اخبار داغ

برنامه مجلس برای حذف بنزین دو نرخی چیست؟

برنامه مجلس برای حذف بنزین دو نرخی چیست؟
افزایش قیمت بنزین و دو نرخی شدن آن درحالی توسط دولت صورت گرفت که نمایندگان مجلس شورای اسلامی معتقدند در بودجه ۹۹ باید بنزین تک‌نرخی شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛افزایش قیمت بنزین و دو نرخی شدن آن درحالی توسط دولت صورت گرفت که نمایندگان مجلس شورای اسلامی معتقدند در بودجه ۹۹ باید بنزین تک‌نرخی شود.

«بنزین گران شد»؛ کلیدواژه‌ای که نیمه دوم آبان ماه سال جاری تشنج شدیدی بر کشور وارد کرد. مصوبه‌ای که سهمیه‌بندی بنزین با کارت سوخت را پس از ۶ سال اهمال دولت بار دیگر کلید زد.

به دنبال اعلام این خبر؛ شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در بیانیه‌ای با استناد به مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا از بامداد ۲۴ آبان سهمیه‌بندی بنزین برای همه وسایل نقلیه بنزین‌سوز این‌گونه اعلام کرد که «بنزین معمولی سهمیه‌ای هر لیتر ۱۵۰۰ تومان»، «بنزین معمولی غیر سهمیه‌ای هر لیتر ۳۰۰۰ تومان» و «قیمت بنزین سوپر هر لیتر ۳۵۰۰ تومان».

تصمیم برای افزایش قیمت بنزین هرچند براساس مصوبه مجلس و مطابق برنامه توسعه ششم کشور در اختیار دولت بود، اما به اذعان بیشتر کارشناسان سیاسی و اقتصادی زمان و نحوه اجرای آن از ایراد زیادی رنج می‌برد و سبب شد خسارت‌های روانی، اقتصادی و اجتماعی فراوانی به جامعه وارد شود.

اصلاح قیمت حامل‌های انرژی بر اساس قانون هدفمندی یارانه‌ها سال گذشته در لایحه بودجه ۹۸ به مجلس شورای اسلامی آمد، اما نمایندگان به شدت با آن مخالفت کردند و دلیلشان هم این بود که شرایط اقتصادی کشور برای عملیاتی کردن این برنامه مناسب نیست و دولت برای هر اقدامی که با معیشت مردم در ارتباط است باید محتاطانه و برنامه محور عمل کند.

علی لاریجانی سال گذشته همزمان با روز مجلس به شبکه اول سیما آمد و در گفتگویی تلویزیونی با بیان اینکه مدت‌هاست مجلس، مرکز پژوهش‌ها و دولت درباره کارت سوخت و قیمت بنزین  بحث دارند، گفت: واقعی کردن قیمت بنزین در شرایط کنونی به مردم فشار وارد می‌کند. اما طرح‌هایی در حال پیگیری است. چند نکته در اینجا مطرح است یکی اینکه به دلیل قیمت پایین بنزین در ایران نسبت به کشورهای اطراف، با قاچاق بنزین و گازوئیل مواجهیم و این ضرری است که متوجه مردم است.

وی افزود: موضوع دیگر مصرف زیاد بنزین است که طبیعی نیست و نکته بعدی اینکه باید طوری در موضوع بنزین عمل کنیم که در شرایط خاص اقتصادی کشور روی مردم فشار نباشد و دونرخه شدن هم مفاسدی را به دنبال دارد، لذا برای اینکه چگونه این موضوع حل و فصل شود راه‌حلهایی مطرح است. الان چیزی که انجام می‌شود این است که مردم بنزین را از طریق کارت سوخت دریافت کنند. بعید می‌دانم قیمت‌ بنزین گران شود، البته این به تصمیم مجلس و لایحه دولت بستگی دارد.

غلامرضا تاجگردون، رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس هم در زمان بررسی بودجه ۹۸ با بیان اینکه قاچاق تأثیر چندانی روی مصرف سوخت ندارد، اما مصرف بنزین در کشور بالاست با استناد به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس بیان کرد: ممکن است اکنون مشکلی از لحاظ میزان عرضه بنزین وجود نداشته باشد، اما برای سال ۱۴۰۰ مشکلاتی خواهیم داشت، پس لازم است میزان افزایش تولید و مصرف کنترل شود.

وی اضافه کرد: گزارش مرکز پژوهش‌ها نشان می دهد ارزش یارانه‌ها بیش از ۹۰۰ هزار میلیارد تومان است که حدود ۶۰۰ هزار میلیارد تومان از آن پنهان است که این رقم بیش از بودجه کل کشور است.

تاجگردون گفت: بهترین سناریویی که برای مدیریت بنزین داده شده این است که هر ایرانی به صورت مساوی سهمیه‌ای در مصرف بنزین داشته باشد و با این کار مصرف کنترل شود اما این کنترل به معنای افزایش قیمت بنزین نیست؛ شاید دولت کنترل مصرف توسط کارت سوخت را در سال ۹۸ شروع کند، اما این موضوع به معنای افزایش قیمت نیست.

به‌رغم تأکید مکرر رئیس مجلس و رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، دولت بنزین را در سال ۹۸ با قیمت ناباورانه و چندین برابر آنچه در قانون آمده گران و در ۶ ماهه دوم سال ۹۸، درآمدی قابل توجه و مازاد بودجه سالانه برای خود ایجاد کرد. اما اکنون بودجه سال ۹۹ به مجلس آمده و نمایندگان معتقدند تصمیم شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا برای سال ۹۸ بوده و درآمد حدود ۵۰ میلیارد تومانی دولت از افزایش قیمت بنزین باید در بودجه ۹۹ مطابق تبصره ۱۴ قانون هدفمندی یارانه‌ها رسیدگی شود.

کارشناسان اقتصادی بنزین دو نرخی را عاملی برای رشد فساد عنوان می‌کنند، لذا هادی قوامی نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در این‌باره به خبرنگار آنا می‌گوید: ممکن است در لایحه بودجه سال ۹۹ بنزین را تک‌نرخی کنیم. وی اضافه می‌کند: نظرها بر روی لیتری هزار و ۵۰۰ تومان است،‌ اما قیمت‌های هزار و ۸۰۰ و ۲ هزار تومان هم قابل پیش‌بینی است و قطعاً بنزین تک‌نرخی قیمتش از ۲ هزار تومان  بالاتر نخواهد رفت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

منبع: آنا
انتهای پیام/

 

,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه