اخبار داغ

گزارش نارضایتی تاجران از عدم توسعه تجاری مرزهای خراسان رضویِ؛

فرصت‌سوزی اقتصادی در مرز دوغارون

فرصت‌سوزی اقتصادی در مرز دوغارون
با وجود گذشت ده سال از تصویب منطقه دوغارون، تاجران و مسئولان این منطقه ویژه از وضعیت و امکانات ساده و معمولی و عدم هوشمندسازی این منطقه نارضایتی دارند و بازرسی در مرز دوغارون به صورت فیزیکی انجام می‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ منطقه ویژه اقتصادی دوغارون در ۱۸ کیلومتری شرق شهرستان تایباد در مرز ایران و افغانستان قرار گرفته و راه‌اندازی آن در سال ۱۳۸۹ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است. به گفته مسئولان و کارشناسان منطقه ویژه اقتصادی دوغارون در مرز خراسان رضوی و افغانستان، سرزمین فرصت‌های سرمایه‌گذاری است اما به دلیل ضعف زیرساختی و عدم معرفی آن، این ظرفیت برای اشتغال و سرمایه‌گذاری تا امروز مغفول مانده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

علاوه بر ظرفیت‌های جغرافیایی و مسیر شبکه‌های حمل و نقل جاده‌ای این نکته قابل توجه است که وجود گمرک دوغارون با بیش از یک قرن قدمت به عنوان دروازه اصلی مبادلات تجاری با ایران محسوب می‌شود.

,

مراودات افغانستان با ایران بر پایه برادری است

, مراودات افغانستان با ایران بر پایه برادری است,

سلیمان خیل، رئیس اتاق بازرگانی افغانستان و ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ما، اظهار کرد: ملت افغانستان، هیچ گاه در ایران بر مبنای سود عمل نکرده است چراکه موضوع افغانستان و ایران بر پایه مراودات برادری، دینی و لسانی است.

,

, ,

وی افزود: برای تاجران همه کشورها داشتن منافع در مراودات دارای اهمیت است و هر کشوری که امکانات خدماتی و سرمایه‌گذاری و همچنین خواسته های تاجران را فراهم کنند بدون شک در آن کشور علاقه مند به سرمایه گذاری می‌شوند و مبادلات تجاری ادامه خواهد داشت.

,

رئیس اتاق بازرگانی افغانستان و ایران ضمن تأکید بر برداشته شدن موانع و مشکلات سر راه رونق اقتصادی و بازرگانی توسط مسئولان گفت: امروز همه ملل اسلامی با اتحاد کلمه باید در راستای بهبود وضعیت مردم کشورها همکاری کنند.

,

تاجران افغانستانی همچنان مشکل اقامت دارند

, تاجران افغانستانی همچنان مشکل اقامت دارند,

وی با بیان اینکه تجار و سرمایه گذار در هر کشوری که وارد می شود دغدغه مدارک دارند افزود: امروز تاجر و صادرکننده ای با صادرات بالغ بر ۵۰۰ میلیون دلار در بخش سوختی در ایران حضور یافته اند و در موضوع اقامت مشکل دارند و متأسفانه چندین روز در اداره گذرنامه معطل می شوند.

,

سلیمان خیل تصریح کرد: کشور ایران به عنوان خانه دوم افغانستان است و ملتی مهمان نواز هستند لذا درخواست داریم اسناد و مدارک تجار دائمی شود چراکه همه زندگی و سرمایه تاجران در داخل ایران است و قصد اشتغالزایی در همین کشور را دارند.

,

, ,

 

,

وی افزود: رقابت تجارتی در بین همه کشورها وجود دارد اما نزدیکی دو کشور ایران و افغانستان می تواند مزیت خوبی در روابط تجاری این دو کشور باشد

,

در ادامه محمد شاه‌بیگی، مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی دوغارون به خبرنگار ما گفت: بیش از صد سال امکانات و تأسیسات تبادل کالا در مرز دوغارون وجود داشته و با اقداماتی که صورت گرفته تلاش شده مشکلات باسکول و ظرفیت گمرک در حد امکان رفع شود.

,

در صفر مرزی ایران و افغانستان نقطه اختلافی داریم

, در صفر مرزی ایران و افغانستان نقطه اختلافی داریم,

وی افزود: مشکل دوم در مرز دوغارون این است که در نقطه صفر مرز، نقطه اختلافی دو کشور را داریم و هیچ کدام از کشورها نسبت به اصلاح و تسطیح آن اقدام نکردند و در همین فاصله ۳ تا ۵ کیلومتری به عنوان معبر اصلی و حد فاصل تحویل بار تا اسلام قلعه جاده خاکی است.

,

مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی دوغارون خاطرنشان کرد: پیشنهاد شده محل گذرگاه مرزی تغییر کند چرا که بعضی از کامیون ها در همین جاده واژگون شده و مسیر بسته شده است.

,

, ,

وی در ادامه افزود: با سیستم هوشمند در پی حل معضل نوبت دهی و ایستایی در داخل مرز هستیم و به صورت موقت پارکینگ ۳۰ هکتاری ایجاد شده تا ترافیک و تجمع کامیون ها کاهش یابد.

,

شاه‌بیگی با بیان اینکه دروازه‌های ورودی از افغانستان به داخل نیز افزایش داده شده است اظهار کرد: در منطقه دوغارون اقدامات اولیه در مورد نقل و انتقال و مبادلات کالا انجام دادیم.

,

ضرورت تأسیس کارخانه‌های مختلف در صفر مرزی

, ضرورت تأسیس کارخانه‌های مختلف در صفر مرزی,

وی افزود: متأسفانه به علت عدم وجود زیرساخت ها در منطقه ویژه تاجران  افغانستانی مجبور شدند کالاهای خودشان را از نقاط دوردست ایران تهیه کنند که متحمل هزینه و کرایه بیشتر خواهند شد لذا می توانیم در جوار مرز، کارگاه ها و کارخانه های مختلف داشته باشیم.

,

مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی دوغارون گفت: با ارتباط و جلسات با فعالان اقتصادی امیدواریم این سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی دوغارون انجام شود و شرایطی فراهم شود که کالای مورد نیاز افغانستان در آنجا تأمین شود.

,

وی در همین رابطه موضوع احداث سردخانه راضروری دانست و افزود: در تلاش هستیم زیرساخت‌ها و زمینه واردات خشکبار و میوه های مرغوب افغانستان فراهم شود.

,

شاه‌بیگی بیان کرد: امیدواریم تبادل با تجار افغانستان داشته باشیم و همایشی با موضوع دستاوردهای کشورها برگزار می کنیم تا موجب رونق تولید و اقتصاد شود.

,

دوغارون مهم‌ترین مرز صادراتی ایران و مهم‌ترین مرز زمینی کشور افغانستان برای ارتباط با اروپا و کشورهای حوزه خلیج فارس است و از مهم‌ترین معبرها در مسیرهای ترانزیتی جهان و بزرگراه آسیایی است.

,

, ,

افغانستان به دلیل اشتراکات فراوان فرهنگی با ایران به عنوان کشور دوست و همسایه که دارای اشتراکات دینی و زبانی هستند،مورد توجه فعالان اقتصادی بوده که امروز و در چنین شرایط اقتصادی نیاز به توجه بیشتر مسئولان اقتصادی در زمینه بهبود زیرساخت‌ها و امکانات دارد.

,

هنوز پس از گذشت زمان زیاد از تیم اقتصادی دولت در استان و ده سال از تصویب این منطقه، تاجران و مسئولان این منطقه ویژه از وضعیت و امکانات ساده و معمولی و عدم هوشمندسازی این منطقه نارضایتی دارند و بازرسی در مرز دوغارون به صورت فیزیکی انجام می‌شود و دستگاه‌های هوشمندی مانند ایکس ری در حال حاضر در این مرز بااهمیت وجود ندارد که این از عوامل کند شدن روند صادرات و ترانزیت کالا محسوب می‌شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه