اخبار داغ

در یک برنامه رادیویی مطرح شد؛

مناطق آزاد معبر قاچاق کالا/ حجم بالای معافیت‌ها موجب فروش اموال دولت شده است

مناطق آزاد معبر قاچاق کالا/ حجم بالای معافیت‌ها موجب فروش اموال دولت شده است
برخی از کارشناسان اقتصادی معتقد هستند که در شرایط فعلی افزایش کَمّیِ مناطق‌آزاد تاثیری بر اقتصاد کشور ندارد و برخی دیگر از جمله مسئولان سابق این مناطق بر این باورند که این مناطق عملکرد مثبتی در حوزه صادرات داشته‌اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محسن پیرداده، دبیرشورای پژوهش دبیرخانه شورایعالی مناطق‌آزاد در برنامه رادیویی حجره، با اشاره به همزمانی بررسی لایحه افزایش مناطق‌آزاد در مجلس با اعتراضات آبان ماه و افزایش قیمت بنزین گفت: اگر بخواهیم توضیح بهتری درباره همزمانی این لایحه با افزایش قیمت بنزین ارائه دهیم باید گفت که لایحه افزایش مناطق‌آزاد و ویژه اقتصادی رسانه‌ای شد اما تحت الشعاع موضوع افزایش قیمت بنزین قرار گرفت و کاملا روال عادی خود را طی کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

*عملکرد مناطق‌آزاد ایده‌آل نبوده است

, *عملکرد مناطق‌آزاد ایده‌آل نبوده است,

این مقام مسئول سابق در مناطق‌آزاد با اشاره به افزایش صادرات در این مناطق گفت : صادرات مناطق آزاد کشور تا 6 ماهه اول 98 نسبت به 97 افزایش داشته است و این مناطق در جهت صادرات قدم برداشته‌اند؛ به همین منظور متاسفانه نقدها به عملکرد مناطق‌آزاد غیر منصفانه است اما این در حالیست که باید قبول کرد عملکرد مناطق‌آزاد نیز ایده‌آل نبوده است.

,

پیرداده همچنین با اشاره به حذف معافیت مالیات بر ارزش افزوده در مناطق‌آزاد اظهار داشت: در حال‌حاضر صادرات مشمول مالیات بر ارزش افزوده نمی‌شود بنابراین باید گفت که در این مناطق صرفاً تبادل بین منطقه‌آزاد یا درون منطقه  شامل مالیات بر ارزش افزوده نمی‌شود.

,

وی افزود: اگر ما با تامین منابع مواجه هستیم، نباید برای تامین موقتی منابع، عده‌ای تولیدکننده و سرمایه‌گذار بخش خصوصی در مناطق‌آزاد را مشمول مالیات کرده و به آن ها ضربه بزنیم.

,

*مناطق‌آزاد پل اقتصادی با کشورهای همسایه است

, *مناطق‌آزاد پل اقتصادی با کشورهای همسایه است,

اکبر ترکان دبیر پیشین شورایعالی هماهنگی مناطق‌آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی با اذعان به استفاده از ظرفیت‌های مناطق ساحلی جنوب کشور برای جایگزینی دبی به عنوان منطقه‌آزاد اثرگذار در منطقه گفت : پیش از جنگ تحمیلی ،کویت مرکز تجاری خلیج فارس بود. اما پس از آن دبی جای کویت را گرفت و به قطب اقتصاد منطقه و نقطه‌ی تکیه‌گاه روابط خارجی ایران تبدیل شد.

,

ترکان ادامه داد: نکته قابل تامل این است که کشورهایی نظیر عربستان، قطر و کویت از ظرفیت‌های دبی استفاده نمی‌کنند تا کشور ما برای تجارت، داد و ستد و بانکدای به دبی تکیه کند.

,

وی همچنین با تاکید به افزایش صادرات به کشورهای همسایه و ایجاد پل اقتصادی توسط مناطق‌آزاد گفت: بعد از تشدید تحریم‌ها اجماع همگان، تبدیل کشورهای همسایه به قطب تبادلات بود زیرا ایالات متحده نیز بر آن‌ها اشرافی ندارد. آمریکا به آسانی می‌تواند از تجارت ما با قطب‌های صنعتی خود جلوگیری کند اما مثل تجارت با افغانستان تحت سلطه این کشور نیست و نمی‌تواند برای ما مشکل ایجاد کند.

,

*حجم قابل توجه قاچاق توسط ته لنجی‌ها

, *حجم قابل توجه قاچاق توسط ته لنجی‌ها,

ترکان کاهش صادرات را ناشی از تقلیل رابطه ایران و اروپا دانست و گفت: ما در منطقه‌آزاد چابهار و در دوره اول آقای روحانی 450 میلیون دلار هزینه کرده‌ایم. مانند مثال منطقه‌آزاد کاسپین، دریچه‌ای رو به تجارت جهانی است.

,

دبیر سابق شورایعالی هماهنگی مناطق‌آزاد ادامه داد: این از ظرفیت‌های ارزشمند جمهوری اسلامی است، ارتباط کشور ما را با چین، روسیه و دریای سیاه، به طور جدیدی گسترش داده است که خارج از نفوذ آمریکا قرار دارد. عراق و افغانستان نیز دو شریک عمده تجاری ایران هستند که ما به ترتیب 12 و 7 میلیون دلار صادرات به این دو کشورها داریم.

,

وی همچنین با اشاره به آمار قابل توجه قاچاق کالا توسط ته لنجی‌ها در مناطق‌آزاد، تصریح کرد: واردات کالا به منظور عرضه به مسافر در مناطق‌آزاد در شش ماهه اول 98 در منطقه انزلی تنها 4 میلیون دلار بوده است. اگر با آمار و ارقام حرف بزنیم وزن هر چیزی به دست می آید. ما باید روزنه 12 میلیارد دلار قاچاق در کل کشور را پیدا کرده و کنترل کنیم. بحث قاچاق اصلا مربوط به منطقه آزاد نمی باشد.

,

دبیر پیشین شورایعالی هماهنگی مناطق آزاد تجاری معافیت های مالیاتی برای همه‌ی فعالان اقتصادی در مناطق آزاد را نادرست دانست و گفت: به هر رشته ای نباید معافیت داد. ما می توانیم از تجارت مالیات بگیریم و به صنعت معافیت بدهیم.یعنی در منطقه آزاد معافیت مالیاتی را به سمت تولید و صادرات جهت دهی کنیم. نظام مالیاتی باید مکانیزه شود و به صورت سیستمی اداره شود تا از هز گونه تخلف نیز جلوگیری شود.

,

*تشویق ساکنان مناطق‌آزاد به استفاده از کالای خارجی

, *تشویق ساکنان مناطق‌آزاد به استفاده از کالای خارجی,

در ادامه این برنامه رادیویی، محمد صادق جعفری دبیر مرکز مطالبه‌گری و گفتمان سازی بسیج دانشجوئی با تاکید بر عدم موفقیت مناطق‌آزاد در 25 سال اخیر گفت: براساس آمار سهم صادرات در این مناطق کمتر از 2درصد صادرات کل کشور و همچنین جذب سرمایه خارجی حدود 5 درصد و ایجاد اشتغال در کشور کمتر از 3 درصد بوده در حالیکه در منطقه جبل‌علی 2.5 میلیارد دلار برای زیر ساخت این منطقه هزینه شده تا به یک منطقه‌ی آزاد موفق تبدیل شده است.

,

وی همچنین با انتقاد از فنس کشی برای جلوگیری از ورود کالای قاچاق، این راه‌حل را ناکارآمد دانست و گفت: نمی‌توان تمامی سهم قاچاق کشور را از طرف مناطق‌آزاد دانست اما مسئله آن جایی نگران کننده است که کالای قاچاق از مبادی رسمی کشور وارد می‌شود؛ مناطق‌آزاد عموم مردم مخصوصا ساکنین مناطق آزاد را از استفاده از کالای داخلی محروم و تشویق به کالای خارجی می کند.

,

*سهم 25 درصدی قاچاق ایران در جهان

, *سهم 25 درصدی قاچاق ایران در جهان,

مهندس فرزان زیادلو، کارشناس مناطق‌آزاد نیز با بیان اینکه مناطق آزاد صرفاً معبری برای خروج کالا هستند که این صادرات جزو صادرات مناطق آزاد نیست، گفت: آمار صادراتی که از مناطق‌آزاد ارائه شد کالاهایی است که از نقاط دیگر کشور به مناطق آزاد ارسال می‌شود. ممکن است سرمایه‌گذاری قراردادی در این مناطق رشد کرده باشد اما محقق نشده و به ساخت و ساز نرسیده است که تحریم و نبود زیر ساخت عامل عدم تحقق این امر شده است.

,

این کارشناس مناطق‌آزاد با اذعان به سهم بالای قاچاق در کشور نسبت به دیگر کشورها گفت: بر اساس آمار، 61 کشور جهان دچار پدیده قاچاق هستند. جمع کالای قاچاق در این 61 کشور در سال2017 معادل 137 میلیارد دلار بوده است. آمارهایی هم وجود دارد که مطابق آن‌ها 20 الی 25 میلیارد دلار قاچاق در ایران وجود دارد

,

وی افزود: باید دید ایران در چه رتبه‌ای از این 61 کشور قرار دارد. اگر قاچاق بنزین و گازوئیل به آن اضافه شود، 30 میلیارد دلار ارزش قاچاق است و ایران 25 درصد از قاچاق جهان سهم دارد.

,

زیادلو ادامه داد: قاچاق سیستماتیک در کشور و به خصوص مناطق‌آزاد در حال انجام است. زیرا اجازه‌ی ورود کالا به مناطق‌آزاد داده شده و روزنه‌های قاچاق نیز در آن کنترل نشده است؛ مناطق‌آزاد فعلی ارزش افزوده‌ای برای کشور نداشته است که بخواهیم آن‌ها را افزایش دهیم.

,

*حجم بالای معافیت‌ها موجب فروش اموال دولت شده است

, *حجم بالای معافیت‌ها موجب فروش اموال دولت شده است,

دکتر حسن پور موسوی فرد، کارشناس مسائل اقتصادی و مناطق‌آزاد نیز با اشاره به عدم تحقق اهداف این مناطق گفت: نسبت واردات به صادرات در مناطق‌آزاد 80 به 20 و کل صادرات در مناطق آزاد 1میلیارد دلار بوده است. این در حالی است که کل صادرات غیر نفتی ما با وجود کاهش 44 میلیارد دلار بوده است.

, .,

موسوی فرد در رابطه با کمینه 12 الی 13 میلیارد دلار قاچاق در مناطق آزاد بیان کرد: مسئولان و کارشناسان بر روی این مورد که قاچاق از مبادی رسمی صورت می گیرد اتفاق نظر دارند. بر اساس گزارش ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز حد اقل 10 درصد قاچاق کشور از مناطق آزاد و مابقی نیز از منطقه ویژه شهید رجایی صورت می گیرد.

,

وی در پایان، از برنامه حذف مالیات بر ارزش افزوده در مجلس خبر داد و آن را موجب بی عدالتی خواند و گفت: بر اساس محاسبات، 35درصد کشور از مالیات معاف هستند در حالیکه نیاز نیست. در حال‌حاضر 150هزار میلیارد مالیات اخذ می‌شود، در صورتیکه این عدد باید بالای 300 هزار میلیارد باشد؛ این حجم از معافیت‌های مالیاتی سبب شده تا دولت 50 هزار میلیارد اموال خودرا بفروشد و از محل آن تامین مالی کند.

,

 

,

انتهای پیام/ط

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه