اخبار داغ

رئیس کمیته فنی کاهش آلودگی هوای خراسان رضوی عنوان کرد:

چرایی عدم برگزاری نشست اضطراری در آلوده‌ترین شهر کشور/ تعطیلی مدارس مشهد بستگی به روند ادامه آلودگی هوا دارد

چرایی عدم برگزاری نشست اضطراری در آلوده‌ترین شهر کشور/ تعطیلی مدارس مشهد بستگی به روند ادامه آلودگی هوا دارد
حسین فکور با بیان اینکه قانون‌گذار مشخص کرده که ملاک برای برگزاری اضطراری قرار داشتن وضعیت جوی در شاخص ۱۵۰ است گفت: احتمال تعطیلی مدارس مشهد بستگی به ادامه روند آلودگی هوا دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حسین فکور، مدیر محیط زیست و توسعه پایدار دفتر فنی استانداری خراسان رضوی در گفت‌وگو با صبح توس، پیرامون اقدامات مسئولان استان در قبال کاهش آلودگی هوای مشهد اظهار کرد: وضعیت جوی امروز مشهد در وضعیت ناسالم قرار دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

وی افزود: وقتی که شاخص به بالاتر از ۱۵۰ برسد در وضعیت هشدار است و شرایط اینچنین موجب تشکیل کارگروه اضطرار آلودگی هوا می‌شود که در مورد اقداماتی همچون تعطیلی مدارس تصمیم‌گیری خواهد شد.

,

رئیس کمیته فنی کاهش آلودگی هوای استان با بیان اینکه برخی از اقدامات را در شرایط ناسالم دستگاه‌های دولتی باید انجام دهند گفت: تشکیل جلسه اضطرار آلودگی هوا بر اساس پیش‌بینی هواشناسی استان، با محوریت دانشگاه علوم پزشکی انجام می‌شود.

,

, ,

وی افزود: اگر آلودگی هوا در وضع بحران پیش‌بینی شود جلسه‌ای با مدیریت استاندار یا معاونین برگزار خواهد شد و در مورد اقدامات آتی تصمیم‌گیری می‌شود.

,

فکور در پاسخ به چرایی عدم برگزاری نشست اضطرار برای مشهد به عنوان آلوده‌ترین شهر کشور تصریح کرد: قانون‌گذار مشخص کرده که ملاک برای برگزاری اضطراری قرار داشتن وضعیت جوی در شاخص ۱۵۰ است.

,

وی افزود: احتمال تعطیلی مدارس بستگی به ادامه روند آلودگی هوا دارد و اگر در کارگروه اضطرار تعیین شده به این نتیجه برسند قطعاً تصمیمات لازم اتخاذ و اعلام می‌شود.

,

مدیر محیط زیست و توسعه پایدار دفتر فنی استانداری خراسان رضوی خاطرنشان کرد: معضل آلودگی هوا در فصولی از سال گریبان گیر اکثر کلان‌شهرهای کشور است و لذا اصلاح شبکه حمل و نقل عمومی از اقدامات بلند مدت در زمینه کاهش آلودگی هوای مشهد است که نیاز به سرمایه‌گذاری بزرگی دارد و تأثیرگذار است.

,

وی با اشاره به اینکه عوامل اصلی و مؤثر در آلودگی هوای مشهد شناسایی شده است و در این زمینه‌ها کار کارشناسی انجام می‌شود افزود: برخی اقدامات که زودتر به نتیجه می‌رسد اما برخی اقدامات و پروژه‌ها در این زمینه نیاز به اعتبارات ملی دارد و قطعاً پیگیر هستیم تا مشکلات کمتری برای مردم ایجاد شود.

,

فکور ادامه داد: تا یک ماه گذشته نیروگاه توس روزانه حجم زیادی مازوت مصرف می‌کرده اما امروز گاز این نیروگاه تأمین شده و گازسوز شده است.

,

وی در مورد کاهش هزینه‌های حمل و نقل عمومی در زمان آلودگی هوا بیان کرد: اخیراً این موضوع را در کارگروه مصوب کردیم و برای شهرداری مشهد ارسال شده است و امیدواریم شهرداری مشهد در فرصتی معقول یک ماهه این کار را به سرانجام برساند و مصوبه شورای شهر را برای این موضوع اخذ کند چون هر هزینه‌کردی در شهرداری نیاز به مصوبه شورای شهر دارد.

,

رئیس کمیته فنی کاهش آلودگی هوای استان گفت: باتوجه به اینکه ظرف یک ماه گذشته طرح کاهش هزینه‌های حمل و نقل در زمان آلودگی برای شهرداری ارسال شده، باید موضوع آلودگی هوا و سلامت مردم در شورای شهر مشهد اولویت داشته باشد.

,

, ,

 

,

وی در مورد ارزیابی استانداری خراسان رضوی از دستگاه‌های اجرایی در مورد اقدامات انجام نشده پیرامون کاهش آلودگی هوا افزود: در دستگاه‌های اجرایی باید از لحاظ توان مالی در این مورد تمهیداتی اندیشیده شود چراکه اجرای برخی از تصمیمات پیرامون کاهش آلودگی هوا در مشهد مانند تأمین و افزایش ناوگان حمل و نقل عمومی نیاز به اعتبارات خاص و نگاه کشوری و فرااستانی دارد.

,

فکور اظهار کرد: امیدواریم ظرف یک ماه آینده جزئیات اطلاعات آلودگی هوای مشهد منتشر شود و بر اساس آن سهم آلودگی هر یک از منابع آلاینده مشخص می‌شود و لذا اقدامات هر دستگاه بررسی و اعلام خواهد شد.

,

وی افزود: مطالعات جزئیات اطلاعات آلودگی هوای مشهد به صورت کشوری در اختیار سازمان حفاظت محیط زیست است، اما اعتبار آن از محل استانی تأمین شده و دانشگاه شریف به عنوان مشاور طرح در حال فعالیت است.

,

مدیر محیط زیست و توسعه پایدار دفتر فنی استانداری خراسان رضوی گفت: کارگروه اضطرار پس از بررسی پیش‌بینی‌های هواشناسی و مرکز پایش آلاینده‌های هوای مشهد، در صورت نیاز توسط دانشگاه علوم پزشکی درخواست جلسه را خواهد داشت و در صورت برپایی جلسه اطلاع‌رسانی نتایج سریع‌تر انجام می‌شود.

,

شدت آلودگی ها طی چند روز اخیر به حدی رسیده که برای افراد سالم نیز قابل تحمل نیست و افرادی که دارای بیماری‌های تنفسی و قلبی هستند را نیز با مشکلات عدیده‌ای روبرو کرده است.

,

در حالیکه رسانه‌ها و مسئولان استانی از اهمیت نشست کارگروه اضطرار آلودگی هوا یاد می کردند، اما هنوز در کلانشهر مشهد به منظور بررسی منابع آلاینده هوا جلسه‌ای تشکیل نشده و بررسی و تصمیم‌گیری خاصی برای این معضل مهم شهر مقدس مشهد صورت نگرفته است.

,

شایسته است شهروندان مشهدی، زائران و مسافران در این کلانشهر با بهره‌گیری از ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی و استفاده ‌نکردن از خودرو‌های شخصی در کاهش حجم آلاینده‌های هوا نقش مهم و اثرگذار خود را داشته باشند.

,

مردم مشهد طی سال گذشته ۴۵ روز هوای پاک، ۲۷۵ روز هوای سالم و ۴۵ روز هوای ناسالم تنفس کردند.

,

 

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه