اخبار داغ

علی‌رغم درخواست‌های مکرر مردم؛

تنها پایگاه انتقال خون درگز همچنان تعطیل است

تنها پایگاه انتقال خون درگز همچنان تعطیل است
تنها پایگاه انتقال خون شهرستان درگز قریب به چندماه است که تعطیل بوده و مراجعه کنندگان مجبور هستند برای اهدای خون به شهرهای همجوار و یا مرکز استان مراجعه کنند که این کار سختی ها و خطرات خاص خود را دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ امروزه با گسترش انواع بیماریها در دنیا و احتیاج داشتن بسیاری از بیماران به خون تازه؛ بحث اهدا و انتقال خون در سلامت افراد جامعه از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار شده است چرا که هیچ جایگزینی برای خون وجود نداشته و زمان نگهداری آن محدود و نیاز به آن همیشگی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

به گفته مدیر کل انتقال خون خراسان رضوی، در 5 ماه ابتدای سال جاری بیش از 61 هزار کیسه خون از اهدا کنندگان در خراسان رضوی دریافت شده که 39 هزار کیسه مربوط به شهر مشهد است.

,

در این میان شهرستان درگز با داشتن جمعیت قریب به 75 هزار نفر، یکی از شهرهایی است که می تواند نقش مهمی در تامین خون استان ایفا کند، اما نداشتن حتی یک پایگاه انتقال خون در این شهرستان، نه تنها کمکی به بهبود آمار نمی کند بلکه برخی مردم را با مشکلات جدی مواجه کرده است.

,

یکی از شهروندان درگزی به خبرنگار ما گفت: به دلیل داشتن بیماری غلظت خون مجبور هستم سالی چند مرتبه خون بدهم، اما به دلیل نبود پایگاه اهدای خون در درگز مجبورم به پایگاه های مشهد یا قوچان مراجعه کنم.

,

علیرضا فروزنده افزود: این کار هم برای ما هزینه دارد، هم رفت و آمد بسیار وقت گیر است و حداقل یک روز کاری زمان می برد و هم اینکه باید خطرات و سختی های تردد در این جاده ناایمن را به جان بخریم، علی الخصوص در فصل زمستان که گذر از این مسیر برفی و لغزنده واقعا کاری دشوار و سخت است.

,

بهرام مرائی از دیگر شهروندان درگزی به ما گفت: بحث انتقال خون جدای از تامین نیاز هموطنان ما در سایر نقاط کشور، برای سلامتی فرد هدیه کننده هم بسیار مفید و حتی لازم است؛ من در زمانی که درگز پایگاه انتقال خون داشت هر سه ماه یک بار اهدای خون داشتم و واقعا پس از اهدای خون حس شادابی می کردم.

,

وی تصریح کرد: اما در شرایط فعلی، دیگر دریافت هفته ای یک بار هم انجام نمی شود و اگر وضعیت به همین صورت ادامه پیدا کند، این سنت حسنه در بین مردم شهرستان کم رنگ و ضعیف خواهد شد.

,

مهندس حمیدرضا سلیمی مدیر شبکه بهداشت و درمان درگز توضیح داد: گرفتن خون از اهدا کنندگان بدون مشاوره و معاینه توسط پزشک متخصص امکان پذیر نیست؛ لذا با هماهنگی های انجام شده و پیگیری های مکرر از سازمان انتقال خون استان، مقرر شد یکی از پزشکان درگزی برای طی دوره های تخصصی به مرکز استان معرفی شود.

,

این مقام مسئول تاکید کرد: بدیهی است پس از انجام مراحل لازم، پزشک مذکور در شبکه بهداشت شهرستان مستقر شده و حداقل هفته ای یک بار دریافت خون از اهدا کنندگان انجام خواهد شد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه