اخبار داغ

آن‌چه درباره بودجه 99 می‌گویند و آن‌چه نمی‌گویند!

چرا مدعیان شفافیت به شفاف‌سازی بودجه کمک نمی‌کنند؟

چرا مدعیان شفافیت به شفاف‌سازی بودجه کمک نمی‌کنند؟
برخی رسانه‌های دولتی به سبک و سیاق برخی از رسانه‌های بیگانه با تکنیک‌های رسانه‌ای از بودجه بالای نهادهای مذهبی سخن می‌گویند بی‌آن‌که بگویند 75 درصد بودجه در اختیار شرکت‌های دولتی است
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ چند روز قبل و پیش از تصویب کلیات لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق، آخرین اتمام حجت‌ها با دولت و مجلس بر سر مضار بودجه صورت گرفت! بسیاری از کارشناسان، لایحه بودجه 99 را فسادزا، تبعیض‌آمیز، کوتاه‌بینانه، غیرواقعی و تورم‌زا توصیف کرده‌اند. قرار است دولت در سال آتی معادل 7 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برداشت کند؛ اتفاقی می‌تواند مخاطرات بسیاری به دنبال داشته باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

چرا مدعیان شفافیت به شفاف‌سازی بودجه کمک نمی‌کنند؟

, چرا مدعیان شفافیت به شفاف‌سازی بودجه کمک نمی‌کنند؟, چرا مدعیان شفافیت به شفاف‌سازی بودجه کمک نمی‌کنند؟,

از طرفی یکی از مطالبات جدی دانشگاهیان و اصحاب رسانه در روزهای گذشته، شفاف‌سازی بودجه در رسانه‌های رسمی بوده است. یکی از مصادیق مطالبه این بود که صداوسیما مباحث مطرح‌شده در نشست‌های تصمیم‌گیری برای تصویب و حتی تدوین بودجه را پخش کند؛ در این میان برخی از چهره‌های وابسته به دولت که بیش از دیگران مدعی شفافیت‌طلبی هستند نیز به میدان فراخوانده شدند تا به شفاف‌سازی بودجه کمک کنند اما تا کنون پاسخ روشنی به درخواست‌ها در این‌باره داده نشده است.

,

آن‌چه می‌گویند و آن‌چه نمی‌گویند!

, آن‌چه می‌گویند و آن‌چه نمی‌گویند!, آن‌چه می‌گویند و آن‌چه نمی‌گویند!,

 در این میان برخی رسانه‌های دولتی به سبک و سیاق برخی از رسانه‌های بیگانه با تکنیک‌های رسانه‌ای از بودجه بالای نهادهای مذهبی سخن می‌گویند بی‌آن‌که بگویند 75 درصد بودجه در اختیار شرکت‌های دولتی است و 73 درصد از این میزان، تنها در اختیار 7 شرکت دولتی و این شرکت‌ها مجموعا 3 درصد مالیات می‌دهند! این، خلاصه‌ای از اوضاع اطلاع‌رسانی درباره بودجه است.

,

باز هم ماجرای پایین بودن بودجه استان سمنان

, باز هم ماجرای پایین بودن بودجه استان سمنان, باز هم ماجرای پایین بودن بودجه استان سمنان,

اما در واپسین بخش این گزارش سه‌گانه، توجه شما را به نکاتی چند درباره بودجه استان جلب می‌کنیم. در گزارش پیشین اشاره کردیم که استان سمنان در کنار چهارمحال و بختیاری، قم، زنجان، قزوین، البرز، خراسان شمالی و یزد در زمره استان‌هایی است که کم‌ترین بودجه به آن‌ها اختصاص یافته است. نیز اشاره شد که یکی از عللی که برای پایین بودن بودجه استان عنوان می‌شود، شمار پایین جمعیت استان است.

,

چقدر از پول‌های روی کاغذ محقق خواهد شد؟

, چقدر از پول‌های روی کاغذ محقق خواهد شد؟, چقدر از پول‌های روی کاغذ محقق خواهد شد؟,

از طرفی استان سمنان به نسبت دیگر استان‌ها مناطق محروم بسیار کم‌تری دارد و طبعا سهم کمتری از 2 درصد سهم حاصل از فروش نفت و میعانات گازی دارد. ضمن آن که به نسبت دیگر استان‌ها طرح‌های ملی کم‌تری داریم. کل بودجه عمرانی کشور در حال حاضر 70 هزار میلیارد تومان است. نکته مهمی که باید تکرار شود آن است که این 70 هزار میلیارد، پولِ روی کاغذ است. با این حساب، رقم مذکور نسبت به بودجه سال جاری، 18 درصد افزایش داشته است اما باید دید چه میزان از این ارقام تخصیص پیدا می‌کند.

,

سال گذشته 53 درصد از بودجه‌های عمرانی محقق شد

, سال گذشته 53 درصد از بودجه‌های عمرانی محقق شد, سال گذشته 53 درصد از بودجه‌های عمرانی محقق شد,

در سال گذشته اعتبارات عمرانی استانی در حدود 50 درصد تخصیص یافت و امسال هم تا این لحظه وضعیت تخصیص چندان مطلوب نیست. لازم به توضیح است که درآمدهای مالیاتی عمدتا در سه‌ماهه چهارم محقق می‌شود؛ بر این اساس برای بررسی وضعیت تخصیص بودجه‌ها باید تا پایان سال منتظر بمانیم. با این حساب، در سال گذشته حدود 53 درصد از بودجه عمرانی استان محقق شد و در سال جاری نیز فعلا این رقم به 30 درصد رسیده است.

,

دولت نمی‌خواهد درباره بودجه با بخش خصوصی دیالوگ برقرار کند

, دولت نمی‌خواهد درباره بودجه با بخش خصوصی دیالوگ برقرار کند, دولت نمی‌خواهد درباره بودجه با بخش خصوصی دیالوگ برقرار کند,

واقعیت مهمی که باید در این‌جا مورد تأکید قرار بگیرد آن است که نسبت محتوای لایحه بودجه با داده‌های کف میدان، واقعی و حقیقی نیست. در یک نگاه کلی، دولت نمی‌تواند یا نمی‌خواهد با بخش خصوصی در موضوع بودجه دیالوگ برقرار کند. این امر در هفته‌های اخیر اعتراض شدید وابستگان به بخش خصوصی را به دنبال داشته است. در استان نیز به رغم تشکیل جلسات گفتگوی دولت و بخش خصوصی، بسیاری بر این باورند که حضور و مشارکت بخش خصوصی در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی در استان بسیار کم‌رنگ است.

,

امید می‌رود که با شفاف شدن فضای گفتگوهای کارشناسی و نشر اطلاعات نشست‌های تصمیم‌گیری درباره تدوین و تصویب بودجه در سال‌های آتی شاهد بودجه‌هایی غیرآسیب‌زا برای کشور باشیم!

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه