اخبار داغ

مشکلات مردم در مینی‌بوس‌های حمل‌ونقل شهری مشهد؛

مدیرعامل جدید سازمان اتوبوسرانی، سوار این قوطی کبریت‌ها می‌شود؟

مدیرعامل جدید سازمان اتوبوسرانی، سوار این قوطی کبریت‌ها می‌شود؟
مینی‌بوس‌های درون شهری مشهد که قرار بود مرهمی بر زخم سیستم حمل‌ونقل شهری باشند، همواره با مشکلاتی همراه بوده که نتوانسته رضایت کامل شهروندان را جلب کند، با این وجود قرار است باز هم به تعداد این مینی‌بوس‌ها اضافه شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس، حمل‌ونقل شهری یکی از مهم‌ترین مسائل مدیریت شهری و از اصلی‌ترین وظایف شهرداری‌ها محسوب می‌شود که بخشی از حمل‌ونقل شهری بر عهده سازمان‌های اتوبوس‌رانی است که هم‌اکنون بیش از 1700 دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس در مشهد به صورت روزانه وظیفه جابه‌جایی یک میلیون مسافر را در سطح شهر بر عهده دارند؛ با توجه به جمعیت 5 میلیونی این کلان‌شهر، گاهی با مشکلاتی مواجه می‌شوند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

حدود 7 سالی است که سازمان اتوبوسرانی مشهد جهت بالا بردن سطح خدمات و پوشش نقاطی که قابلیت عبور اتوبوس‌ها در آنجا وجود ندارد یا تعداد مسافران آن‌قدر نیست که بتوان در آن مسیر اتوبوس عبور و مرور کند، اقدام به راه‌اندازی خطوط مینی‌بوس یا به اصطلاح مینی ون در آن مسیرها کرده است.

,

این مینی‌بوس‌ها که قرار بود مرهمی بر زخم سیستم حمل‌ونقل شهری مشهد باشند، همواره با مشکلاتی همراه بوده که نتوانسته رضایت کامل شهروندان مشهدی را در این خصوص جلب کند. از این مشکلات می‌توان به کوتاه بودن سقف این مینی‌بوس‌ها، طولانی بودن مسیر آن‌ها، کم بودن ظرفیت، سیستم سرمایشی و گرمایشی نامناسب و کم بودن تعداد آن‌ها اشاره کرد.

,

مینی‌بوس‌های به کار گرفته‌شده در ناوگان اتوبوسرانی مشهد برای ظرفیت 16+1 نفر در حالت نشسته طراحی و ساخته‌شده است اما به دلیل کمبود ناوگان، سازمان اتوبوسرانی اقدام به حذف چند صندلی کرده است تا شهروندان بتوانند بیشتر در این مینی‌بوس‌ها به صورت ایستاده قرار گیرند که گاهی بیش از یک و نیم برابر ظرفیت مجاز آن، مسافر سوار می‌شود.

,

 

,

, ,

 

,

در همین راستا رضا فکری، یک شهروند مشهدی در گفت‌وگو با صبح توس اظهار کرد: هر روز برای رسیدن به محل کار مجبور به استفاده از مینی‌بوس‌های خط 1096 هستم اما ارتفاع سقف این مینی‌بوس‌ها به حدی کم است که مجبور می‌شوم با گردن کج در آن بایستم.

,

وی افزود: این مینی‌بوس‌ها در ابتدای صبح و ظهر به حدی شلوغ می‌شود که حتی جای سوزن انداختن در آن نیست و تا زمانی که به مقصد می‌رسم سختی زیادی می‌کشیم، از طرف دیگر سیستم گرمایشی و سرمایشی این مینی‌بوس‌ها به حدی ضعیف است که در این سرمای زمستانی، حتی جرئت برداشتن کلاهمان را در مینی‌بوس نداریم.

,

فکری یادآور شد: از مسئولان اتوبوسرانی مشهد درخواست داریم تا در روند جابجایی مسافر با این مینی‌بوس‌ها بازنگری کنند تا شهروندان آسایش بیشتری داشته باشند.

,

 

,

, ,

 

,

محمد سجادی، یک شهروند دیگر نیز با ارسال پیامی به سامانه دریافت سوژه‌های مردمی صبح توس نوشته بود: ظرفیت کم مینی ون‌هایی مسیر قائم سیدی عامل مشکلات رفت‌وآمد مردم است مخصوصاً زمان صبح و ظهر که زمان شروع و تعطیلی مدارس است. از اتوبوسرانی مشهد تقاضای پیگیری داریم.

,

قوطی کبریت به‌جای اتوبوس؟

, قوطی کبریت به‌جای اتوبوس؟,

وحید حسنی، یکی دیگر از شهروندان نیز در پیامی نوشت: چند وقتی است که دیگر از حمل‌ونقل عمومی استفاده نمی‌کنم اوایلی که در مشهد ناوگان اتوبوسرانی به بخش خصوصی واگذار شد و ون‌ها جای اتوبوس‌ها را گرفتند در سفرهای درون‌شهری با مشکل مواجه می‌شدم. کوچک بودن ظرفیت ون‌ها برای تعداد بالای مسافر و برخورد خانم‌ها و آقایان. به قول شهردار محترم مشهد: در بعضی جاها نیز ضرورت ندارد که برای 10 نفر مسافر، سرفاصله زمانی 10 دقیقه در نظر گرفته شود که می‌توان با استفاده از جایگزینی مینی‌بوس یا ون و واگذاری به بخش خصوصی این بخش را به نحو بهتری مدیریت کرد. حرف ایشان متین ولی بیشتر مسیرهایی که از وَن برای انتقال استفاده می‌شود محله‌های پرجمعیتی است  من توی مسیر با مسافرین صحبت می‌کردم همه می‌گفتند: چرا اتوبوسرانی اتوبوس رو برداشته و به‌جای آن این قوطی کبریت‌ها رو گذاشته. آدم بزرگ تو این شلوغی نفس نمی‌تونه بکشه چه برسه به بچه‌ها و سالمندان و افراد مریض؛ باید کاری کرد آقای شهردار محترم.

,

 

,

, ,

 

,

سید مهدی حسینی‌پویا، مدیرعامل سابق سازمان اتوبوس‌رانی شهرداری مشهد در گفت‌وگو با صبح توس اظهار کرد: در حال حاضر توانایی بالا بردن سطح سقف این مینی‌بوس‌ها و حتی جایگزینی آن‌ها با مینی‌بوس‌های مدل دیگر وجود ندارد.

,

وی ادامه داد: سقف این مینی‌بوس‌ها استاندارد است و تعداد کمی از مردم قد آن‌ها از این استاندارد بالاتر است لذا مشکل کوتاهی سقف این مینی‌بوس‌ها، مشکل حادی نیست و این افراد می‌توانند از اتوبوس‌ها استفاده کنند.

,

حسینی‌پویا با تأکید بر اینکه ما نمی‌توانیم در کابین این مینی‌بوس‌ها تغییر شکلی ایجاد کنیم، گفت: ایجاد هر تغییر ظاهری در شکل مینی‌بوس‌ها نیازمند تائید پلیس، استاندارد و گرفتن دیگر مجوزهای مربوطه است که در حال حاضر امکان تغییر ظاهر در این مینی‌بوس‌ها را نداریم.

,

مدیرعامل سابق سازمان اتوبوس‌رانی شهرداری مشهد تصریح کرد: هم‌اکنون بیشترین مشکل ما کمبود ناوگان است و در حال حاضر به دنبال افزایش و نوسازی ناوگان خود هستیم که در این راستا قرارداد تحویل 100 دستگاه مینی‌بوس را با یکی از شرکت‌های تولیدکننده خودرو بسته‌ایم که از این تعداد 40 دستگاه تحویل داده‌شده و امیدواریم مابقی تا انتهای ماه آینده به ما تحویل داده شوند.

,

وی با بیان اینکه قابلیت جایگزینی اتوبوس با مینی‌بوس‌های شلوغ وجود دارد، گفت: این موضوع شرایطی نیز دارد و از شرایط آن کوچک نبودن مسیر است تا اتوبوس بتواند به راحتی در آن عبور و مرور کند از این رو شهروندان می‌توانند درخواست‌های خود را با سامانه 137 در میان بگذارند تا درخواست آن‌ها بررسی شود و در صورت امکان اتوبوس جایگزین مینی‌بوس می‌شود.
گفتنی است که صبح امروز محمدرضا کلائی، شهردار مشهد با صدور حکمی‌ سعید حسینقلی‌زاده مقدم را به سمت مدیرعامل و عضو هیأت مدیره سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد منصوب کرد و امید است که ایشان بتوانند به مشکلات شهروندان مشهدی در حمل و نقل رسیدگی بهتری داشته باشند.

,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه