اخبار داغ

یک نماینده مجلس در گفتگو با دانا:

دولت وعده‌های زیادی به کولبران داد اما هیچکدام محقق نشد/ ایجاد اشتغال پایدار برای کولبران بهتر از بیمه کردن آنهاست

دولت وعده‌های زیادی به کولبران داد اما هیچکدام محقق نشد/ ایجاد اشتغال پایدار برای کولبران بهتر از بیمه کردن آنهاست
عبدالکریم حسین زاده، با اشاره به اینکه دولت و مجلس کاری برای ساماندهی اوضاع کولبران انجام ندادند و هنوز مشخص نیست علت کم کاری های دولت با وجود وعده‌های بسیار برای کولبران چه بوده است، گفت: بیمه برای فردی که در این مسیر سخت در معرض مرگ یا نقص عضو است فایده ای ندارد و کسانی که طرح بیمه کولبری را مطرح کرده اند، بزرگترین خیانت را به مردم می کنند.
[

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سالیان سال است که منبع درآمد عده کثیری از مردم استان های مرزی به ویژه کردستان از راه کولبری تأمین می‌شود و به‌رغم طرح‌های متعدد مسئولان برای ساماندهی، همچنان این وعده ها روی زمین مانده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

در حال حاضر جمعیتی قریب به ۵۰۰ هزار نفر از ساکنان شهرستان‌های مرزی مریوان، سروآباد، سقز و بانه و همچنین جوانان بیکار از سایر شهرستان‌های استان کردستان راهی مناطق مرزی می شوند و با کولبری امرارمعاش می‌کنند.

, کولبری,

در همین رابطه «عبدالکریم حسین زاده» نماینده مردم نقده و اشنویه در گفت و گو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا ضمن اشاره به موضوع کولبری اظهار داشت: حرفه کولبری اساساً یک شغل نبوده و از همین جهت باید ریشه‌ای مشکلات مردم حل شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی با بیان اینکه کولبری رسمیتی ندارد بیان کرد: وقتی دولت به کولبران وعده بیمه داد از اساس این وعده اشتباه بود چراکه کولبری در شان مردم و ملت نیست؛ دولت باید به فکر اقتصاد پایدار در مناطق مرزی باشد و مردمی که از سر ناچاری به کولبری روی اورده اند را جذب اقتصاد رسمی کند.

,

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه بیمه کولبری وعده غیر ممکنی است، عنوان کرد: بیمه برای فردی که در این مسیر سخت در معرض مرگ یا نقص عضو است فایده ای ندارد و کسانی که طرح بیمه کولبری را مطرح کرده اند، بزرگترین خیانت را به مردم می کنند.

,

حسین زاده در ادامه افزود: اگر مسئولان به دنبال رفع مشکل کولبری هستند باید ریشه‌های موضوع را پیدا کرده و در یک برنامه زمانی مشخص اقتصاد پایدار و مرز بازرگانی و تجاری برای کولبران ایجاد کنند و سالیانه چند هزار نفر را از دایره کولبری خارج و به اقتصاد پویا و کارآمد برگردانند.

,

وی همچنین تصریح کرد: دولت و مجلس کاری برای ساماندهی اوضاع کولبران انجام ندادند و هنوز مشخص نیست علت کم کاری های دولت با وجود وعده‌های بسیار برای کولبران چه بوده است.

,

این نماینده مجلس با تاکید بر این که کولبری بیش تر در مناطق محروم رونق دارد گفت: کولبری بیش تر در استان ها آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، ایلان و سیستان و بلوچستان رواج دارد. این 5 استان در رده بندی توسعه یافتگی در پایین ترین سطح ردیف استان ها قرار دارند.

,

حسین زاده در پایان عنوان کرد: به جای وعده های مختلف و نشدنی بهتر است در نگارش بودجه تبعیض میان استان ها برداشته شود و با توجه به محرومیت این استان ها، بودجه بیشتری برای بهبود اوضع مردم این استان ها در نظر بگیرند؛ این امر نیازمند این است که دولت و مجلس یک برنامه مدون میان مدت ببندند و سالانه با عددی مشخص تعدادی از افراد را از رده کولبری خارج کنند و به اشتغال رسمی برگردانند.

,

انتهای پیام/ مهرکش

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه