اخبار داغ

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس:

گلایه از بی‌توجهی دولت به پژوهش/ اقتدار علمی، افزایش قدرت کشور را به دنبال دارد

گلایه از بی‌توجهی دولت به پژوهش/ اقتدار علمی، افزایش قدرت کشور را به دنبال دارد
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: متاسفانه در چند سال گذشته علیرغم شعارهایی که دولت داده، توجهی به حوزه پژوهش نشده و بودجه پژوهشی که باید به حدود 3 درصد برسد تا امروز زیر نیم درصد است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه آرمان؛ پژوهش که یکی از اساسی‌ترین نیازها برای نیل به پیشرفت و توسعه همه جانب یک کشور است، بیست و پنجمین روز آذرماه را در تقویم نظام جمهوری اسلامی ایران به خود اختصاص داده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

امور آموزشی بدون پژوهش، پویایی و نشاط خود را از دست می‌دهد و از آنجایی که لازمه اصلی پیشرفت هر کشور امور پژوهشی است لذا پیشرفت و موفقیت در تمام فعالیت‌های مربوط به توسعه از جمله صنایع، کشاورزی و خدمات به نحوی به گسترش فعالیت های پژوهشی بستگی دارد.

,

محمدمهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس که سابقه تصدی وزارت علوم را نیز در کارنامه خود دارد از جمله کسانی است که سال ها در عرصه پژوهشی فعالیت می‌کند، در همین راستا با ایشان گفت و گویی داشتیم که در ادامه به ان اشاره می شود.

,

محمدی مهدی زاهدی در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار کرد: مسیر علم و فناوری که در کشور ترسیم شده است با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب باید بتواند به اهداف خود دست پیدا کند تا جمهوری اسلامی به یک مرجعیت علمی در جهان تبدیل شود.

,

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه بعد از انقلاب اسلامی به مقوله پژوهش در دانشگاه توجه جدی شد، عنوان کرد: نقطه اوج پیشرفت در عرصه پژوهشی از اوایل دهه 1380 شروع شد به نحوی که ایران بر قله های رفیع تولید علم از نظر تولید مقاله بایستد و مقام اول آسیای جنوب غربی را بر اساس آنچه که پایگاه های علمی جهان مد نظر داشتند از آنِ خود کند.

,

زاهدی تصریح کرد: مشکلی که در کشور وجود دارد این است اکثر این مقالات و تحقیقات در کتابخانه ها یا رساله های کارشناسی ارشد و دکترا می ماند در حالی که باید کاری کرد که این مقالات وارد حوزه فناوری و سپس صنعتی شود و در رفع نیازهای استانی، ملی و فراملی موثر باشد.

,

وی افزود: دانشگاه ها و پژوهشکده های ما باید مسئله محور و ماموریت گرا باشند و لذا علیرغم این همه توفیق در حوزه پژوهش به معنای تولید علم کشور دچار این ضعف بزرگ است و برای رهایی از این ضعف باید در گام دوم انقلاب به این مسئله توجه شود.

,

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس عنوان کرد: برای پیشرفت در زمینه پژوهشی، اصلاح هرم هیات علمی وآئین نامه ارتقاء دانشگاه ها، نزدیک کردن دانشگاه و صنعت از طریق مشوق ها و هم چنین محدودیت های خاص از مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

,

زاهدی اضافه کرد: به عنوان مثال اگر صنعت با دانشگاه برای رفع نیاز، افزایش بهره وری و به روزکردن تکنولوژی خود قرارداد ببندد باید یک معافیت های مالیاتی به آن صنعت تعلق بگیرد و از طرفی این موارد در آیین نامه ارتقاء اعضای هیات علمی دانشگاه نیز موثر باشد.

,

وی خاطر نشان کرد: با چند مقاله نوشتن نباید برای اعضای هیات علمی ارتقاء صورت گیرد و ارتباط با خارج از دانشگاه و کارهای مفیدی که مورد تایید مراکز خاصی قرار گیرد به عنوان رزومه کاری در کارنامه اعضای هیات علمی قرار گیرد.

,

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: نقش شرکت‌های دانش بنیان بسیار مهم است و می‌توان آن ها را کاتالیزور و واسطه بین دانشگاه و صنعت خواند لذا حمایت از شرکت های دانش بنیان و استارت آپ هابرای رسیدن به اقتدار علم و فناوری و ماموریت گرا شدن دانشگاه‌ها الزامی است.

,

زاهدی تاکید کرد: متاسفانه در چند سال گذشته علیرغم شعارهایی که دولت داده است توجهی به حوزه پژوهش نشده است و  بودجه پژوهشی که باید به حدود 3 درصد برسد تا امروز زیر نیم درصد است.

,

وی در پایان مطرح کرد: امیدواریم که دولت بتواند برای سال آینده بودجه پژوهشی مناسبی برای خرید تجهیزات، لوازم کارگاهی و هم چنین مواد اولیه آزمایشگاه‌ها اختصاص دهد چرا که افزایش اقتدار علمی، افزایش قدرت سیاسی، نظامی و ... را به دنبال دارد.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه