اخبار داغ

در پی ورشکستگی بسیاری از صنایع کوچک مطرح شد؛

محدودیت منابع عامل توقف چرخ صنایع کوچک/ دولت الگوی توسعه اقتصادی ندارد

محدودیت منابع عامل توقف چرخ صنایع کوچک/ دولت الگوی توسعه اقتصادی ندارد
صنایع کوچک دارای ویژگی‌های مثبتی همچون انعطاف‌پذیری، تولید نیروی انسانی و فراهم آورنده بستر مناسب برای‌ افزایش صادرات هستند، البته این صنایع همواره با مشکلات متعددی رو به رو هستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه آرمان، یکی از ارکان مهم اقتصاد کشورها که از آن به عنوان قطب اشتغالزایی یاد می شود، صنایع کوچک هستند که به عنوان عامل تحرک صنایع متوسط و بزرگ نیز محسوب می شوند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

در این بین تمایل به بدهکار شدن از مهمترین نقاط ضعف این صنایع به شمار می‌رود.

,

صنایع کوچک دارای ویژگی‌های مثبتی همچون انعطاف‌پذیری، تولید نیروی انسانی و فراهم آورنده بستر مناسب برای‌ افزایش صادرات هستند.

,

البته این صنایع همواره با مشکلاتی از قبیل مسائل مالی و بدهی فراوان آن ها به بانک‌ها، محدود بودن بازار محصولات، مشکلات مدیریتی و بازاریابی مواجه هستند.

,

عطاءالله حکمتی نماینده ادوار گذشته مجلس در گفتگو با خبرنگار راه آرمان اظهار داشت: در ارتباط با وضعیت فعلی بنگاه های اقتصادی در کشور دو بحث مطرح می‌شود، مورد اول مربوط به سیاست‌گذاری‌های کلان کشوری است، در شرایط فعلی اقتصاد کشور دارای ساختاری متزلزل است تا زمانی که ساختار ثابتی ایجاد نشود و آیتم های تاثیرگذار در روند معادلات اقتصاد ایران به شرایط دارای ثبات نسبی نرسد صنایع بزرگ، کوچک و متوسط نمی توانند رشد قابل توجهی داشته باشند.

,

وی افزود: در چند سال گذشته هیچ یک از ریاست های جمهور به دنبال ایجاد اقتصادی پایدار نبودند و برنامه ای جامع و ثابت برای اقتصاد پیش بینی نکردند ضمن آنکه الگوی تمام عیار اقتصادی برای واحدهای اقتصادی معرفی نشده است.

,

 دولت کنونی الگویی تحت عنوان توسعه اقتصادی ندارد

,  دولت کنونی الگویی تحت عنوان توسعه اقتصادی ندارد,

این کارشناس مسائل اقتصادی مطرح کرد: در دولت کنونی الگویی تحت عنوان الگوی توسعه اقتصادی وجود ندارد و به دنبال آن نیز برنامه ای برای تحقق آن ارائه نشده است.

,

حکمتی یادآور شد: کشورهای توسعه یافته بر اساس زیر ساخت ها و منابع موجود خود تصمیم گیری کردند، از این رو میزان توسعه صنعتی و تولید ناخالص ملی خود را با توجه به این موارد برنامه ریزی کرده اند.

,

وی بیان داشت: صنایع پایین دستی در کشور باید در راستای صنایع بزرگ ایجاد شوند، همانگونه که در تاریخ بارها تولید بی رویه کالایی سبب بروز خسارت شده است از این رو در درجه اول ابتدا برای جلوگیری از چنین پیشامدهایی باید استراتژی اقتصادی تعریف شود.

,

نماینده ادوار گذشته مجلس ادامه داد: به دنبال تعریف استراتژی اقتصادی، آمایش سرزمینی نیز باید صورت گیرد، فرصت ها، منابع و معادن استان های مختلف شناسایی شود و بر این اساس برنامه های اقتصادی بسته شود.

,

حکمتی خاطرنشان کرد: بعد از آن باید یک برنامه جامع توسعه صنعتی و اقتصادی طراحی شود و بر اساس این الگو کنترل و نظارت صورت گیرد همچنین این اقدام باید به عنوان قانونی ثابت در نظر گرفته شود تا با تغییر دولت ساختار آن به هم نریزد.

,

این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: دولت فعلی در 4 سال اول خود به جای کار کردن فقط دولت قبل را زیر سوال برد به عنوان مثال در حوزه صنعت ساختمان سازی طرح بزرگی همچون مسکن مهر راه اندازی شد در حالیکه برای اولین بار در تاریخ انقلاب طبقه مستضعف صاحب خانه شد.

,

دولت فعلی پس از 6 سال تخریب مسکن مهر، اقدام به جایگزینی طرح مسکن ملی کرده است

, دولت فعلی پس از 6 سال تخریب مسکن مهر، اقدام به جایگزینی طرح مسکن ملی کرده است,

وی افزود: دولت فعلی پس از 6 سال تخریب این طرح، حال اقدام به جایگزین طرح مسکن ملی کرده است در حالیکه در این فرصت اندک 2 ساله نمی تواند اقدامی موثر انجام دهد البته مشابه این تصمیم دولت در حوزه های صنعت و کشاورزی به وفور یافت می شود.

,

نماینده ادوار گذشته مجلس عنوان کرد: مسئولان در شرایط فعلی هیچ برنامه ای برای اقتصاد کشور ندارند و در بلاتکلیفی به سر می برند در حالیکه فساد به درون سیستم اداری کشور نفوذ کرده و اجازه نمی دهد که برنامه درست و مناسبی شکل گیری شود.

,

حکمتی ابراز داشت: حاکمیت نباید این اجازه را به دولت ها و مجلس های آینده دهد تا اقدامات قبلی را نادیده گرفته و با منسوخ کردن آن ها میلیاردها تومان خسارت به کشور وارد کند.

,

وی در پایان تصریح کرد: ما زمانی می توانیم موفق شویم که همه دلسوزان و نخبگان را سهام دار کشور بدانیم و به آن ها اجازه دهیم تا طرح ها و الگوهای پیشنهادی خود را مطرح کنند.

,

تمایل سرمایه گذاران به صنایع بزرگ در راستای دستیابی به ثروتی باد آورده

, تمایل سرمایه گذاران به صنایع بزرگ در راستای دستیابی به ثروتی باد آورده,

در ادامه ایرج ندیمی کارشناس مسائل اقتصادی به خبرنگار ما گفت: در ارتباط با صنایع کوچک ، متوسط و بزرگ در کشور با مشکلات متعددی رو به رو هستیم، این صنایع از نظر جمعیت جویای کار، میزان سرمایه و پایداری با یکدیگر متفاوت هستند.

,

وی افزود: در صنایع کوچک جمعیت افراد مشغول به کار اندک بوده و به طبع آن سرمایه نیز کمتر است، در شرایط کنونی بخشی از صنایع از نظر کاهش کاربری و رویکرد فناوری ها و تکنولوژی دچار مشکلات فراوانی هستند.

,

نماینده ادوار گذشته مجلس یادآور شد: بخشی از کارآفرینان به دنبال ایجاد فرصت برای خود یا گرفتن تسهیلات بیشتر با نرخ های پایین تر هستند از این رو  میل به سرمایه گذاری در صنایع متوسط و بزرگ دارند تا ثروتی بدون فعالیت به دست آورند.

,

ندیمی بیان کرد: متاسفانه در کشور ما پول ها به افرادی داده می شوند که بیش از اینکه به کار و فعالیت تمایل داشته باشند به سود ناشی از اخذ تسهیلات توجه می کنند.

,

وی ادامه داد: در این بین بانک ها نیز توجه ویژه ای به صنایع متوسط و بزرگ دارند چرا که منافع آن ها در سرمایه گذاری این بخش بیشتر خواهد بود این زمان است که برخی با سواستفاده فسادهای کلان اقتصادی را انجام می دهند.

,

این کارشناس مسائل اقتصادی ابراز داشت: بعد از گذشت از هفت خوان تولید نوبت به توزیع کالا در بازار می رسد از این رو یکی دیگر از مشکلاتی که صنایع کوچک با آن دست و پنجه نرم می کنند فروش محصولات در بازار است چرا که به طور طبیعی با توجه به میزان تولید ریسک پذیری بیشتری نسبت به صنایع متوسط و بزرگ دارند، دلیل این امر این است که میزان تولید به اندازه تیراژ صنایع بزرگ نیست.

,

رقابت فرهنگی جایگزین توجیه اقتصادی در گسترش یک صنعت

, رقابت فرهنگی جایگزین توجیه اقتصادی در گسترش یک صنعت,

ندیمی خاطرنشان کرد: صنایع کوچک در حوزه رقابت نیز با مشکل رو به رو هستند چراکه در کشور ما بیش از اینکه توجیه اقتصادی وجود داشته باشد رقابت های فرهنگی عامل گسترش یک صنعت محسوب می شود.

,

نماینده ادوار گذشته مجلس افزود: البته این صنایع به دو دلیل رشد چندانی ندارند، اول اینکه حمایت از سوی وزارتخانه ها برای اینگونه کسب و کارها صورت نمی گیرد و دوم به دلیل کم بودن میزان سرمایه  شامل دریافت بسیاری از مجوزها و تسهیلات نمی شوند.

,

وی تاکید کرد: لازم به ذکر است که واردات محصولات تولید کننده صنایع کوچک به طرق مختلف امکان رشد و گسترش را از آن ها می گیرد و ادامه حیات را برای آن ها غیر ممکن می کند.

,

این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: در این بین کوتاهی و احمال شرکت های توزیع کننده در پخش کالاهای تولیدی این صنایع، شرایط ورشکستگی و سقوط را برای آن ها فراهم می کند چراکه سودآوری کمتری برای شرکت های توزیع کننده دارد.

,

ندیمی گفت: برای کمک به این واحدهای تولیدی باید هماهنگی های لازم بین مجموعه های دخیل در رشد این صنایع صورت گیرد و دستگاه های اجرایی به واسطه دو مرجع بانک اطلاعات و اقتصاد بازار به این صنایع کمک کند.

,

محدودیت منابع عامل توقف چرخ صنایع کوچک

, محدودیت منابع عامل توقف چرخ صنایع کوچک,

نماینده ادوار گذشته مجلس تصریح کرد: با توجه به اینکه عمده این فعالیت ها با محدودیت منابع رو به رو است باید تدابیری اندیشید که این صنایع از بین نرود.

,

وی اظهار داشت: در شرایط کنونی ما با محدودیت واردات در کشور مواجه هستیم چرا که قیمت ارز نسبت به پول ملی کشور بسیار بالاتر است و در نقل و انتقال آن با مشکل رو به رو هستیم از این رو به طور طبیعی میل سرمایه گذاری برای رونق تولید بالاتر رفته است.

,

ندیمی در خاتمه اذعان کرد: واقعیت اقتصاد کشور شرایط تولید داخل را برای تولید کنندگان فراهم کرده و این امید وجود دارد که خیل سرمایه گذاران به این سمت بیشتر شود.

,

در زمینه حل مشکلات صنایع کوچک و متوسط نهادهای توسعه‌ای و حمایتی در دنیا شکل گرفته تا در بخش تحقیق و توسعه، مباحث مدیریتی، مسائل سخت‌افزاری و نرم‌افزاری حل عموم مشکلات این بنگاه‌ها را در دستور کار قرار دهند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه