اخبار داغ

عصر همدان گزارش می دهد؛

طرح امنیت غذایی گامی در جهت افزایش سلامت غذایی/ اجرای ۵ ساله طرح امنیت غذایی در همدان

طرح امنیت غذایی گامی در جهت افزایش سلامت غذایی/ اجرای ۵ ساله طرح امنیت غذایی در همدان
طرح امنیت غذایی به عنوان پایلوت کشوری قرار است طی ۵ سال در همدان به عنوان طرح کشاورزی حفاظتی اجرا شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصر همدان؛ امنیت غذایی یکی از طرح‌های مهم جهاد کشاورزی است که آیتم‌های مهم آن ایجاد امنیت غذایی برای تولید مواد غذایی، اقتصادی بودن مواد غذایی، دسترسی آسان مواد غذایی در تمام فصول سال و سلامت مواد غذایی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر همدان,

البته طرح امنیت غذایی در ۵ استان کشور از جمله همدان، زنجان، قزوین، گلستان و سنندج به صورت پایلوت و در شهرستان‌های فامنین و کبودراهنگ استان همدان نیز در حال اجراست.

,

برای بررسی چگونگی ابعاد مختلف انجام این طرح، جعفر کاویانی‌دلشاد مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فامنین در گفتگو با خبرنگار عصر همدان گفت: در این طرح ۱۲ هکتار از زمین‌های کشاورزی توسط بهره‌برداران شهرستان در اختیار جهاد کشاورزی قرار می‌گیرد.

,

وی با اشاره به اینکه این طرح یکسال است که اجرا شده و وارد دومین سال کشت شده است، ادامه داد: جهاد کشاورزی مقایسه ۱۳ رقم کشت گندم را در سال نخست این طرح و چگونگی مقدار مصرف کود را در محصول گندم قبل و پس از بارندگی مورد آزمایش قرار داده است.

,

 انجام ۲۵ درصد افزایش عملکرد در مزارع دیم با روش‌های نوین کشاورزی

,  انجام ۲۵ درصد افزایش عملکرد در مزارع دیم با روش‌های نوین کشاورزی, نجام ۲۵ درصد افزایش عملکرد در مزارع دیم با روش‌های نوین کشاورزی,

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فامنین با بیان اینکه این طرح در مزارع دیم انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: در طرح امنیت غذایی برای تقویت زمین کشت علوفه‌ای درسطح زیرکشت آییش برای استفاده دامداران قرار می‌گیرد.

,

کاویانی دلشاد اضافه کرد: تا پایان ۵ ساله قرار است ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش عملکرد در مزارع دیم با روش‌های نوین و خاک‌ورزی انجام شود.

,

وی با اشاره به اینکه در این طرح بی خاک‌ورزی و خاک‌ورزی حفاظتی مورد توجه است، بیان کرد: سال گذشته این طرح در بذر هما و صدرا در سطح هزار و ۷۶۰ هکتار از مزارع شهرستان فامنین توسط کشاورزان به نتیجه خوبی رسید.

,

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فامنین ادامه داد: ۵۰ درصد کشت دیم استان طی ۵ سال با این روش برای بهره‌وری بیشتر و استفاده از کشت آییش انجام می‌شود.

,

کاویانی دلشاد افزود: رویکرد این طرح کشاورزی حفاظتی است به طوری که بافت خاک و مواد آلی خاک بی‌خاک ورزی کشت را انجام دهد تا مواد آلی خاک حفظ شود.

,

وی با اشاره به اینکه امسال ۱۷رقم گندم در حال تحقیق و پژوهش قرار گرفته است، اظهار کرد: کل استان از روش سردابی برای کاشت گندم استفاده می‌کند اما سال گذشته روش بارانی درشهرستان فامنین بهتر جواب داده است.

,

کاویانی دلشاد اضافه کرد: از دو ماه گذشته ۳۸۶ نفر روز کلاس برای آشنایی از این روش برای بهره‌برداران فامنین برگزار شده است.

,

 کسب مجوز امنیت غذایی برای ۸ واحد کشاورزی در همدان

,  کسب مجوز امنیت غذایی برای ۸ واحد کشاورزی در همدان,  کسب مجوز امنیت غذایی برای ۸ واحد کشاورزی در همدان,

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد جهاد کشاورزی استان همدان نیز با بیان اینکه طرح امنیت غذایی کاری مشترک با ۵ استان کشور است، گفت: این طرح یک برنامه توسعه‌ای برای بررسی چگونگی شرایط امنیت غذایی در محصولات کشاورزی است.

,

محمدرضا شهسواری ادامه داد: در حال حاضر برای ارتقای امنیت غذایی دفتر سلامت غذا و محیط زیست در جهاد کشاورزی استان فعال شده است.

,

وی با بیان اینکه حد آلایندگی مواد غذایی مشخص نیست که آیا رعایت می‌شود یا نه؟ افزود: تاکنون ۸ واحد گلخانه‌ای و تولید سیب‌زمینی در همدان توانسته‌اند مجوز امنیت غذایی را کسب کنند.

,

شهسواری خاطرنشان کرد: می‌توانیم با اطمینان بگوییم که ۹۰ درصد محصولات غذایی استان سالم به دست مردم می‌رسد.

,

با گذشت یکسال از طرح امنیت غذایی در همدان باید ببینیم که تا ۵ سال آینده می‌توانیم ۵۰ درصد کشت دیم استان را به صورت کشاورزی حفاظتی انجام دهیم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه