اخبار داغ

عضو هیئت علمی مهندسی نفت دانشگاه شهید باهنر کرمان عنوان کرد؛

ضرورت خصوصی‌سازی انرژی‌های تجدیدپذیر

ضرورت خصوصی‌سازی انرژی‌های تجدیدپذیر
عضو هیئت علمی بخش مهندسی نفت دانشگاه شهید باهنر کرمان گفت: در کشور در زمینه ی انرژی های تجدیدپذیر سرمایه گذاری زیادی نشده است و کمتر از 1 درصد انرژی های ما از منابع تجدیدپذیر تامین می شوند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ عبدالحسین همتی سراپرده عضو هیئت علمی بخش مهندسی نفت دانشگاه شهید باهنر کرمان در گفتگو با راه آرمان؛ با بیان اینکه کشور ایران از لحاظ انرژی های تجدیدپذیر و تجدید ناپذیر منابع بسیار غنی دارد، گفت: ایران از لحاظ منابع نفتی جایگاه چهارم و از لحاظ منابع گازی در جایگاه دوم در دنیا قرار دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

همتی با بیان اینکه قابلیت های زیادی برای استفاده از انرژی های تجدید پذیر در کشور وجود دارد، تصریح کرد: در کشور در زمینه انرژی های تجدیدپذیر سرمایه گذاری زیادی نشده است و کمتر از 1 درصد انرژی های ما از منابع تجدیدپذیر تامین می شوند که ایران با بیش از 300 روز آفتابی در سال تنها 54 مگاوات برق از انرژی خورشیدی تولید می کند؛ این آمار ها در مقایسه با کشور های دیگر درجهان رقم قابل قبولی برای کشور نیست.

,

وی مزایای انرژی های تجدیدپذیر را آلودگی ناچیز آنها دانست و افزود: انرژی ها قابلیت ایجاد اشتغال بیشتری دارند که به طور مثال متوسط اشتغال زایی با سوخت های فسیلی مانند نفت، گاز و زغال سنگ 14/0 به ازای هرگیگاوات ساعت است، در حالی که برای انرژی های تجدیدپذیر 6 برابر شغل به ازای تولید برق یکسان ایجاد می شود.

,

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمانادامه داد: بر اساس آمار بانک جهانی، هر میلیون دلار سرمایه گذاری در صنایع نفت و گاز 5 شغل ایجاد می کند در حالی که در انرژی های تجدیدپذیر 15 شغل ایجاد می کند.

,

همتی با اشاره به اینکه استان کرمان بیش از 300 روز آفتابی در سال دارد و هر روز بیش از 10 ساعت آفتاب می تابد، مطرح کرد: حدود 40 درصد برق تولیدی کرمان وابسته به آب است و با توجه به خشکسالی، راه اندازی نیروگاه های خورشیدی در کرمان خیلی مفید است.

,

استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: در کرمان در حال حاضر بیش از 700 نیروگاه خورشیدی برای خانواده های تحت پوشش کیمته امداد راه اندازی شده و امیدواریم هر چه سریعتر این تعداد افزایش یابد.

,

وی با بیان اینکه 99 درصد انرژی کشور از منابع تجدید ناپذیر است گفت: بخش زیادی از نفت کشور به صورت خام فروشی یعنی با حداقل سود در سال های اخیر فروخته شده است. ایران حدود 10 درصد ذخایر اثبات شده نفت دنیا را دارد در حالی که فقط 2 درصد ظرفیت پالایشگاهی دنیا را دارا است.

,

همتی بیان کرد: قبل از تحریم ها میزان تولید نفت ما با احتساب میعانات گازی حدود 6/4 میلیون بشکه بود که فقط 8/1 میلیون بشکه (39 درصد) پالایش می شود؛ کشور ما 9 پالایشگاه نفتی دارد که 7 مورد از قبل انقلاب بوده است و فقط 2 پالایشگاه جدید بعد انقلاب راه اندازی شده است.

,

دانشمند حوزه نفت با بیان اینکه پروژه های پالایشگاهی با گذشت 10 سال به سرانجام نرسیده است، تاکید کرد: اگر کشور می توانست همه نفت خام خود را پالایش کنید امروزه برای فروش آن مشکلی وجود نداشت و عملا تحریم ها در بخش نفت تاثیری بر روی کشور نمی گذاشت.

,

همتی ادامه داد: محصولات پتروشیمی یکی دیگر از مشکلات انرژی های تجدید ناپدیر هستند که باید صنعت نفت و گاز از آن تکمیل شود و باید کیفیت و کمیت محصولات پتروشیمی بالا رود؛ پتروشیمی های گازی، خوراک گاز با قیمت پایین از دولت دریافت می کنند و سود کلانی می برند و شاید به همین دلیل برای توسعه و بهبود محصولات خود تلاش و برنامه ریزی لازم را ندارند.

,

عضو هیئت علمی دانشگاه خاطر نشان کرد: در سال 91 ایران 15 میلیون تن محصولات پتروشیمی با قیمت هر تن 765 دلار صادر کرد؛ در حالی که در سال 95 میزان 20 میلیون تن با ارزش هر تن 468 دلار صادر کرد که نشان دهنده کم ارزش تر شدن محصولات پتروشیمی است.

,

وی با بیان اینکه مصرف انرژی کشور بیش از حد متوسط جهانی است، اظهار کرد: ایران با داشتن 1 درصد جمعیت دنیا 2 درصد انرژی دنیا را مصرف می کند و اگر همین روند ادامه یابد در سال های آینده ما وارد کننده انرژی می شویم.

,

همتی با اشاره به اینکه یارانه های بنزین به طور ناعادلانه در کشور ما تقسیم می شود، ابراز کرد: 30 درصد پولدار جامعه 7 برابر بیش از 30 درصد فقیر جامعه از یارانه مخفی استفاده می کنند. تخصیص یارانه های مخفی در کشور عادلانه نیست و باید این روند اصلاح شود.

,

وی با تاکید بر اینکه بخش قابل توجهی از انرژی کشور تلف می شود و به دست مصرف کننده نمی رسد، تصریح کرد: ایران رتبه سوم دنیا در اتلاف گازهای همراه نفت را دارد و اگر قوانین در این بخش اصلاح شود و بخش خصوصی به این موضوع وارد شود می تواند این مشکل را حل کرد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه