اخبار داغ

نماینده اردنی خواستار لغو قرارداد گازی با رژیم صهیونیستی شد

نماینده اردنی خواستار لغو قرارداد گازی با رژیم صهیونیستی شد
«رائد الخزعله» رییس کمیته امور خارجه پارلمان اردن خواستار لغو قرارداد گازی این کشور با رژیم صهیونیستی شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ الخزعله در گفت وگو با خبرگزاری اسپوتنیک گفت: به کلی با قرارداد خرید گاز به لحاظ سیاسی و اقتصادی مخالف هستم و این قراردادی دو سر باخت است و باید کسانی که آن را امضا کردند، مجازات شوند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی افزود: جایگزین‌های بهتری نیز وجود دارد و یکی از ضعف‌های این قرارداد گازی، قیمت ترجیحی آن است که هرگز گام درستی نیست.

,

این نماینده اردنی همچنین به بحران سیاسی در رژیم صهیونیستی و ناتوانی مقام‌های صهیونیستی در تشکیل کابینه اشاره کرد و گفت: رژیم صهیونیستی ضعیف شده و بدترین دورانش را سپری می‌کند.

,

الخزعله ادامه داد: قبلاً همه طرف‌ها [در اسرائیل] در خصوص اشغال فلسطین متفق القول بودند اما امروز صداهای متضاد از آن‌جا شنیده می‌شود.

,

شرکت ملی برق اردن در سال ۲۰۱۶ قراردادی با شرکت «نوبل انرژی» آمریکا برای انتقال گاز از میدان گازی "لویتان" در دریای مدیترانه منعقد کرد.

,

انعقاد این قرارداد، با اعتراض بسیاری از احزاب و گروه‌های مردمی در اردن رو به رو شد؛ همچنان که اخیراً نمایندگان مجلس این کشور تلاش دارند تا موضوع لغو این قراداد گازی را در دستور کار پارلمان قرار دهند.

,

این در حالی است که دولت اردن با این ادعا که این قراداد بین‌المللی نیست و میان دو شرکت امضا شده و پارلمان نمی‌تواند آن را لغو کند، پرونده آن را به دادگاه قانون اساسی این کشور ارجاع داده است.

,

بر اساس توافق منعقده، از ابتدای سال ۲۰۲۰ شرکت نوبل انرژی آمریکا موظف است به مدت ۱۵ سال، ۴۵ میلیارد متر مکعب گاز از رژیم صهیونیستی به اردن منتقل کند.

,

این تحولات، چند روز پس از آن صورت می‌گیرد که شاه اردن اعتراف کرده بود؛ روابط امان - تل‌آویو در بدترین سطح قرار دارد.

,

پیش از آن نیز دولت امان از ۱۹ آبان‌ماه ورود بدون روادید اتباع رژیم صهیونیستی و شهرک‌نشین‌های صهیونیست به دو منطقه "الباقوره" و"الغمر" را که پیشتر در اجاره رژیم اسرائیل بود، ممنوع کرد.

,

اما روابط امان و تل‌آویو از ۲۳ ژوئیه ۲۰۱۷ (۱مرداد ۹۶) و به دنبال کشته شدن دو شهروند اردنی توسط کارمند سفارت اسرائیل در امان تیره شده است.

,

منبع: ایرنا

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه