شبکه های اجتماعی
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
سلام کانال تلگرام
اینستاگرام
گروه: اقتصادی
ساعت: 09:32 منتشر شده در مورخ: 1398/09/21 شناسه خبر: 1554125
گزارش دانا از 5 سال بی‌توجهی به حمل و نقل عمومی؛
باک‌ها خالی و حمل و نقل عمومی قفل شد
با تعطیل شدن سهمیه بندی بنزین در خرداد ماه سال 94 تقریباً توسعه حمل و نقل عمومی و تخصیص عواید ناشی از کاهش مصرف برای این اقدام متوقف شد؛ آنچه که امروز در مترو اتفاق افتاده به خاطر اتمام سهمیه های سوختی است که در اختیار مردم بوده و به صورت طبیعی گرایش مردم به استفاده از حمل و نقل عمومی را بالا برده است.

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ این روزها شلوغی و ازدحام در وسایل حمل و نقل عمومی منجر به مشکلات زیادی برای مردم شده است تا جایی که دیروز ازدحام بی‌سابقه مسافران در مترو امام خمینی(ره) و دروازه دولت در خط یک متروی تهران سبب شد تا مسافران برای رسیدن به مقصد مترو را ترک کرده و با اتوبوس و تاکسی مسیر خود را ادامه بدهند.

این ازدحام به شکلی بود که تأخیر یکی از قطارها سبب شد تا جمعیت به قدری در این ایستگاه‌ها زیاد شود که ورود مسافر به سکوی قطارها غیرممکن شد و برخی از مسافران به ناچار ایستگاه را ترک کردند.

از طرف دیگر با وجود تلاش‌های مأمورین مترو حمل و نقل مسافر در این خط به کندی صورت می گرفت.

بروز چنین شلوغی هایی قابل پیش بینی بود چرا که با افزایش قیمت بنزین در کنار سهمیه بندی و به دنبال آن افزایش قیمت تاکسی ها انتظار روی آوردن مردم به وسایل حمل و نقل عمومی وجود داشت. حتی در نخستین روزهای افزایش قیمت بنزین و با اعلام کاهش مصرف بنزین کارشناسان هشدار دادند که باید حمل و نقل عمومی توسعه بیشتری داشته باشد.

در همین راستا محمدی یک کارشناس حوزه انرژی گفته بود که 60 لیتر سهمیه برای مردم عادی کم نیست و لازمه آن همکاری دولت با مردم است که برای بهبود خدمات حمل و نقل عمومی و افزایش کیفیت و میزان آن تلاش کرده تا گرایش و تمایل مردم برای استفاده از این خدمات بیشتر شود.

وی همچنین تأکید کرد: دولت باید از بخشی که برای افزایش درآمدهای بودجه ای کشور ناشی از کاهش مصرف بنزین ایجاد شده، در راستای توسعه زیرساخت های حمل و نقل و عمومی نیز استفاده کند چرا که در شرایط فعلی مردم اگر بخواهند مصرف خود را کاهش بدهند لاجرم باید از حمل و نقل عمومی استفاده کنند که زیرساخت های کشور پاسخگوی نیاز مردم در بخش حمل و نقل عمومی نیست.

 

حمل و نقل عمومی؛ نکته مغفول در 5 سال گذشته

در سال 86  و با آغاز سهمیه بندی بنزین، توسعه حمل و نقل عمومی هم در دستور کار دولت قرار گرفت؛ طبیعتاً یکی از مشوق های مردم برای مصرف کمتر، استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی است به طوری که کمترین دردسر و هزینه را برای آنها به همراه داشته باشد.

در سال های 86 تا 94 و در خلال سهمیه بندی بنزین، واردات بنزین به شدت کاهش پیدا کرد از همین جهت یارانه ای که تا پیش از این صرف واردات بنزین می شد دیگر صرف توسعه حمل و نقل عمومی گسترش خطوط مترو، بی آرتی و تاکسی‌ها شد.

در ادامه این مسیر سهمیه بندی بنزین قرار بود کم کم با توسعه حمل و نقل عمومی و ارزان شدن آن سهمیه سوخت خودروهای شخصی کم و در نهایت به صفر برسد از طرف دیگر خودروهای لوکس و پر مصرف نیز موظف به پرداخت مالیات شوند.

 

حمل و نقل عمومی نصفه و نیمه که مردم را به دردسر انداخت

با تعطیل شدن سهمیه بندی بنزین در خرداد ماه سال 94 تقریباً توسعه حمل و نقل عمومی و تخصیص عواید ناشی از کاهش مصرف برای این اقدام متوقف شد؛ آنچه که امروز در مترو اتفاق افتاده به خاطر اتمام سهمیه های سوختی است که در اختیار مردم بوده و به صورت طبیعی گرایش مردم به استفاده از حمل و نقل عمومی را بالا برده است.

اما نکته مهم این است که در چنین شرایطی همچنان سهم توسعه حمل و نقل عمومی در بودجه 99 از عواید ناشی از کاهش مصرف سوخت صفر بوده و این توسعه به درآمدهای متغیر نظیر اوراق و ... گره زده شده است.

با نزدیک شدن به ماه های پایانی سال و افزایش استفاده مردم از حمل و نقل عمومی طبیعی است که اتفاقاتی نظیر ازدحام در مترو بیشتر شود و لازمه حل چنین مشکلاتی اضافه کردن وسایل حمل و نقل عمومی در خطوط است.

طبیعتاً بخشی از عواید ناشی از سهمیه بندی باید صرف توسعه حمل و نقل عمومی به ویژه در کلان شهرها شود؛ حمل و نقل عمومی راحت و ارزان می تواند مردم را مجاب به استفاده از این سیستم کند و در دراز مدت حتی می توان سهمیه بنزین خودروها را حذف کرد چرا که مردم به راحتی می توانند حمل و نقل عمومی را بر استفاده از خودروی شخصی ترجیح بدهند.

 

انتهای پیام/ط

https://dana.ir/1554125
ارسال نظر
نظرات