اخبار داغ

استاد اقتصاد دانشگاه تهران:

گرانی؛ نتیجه دست کاری نرخ ارز/فعالیت برخی گروه‌های خاص در بازار ارز و سکه

گرانی؛ نتیجه دست کاری نرخ ارز/فعالیت برخی گروه‌های خاص در بازار ارز و سکه
عبدالمجید شیخی گفت: دولت از فروردین 97 تاکنون با دست‌کاری نرخ ارز باعث ایجاد گرانی شده است و با بالا بردن نرخ ارز 10 تا 20 درصد درآمدهای دولت را افزایش داد اما به دلیل بی‌تدبیری 300 تا 400 درصد قدرت خرید مردم را کاهش‌ یافت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ عبدالمجید شیخی، استاد اقتصاد دانشگاه تهران در گفت‌وگو با صبح توس اظهار کرد: عوامل مختلفی بر نرخ ارز و طلا تأثیر می‌گذارند و باعث ایجاد نوساناتی در این بازار می‌شوند اما شاید مهم‌ترین دلیل آن سرمایه‌های سرگردان مردم است که با موانعی برای ورود به بخش حقیقی اقتصاد مواجه هستند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

وی ادامه داد: سرمایه‌های سرگردان مردم با تلنگری به بخشی از حجم تقاضای مؤثر کل جامعه که امکان دارد این تلنگر ناشی از بالا رفتن نرخ بنزین باشد، به سمت فعالیت‌هایی زودگذر با حاشیه سود بالا مانند خرید ارز هدایت شوند.

,

شیخی از فعالیت برخی گروه‌های خاص در بازار ارز و سکه کشور خبر داد: این گروه‌ها با خرید ناگهانی ارز و سکه به‌صورت گسترده باعث بالا رفتن نرخ آن‌ها می‌شود و بعد از مدتی به‌صورت قطره‌چکانی این ارز و سکه را وارد بازار می‌کنند که این امر نیز باعث ایجاد مشکلات اقتصادی فراوانی برای کشور می‌شود.

,

این استاد دانشگاه افزود: بدقولی و عدم همکاری صادرکنندگان در عرضه ارز نیمایی به بازار مربوطه است که این امر نیز بر نرخ ارز تأثیر گذاشته است؛ متأسفانه مسئولان دولتی زمانی که نرخ ارز تنزل پیدا می‌کند تمامی آن‌ها مدعی کنترل بازار می‌شوند اما زمانی که بازار ارز رو به صعود است، تمامی آن‌ها سکوت می‌کنند.

,

دولت با دست‌کاری نرخ ارز باعث ایجاد گرانی شده است

, دولت با دست‌کاری نرخ ارز باعث ایجاد گرانی شده است,

وی با بیان اینکه دولت از فروردین 97 تاکنون با دست‌کاری نرخ ارز باعث ایجاد گرانی شده است، گفت: قسمتی از دست‌کاری نرخ ارز به دلیل کسب درآمد از سوی دولت اعمال شده است و این دولت نشان داده است که مرد مواقع سخت نیست و زمانی که باید از مردم حمایت کند شانه خالی می‌کند.

,

قدرت خرید مردم 400 درصد کاهش‌ یافت

, قدرت خرید مردم 400 درصد کاهش‌ یافت,

شیخی خاطرنشان کرد: دولت با بالا بردن نرخ ارز 10 تا 20 درصد درآمدهای دولت را افزایش داده است اما به دلیل بی‌تدبیری دولت 300 تا 400 درصد قدرت خرید مردم را کاهش‌یافته است.

,

این استاد اقتصاد دانشگاه تهران ادامه داد: دولت برای کنترل نرخ ارز باید اتکا به دلار و یورو را به صفر برساند از این رو دولت باید به دنبال به جریان انداختن پول ملی در قراردادهای دوجانبه و چندجانبه بین‌المللی برود و نیاز به دلار و یورو را به صفر برسانند.

,

وی با بیان اینکه تا زمانی که نیاز ارزی وجود نداشته باشد قیمت ارز نمی‌تواند تأثیری در اقتصاد کشور بگذارد، تصریح کرد: دولت باید نیاز ارزی کشور را کم کند و این کوتاه‌ترین راه برای حل مشکلات ارزی است که هم‌اکنون اقتصاد کشور با آن دست و پنجه نرم می‌کند.

,

تحولی در نظام بودجه کشور ایجاد نشده است

, تحولی در نظام بودجه کشور ایجاد نشده است,

شیخی در خصوص برنامه بودجه سال 99 دولت گفت: دولت منابع پایداری را برای ایجاد درآمد در بودجه 99 پیش‌بینی نکرده است و تحولی در نظام بودجه کشور ایجاد نشده به عنوان مثال در قسمت درآمدهای مالیاتی، تحولی در گسترش پایه‌های مالیاتی، اصلاح پایه‌های مالیاتی و جلوگیری از فرارهای مالیاتی مشاهده نمی‌کنیم.

,

 زمانی که این دولت روی کار آمد قبری برای اقتصاد کنده شد

,  زمانی که این دولت روی کار آمد قبری برای اقتصاد کنده شد,

این استاد اقتصاد دانشگاه تهران اظهار کرد: دولت در خواب زمستانی به سر می‌برد و زمانی که این دولت روی کار آمد قبری برای اقتصاد کنده شد و آن چیزی که امروز شاهد آن هستیم، حاصل بی‌تدبیری و بی‌سوادی مدیریت اقتصادی این دولت است که افسار شتر اقتصاد کشور را بسته بودند به دم خر آمریکا، اروپا و برجام و هنوز هم این را رها نمی‌کنند.

,

باند افساد طلبان زمین سوخته را تحویل ملت داده‌اند

, باند افساد طلبان زمین سوخته را تحویل ملت داده‌اند,

وی با تأکید بر اینکه این دولت با اقدامات خود در اقتصاد در حق مردم و آیندگان خیانت کردند، گفت: امروز شاهد آنیم که قدرت خرید مردم یک‌چهارم شده است و این باند افساد طلبان یا اصلاح‌طلبان زمین سوخته را تحویل ملت داده‌اند و طی این 40 سال هر بلایی بر سر ما آمده است به خاطر این‌ها بوده است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه