اخبار داغ

سید حسن نصرالله: آمریکا درصدد بهره‌برداری از اعتراض‌هاست

سید حسن نصرالله: آمریکا درصدد بهره‌برداری از اعتراض‌هاست
سید حسن نصر الله دبیر کل حزب الله لبنان شامگاه جمعه در ورد تحولات اخیر این کشور و منطقه سخنرانی کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سید حسن نصر الله دبیر کل حزب الله لبنان شامگاه جمعه در ورد تحولات اخیر این کشور و منطقه سخنرانی کرد.

او بعد از یک ماه گفت که سخنان او در مورد حوادث اخیر لبنان و تلاش‌ها برای تشکیل دولت و دخالت‌های آمریکایی‌ها خواهد بود.

سید حسن نصر الله گفت که آمریکایی‌ها بسیار تلاش می‌کنند که از هرگونه اعتراضات‌ مردمی سوء استفاده کنند و سوار موج این اعتراضات شوند تا در راستای منافع و نقشه‌های آن‌ها باشد.

او گفت که آمریکایی‌ها به اعتراضات در لبنان، عراق و حتی یمن با این دید نگاه می‌کنند که این اعتراض‌ها به ابزاری برای فشار به ایران است.

او ادامه داد: آن‌ها از روز اول اعتراض‌های مردمی در لبنان این گونه وانمود کردند و فهمیدند که این اعتراض‌ها همه علیه حزب‌الله است. آن‌ها یا خود را فریب داده‌اند یا اینکه اطلاعات غلطی به لبنانی‌ها داده‌اند.

سید حسن نصرالله گفت که آمریکایی‌ها همواره به دنبال ارائه اطلاعات و ارزیابی‌ها اشتباه و غلط بوده و هستند و سیاست خارجی آن‌ها بابت این، همواره متضرر شده است.

وی گفت:‌ «آمریکایی‌ها چنان وانمود و القا می‌کردند که گویا تمامی مشکلات لبنان، حزب‌الله بوده و "مایک پامپئو" [وزیر خارجه] دراین مورد تلاش‌های زیادی کرده است و گفت که لبنانی‌ها از این مشکل باید خود را خلاص کنند».

دبیر کل حزب‌الله لبنان گفت که برخی از رسانه های عربی و خارجی در این زمینه (تخریب حزب‌الله) به آمریکایی‌ها کمک کردند و تلاش کردند هم‌صدا با واشنگتن بگویند: «تظاهرات در لبنان علیه حزب‌الله است».

او گفت: «در طرف اسرائیلی هم چنین تلاش‌هایی است؛ اگر به اظهارات [مقامات] اسرائیلی‌ها نگاه کنیم می‌بینیم که نتانیاهو [نخست‌وزیر] و سایر مقامات می‌گویند که این فرصت [تظاهرات در لبنان] فرصت تاریخی برای تضعیف حزب‌الله است یا اینکه می‌گویند حالا وقت آن است که از لبنان یک امتیاز در مورد نفت یا گاز در این کشور بگیریم».

سید حسن نصرالله گفت: «بله ارزیابی آن ها در مورد اینکه حزب‌الله خطر و تهدیدی بر منافع و مصالح صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها است، درست است، حزب‌الله خطری برای منافع ملی لبنان نیست بلکه برعکس، این حزب‌الله تهدید واقعی برای منافع آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها در منطقه است».


دبیر کل حزب‌الله لبنان در مورد چرایی تلاش واشگتن و تل‌آویو برای تخریب مقاومت اسلامی در لبنان گفت که حزب‌الله در لبنان مانع تحقق توطئه‌ها و طرح و نقشه‌های آن‌ها است. او گفت: «آمریکایی‌ها به لبنانی‌ها می‌گویند که اگر می‌خواهید مشکلات معیشتی شما حل شود، شما اول باید مشکل اسرائیل [یعنی حزب‌الله] را بر طرف کنید».

او ادامه داد: «آمریکایی‌ها و پشت سر آن‌ها اسرائیلی‌ها، در برابر مردم لبنان متوسل به روش‌های باج‌گیری می‌شوند».

سید حسن نصرالله به جنجال رسانه‌ای برخی از رسانه‌های لبنانی و عربی در منطقه در مورد تحریف اظهارات یکی مقامات نظامی در ایران نیز گفت که به محض شنیدن این اظهارات  منتسب و تحریف شده، با داخل ایران تماس گرفته است.

او ادامه داد: «هنگامی که اظهارات یکی از مقامات لبنانی [در واکنش به اظهارات منتسب به مقام ایرانی] را خواندم، مطمئن بودم که این اظهارات منتسب صحت ندارد. من شخصا متن فارسی را خواندم و واژه لبنان را در این متن پیدا نکردم و با برادران در ایران تماس گرفتم و آن‌ها این اظهارات منتسب را تکذیب کردند».

سید حسن نصرالله دلیل این گونه رفتارهای مسئولان و رسانه‌های لبنانی را این گونه تحلیل کرد که «این گونه اظهارات جعلی با هدف تحریک برخی از لبنانی‌ها منتشر می‌شود. برخی با اظهارات آمریکایی‌ها [و مداخلات آن‌ها در لبنان] تحریک نمی‌شوند، ولی اگر اظهاراتی منتسب به مقام ایرانی در یکی از سایت‌ها ببینند، تحریک می‌شوند و از رئیس جمهور و مقامات لبنان می‌خواهند تا موضعی اتخاذ کنند».

او ادامه داد: «برخی فکر می‌کنند که اگر به ایران حمله شود؛ این کشور برای پاسخ به حمله به متحدان خود متوسل خواهد شد و از آن‌ها کمک خواهد گرفت. می‌خواهم اینجا اطلاعات دقیقی به شما بدهم. هرکس به ایران حمله کند، خود این کشور به تنهایی پاسخ آن را خواهد داد. ایران کشوری نیست که سکوت اختیار کند و تنها به متحدانش تکیه کند. اگر اسرائیل بخواهد به ایران حمله کند، ایران خود پاسخ اسرائیلی‌ها را خواهد داد».

او گفت که اظهاراتی که به مقامات ایرانی نسبت داده می‌شود مبنی بر اینکه ایران در صورت حمله اسرائیل به خود، از خاک لبنان تل‌آویو را هدف قرار خواد داد، با روش معمول در ایران در تضاد است.

بررسی اوضاع لبنان

سید حسن نصرالله در ادامه سخنان خود به موضوع تحولات داخلی لبنان پرداخت و گفت که حزب‌الله از روز اول گفت که مخالف استعفای «سعد الحریری»، نخست‌وزیر مستعفی لبنان است و دلایل این مخالفت را گفت؛ اینکه تشکیل دولت جدید در لبنان سخت است و به نفع این کشور به دلیل اوضاع سیاسی و اقتصادی نیست.

او گفت: «بهتر بود دولت استعفا نکند و تظاهرات هم سرجای خود باشد و این وضعیت برای لبنان بهتر بود؛ چرا که عامل فشاری برای دولت بود تا دست به اجرای اصلاحات بزند و مطالبات مردم لبنان محقق شود».

دبیر کل حزب‌الله لبنان گفت برخی استعفای حریری را دستاوردی برای خود دانستند ولی این استعفا اتلاف وقت بود؛ چرا که باعث تعطیلی مؤسسات و ارگان‌های دولتی شد که می‌بایست مجری اصلاحات مدنظر می‌شدند. او گفت که از لحظه استعفای نخست‌وزیر، اوضاع اقتصادی در لبنان بهتر که نشده است بدتر هم شده است، قیمت‌ها بالا رفته و کمبود دارو احساس می‌شود و اخلالاتی در خدمات عمومی ایجاد شده است.

او گفت:‌«اگر دولت به جای استعفا باقی می‌ماند و مردم هم در خیابان‌ها می‌ماندند، حال و روز لبنان این‌گونه نبود. برخی این ارزیابی ما را قبول ندارند، ولی این ارزیابی ماست و ما بعد از استعفای دولت، با واقعیت جدیدی روبه رو هستیم که با روزهای اولی اعتراضات فرق دارد».

دبیر کل حزب‌الله گفت که در برابر این حزب‌ و سایر احزاب برای برون‌رفت از مشکل اخیر و تشکیل دولت چند گزینه وجود داشت ولی حزب‌الله از گزینه تشکیل دولت فراگیر شراکتی حمایت می‌کرد که از سوی سایر احزاب برای تصدی نخست‌وزیری سه نامزد  (الصفدی، بهیج طباره و سمیر الخطیب) معرفی شد که بنا به دلایلی مورد موافقت قرار نگرفت.

او گفت که گزینه همچنان راه حل در لبنان در دو راه حل خلاصه می‌شود؛ ایجاد دولتی بدون سعد الحریری با تشکیل این دولت با نخست‌وزیری حریری که هر دو فعلاً مطرح است. سید حسن نصرالله ادامه داد: «راه حل ِتشکیل دولت به نخست‌وزیری حریری همچنان پا برجاست ولی او باید مقداری، مسائل و امور را حل و تغییر دهد».

دبیر کل حزب‌الله لبنان گفت هر دولیت تشکیل شود، باید این توانایی را داشته باشد که اصلاحات را اجرا کرده و به پیش ببرد. او گفت که حزب‌الله همانگونه که بر مشارکت جریان المستقبل به رهبری حریری در تشکیل دولت آینده مُصر است، این اصرار را در مورد مشارکت جریان ملی آزاد (التیار الوطنی الحر) به ریاست جبران باسیل نیز دارد.

او گفت که تا این لحظه (۲۲ آذر) فراکسیون‌های سیاسی در لبنان بر سر تعیین فرد معینی برای تصدی نخست‌وزیری به توافق نرسیده‌اند و فراکسیون حزب‌الله موسوم به فراکسیون الوفاء موضع حزب ‌الله در مورد دولت آینده را خواهد گرفت. سید حسن نصرالله ابراز امیداوری کرد که دوشنبه آینه احزاب و فراکسیون‌های لبنانی بر سر نامزد نخست‌وزیری به توافق برسند و او مأمور تشکیل کابینه شود.

دبیر کل حزب‌الله از مردم لبنان به دلیل مشکلاتی که در جریان انسداد راه‌های ارتباطی به دلیل اعتراضات اخیر ایجاد شد، تقدیر و تشکر کرد و از آن‌ها خواست همانند گذشته برای گذار از این مرحله صبر پیشه کنند و سعه صدر داشته باشند.

حمله حزب‌الله و جنبش امل به معترضان دروغ است

سید حسن نصرالله در ادامه به درگیری‌های صورت گرفته در اعتراض‌های اخیر اشاره کرد و گفت که برخی می‌گویند عناصر جنبش امل (به رهبری نبیه بری) و حزب‌الله معترضان را ضرب و جرح کرده‌اند که دروغ است و صحت ندارد. او گفت: «حزب‌الله و امل کمیته‌هایی برای کنترل اوضاع خیابان‌ها تشکیل دادند و در این راه، برای اینکه درگیری ایجاد نشود، متوسل به اعمال فشارهایی به طرفداران خود شدند».

وی از جدید ارتش و نیروهای امنیتی برای کنترل اوضاع و تلاش برای بازگشایی معابر و راه‌ها تشکر کرد و خواستار تسریع در این گونه تلاش‌ها شد و گفت که نیروهای امنیتی و ارتش نباید در برابر برخی از اختلالات امنیتی و وقوع سرقت، تساهل و مماشات کنند.

سید حسن نصرالله از اقدام برخی در گران فروشی و احتکار  انتقاد کرد و گفت که لبنان در مقطع کنونی نیازمند همبستگی همگانی است و اگر کشور از نظر اقتصادی فرو بپاشد، همه از این مسئله متأثر خواهند شد.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه