اخبار داغ

معاون سواد‌آموزی استان قزوین:

دو سوم آمار بی‌سوادی استان متعلق به زنان است/ قزوین جزو ۱۰ استان برتر باسواد کشور است

دو سوم آمار بی‌سوادی استان متعلق به زنان است/ قزوین جزو ۱۰ استان برتر باسواد کشور است
معاون سواد‌آموزی آموزش و پرورش استان قزوین گفت: میانگین باسوادی کشور بر اساس سرشماری سال ۹۵، ۹۴.۷ درصد و برای استان ۹۶.۳ درصد است که استان قزوین بالاتر از میانگین کشوری و در ردیف ۱۰ استان برتر باسواد کشور قرار دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ کبری جعفربگلو در گفت‌وگو با  صبح قزوین با اشاره به تعداد افراد بی‌سواد تحت پوشش نهضت سوادآموزی استان قزوین اظهار کرد: حجم ابلاغی سازمان برای استان قزوین در حوزه سوادآموزی، حدود ۶هزار نفر در سه دوره سواد‌آموزی، انتقال، تحکیم و طرح‌های مکمل است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح قزوین,

وی افزود: تقریبا ۲۵۰آموزش دهنده فعال در کل استان مشغول فعالیت هستند که با 5موسسه در شهرستان‌ها، نواحی و مناطق در حوزه سوادآموزی همکاری می‌کنند؛ البته تعداد محدودی از همکاران فرهنگی و معلمان نیز در این حوزه فعالیت دارند.

,

معاون سواد‌آموزی آموزش‌وپرورش استان قزوین تصریح کرد: براساس سرشماری سال 95 تعداد باسوادان استان 808 هزار و 503 نفر معادل 96.3 درصد و تعداد بی‌سوادان 30 هزار و 721 نفر معادل 3.7 درصد اعلام شده است.

,

وی در ادامه اضافه کرد: از این تعداد 11 هزار و 672 نفر مرد و 19 هزار و 49 نفر زن هستند؛ به عبارتی تقریبا دو سوم آمار بی‌سوادی استان متعلق به زنان و یک سوم نیز مردان است.

,

, ,

جعفر بگلو عنوان کرد: جامعه هدف آموزش‌های سوادآموزی، افراد بی‌سواد و کم‌سواد 10 تا 49 سال است.

,

وی ابراز کرد: میانگین باسوادی کشور بر اساس سرشماری سال 95، 94.7 درصد و میانگین باسوادی استان 96.3 درصد است که استان قزوین بالاتر از میانگین کشوری و در ردیف 10 استان برتر باسواد کشور قرار دارد.

,

مسئله ریشه‌کنی بی‌سوادی فقط مربوط به آموزش و پرورش نیست

, مسئله ریشه‌کنی بی‌سوادی فقط مربوط به آموزش و پرورش نیست,

این مقام مسئول بیان کرد: امروز ماموریت سازمان سوادآموزی به فرموده رهبر معظم انقلاب به صفر رساندن بی‌سوادی و تلاش برای ریشه‌کنی بی‌سوادی است و برای گسترش سواد و زدودن بی‌سوادی، همه دستگاه‌ها و کل نظام باید احساس مسئولیت کنند.

,

وی تاکید کرد: مسئله سوادآموزی و ریشه‌کنی بی‌سوادی، خاص دستگاه آموزش و پرورش نیست؛ بلکه به عنوان یک معضل اجتماعی و یک فعالیت همگانی نیازمند مشارکت فعال همه مسئولین، دستگاه‌های اجرایی و تشکل‌های مردم نهاد است.

,

جعفر بگلو عنوان کرد: معاونت سوادآموزی استان در سال جاری در نظر دارد در قالب سه عنوان برنامه عملیاتی با شاخص‌های توسعه مراکز یادگیری محلی در سطح استان، سوادآموزی و یادگیری مادام العمر و توسعه توانمندسازی نیروی انسانی در ریشه‌کنی بی‌سوادی گام‌های بلندی بردارد.

,

, ,

وی با اشاره به طرح‌های اجرایی در استان بیان کرد: حوزه سوادآموزی استان مطابق شیوه نامه‌های دریافتی از سازمان مبادرت به اجرای طرح‌های مختلفی در سطح استان کرده است که از جمله آن می‌توان به تقویت، ایجاد و راه‌اندازی مراکز یادگیری محلی، طرح آموزش با رایانه، طرح عملی نماز، طرح خواندن با خانواده و طرح آموزش زندانیان اشاره کرد.

,

معاون سواد‌آموزی آموزش‌وپرورش استان قزوین عنوان کرد: طرح آموزش اولیای بی‌سواد، طرح آموزش اتباع، طرح آموزش عشایر، طرح آموزش زنان روستایی، طرح خودآموز و طرح اصناف و کارگری از دیگر طرح‌های اجرایی در استان قزوین است.

,

این مقام مسئول افزود: طرح آموزش‌های مهارتی شامل مهارت‌های اجتماعی، مهارت‌های اساسی زندگی و حقوق شهروندی و شغلی در مراکز یادگیری محلی متناسب با تغییر مفهوم سواد در دنیای کنونی اجرا می‌شود که افراد بتوانند با استفاده از آموخته‌های خود تغییری در زندگی خود ایجاد کنند.

,

بی‌انگیزگی و عدم احساس نیاز افراد برای شرکت در کلاس‌ از مشکلات سوادآموزی است

, بی‌انگیزگی و عدم احساس نیاز افراد برای شرکت در کلاس‌ از مشکلات سوادآموزی است,

جعفربگلو تصریح کرد: این طرح‌ها با هدف ایجاد انگیزه و تشویق افراد بی‌سواد برای شرکت در کلاس‌های سوادآموزی انجام می‌شود.

,

وی با اشاره به مشکلات موجود در سوادآموزی استان گفت: مهمترین مشکلات و چالش‌ها در مسیر ریشه‌کنی بی‌سوادی استان، عدم دسترسی به مشخصات اسمی برای شناسایی و جذب بی‌سوادان و بی‌انگیزگی و عدم احساس نیاز افراد بی‌سواد برای شرکت در کلاس‌های سوادآموزی است.

,

معاون سواد‌آموزی آموزش‌وپرورش استان قزوین عنوان کرد: علاوه بر مشارکت و مساعدت دستگاه و نهادهای دولتی و غیردولتی برای شناسایی و جذب افراد بی‌سواد، نیاز به تبلیغ و ترویج جایگاه سواد و سوادآموزی و پیام‌رسانی مناسب به ویژه از طریق رسانه‌های جمعی، مطبوعات و صدا و سیما است.

,

وی در ادامه بیان کرد: با توجه به اینکه امسال مصادف با چهلمین سالگرد تشکیل نهضت سوادآموزی است برنامه‌های متنوعی در سوادآموزی استان و شهرستان‌ها با هدف انعکاس دستاوردهای 40ساله سوادآموزی مطابق با روزشمار هفته سوادآموزی برگزار شد.

,

این مقام مسئول نصریح کرد: برگزاری نشست خبری با خبرنگاران پانا، مصاحبه رادیویی و مطبوعاتی، دیدار با خانواد شهید شالی از شهدای سوادآموزی استان، غبارروبی و عطرافشانی مزار شهدا، دیدار با مسئولین دستگاه‎های اجرایی، اجرای مسابقه انشاء نویسی در بین سوادآموزان دوره انتقال از جمله برنامه‌های اجرا شده است.

,

وی اضافه کرد: در شهرستان‌ها نیز برنامه‌هایی همچون برگزاری نمایشگاه تولیدات و صنایع دستی سوادآموزان در مراکز یادگیری، تجلیل فعالان سوادآموزی و دیدار با ائمه جمعه و فرمانداران اجرا شد.

,

جعفربگلو تصریح کرد: بررسی عملکرد نهضت سوادآموزی در طول 40 سال نشان می‌دهد که نهضت کارنامه درخشانی در آموزش و سوادآموزی مردم داشته و روند توسعه نرخ باسوادی در کشور از رشد بسیار خوبی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران برخوردار بوده است.

,

وی عنوان کرد: مهمترین دستاوردهای نهضت سوادآموزی استان قزوین در 4دهه گذشته شامل افزایش درصد باسوادی استان قزوین در گروه سنی 10 تا 49 ساله که گروه هدف هستند به طوریکه از 58.31 در سال 55 به 96.3 درصد در سال 95 رسیده است.

,

, ,

معاون سواد‌آموزی آموزش‌وپرورش استان قزوین عنوان کرد: کاهش قدرمطلق بی‌سوادی استان در گروه سنی 10 تا 49 ساله از 164 هزار و 516 نفر در سال 55 به 30 هزار و 720 نفر در سال 95 از دیگر دستاوردهای نهضت سوادآموزی استان قزوین است.

,

وی در پایان بیان کرد: کاهش نابرابری باسوادی شهری و روستایی استان از 31 درصد در سال 55 به 10.8 درصد در سال 95 و کاهش نابرابری باسوادی در زنان و مردان استان از 26درصد در سال 55 به 6.9 درصد در سال 95 از دیگر موفقیت‌های کسب شده پس از انقلاب است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه