اخبار داغ

گزارشی از فقدان درگاه اعلام فساد در مشهد:

سوت‌زنی در شهرداری مشهد توسط نماینده قوه قضائیه رسیدگی می‌شود

سوت‌زنی در شهرداری مشهد توسط نماینده قوه قضائیه رسیدگی می‌شود
با توجه به داشتن مصوبه قانونی مبارزه با فساد، سامانه سوت زنی باید فعال شود، از طرفی از موانع سوت‌زنی در جامعه می‌توان به نگرانی سوت‌زن‌ها از پیامد‌های آن و نبود سازمان‌های مردم‌نهاد در حوزه مبارزه با فساد اشاره کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس، زمانی که مردم از مضرات فساد مطلع شوند به منظور دستیابی به جامعه سالم و کاهش فساد اقدام خواهند داشت. در همین راستا، نظارت اجتماعی شامل اقدامات مختلفی همچون نظام پیشنهادها، ارائه گزارش‌های فساد به نهاد‌های رسمی و سوت‌زنی است. سوت‌زنی شیوه‌ای است که در آن شهروندان کمتر با فرد و نظام فاسد درگیر می‌شوند و با اعلان آن، نهاد‌های رسمی را برای بررسی فساد آگاه می‌سازند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

از موانع سوت‌زنی در جامعه می‌توان به نگرانی سوت‌زن‌ها از پیامد‌های آن و نبود سازمان‌های مردم‌نهاد در حوزه مبارزه با فساد اشاره کرد که رفع این‌ها با مشوق‌های اقتصادی، آگاه‌سازی مردم از حجم فساد‌های کشف‌شده از سوی سوت‌زن‌ها و تقویت نظارت اجتماعی به‌عنوان یکی از تکالیف شهروندی می‌تواند ممکن شود.

,

اجرای سامانه‌های شفافیت به منظور افزایش اعتماد مردمی و کاهش پرونده‌های فساد است.

,

راه‌اندازی برنامه چشم شهر تا پایان سال جاری

, راه‌اندازی برنامه چشم شهر تا پایان سال جاری,

امیر اقتناعی، مشاور شهردار و مدیر کل روابط عمومی و بین‌الملل شهرداری مشهد در گفت‌وگو با صبح توس، پیرامون اهمیت موضوع مبارزه با فساد اظهار کرد: یک سری ابزارها و کلیدواژه‌هایی مانند پاسخگویی، شهروند محوری و مردم‌داری در اختیار داریم و روابط عمومی وظیفه دارد از نظر گفتمانی تکرار کند و با ابزارهای مختلف این موضوعات را در اذهان شکل دهد و باورمند شود.

,

وی افزود: درگاه ورودی در شهرداری به نام اداره اطلاع‌یابی وجود دارد که ابزاری به نام تلفن 137 در اختیار دارد.

,

مدیر کل روابط عمومی و بین‌الملل شهرداری مشهد ضمن اشاره به اهمیت نظرسنجی و افکار سنجی مردم گفت: بخش جدیدی به نام اپلیکیشن چشم شهر، با همکاری معاونت برنامه‌ریزی شهرداری در حال اضافه شدن است که شهروندان می‌توانند انتقادات، گزارشات و پیشنهادات خود را در حوزه مدیریت شهری در آن اعلام کنند.

,

وی افزود: برنامه چشم شهر هم به‌زودی تا پایان سال 98 راه‌اندازی خواهد شد و این برنامه، گوش شنوای شهرداری و مدیریت شهری است.

,

اقتناعی با اعلام این مطلب که ماه گذشته سامانه سجا (سامانه جامع ارتباطات مردمی) به اتوماسیون اداری گام متصل شد تصریح کرد: مردم اعتراضات و انتقادات خودشان را مطرح می‌کنند و سامانه گام نیز سامانه داخلی شهرداری است که این شکایات را به مسئول ذی‌ربط می‌رساند.

,

مردم فرآیند رسیدگی و پاسخگویی را رصد کنند

, مردم فرآیند رسیدگی و پاسخگویی را رصد کنند,

, ,

وی افزود: مسئول ظرف مدتی فرصت دارد به آن‌ها پاسخ دهد و در صورت نیاز و عدم پاسخ به مسئول بالاتر ارجاع داده می‌شود و امتیاز منفی لحاظ خواهد شد که البته قابلیت این را دارد که مردم نیز این فرآیند رسیدگی و پاسخگویی را رصد کنند.

,

مشاور شهردار بابیان اینکه روی ادبیات پاسخگویی نیز نظارت می‌شود و اداره اطلاع‌یابی موارد را بررسی می‌کند خاطرنشان کرد: همه این موضوعاتی مانند شفافیت، پاسخگویی و گره‌گشایی به‌عنوان راهبرد کلی شهرداری مؤثر است.

,

وی افزود: این موارد ابزارهایی است که به نظارت مردمی کمک می‌کند و از مؤلفه‌های شفافیت محسوب می‌شود که همه این ابزارها به صورت سیستمی پیاده‌سازی می‌شود و دست بردن در آن امکان‌پذیر نیست.

,

موضوع سوت‌زنی ساماندهی میشود

, موضوع سوت‌زنی ساماندهی می, , شود,

مدیر کل روابط عمومی و بین‌الملل شهرداری مشهد گفت: موضوع سوت‌زنی ساماندهی می‌شود اما مسئولیت اصلی آن بر عهده روابط عمومی نیست.

,

وی افزود: سامانه سوت زنی به سامانه‌های دیگر اضافه خواهد شد و باید کمک شود با استفاده از این ابزارها مردم دیده‌بان و دیدگان ما باشند.

,

اقتناعی با اشاره به سوت زنی، شفافیت و مبارزه با فساد مؤلفه‌های مهمی برای رسیدن به حال خوب مردم است ادامه داد: با توجه به مصوبه قانونی مبارزه با فساد، مقرر شده که سامانه سوت زنی و ابزارهای اجرایی شدن آن را با همکاری معاونت برنامه‌ریزی و شورای شهر  فعال کنیم و در اختیار مردم قرار دهیم.

,

هیئت رسیدگی به تخلفات نهاد فرادستی است

, هیئت رسیدگی به تخلفات نهاد فرادستی است,

در ادامه شهریار آل شیخ، معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: هیئت رسیدگی به تخلفات نهاد فرادستی است؛ این نهاد اصلاً در حوزه شهرداری نیست و یک قاضی در آن حضور دارد و بر اساس آیین‌نامه عمل می‌شود.

,

وی افزود: در ابعاد تخصصی رسیدگی به تخلفات سازمان‌های بخش عمومی، دولت ورود پیدا می‌کند و موارد کارکنان بخش عمومی و دولت رسیدگی می‌شود و ساختاری دارد که احکام آن لازم‌الاجرا است.

,

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری مشهد با اشاره به هیئت رسیدگی به تخلفات رسمی گفت: در تخلفات داخلی شهرداری نیز قبل از اینکه در هیئت رسیدگی به تخلفات بررسی شود، مستقل از آن در شهرداری رسیدگی می‌شود.

,

وی بابیان اینکه در حوزه تخلفات تا وقتی که نهاد مرجعی که مانند سازمان بازرسی در هیئت تخلفات موضوع بررسی نمی‌شود افزود: تخلفات خرد که بر اساس گزارشات مردمی و یا سازمان حراست به آن‌ها می‌رسیم، باید سریعاً تعیین تکلیف شود و با توجه به زمان‌بر بودن بررسی نهادهای نظارتی، نمی‌توانیم موضوعات را معطل نگه‌داریم تا رسیدگی طولانی شود.

,

آل شیخ ادامه داد: در خصوص موضوعاتی که نیازمند تصمیم‌گیری آنی است در مجموعه شهرداری تصمیم‌گیری می‌شود و نهادهای نظارتی شهرداری فعال هستند و ورود می‌کنند.

,

رسیدگی به تخلفات آشکار داخل مجموعه شهرداری مشهد

, رسیدگی به تخلفات آشکار داخل مجموعه شهرداری مشهد,

وی با اشاره به فعالیت بازرسی، حسابرسی و نظارت داخلی افزود: تخلفات آشکار را در داخل مجموعه شهرداری رسیدگی می‌کنیم چراکه نمی‌توانیم با متخلف تا صدور حکم قضایی برخورد نکنیم و فرد متخلف نباید در سمت خودش بماند.

,

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری مشهد تصریح کرد: ضمن بررسی و برخورد شهرداری نگاه بالادستی قوه قضاییه هم وجود دارد و اقدامات خودش را انجام می‌دهد.

,

وی بابیان اینکه بررسی اولیه تخلفات آشکار تا تعیین تکلیف در مراجع قضایی در داخل شهرداری صورت می‌گیرد افزود: تا زمانی که حکم هیئت تخلفات در مورد پرونده‌ها صادر نشود کاری نمی‌توان کرد؛ اقدامات اولیه در مجموعه شهرداری صورت می‌گیرد تا زمانی که حکم صادر شود و پس از آن به قوه قضاییه ارجاع داده خواهد شد.

,

آل شیخ خاطرنشان کرد: همه پرونده‌ها در تخلفات کارکنان دولت رسیدگی می‌شود اما موضوع سوت‌زنی بر مبنای فضای اعتمادسازی است و اینکه هویت کسی که اعلام تخلف می‌کند تضمین کند تا امنیت خودش حفظ شود.

,

سوتزن‌ها نیازمند امنیت در شرایط کاری هستند

, سوت, , زن‌ها نیازمند امنیت در شرایط کاری هستند,

وی افزود: سوت زنی در داخل بدنه شهرداری کارکرد دارد چراکه امکان دارد در شرایط کاری اعلام تخلف در موارد مختلف، برای فرد مخاطره ایجاد کند.

,

, ,

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری مشهد بیان کرد: مردم شاید نتوانند خیلی از تخلفات را در حوزه شهری کشف کنند لذا افراد داخل مجموعه شهرداری که سوت زنی انجام می‌دهند نیازمند امنیت در شرایط کاری هستند.

,

وی افزود: رسیدگی به موضوعات، تشخیص و قضاوت موارد فساد دارای اهمیت است و مصادیق فساد به قوه قضاییه ارجاع داده می‌شود.

,

آل شیخ با اعلام اینکه سامانه چشم شهر ساختار رسیدگی سریع محسوب می‌شود تا معضلات شهری رفع شود گفت: اعلام معضلات توسط مردم انجام می‌شود و پس از ارجاع باید رسیدگی سریع در این باره انجام شود البته برخی از موارد در اولویت و به دلایل کارشناسی و مطالعات صورت گرفته قابل انجام نیست.

,

وی افزود: درباره درخواست‌های خرد، آسیب‌های شهری، رفع شرایط نامطلوب و مواردی که قطعی است باید واکنش سریع صورت گیرد که شهروندان می‌توانند تا انجام رفع معضلات مسیر پاسخگویی را رصد، مطالبه و پیگیری کنند.

,

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری مشهد ضمن اشاره به راه‌اندازی درگاه ورودی سوت‌زنی قطعاً تا پایان سال 98 اجرایی می‌شود، تصریح کرد: ساختار نظارتی شهرداری در این باره ورود می‌کنند و در ارزیابی عملکرد آن حوزه این موضوعات لحاظ می‌شود.

,

وی بابیان اینکه چیزی به نام سامانه سوت زنی هنوز اعلام نشده است افزود: درگاه ورودی سوت زنی برای ثبت شکایات پس از دریافت ابلاغ مصوب وزارت کشور طراحی و راه‌اندازی خواهد شد که مستقل از سامانه‌های دیگر است.
در پایان باید گفت، با توجه به داشتن مصوبه قانونی مبارزه با فساد، سامانه سوت زنی باید فعال شود و از طرفی از موانع سوت‌زنی در جامعه می‌توان به نگرانی سوت‌زن‌ها از پیامد‌های آن و نبود سازمان‌های مردم‌نهاد در حوزه مبارزه با فساد اشاره کرد.

,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه