اخبار داغ

پشت پرده اغتشاشات آبان 98 در استان البرز؛

سوءاستفاده سناریونویسان تجمعات از غفلت مسئولین سیاسی

سوءاستفاده سناریونویسان تجمعات از غفلت مسئولین سیاسی
عده‌ای کرج و البرز را حیاط خلوت کارگزاری سیاسی و مدیریتی خود می‌دانند و در رفتارهای اغتشاشی آبان 98 این مسئله خود را نشان داد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تیتریک، با توجه به مجموع رفتارهایی که همزمان با اصلاح قیمت بنزین (آبان 98) در کل کشور، به ویژه در استان البرز اعم از کرج، فردیس، محمدشهر و کمال شهر صورت گرفت این سوال را در ذهن کارشناسان و عموم مردم ایجاد می کند که چرا در بستر یک اتفاق اقتصادی شاهد رفتارهای سیاسی – اقتصادی نبوده و رفتارهایی خارج از نوع سیاست اجرا شده هستیم؟ به ویژه مکان های رفتار ایجاد شده نشان می دهد که علل و عواملی خارج از موضوعات مرتبط در این مسئله دخالت داشتند. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک, تیتریک,
زمانی که از کرج صحبت می شود یعنی همه اقوام اعم از ترک، فارس، بلوچ، گیلک، عرب، کرد و لر که محل اسکان این قومیت ها در مجموعه ای به نام استان البرز خواهد بود، اگر بخواهیم رفتارهای کرجی ها را مورد بررسی قرار دهیم، کرجی های اصیل نقشی در تحولات به لحاظ کم بودن جمعیت آنها و بومی بودنشان ندارند و بیشتر رفتارها از طرف کسانی صورت می گیرد که از استان ها و شهرهای دیگر در البرز سکونت دارند. 
,
 
,
طی دوره های گذشته در اتفاقات و وقایع، شاهد حضور جمعیت ها و افرادی از قومیت های مختلف در مکان های خاصی از کرج و البرز بودیم و حتی در حوادث سال 96، برخی شهرهای استان البرز قابل مشاهده بود اما در اغتشاشات آبان ماه سال جاری، با توجه به نوع رفتار در بستر اجرای یک سیاست و افرادی به عنوان بازیگر، کارگردان، سناریو نویس و سیاهی لشگر در مکان های متفاوت از موارد گذشته حضور داشتند. 
,
 
,
در کرج همواره گوهردشت محل تجمع اعتراض و رفتارهای خارج از تعاریف تعریف شده بودیم اما این بار اغتشاشات را در محدوده 45 متری گلشهر و کمالشهر شاهد بودیم که هیچ گاه در کمال شهر شاهد رفتار آبان 98 نبودیم، جمعیت کمالشهر غالبا مهاجر و طبقات متوسط به پائین در آن سکونت داشته و مطالبه گر هستند، در دفاع مقدس، مناسبت های ملی مذهبی و ... حضور داشتند اما در آبان 98 شاهد حضور پر رنگ آنها در بستر اعتراض به بنزین هم بودیم. 
,
 
,
سطح تخریبی یا رفتار خشونت آمیز در محمد شهر و فردیس در حوادث آبان 98 با گذشته اصلا قابل مقایسه نبود، نوع مراکز و ساختمان هایی که با رفتارهای غیر متعارف مواجه شدند اعم از آتش زدن پمپ بنزین به عنوان مرکز خدمات مردمی، آتش سوزی بانک ها و مراکز تجاری نشان از یک رفتار دو گانه داشت که یک نوع آن رفتارهای اعتراضی به گرانی بنزین بود و دوم اینکه زمان اجرای سیاست را فرصتی برای انجام این رفتار تلقی کردند. 
,
 
,
 
,
, ,
 
,
 
,
عده ای کرج و البرز را حیاط خلوت کارگزاری سیاسی و مدیریتی خود می دانند
, عده ای کرج و البرز را حیاط خلوت کارگزاری سیاسی و مدیریتی خود می دانند ,
 
,
علی قربانی کارشناس مسائل سیاسی و استاد دانشگاه درباره علل و عوامل اغتشاشات آبان 98 در استان البرز به خبرنگار تیتریک، می گوید: "متاسفانه مهاجرت به البرز در کنار مدیران غیر بومی کاملا ناآشنا به محیط جغرافیایی، رفتارهای فرهنگی و ذائقه های سیاسی فضا و محیطی را برای رفتارهای خشونت آمیز یا اغتشاشی فراهم می کند، اگر کسی به دنبال اجرای برنامه در محیطی باشد به میزان آشنایی مسئولین از استان و گروه های اثرگذار و شناخت آنها از تهدیدهای بومی غیر فعال و ظرفیت های منجر به گسل توجه می کند، مجموع بازیگرانی که در استان البرز و شهر کرج حضور دارند نشان می دهد شناختی از فرصت ها و تهدیدها ندارند. 
, تیتریک,
 
,
عده ای کرج و البرز را حیاط خلوت کارگزاری سیاسی و مدیریتی خود می دانند و در رفتارهای آبان 98 این مسئله خود را نشان داد، در نتیجه این مسئله تهدیدی جدی در موضوع قرار گرفتن مسئولین در پست های سیاسی و مدیریتی استان است، این امر منجر به عدم شناخت شکاف های اجتماعی و تبعیضات اقتصادی در استان باشد. ما در مجموعه ای به نام فردیس صحبت می کنیم، شهری که مهاجر پذیر است و از نظر سیاسی طبقات متوسط رو به پائین را دارد. 
,
 
,
فردیس خوابگاه افراد بعضا قانون گریز نا آشنا به هنجارهای عمومی است، فردیس جمعیت متراکمی است که شناخت و آسیب شناسی دقیقی از رفتارهای آن نشده است، بیشترین جرائم در این شهرستان رخ می دهد، فردیس شکل و شمایل شهر را ندارد و زیر ساخت ها آینده ای که برای فردیس در نظر گرفته شده مبهم است و تنها تابلوهای این شهر تعویض شده است. فردیس معیارها و شاخص های یک روستای تقریبا پیشرفته شکلی را دارد. 
,
 
,
محیط و افراد ساکن بستری برای بروز رفتارهایی که از دید یک کارگزار نا آشنا به جغرافیا پنهان می ماند و زمانی که سیاستی مانند تورم بنزین اجرا می شود فرصتی در اختیار سناریو نویسان قرار می گیرد تا از افراد ساکن به عنوان سیاهی لشگر در راستای اقدامات خود استفاده کنند، البته نیروهای پایبند به انقلاب و دلسوزی در فردیس وجود دارد که همواره قربانی سیاست هایی می شوند که کمتر سنخیتی با نیازهای فردیس داشته باشد اما رفتارهای اخیر نشان داد بستری در اثر بی توجهی یا غفلت و عدم ناآشنایی منجر به شکل گیری خسارت هایی اعم از روانی و اقتصادی شد. 
,
 
,
موارد مذکور موجب سوء استفاده اپوزوسیون و کشورهای مداخله گر در امر اجرای یک سیاست می شود، متاسفانه در منطقه ای مانند 45 متری گلشهر سطح تخریب ها بسیار بالا، غافلگیری و سرعت عمل نیز زیاد بود، قطعا هیچ عقل سلیمی نمی پذیرد از زمان اجرای سیاست تا اجرای رفتار این افراد آماده شدند، این رفتارها ما را راهنمایی می کند به سمت مجموع اقداماتی که از طرف اپوزوسیون و دشمن در قالب ظرفیت هایی از گذشته های دور انجام شده است. 
,
 
,
 
,
, ,
 
,
 
,
نقاط ضعف استان برای سناریونویسان اغتشاش کاملا آشنا بود 
, نقاط ضعف استان برای سناریونویسان اغتشاش کاملا آشنا بود  ,
 
,
رفتارهای اغتشاش گران نشان داد پیش از این مطالعاتی درباره محل تجمعات صورت گرفته است زیرا با یک آتش سوزی، شاهد حضور نیروهای نظامی و امنیتی بودیم، یعنی درست زمانی که دستگاه های امنیتی، اطلاعاتی و انتظامی به صورت عادی کار می کنند اغتشاش گران فراتر از یک شرایط معمولی، نقاط ضعفی که از دید مسئولین مورد غفلت واقع شده است را نقطه گذاری کرده اند. 
,
 
,
البرز فاقد یک چارچوب است زیرا طی سال 96 و 97 بنا بر شنیده ها و اسناد موجودی که در بنگاه های معاملاتی املاک وجود دارد میزان مهاجرین به استان 30 درصد افزایش داشته است، کدام نهاد امنیتی، نظامی و سیاسی می تواند به مردم البرز و کرج پاسخ بدهد که علت افزایش مهاجر فارغ از آلودگی های زیست محیطی، یالا رفتن میزان اجاره، تبعیض عدالت و ... چه بوده است؟ 
,
 
,
نبود امکانات و بهره مندی از امکانات بیشتر دو عامل مهم برای مهاجرت از استان های جنوبی، غربی و شرقی به البرز می شود، این مسئله از نظر اقتصادی موجب ترک بومی های کرج از حوزه های سکونت خود و ایجاد یک ناامنی روانی شد، این مسئله فضا را برای سوء استفاده فراهم کرد، کسی که مهاجر 10 ساله بود اما کرج را می شناخت از کرج خارج شد و در نظرآباد و هشتگرد اسکان پیدا کرد اما افراد دیگر شناختی از کرج نداشتند. 
,
 
,
در عین حال افرادی که برای کرج سناریو داشتند ضعف مذکور را شناسایی کردند و نبود مهاجرت مجدد جمعیت ساکن و ساکن شدن مهاجر عدم آشنا به محیط جغرافیایی و عدم اگاهی کارگزار سیاسی با برخی از نقاط، بستر را برای اغتشاشات ایجاد کرد". 
,
 
,
ختم کلام اینکه ... 
,
 
,
بنا بر شواهد، عوامل اغتشاشات در البرز افراد غیر ساکن بودند، نه مهاجرین. این مهم نشان می دهد نقاط ضعف استان برای اقدام کنندگان سناریو کاملا آشنا بود.  
 
 
,
,
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه