده‌اند.

نجات این درخت‌های ناب و قدیمی که چندین قرن، جزیی لاینفک از جنگل‌های هیرکانی کشور بودند، اکنون از سوی یکی از دستگاه‌های شهری در مرکز استان در حال پیگیری و انجام است که به یُمن توجه مسئولانه و دغدغه‌مندانه به این چالش زیست محیطی به سراغ سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری ساری‌ رفتیم تا از نزدیک از جزییات این اقدام مطلع شویم.

پرورش 15 هزار قلمه شمشاد گلدانی در گلخانه ارم

عین‌الله احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ما در خصوص اقدامات سازمان فضای سبز شهرداری ساری برای نجات شمشادهای هیرکانی اظهار کرد: 90 درصد از شمشادهای هیرکانی استان طی سالیان اخیر دچار آفت‌زدگی شدند و از بین رفته‌اند.

وی افزود: برای احیای رویشگاه‌های شمشادهای خزری دست به کار شدیم و در فضای گلخانه‌ای ارم در مساحتی به وسعت 12 هزار متر شروع به قلمه‌زنی این گونه کردیم.

سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری ساری‌ خاطرنشان کرد: ما در راستای وظیفه سازمانی، علاوه بر کاشت بذر گل‌های فصلی، کاشت نزدیک به 15 هزار قلم گونه شمشاد را انجام دادیم که علاقمندان می‌توانند جهت بازدید به گلخانه ارم ساری مراجعه کنند.

ایجاد بانک ژن شمشادهای هیرکانی در ساری

این مسئول گفت: وقتی گونه‌ای از یک فضای آفت زده خارج و در بستری عاری از آفت در یک فضای گلخانه‌ای نگهداری، حفظ و پرورش داده می‌شود، این گونه در یک شرایط ایده‌آل با ریشه زدن در خاک، رشد و تکثیر می‌یابد و اینگونه ما می‌توانیم هم می‌توانیم به عنوان یک بانک ژن شمشادهای هیرکانی به منابع طبیعی در احیای این گونه کمک کنیم و هم می‌توانیم این گونه را در سطح شهر کشت کنیم.

                         

کاشت تمام گونه‌های هیرکانی در پارک‌ها و فضای سبز ساری

احمدی ادامه داد: در فاز دوم بنا داریم تا در بوستان ولایت مرکز استان نسبت به کشت تمام گونه‌های هیرکانی اقدام کنیم و به طور نمونه گونه شمشاد را با نصب تابلویی این گونه معرفی کنیم که " من شمشاد هیرکانی هستم، گونه‌ای در حال انقراض، به نجات من بیایید."

وی با بیان اینکه ما با کشت و پرورش بذر این گونه در حال انقراض، هیرکانی را نجات خواهیم داد؛ تصریح کرد: در سال گذشته حدود 5 هزار قلم شمشاد در گلخانه ارم به صورت گلدانی کاشته شد و طی سال‌جاری و در دو ماه اخیر، بیش از 15 هزار قلم شمشاد زیر سطح کشت رفت.

کاشت گل‌های یک‌رنگ مجزا در بلوارهای سطح شهر

سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری ساری‌ متذکر شد: ما بدنبال این هستیم تا مقدمات تحقق شعار هر شهروند یک درخت را مهیا کنیم.

این مسئول از اقدامی بی سابقه در سطح شهرداری‌های کشور از سوی این سازمان خبر داد و گفت: بنا داریم تا برای اولین بار در سطح کشور، هر بلوار در سطح مرکز استان را با گل‌هایی یک رنگ، گل‌کاری کنیم و شهروندان و گردشگران هر بلوار را با رنگ گل‌های آن بلوار بشناسند.

احمدی با اشاره به وجود 31 پارک محله‌ای در مرکز استان عنوان کرد: به زودی سی و دومین پارک محله‌ای شهر ساری در منطقه 3 و در محله شهید فهمیده افتتاح و به بهره برداری خواهد رسید.

وی با بیان اینکه شعار فعالیت ما در این سازمان، توسعه متوازن است؛ تاکید کرد: ما نگاه‌مان این است که شهروند، درجه یک و دو نداریم و بنا داریم تا فضای خدمات را از محله محوری به سمت شهروند محوری ببریم.
 
                  

سه‌شنبه‌ها اورژانس گل‌وگیاه به پارک‌ها می‌آیند!

سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری ساری‌ مطرح کرد: به زودی گل‌سرای ملل را در پارک ملل با استفاده از گل‌های تولیدی در گلخانه‌های شهرداری ایجاد خواهیم کرد و بدنبال افزایش سطح فضای سبز در پارک‌ها، میادین و بلوارها هستیم.

این مسئول یادآور شد: ما طرح اورژانس گل‌وگیاه را نیز برای نخستین بار در سطح کشور آغاز کردیم که در این راستا، با برگزاری ملاقات عمومی هفتگی با مردم در یکی از پارک‌های سطح شهر، گیاه‌ پزشکان نیز در این جلسات حضور و ضمن بازدید و معاینه از گل و گیاه شهروندان به آن‌ها خدمات و مشاوره رایگان می‌دهند.

احمدی در خصوص میزان متراژ فضای سبز شهری مرکز استان پاسخ داد: حدود 85 هکتار وسعت میادین، بلوارها و پارک‌های مرکز استان است که در کنار این ظرفیت، 62 هکتار پارک جنگلی شهید زارع و یک هزار و 260 هکتار پارک جنگلی شهید نوبخت یا همان سه کوه تپه نیز وجود دارد.

به گفته وی، سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری ساری‌ بنا دارد تا با در اختیار گرفتن پارک جنگلی شهید نوبخت، با ایجاد باغ پرندگان و پرورش آهو و احداث مجتمع تفریحی به یکی از مراکز تفریحی و گردشگری مرکز استان تبدیل کند.

در پایان امید می‌رود این اقدام سازمان فضای سبز شهرداری ساری در تمامی شهرداری‌های استان‌های شمالی به عنوان یک تکلیف مسئولانه ابلاغ و عملیاتی شود تا روزی شاهد تحقق عملی نجات شمشادها در استان‌های شمالی باشیم.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ,
,
,
,
,
,
, پرورش 15 هزار قلمه شمشاد گلدانی در گلخانه ارم,
,
,
,
,
,
,
,
, ایجاد بانک ژن شمشادهای هیرکانی در ساری,
,
,
,
,
,
, کاشت تمام گونه‌های هیرکانی در پارک‌ها و فضای سبز ساری,
,
,
,
,
,
, کاشت گل‌های یک‌رنگ مجزا در بلوارهای سطح شهر,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, سه‌شنبه‌ها اورژانس گل‌وگیاه به پارک‌ها می‌آیند!,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه