اخبار داغ

کارشناس مسائل اقتصادی:

دولت کسری بودجه خود را از جیب مردم جبران کرد/ افزایش قیمت بنزین شاه کلید تورم بود

دولت کسری بودجه خود را از جیب مردم جبران کرد/ افزایش قیمت بنزین شاه کلید تورم بود
یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: افزایش قیمت بنزین و حامل های انرژی شاه کلید تورم در سایر بخش ها بوده و با افزایش سطح قیمت ها اقتصاد ایران کوچک تر شده و تورم روی ارزش پول ملی تاثیر دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ کارشناس مسائل اقتصادی درباره تبعات افزایش قیمت بنزین در گفتگو با خبرنگار تیتریک، گفت: افزایش قیمت حامل های سوخت و انرژی یکی از 7 بند طرح تحول اقتصادی بود که در دولت های پیشین به تصویب رسید و مراحل اجرایی را سپری می کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک,
محمدرضا اکبری تحول نظام بیمه، مالیاتی، بانکی، گمرکی و به روز رسانی قیمت حامل های سوخت و انرژی را از جمله بندهای طرح تحول اقتصادی دانست و افزود: سوخت و حامل های انرژی با توجه به نرخ های توزیع، بخش اعظمی از سوبسید دولت را در بر دارند یعنی دولت به ازای یک لیتر بنزین و سایر فراورده ها یارانه های غیر مستقیم پرداخت می کند.
,
 
,
وی اظهار داشت: زمانیکه یک شخص در کشور یک لیتر بنزین با نرخ 1000 تومان استفاده می کرد بخش دیگر هزینه آن سوخت توسط دولت به عنوان یارانه پرداخت می شد تا مردم بتوانند از این سوخت بهره ببرند اما در این نوع نظام که قیمت سوخت نامحدود عرضه می شود، طبقه های اجتماعی بالا یارانه بیشتری از دولت دریافت می کنند و دهک‌های پائین جامعه که خودرویی ندارند عملا از یارانه کمتری برخوردار می شوند.
,
 
,
اکبری تصریح کرد: واقعی سازی قیمت ها موردی بود که در طرح تحول اقتصادی به آن پرداخته شده بود و باید به سمت آن پیش می رفتیم، همچنین زمانیکه حد و مرزی برای استفاده از حامل های انرژی تعیین می شود عاملی بازدارنده برای صرفه جویی بنزین خواهد بود.  
,
 
,
وی گفت: با توجه به روند فزاینده مصرف سوخت در کشور و خودکفایی در بنزین، اگر همین روند مصرف ادامه داشت ناچار بودیم در آینده وارد کننده بنزین باشیم، اما سوال اینجاست که با توجه به تحریم های آمریکا آیا واردات سوخت در سال های آتی امکان پذیر است؟ پاسخ این است که این آینده نگری باید انجام می شد. 
,
 
,
اکبری افزود: در سهمیه بندی میزان استفاده از سوخت و واقعی سازی قیمت بنزین هیچ شکی وجود ندارد اما نحوه اجرای این تصمیم با توجه به شکل و نوع آن مسلما تبعاتی را به دنبال خواهد داشت، همانگونه که رئیس قوه قضائیه اعلام کردند باید این مسئله بین افراد تاثیرگذار در جامعه و افکار عمومی تبیین می شد. 
,
 
,
وی با اشاره به اینکه نمایندگان مجلس و رئیس قوه مقننه به عنوان منتخبین مردم باید تبعات اصلاح قیمت بنزین را سبک و سنگین و دلایل آن را برای مردم بازگو می کردند، اظهار داشت: متاسفانه اجرای ناگهانی این طرح یک شوک را در جامعه ایجاد و تبعاتی را به دنبال داشت. 
,
 
,
اکبری تصریح کرد: فرصت طلبانی که با اصلاح قیمت بنزین به دنبال این مسئله بودند از آب گل آلود ماهی بگیرند، احساس کردند می توانند خودنمایی کنند، فارغ از اغتشاش گرانی که دغدغه اقتصادی نداشتند، زمانی که طرح اصلاح سوخت در کشور اجرا شد، دولت پس از آن موضوع طرح معیشتی را مطرح کرد. 
,
 
,
وی با اشاره به اینکه باید طرح معیشتی پیش از اعمال قیمت بنزین در جامعه اجرا می شد، گفت: تبعات حاصل از افزایش سوخت که شاه کلید افزایش قیمت ها و تورم است، بدون شک تبعاتی را در جامعه به دنبال دارد. با افزایش نرخ بنزین بلافاصله افزایش قیمت سکه، طلا و ارز مطرح شد و دلاری که به سمت تک رقمی شدن پیش می رفت باز هم به سمت 13 هزار تومان و سکه به مرز 4 و نیم میلیون تومان رسید. 
,
 
,
اکبری افزود: با توجه به گرانی نرخ بنزین و ترس از آینده ای که نمی توان پیش بینی کرد تبعاتی موازی با این مسئله را در جامعه شاهد خواهیم بود، نرخ بنزین آزاد فارغ از سهمیه ای 300 درصد افزایش پیدا کرده است و موجب شد خودروهای دوگانه سوز (بیش از10 میلیون تومان) و هیبریدی (افزایش قیمت 50 الی 100 میلیون) در صدر جدول افزایش قیمت ها در بازار خودرو قرار گیرند. 
,
 
,
وی اظهار داشت: تورم در خودروهای دوگانه سوز به خودروهای بنزینی هم خواهد رسید و خودروهایی که درصد بالاتری از این نرخ را پیدا می کنند وانت بارها و تاکسی های درون شهری هستند، علاوه بر بازارهای مذکور، افزایش قیمت در بازار مسکن نیز نمود پیدا خواهد کرد اگر چه این بازار دیرتر از دیگر دارایی ها تاثیر پذیرفته و دیرتر تاثیر خود را از دست می دهد. 
,
 
,
اکبری تصریح کرد: پیش از این با توجه به تحریم ها و صعود و نزول قیمت دلار، قیمت مسکن نیز در حال تعدیل بود اما با توجه به تاثیر بنزین بر حمل و نقل و بهای تمام شده کالاها، باید در انتظار شیب ملایم افزایش قیمت در مسکن باشیم، اگر چه دولت کسری بودجه خود را تا حدودی تامین می کند!
,
 
,
وی گفت: دولت طی چند سال اخیر درآمدهای ارزی از فروش نفت که از 100 میلیارد دلار بالاتر بود را به 12 میلیارد دلار رسسیده است و منبعی برای تامین مخارج نداشت از طرف دیگر افزایش قیمت حامل های انرژی شاه کلید تورم در سایر بخش ها بوده و با افزایش سطح قیمت ها اقتصاد ایران کوچک تر شده و تورم روی ارزش پول ملی تاثیر دارد. 
,
 
,
اکبری افزود: با تضعیف ارزش پول ملی مردم ترس از این مسئله خود را خواهند داشت و سرمایه های خود را بانک بیرون آورده و در بازارهای دیگر سرمایه گذاری می کنند و در نهایت بازارها دچار التهاب و نوسان می شود. 
,
 
,
این کارشناس در خاتمه با اشاره به اینکه دولت باید منابع حاصل آزادسازی انرژی را در بخش تولید صرف کند، خاطر نشان داشت: پرداخت نقدی شاید بتواند تا چند ماه به مردم کمک کند اما این طرح معیشتی، سرنوشت یارانه ها را به همراه دارد و ارزش خود را از دست می دهد، در بلند مدت افراد و اشخاص رفاه کمتری دارند و افزایش فاصله بین طبقات اجتماعی بیشتر و در ضریب جینی خود را نشان خواهد داد در نتیجه دولت باید راهکارهای افزایش تولید از منابع حاصل از انرژی را در پیش بگیرد. 
,
 
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه