اخبار داغ

رئیس کل دادگستری مازندران تاکید کرد:

لزوم تقویت روند صلح و سازش پرونده‌ها در مازندران/ مسئولان قضایی شهرستان‌ها مردمی‌تر باشند

لزوم تقویت روند صلح و سازش پرونده‌ها در مازندران/ مسئولان قضایی شهرستان‌ها مردمی‌تر باشند
مدیرکل دادگستری مازندران احکام محکومیت‌ها را در مجموع بیشتر از صلح و سازش در این استان توصیف کرد و گفت: درصد صلح و سازش در مازندران پایین بوده و این یک اشکال است درحالی که انتطار این است که روند صلح و سازش در مازندران باید حرف اول را میان سایر استان‌های دیگر کشور بزند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بلاغ، حجت‌الاسلام محمدصادق اکبری شب گذشته در آیین تکریم و معارفه دادستان عمومی و انقلاب شهرستان نکا قوه قضائیه را پیشانی نظام و دارای وظایف متعدد براساس قانون اساسی برشمرد و اظهار کرد: در قانون اساسی اجرای عدالت از مهمترین تکالیف برای دستگاه قضا برشمرده شده که پشتوانه این وظیفه مهم آیات متعدد در سوره‌های مختلف قرآن کریم است.

وی افزود: در مجموع حدود یک دهم آیات قرآن مجید نسبت به عدالت و دادگستری و اجرای عدالت تأکید می‌کند و عدالت نیز خواسته همه بشریت بوده و همه ابنا بشر عدالت و عدالت گستری را دوست دارند، همچنان که ظلم و ستم را دوست نداشته و ناروا می‌دانند.
مدیرکل دادگستری مازندران عمران و آبادانی را نتیجه عدالت خواند و خاطرنشان کرد: در سایه اجرای عدالت است که عمران و آبادانی در زندگی بشر تحقق پیدا کرده و نظم، امنیت و آرامش در جامعه استمرار پیدا می‌کند و هزاران نعمت دیگر که بر این مهم مترتب می‌شود به دست می‌آید.

این مسئول اضافه کرد: در دستگاه قضایی این وظیفه پر رنگ‌تر بوده و مقرر شده در هنگام قضاوت این ترازوی عدل را مورد توجه قرار بدهیم که کم و زیاد نشود که اگر بشود آثار زیانباری به وجود می‌آید و به همین جهت تاکید شده که بهترین‌ها را برای قضاوت انتخاب کنید.

وی مسئولیت دادستان را در این زمینه حائز اهمیت خواند و گفت: یکی از مقاماتی که در اجرای این وظیفه مهم نقش بسیار پر رنگی دارد دادستان است که این واژه برای همه خوب تبیین می‌کند که داد و عدل را ستانده، عدل را سرلوحه کار خود قرار داده و با انواع ظلم برخورد می‌کند.

اکبری تصریح کرد: دادستان اولین مقام و منصبی است در مواجهه با تعدّیات با حقوق افراد و جامعه که باید ایفای نقش کند بنابراین نوع عملکرد او در اذهان جامعه نقش می‌بندد که اگر خوب وارد شود در ذهن افراد عملکرد خوب نقش بسته و اگر بد عمل کند ذهن مردم بد تفسیر می‌کند.

وی افزود: مردم در جرایم و موضوعات مختلف ابتدا به او و به دادیاران و بازپرسان مراجعه کرده و دادگستری را از نگاه این افراد تحلیل و بررسی می‌کنند که اگر خوب ظاهر شوند ذهنیت خوب و اگر بد ظاهر شوند مردم ذهنیت بد پیدا می‌کنند بنابراین دادستان باید از جمله بهترین‌ها باشد و ما سعی کردیم از میان خوبان خوب‌تر‌ها را برگزینیم.

مدیرکل دادگستری مازندران اذعان کرد: این خوب‌ترها وظایفی  که در قانون آمده و شرع مقدس بر آن تأکید دارد را باید به نحو احسن انجام دهند چراکه همه تحت عنوان اجرای عدالت جمع می‌شوند.

این مسئول خواستار فعالیت بخش‌های مختلف قضایی برای رسیدن در تراز انقلاب اسلامی شد و اضافه کرد: وضعیت موجود با همه تلاش‌ها و مجاهدتها حقیقتاً راضی کننده نیست بنابراین لازمه این است که تلاش‌ها بیشتری صورت گرفته و گاهم‌های بهتری برداشته شود.

وی گفت: اگر وقتی به مردم مراجعه شد و مردم با عنوان داوران و قاضیان از عمکرد ما رضایت داشته باشد آنجا به وظیفه خود خوب عمل کرده‌ایم البته مسئولان قضایی شهرستان‌ها باید با برنامه‌ریزی مناسبت و همکاری با مسئولان به خصوص شورای تأمین عملکرد کمی و کیفی را افزایش دهند.

اکبری خواستار مردمی‌تر شدن مجموعه قضایی در شهرستان‌ها شد و بیان کرد: برای شنیدن حرف مردم بیشتر وقت گذاشته شود و مردمی باشید همانطور که همه باید مردمی باشیم چراکه مردم در حقیقت ولی نعمت ما هستند و مردم را چه با گفتار و چه عملکرد از خود نرانیم.

وی با تأکید بر احترام به حقوق شهروندی مردم، افزود: خیلی از مراجعان سواد حقوقی و قضایی ندارند که ما باید زبان و قلم این‌ها بشویم در همین راستا واحد ارشاد در مجموعه را تقویت کنید که این‌ها را یاری کنند و اگر بضاعت ندارند وکیل برای آن‌ها گرفته شود.

مدیرکل دادگستری مازندران تسریع در رسیدگی‌ها را مهم و توجه به کیفیت رسیدگی‌ها را مهمتر از آن برشمرد و بیان کرد: احکام و آرای ما اسناد نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است بنابراین باید آرای خود را هم در محتوا و هم در نگارش به شکلی صادر کنیم که به عنوان سند با افتخار از آن‌ها نگهداری شود.

این مسئول اضافه کرد: تصمیمات ما باید در جهت گره گشایی از مشکلات مردم باشد برهمین اساس ضمن توجه کافی به کیفیت رسیدگی سرعت در رسیدگی به ویژه در دادسرا لازم است.

وی ادامه داد: واکنش ما به جرم در دادسرا باید سریع باشد که اثرگذاری خود را خواهد داشت که اگر واکنش ما کند باشد اثرگذاری لازم را از دست داده و باعث جرأت مرتکبین جرایم می شود.

اکبری همچنین خواستار تقویت شوراهای حل اختلاف در راستای تقویت روند صلح و سازش در پرونده‌های مختلف شد و اظهار کرد: درصد صلح و سازش در استان ما پایین بوده و این یک اشکال است درحالی که انتظار این است تا روند صلح و سازش در مازندران حرف اول را میان سایر استان‌های دیگر کشور بزند.

وی افزود: صلح و سازش صفا را جای کینه و کدورت می‌کند همانطور که بازداشت و محکومیت کنیه را جایگزین صفا و صمیمیت می‌کند برهمین اساس نیروی انتظامی که به عنوان ضابط عام عمل می‌کند نیز در هر کلانتری و پاسگاه حسب تأکیدات فرماندهی انتظامی کشور باید نسبت به صلح و سازش عنایت ویژه داشته باشند.

مدیرکل دادگستری مازندران احکام محکومیت‌ها را در مجموع بیشتر از صلح و سازش توصیف و خاطرنشان کرد: درحالی احکام محکومیت ما بیشتر است که در بسیاری از این پرونده‌ها امکان گذشت وجود دارد برای صلح و سازش باشد وقت گذاشت و باید از تکنیک‌های صلح و سازش استفاده کرد تا دلسوزانه و با وقت گذاشتن، بعد از صلح، خستگی‌ها از وجود آدم از بین رفته و نشاط و ثواب فراوان آن حاصل شود.

این مسئول خواستار توجه بیشتر به جرایم خشن و دعاوی مهم شد و اضافه کرد: در همه استان ما گفته می‌شود که حفظ منابع طبیعی و محیط زیست، سواحل، حریم و بستر رودخانه‌ها، آنچه مربوط به این حوزه می‌شود لازم است که از باب حقوق عامه دادستان، رییس دادگستری و سایر اعضای شورای تأمین به همراه مسئولان دستگاه‌های مرتبط طوری عمل کنیم تا کمترین تعدی به این حوزه توسط سودجویان صورت نگیرد و با واکنش سریع اقدامی بازدارنده در صورت ارتکاب برای حفظ و صیانت از این امانات در اختیار ما انجام شود.

شایان ذکر است در این مراسم از 40 ماه خدمات حجت‌الاسلام اسماعیل ملاکریمی در منصب دادستانی نکا تجلیل و رحمت عشقی واسووکلایی که سابقه دادستانی شهرستان گلوگاه را در کارنامه خود دارد به عنوان دادستان عمومی و انقلاب جدید شهرستان نکا معرفی شد.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه