اخبار داغ

لایحه بودجه 99 دایره‌المعارف ابهامات؛

وقتی دولت به مالیات فقط به عنوان منبع درآمد نگاه می‌کند!

وقتی دولت به مالیات فقط به عنوان منبع درآمد نگاه می‌کند!
اقتصاددانان معتقدند که درآمدهای دیده‌شده در بودجه عمومی با درجه عدم تحقق زیادی مواجه است و بسیاری از ارقام خوش‌بینانه دیده‌شده است ازاین‌رو به‌ احتمال‌ زیاد کشور در سال آینده با کسری بودجه قابل‌ملاحظه‌ای روبرو است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از یزدرسا؛‌ بودجه سال 99؛ لایحه ای که دولت مدتی پیش تقدیم مجلس کرد، لایحه ای که هنوز به کمیسیون تلفیق بودجه نرسیده حرف و حدیث های زیادی را به همراه داشت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدرسا,

کارشناسان معتقدند که لایحه بودجه سال 99 درحالی در دستور کار کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی قرار گرفته که بسیاری از اعداد و ارقام موجود در لایحه غیرواقعی است و بررسی قسمت‌های مختلف بودجه نشان می‌دهد با شرایط موجود که دولت حاضر نیست به اصلاحات در بودجه تن دهد به گونه ای که حتی اگر مسئله تحریم و مشکلات بیرون از کشور حل شود بازهم کشور با مشکلات زیادی مواجه خواهد بود!

,

کشور سال آینده گرفتار کسری بودجه قابل‌ملاحظه‌ای!

, کشور سال آینده گرفتار کسری بودجه قابل‌ملاحظه‌ای!, کشور سال آینده گرفتار کسری بودجه قابل‌ملاحظه‌ای!,

بسیاری از اقتصاددانان معتقدند که درآمدهای دیده‌شده در بودجه عمومی با درجه عدم تحقق زیادی مواجه است و بسیاری از ارقام خوش‌بینانه دیده‌شده است ازاین‌رو به‌احتمال‌زیاد کشور در سال آینده با کسری بودجه قابل‌ملاحظه‌ای مواجه خواهد بود.

,

, ,

تجربه سال‌های گذشته نشان می‌دهد که کسری بودجه به شیوه‌هایی تأمین مالی شده که مشکلات زیادی را برای کشور به همراه داشته است که شناخته‌ترین آن استقراض از بانک مرکزی بوده که به افزایش نقدینگی و تورم منتهی خواهد شد اکنون نیز با کسری بودجه‌ای که برای سال آینده پیش‌بینی می‌شود امکان مهار کردن تورم بسیار دشوار خواهد شود.

,

, ,

یکی از ایرادات مطرح شده درباره بودجه 99 عدم اصلاح نظام مالیاتی به نفع مردم و تولیدکنندگان است هر چند که معاون نظارت مالی وزیر امور اقتصادی و دارایی و خزانه‌دار کل کشور گفت: با فرار مالیاتی و مالیات معوق در بودجه سال ۹۹ برخورد جدی‌تری می‌شود.

,

در ظاهر شاید این اظهارات نویدبخش باشد اما آیا در حقیقت با آنچه به عنوان شفافیت مطرح می شود یکی است؟

,

عباس علوی راد، عضو انجمن اقتصاددانان ایران در گفتگو با خبرنگار یزدرسا در این خصوص گفت: دولت  در لایحه بودجه 99 میزان درآمدهای مالیاتی خود را نسبت به قانون بودجه سال جاری 13 درصد افزایش داده است.

, یزدرسا,

 تحقق درآمدهای مالیاتی پیش بینی شده ابهام دارد

,  تحقق درآمدهای مالیاتی پیش بینی شده ابهام دارد,  تحقق درآمدهای مالیاتی پیش بینی شده ابهام دارد,

وی اظهار داشت: کشور در دو سال گذشته رشد اقتصادی منفی را تجربه کرده و برای امسال نیز در خوشبینانه‌ترین حالت رشد اقتصادی صفر پیش بینی شده است از این رو با توجه به کسادی بازار و رکود اقتصادی تحقق درآمدهای مالیاتی پیش بینی شده با ابهاماتی مواجه است کما این که در سال 97 نیز تقریبا 75 درصد از درآمدهای مصوب مالیاتی محقق شد.

,

وی اعمال فشار مالیاتی بیشتر بر فعالین کسب و کارها را نادرست خواند و اظهار داشت: در شرایط فعلی که اقتصاد تازه از فضای نرخ رشد اقتصادی منفی در حال خروج است فشار بیشتر بر فعالان کسب و کار های فعلی که مالیات پرداخت می کنند سازنده نخواهد بود.

,

, ,

این استاد دانشگاه با بیان این که میزان گستردگی فرارمالیاتی بسیاری از گروه ها برای خود دولت نیز مشخص شده است ادامه داد:دولت به جای فشار بیشتر بر گروه هایی که مالیات خود را پرداخت می کنند؛ می تواند برای تامین منابع مورد نیاز خود از افرادی که تا کنون مالیات نمی دادند و به نوعی فرار مالیاتی داشتند مالیات بگیرد؛ همچنین در شرایط فعلی کشور از بسیاری از گروه هایی که از مالیات معاف هستند نیز باید مالیات گرفته شود.

,

علوی راد تاکید کرد: مالیات بر عایدی سرمایه در همین زمینه است.مالیات عایدی بر سرمایه از سوداگران دریافت می شود و قرار نیست از مردم عادی این مالیات گرفته شود. این مالیات یکی از ابزارهای مقابله با سفته بازی و سوق دادن نقدینگی به عرصه های مولد است.

,

عضو انجمن اقتصاددانان ایر خاطرنشان کرد: اگر اراده ای در دولت برای دریافت مالیات از گروه هایی که فرار مالیاتی دارند و یا معاف از مالیات هستند باشد علاوه بر این که تحقق درامدهای مالیاتی خود را به واقعیت نزدیک می‌کند; کل منابع درآمدی در بودجه تقویت میشود و کسری بوجه دولت تا حدودی جبران می شود.

,

, ,

وی با تاکید بر این که دولت باید در قسمت هزینه های خود مدیریت بهتری داشته باشد اظهار داشت: با توجه به این که میزان افزایش حقوق کارمندان در دوسال گذشته کمتر از نرخ تورم بوده است کاهش هزینه های دولت در این قسمت به صلاح نیست و دولت باید در قست های دیگر هزینه های خود را کنترل کند.

,

علوی راد با بیان این که دولت می تواند یک سری از هزینه ها و بریزو بپاش هایی که از نظر اهمیت اولویت کمتری دارند را در شرایط فعلی کشور حذف کند ادامه داد: مدیریت هزینه ها و جلوگیری از فرارهای مالیاتی می تواند کسری بودجه شدید را تا حدودی جبران کند.

,

, ,

اعداد و ارقام لایحه بودجه 99 با توجه به درآمدها و شرایط کشور واقعی نیست

, اعداد و ارقام لایحه بودجه 99 با توجه به درآمدها و شرایط کشور واقعی نیست, اعداد و ارقام لایحه بودجه 99 با توجه به درآمدها و شرایط کشور واقعی نیست,

عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص در گفتگو با خبرنگار یزدرسا با بیان اینکه ما باید در بودجه درآمدها را با هزینه‌‌ها تطبیق دهیم، اظهار داشت: اعداد و ارقام موجود در لایحه بودجه 99 با توجه به درآمدها و شرایط کشور واقعی نیست؛ دولت همان بودجه سال قبل را با کمی تغییرات جزئی، کپی و به مجلس تقدیم کرد، بدون آنکه تأکیدات رهبر انقلاب و مجلس را در خصوص تغییر نگاه‌‌ها به بودجه‌‌نویسی رعایت کند.

,

نصرالله پژمانفر با اشاره به کسری بودجه دولت، توجه به فرارهای مالیاتی را یکی از راه‌های افزایش درآمدهای دولت دانست و عنوان کرد: رقم فرار مالیاتی به اندازه‌ای بزرگ است که کاملا کسری بودجه را پوشش می‌دهد، اما لازم است دولت در قبال مالیاتی که می‌گیرد برای مردم شفاف کند که آن را چگونه هزینه کرده است.

,

, ,

وی اضافه کرد: اکنون فرصتی پیش آمده تا با برقراری عدالت مالیاتی به سمت عدالت اجتماعی برویم، زیرا این مسئله به غیر از موضوع درآمد، انگیزه فعالیت ایجاد می‌کند؛ مثلا وقتی کارگری می‌بیند که در کنار او از فردی که 10 برابرش درآمد دارد، به تناسب مالیات گرفته می‌‌شود، با رضایت مالیات می‌‌پردازد اما در غیر این صورت او هم تلاش می‌‌کند درآمدش را پنهان کند.

,

باید برای مردم مشخص باشد که درآمد مالیات کجا هزینه می‌شود

, باید برای مردم مشخص باشد که درآمد مالیات کجا هزینه می‌شود, باید برای مردم مشخص باشد که درآمد مالیات کجا هزینه می‌شود,

عضو کمیسیون تلفیق مجلس تأکید کرد: درآمد مالیات باید خرج کشور شود نه اینکه صرف بریز و بپاش آقایان شود یا در زمان انتخابات سر از تبلیغات در بیاورد؛ حق مردم است که بدانند پول مالیات چگونه و در کجا هزینه می‌شود، وگرنه نمی‌توان انتظار داشت مردم به دولت پول بدهند و بعد دولت هر طور خواست آن را خرج کند.

,

پژمانفر تصریح کرد: در خصوص اختصاص ارز 4200 تومانی به کالاهای اساسی در بودجه سال آینده باید از اقشار آسیب‌‌پذیر حمایت کرد اما این حمایت نباید به نام آن‌ها و به کام رانت‌خواران باشد. سال قبل 14 میلیارد دلار به کالاهای اساسی در بودجه اختصاص دادیم، اگر دلار را 10 هزار تومانی در نظر بگیریم، سهم هر ایرانی از این رقم ماهانه 145 هزار تومان می¬شد. اما آیا همه مردم این یارانه را دریافت کردند؟ یا این یارانه به جیب دلال‌‌ها، رانت‌خواران و افرادی که به دولت وصل بودند رسید؟ بنابراین من موافق این هستم که ارز 4200 تومانی برای کالاهای اساسی اختصاص یابد البته به شرط آنکه به دست مردم برسد.

,

انتظار این بود در این شرایط سخت کشور تصمیمات جدی در خصوص بودجه گرفته شود؛ خصوصا اینکه بخشی از بار فشار اقتصادی از طریق افزایش قیمت سوخت به مردم تحمیل شده است بنابراین دولت نیز باید در این زمینه متحمل فشارهایی شود.

, انتظار این بود در این شرایط سخت کشور تصمیمات جدی در خصوص بودجه گرفته شود؛ خصوصا اینکه بخشی از بار فشار اقتصادی از طریق افزایش قیمت سوخت به مردم تحمیل شده است بنابراین دولت نیز باید در این زمینه متحمل فشارهایی شود.,

تصمیمات سخت نباید علیه مردم باشد بلکه دولت نیز باید هزینه‌هایی را متحمل شود. از این طریق که با صرفه جویی در بودجه های خود با مردم همراهی کند.

, تصمیمات سخت نباید علیه مردم باشد بلکه دولت نیز باید هزینه‌هایی را متحمل شود. از این طریق که با صرفه جویی در بودجه های خود با مردم همراهی کند. ,

همه به اتفاق در یک موضوع هم نظر هستند و آن اینکه در لایحه بودجه 99 مالیات های جدیدی تعریف نشده است و دولت به مالیات به عنوان تنها یک روش درآمد نگاه می کند در حالیکه باید آن را یک ابزار تنظیمی در نظر گرفت.

, همه به اتفاق در یک موضوع هم نظر هستند و آن اینکه در لایحه بودجه 99 مالیات های جدیدی تعریف نشده است و دولت به مالیات به عنوان تنها یک روش درآمد نگاه می کند در حالیکه باید آن را یک ابزار تنظیمی در نظر گرفت.,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه