اخبار داغ

مدیر جوان اداره آستان قدس رضوی درگز:

اراضی آستانه به اهالی روستای زنگلانلو واگذار شد

اراضی آستانه به اهالی روستای زنگلانلو واگذار شد
مهدی قوی گفت: مشکل واگذاری اراضی آستان قدس به اهالی روستای زنگلانلو، پس از هشت پیگیری حل شد و واجدین شرایط به ترتیب اولویت در حال دریافت زمین هستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مهدی قوی در گفتگو با صبح توس؛ از آغاز واگذاری موقوفات آستان قدس رضوی به اهالی روستای زنگلانلوی درگز خبر داد و اظهار کرد: آستان قدس موقوفات زیادی در نقاط مختلف کشور و حتی خارج از کشور دارد که این موقوفات بر اساس اسناد و مدارک معتبر توسط اشخاص حقیقی و حقوقی صورت گرفته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

وی افزود: در شهرستان درگز حدود 42 مزرعه وقف آستان شده اند که بسیاری از آنها از جمله اراضی کشاورزی، باغات و عرصه محدوده روستای زنگلانلو دارای سند شش دانگ هستند.

,

 رئیس اداره املاک و اراضی آستان قدس درگز عنوان کرد: سال 1390 شورای روستای زنگلانلو ضمن ارائه توضیحاتی مبنی بر افزایش جمعیت و جوابگو نبودن عرصه موجود برای ساخت و ساز و ایجاد اشتغال اهالی روستا، درخواست واگذاری اراضی آستان قدس به اهالی را مطرح کردند.

,

قوی تبیین کرد: با دریافت این نامه، مسئولین وقت آستان ضمن امضای تفاهم نامه با بنیاد مسکن شروع به تهیه اولیه نقشه، بلوک بندی، ترسیم خیابان و جدول و مسیر شدند اما به دلیل موقعیت جغرافیایی منطقه، قرار گرفتن در مسیر عبور سیلاب و وجود کالهایی بر سر راه پروژه واگذاری تا مرتفع کردن مشکلات موجود، متوقف شد.

,

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه ادارات و نهادهای مختلفی در این قضیه نقش آفرینی داشته و هر یک ضوابط و معیارهای خاصی برای تایید داشتند، فرآیند مذکور نزدیک به 8 سال طول کشید و به سال 98 رسید.

,

این مقام مسئول گفت: در ابتدای سال 98 و در همان روزهای اول دریافت حکم مسئولیت اداره آستان قدس، به صورت ویژه پیگیری مطالبه مردم روستای زنگلانلو را در اولویت کاری قرار دادم و پس از تلاشها، نامه نگاریهای فراوان و دعوت مسئولان عالی رتبه آستان برای بازدید از منطقه زنگلانلو، موافقت اولیه برای واگذاری زمین ها را دریافت کردم.

,

مزایده عمومی به نوعی ظلم به مردم بود 

, مزایده عمومی به نوعی ظلم به مردم بود ,

قوی عنوان کرد: طبق ضوابط، واگذاری اراضی باید به صورت مزایده عمومی انجام می شد اما این کار به نوعی ظلم به مردم ضعیف روستا بود، چرا که اگر مزایده انجام می شد قطعا سرمایه داران شهرهای دیگر زمین ها را خریداری کرده و پس از احداث باغ و ویلا آن را به چند برابر بیشتر قیمت می فروختند؛ سهم اهالی هم از این مزایده چیزی جز حسرت و مشکلات نبود.

,

وی افزود: برای رفع چنین مشکلی پس از مذاکرات و نامه نگاری های فراوان و برگزاری جلسات فشرده با اهالی و شورای روستا، مسئولین بالادستی را مجاب کردیم که مزایده را فقط بین اهالی روستا آن هم کسانی که فاقد زمین بوده و نیازمند واقعی هستند برگزار کنیم.

,

رئیس اداره املاک و اراضی آستان قدس درگز اذعان کرد: اما کار به اینجا ختم نشد چرا که طولانی شدن پروسه باعث شد تاریخ نرخ گذاری اراضی منقضی شده و نیاز بود کمیسیون نرخ گذاری مجددا پس از اظهار نظر در مورد نرخ جدید و با توجه به تورم سالیانه، قیمت ها را با اندکی افزایش اعلام کند.

,

قوی ابراز کرد: این کار باز هم به نفع مردم نبود و پیگیری های بسیاری انجام دادیم تا اراضی بدون افزایش قیمت آماده واگذاری به مردم شود؛ با وجود این همه پیگیری باز هم مشکل دیگری بر سر راه بود و آن اینکه طبق قانون باید واگذاری به صورت نقدی انجام می شد؛ این مشکل دغدغه بزرگی برای اهالی روستا شده بود.

,

وی تاکید کرد: با تشریح وضعیت اقتصادی روستاییانی که فاقد حقوق و درآمد ثابت بوده و برداشت های آنها از زمین های کشاورزی به صورت سالیانه انجام می شود برای مسئولان بالادستی، مصوبه را عوض کرده و تصمیم بر این شد که یک سوم مبلغ را به صورت نقدی و الباقی را به صورت قسطی در دو سال دریافت کنیم.

,

این مقام مسئول ابراز کرد: با عنایات امام رضا (ع) و همراهی خوب مسئولین شهرستان و استان، موفق شدیم مشکلات را یکی پس از دیگری کنار زده و پس از هشت سال، فرآیند واگذاری 70 قطعه زمین را با رعایت اولویت ها آغاز کنیم؛ خوشبختانه طی چند روز گذشته اولین مزایده بین 4 نفر به خوبی انجام شد و مزایده های بعدی به مرور زمان انجام خواهد شد.

,

قوی اظهار کرد: البته در هنگام صدور سند ضمانت های اجرایی و تعهداتی همچون محدودیت زمان ساخت و ساز، محدویت انتقال و... هم در نظر گرفته شده که خدای نکرده در این میان حق کسی اجحاف نشود؛ در حال حاضر هم هیچ مشکلی برای آغاز ساخت و ساز وجود ندارد و برندگان مزایده می توانند پس از واریز مبلغ اولیه و ارائه مدارک، کار خود را شروع کنند.

,

وی در پایان با تشکر از تمام ارگانها و افرادی که در پیش برد این امر خداپسندانه نقش داشتند خاطرنشان کرد: تمام تلاشهای ما فقط در جهت رضایت امام رضا (ع) و حل مشکلات مردم بود که جوان بودن و داشتن روحیه جهادی، تحمل مشکلات را آسان تر می کرد؛ لبخند رضایت مردمی هم که پس از 8 سال مشکلات آنها حل شده بود، خستگی را از جان و تن ما کنار زد و روحیه خدمتی ما را چند برابر بیشتر کرد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه