اخبار داغ

صورتحساب نجومی دولت‌ برای اقشار ضعیف جامعه؛

از اقساط سنگین وام مسکن ملی تا قیمت نهایی ۲۵۰ میلیونی/ قشر هدف کیست؟

از اقساط سنگین وام مسکن ملی تا قیمت نهایی ۲۵۰ میلیونی/ قشر هدف کیست؟
طرح اقدام ملی تولید مسکن که بنا به اظهار دولت برای اقشار ضعیف جامعه و همچنین کنترل سوداگری در بازار مسکن ارائه شده است، بیشتر به سودآوری دولت و ذینفعال انبوه‌ساز منجر خواهد شد و در این میان اقشار ضعیف جامعه باید صورتحساب ۲۵۰ میلیون تومانی را پرداخت کنند!
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ در زمستان سال گذشته بود که طرح مسکن ملی مطرح شد. این طرح شامل ساخت 400 هزار واحد مسکونی است که ساخت 200 هزار واحد آن در شهرهای جدید و با مشارکت بخش خصوصی، ۱۰۰ هزار واحد در مناطق بافت فرسوده و توسط شرکت بازآفرینی شهری و ۱۰۰ هزار واحد بر عهده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

در این طرح قرار است به متقاضیان تسهیلات ۷۵ یا ۱۰۰ میلیون تومانی داده شود که در تسهیلات ۷۵ میلیونی ماهیانه باید یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قسط پرداخت کنند اما اگر وام ۱۰۰ میلیون تومانی دریافت کرده باشند ماهیانه باید یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان اقساط پرداخت کنند.

,

 ایراداتی به این طرح وارد و یکی از آن ها این است که دولت تدبیر و امید، تنها دو سال زمان دارد تا به تکمیل این طرح بپردازد و در صورت عدم تکمیل طرح در این مدت، ممکن است دولت بعدی به هر دلیل با بی مهری با آن برخورد کند به مانند آنچه بر سر طرح مسکن مهر آمد.

,

ایراد دیگر این است که گفته می شود این طرح برای خانه دار کردن قشرهای ضعیف و متوسط است، ولی همان گونه که از اقساط و آورده متقاضی پیداست، قطعاً قشرهای ضعیف جامعه در این طرح جایی ندارند و برای قشرهای متوسط نیز پرداخت اقساط سخت به نظر می رسد.

,

سومین ایراد این است که هنوز مشخص نشده متراژ این خانه ها حدوداً چقدر خواهد بود و چهارمین ایراد به زمان تکمیل و تحویل این مسکن ها بازمی گردد که هنوز مشخص نیست و پنجمین ایراد مالکیت انبوه‌ساز بر بخش قابل توجهی از واحد‌ها در این طرح و ایجاد فضای سوداگری است.

,

در همین راستا رضا نوروزی، معاون بازآفرینی شهری اداره کل راه وشهرسازی خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار ما، پیرامون جزئیات اجرای طرح مسکن ملی در خراسان رضوی اظهار کرد: باتوجه به اینکه برخی افراد به دلیل اینکه به سرعت ظرفیت ثبت‌نام بسته شد، فرصت دوباره ای برای ثبت نام اعلام خواهد شد.

,

نوروزی گفت: افراد ثبت نام شده باتوجه به شرایط اعلامی بایستی پالایش شوند لذا امکان حذف برخی ثبت نام کنندگان وجود دارد.

,

معاون بازآفرینی شهری اداره کل راه وشهرسازی خراسان رضوی با اشاره به اینکه آمار متقاضی برای ثبت نام زیاد بود که در مراحل اولیه ظرفیت تکمیل شد گفت: برای منطقه گلبهار، تعداد 6 هزار و برای بینالود نیز هزار واحد پیش بینی شده بود که در ساعات اولیه تکمیل شد.
گفتنی است که پس از شروع ثبت نام طرح اقدام ملی مسکن در خراسان رضوی، هنوز ۳ ساعت نگذشته بود که ظرفیت ثبت نام متقاضیان برای شهر جدید گلبهار که برای شهروندان مشهدی و چنارانی در نظر گرفته شده بود، تکمیل شد و به این مورد ایراد وارد است که چرا باید تمام ظرفیت از همان شروع ثبت نام باز باشد و مثلا برای توزیع عادلانه در چند روز اعلام شده، ساعت 10 صبح این ظرفیت تقسیم نشده بود.

,
,

ثبت نام 7هزار نفر متقاضی مسکن ملی در گلبهار و بینالود

, ثبت نام 7هزار نفر متقاضی مسکن ملی در گلبهار و بینالود,

وی افزود: ظرفیت خراسان رضوی برای ثبت نام 38 هزار و 904 واحد بود که 5630 واحد در طرح اقدام ملی و بقیه آن در قالب های مشارکتی و سایر موارد برنامه ریزی خواهد شد.

,

نوروزی با بیان اینکه پالایش متقاضیان پس از دریافت کد رهگیری انجام خواهد شد تصریح کرد: ثبت نام کنندگان با مراجعه به شهرهای جدید با توجه به پروژه های اعلام شده ساماندهی خواهند شد و تشکیل پرونده انجام می شود و به پروژه مربوطه معرفی خواهند شد.

,

پالایش متقاضیان حدود دو ماه زمان خواهد برد

, پالایش متقاضیان حدود دو ماه زمان خواهد برد,

وی افزود: با افراد ثبت نام کننده تماس حاصل خواهد شد و پالایش افراد حدود دو ماه زمان خواهد برد و پس از ان وجه نقد ۳۰ میلیون تومان واریز و پروژه مربوطه مشخص خواهد شد.

,

, ,

معاون بازآفرینی شهری اداره کل راه وشهرسازی خراسان رضوی با اشاره به این مطلب که شرکت عمران گلبهار و بینالود اطلاع‌رسانی لازم را به ثبت نام کنندگان خواهند داشت ادامه داد: تحویل زمین ها بر اساس صورتجلسات در شهرهای مختلف انجام شده است البته تحویل زمین ها به عنوان طرح مسکن مهر صورت گرفته بود و بنیاد مسکن مقرر شده ساخت و ساز را با هماهنگی پیمانکاران شروع کند.

,

از تجربه مسکن مهر در ساخت و ساز طرح مسکن ملی استفاده می‌شود

, از تجربه مسکن مهر در ساخت و ساز طرح مسکن ملی استفاده می‌شود,

وی با اعلام اینکه آیین نامه اجرایی از وزارت خانه برای اقدام به ساخت و ساز ابلاغ خواهد شد افزود: ساخت و ساز زمین‌های طرح مسکن ملی در اختیار بنیاد مسکن است و با تجربه ای که در ساخت مسکن مهر ایجاد شده بود یکی از نگرانی های دستگاه های نظارت بر ساخت کیفیت ساخت طرح است که مدنظر خواهد بود.

,

نوروزی با اشاره به اینکه متقاضی باید متأهل یا سرپرست خانواده باشد، البته زنان خودسرپرست در صورت داشتن سن بالای ۳۵ سال هم می‌توانند در طرح اقدام ملی مسکن ثبت‌نام کنند و متقاضی باید حدوداً پنج سال در شهر مورد تقاضا سابقه سکونت داشته باشد خاطرنشان کرد: قیمت تمام شده برای هر متر مربع 2.5 میلیون تومان تخمین زده شده لذا کیفیت ساخت دارای اهمیت است و با استفاده از تجربه مسکن امیدواریم نقاط ضعف در ایمنی و کیفیت ساخت برطرف شود.

,

وی افزود: طی این مرحله از ثبت نام باتوجه به اینکه در مشهد زمین موجود نیست طرح در شهرهای اطراف مشهد اجرا خواهد شد و البته در قالب های مشارکتی امکان دارد زمین آزاد شود مانند شهرک مهرگان که البته تعداد قابل توجهی نخواهد بود.

,

, ,

احتمال واگذاری زمین‌های آستان قدس به محرومان در قالب طرح ملی مسکن

, احتمال واگذاری زمین‌های آستان قدس به محرومان در قالب طرح ملی مسکن,

معاون بازآفرینی شهری اداره کل راه وشهرسازی خراسان رضوی با بیان اینکه در مرحله نخست ۳۰ درصد قیمت تمام شده مسکن باید توسط متقاضی پرداخت شود گفت: آستان قدس زمین هایی را در مشهد، شهرک انصار و غرب الهیه معرفی کرده که قابلیت دارد دو هزار واحد در آنجا احداث شود.

,

وی افزود: آستان قدس ممکن است تفاهم را داشته باشد که بخشی از این زمین ها در قالب طرح اقدام ملی مسکن واگذار شود و بخشی هم با نظر موقوفات و خیران به افراد محروم و مستضعف واگذار شود.

,

نوروزی با اشاره به در سال آینده امکان اعلام ظرفیت ثبت نام مجدد وجود دارد اظهار کرد: ثبت نام افراد در شهرستان‌های بالای صد هزار نفر در روزهای ابتدایی انجام و ظرفیت تکمیل شد و استقبال گسترده‌ای بود که البته در شهرهای کوچک با جمعیت کمتر پذیرش کمتر بود.

,

هدف طرح ملی مسکن کیفی‌سازی و کاهش هزینه ساخت مسکن است

, هدف طرح ملی مسکن , کیفی‌سازی و کاهش هزینه ساخت مسکن است,

وی افزود: دستگاه هایی اعم از راه و شهرسازی، بانک‌ها، نظام مهندسی، شهرداری، بنیاد مسکن و ستاد اجرایی فرامین امام(ره) در این طرح مسکن ملی دخیل هستند که همه در راستای کیفی ساختن و کاهش هزینه ساخت مسکن برای متقاضیان فعالیت دارند.

,

, ,

معاون بازآفرینی شهری اداره کل راه وشهرسازی خراسان تصریح کرد: علی‌رغم تصمیمات گرفته شده برای کاهش هزینه‌های مسکن، گرانی مصالح ساختمانی و دستمزدها به ناچار بر قیمت تمام شده مسکن تأثیر خواهد گذاشت و متقاضیان باید هزینه بازگشت تسهیلات و سایر هزینه ها طی ساخت را پیش‌بینی داشته باشند چراکه قیمت تمام شده واحد 75 متری حدود 250 میلیون تومان خواهد بود.

,

وی با بیان اینکه طی این طرح اکثر واحدها به صورت آپارتمانی ساخته می شوند افزود: افرادی که دارای زمین هستند با پیگیری از ستاد بازآفرینی شهری می‌توانند به عنوان خودمالک متقاضی باشند و در محلات هدف مصوب شده از تسهیلات طرح بازآفرینی شهری بدون سپرده می‌توانند از این تسهیلات بهره‌مند شوند.

,

نوروزی ادامه داد: سه شرط اصلی توسط وزارت راه و شهرسازی برای متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن مطرح شده است که عبارت‌اند از تأهل، سابقه سکونت در شهر مورد تقاضا و عدم استفاده از امکانات و تسهیلات دولتی در خرید واحدهای مسکونی، طوری که متقاضی و افراد تحت تکفل او نباید در ۱۴ سال اخیر یعنی از سال ۸۴ به بعد مسکن ملکی داشته باشند و در صورتی که متقاضی و افراد تحت تکفل او از امکانات دولتی و نهادهای عمومی، زمین و تسهیلات وام مسکن و مسکن دریافت کرده باشند، نمی‌توانند در طرح اقدام ملی مسکن ثبت‌نام کنند.

,

در پایان باید گفت که با توجه به اقساط بالای تسهیلات پرداختی در این طرح به نظر می رسد، شانس خانه دار شدن قشرهای کم درآمد در طرح مسکن ملی کم باشد و این نکته که مالکیت بسیاری از واحد‌های مشارکتی به انبوه‌سازان انتقال می‌یابد، به نظر می‌رسد خانه‌های تکمیل شده با استفاده از این شیوه به دست قشرهای هدف و کم درآمد و حتی قشر متوسط نخواهد رسید؛ و این سوال پیش می‌آید که قشر هدف چه کسانی هستند؟

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه