اخبار داغ

تفریح امروز، پشیمانی فردا؛

زنان کُردستانی؛ گرفتار در حلقه دام بلا

زنان کُردستانی؛ گرفتار در حلقه دام بلا
استعمال دخانیات توسط زنان و دختران نشان می دهد بسیاری از مسائلی که زمانی جامعه آن را زشت می شمرد امروز در جامعه رواج پیدا کرده و امری عادی تلقی می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، بازار اقتصادی رو به راه و مشتریان پر و با قرصی دارد، اما بوی تند و تیز آن، نفس را در سینه حبس می کند و رفته رفته وابستگی را به مصرف دخانیات افزایش می دهد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  , کُردتودی،, کُردتودی,

مقصودم قهوه خانه و چای خانه هایی است که تا همین دیروز، مکانی برای افراد سالخورده و مسن بود اما این روزها قهوه خانه ها کارکرد دیروز خود را از دست داده و برخی از آنها با تغییر چشمگیری در محیط، تبدیل به سفره خانه هایی شده اند که پاتوق جوانان به خصوص دختران، برای مصرف قلیان میوه ای است.

,

اگر به چند سال پیش برگردیم شاید خیلی کم زن یا دختری را می دیدیم که در معابر عمومی، پارک ها و یا داخل خودرو سیگار در دست داشته و یا قلیان می کشید اگر هم بود بسیار اندک و آن هم پنهانی و به دور از چشم دیگران، اما امروز قبح این موضوع شکسته شده و دود و دم پای ثابت بسیاری از محافل و دورهمی های زنانه و دخترانه شده است.

,

استعمال دخانیات توسط زنان و دختران نشان می دهد بسیاری از مسائلی که زمانی جامعه آن را زشت می شمرد امروز قبح خود را از دست داده در جامعه رواج پیدا کرده و امری عادی تلقی می شود.

,

, ,

روی صندلی یکی از پارک های شهر نشسته ام، صدای خنده چند دختر در گوشه ای از پارک توجهم را به خود جلب می کند، با مشاهده دودی که از محفل شان بلند می شود کنجکاو شده و به سمت شان می روم.

,

حدود ۶ یا هفت دختر جوان بین ۱۸ تا ۲۴ سال دور هم جمع شده اند، از هر دری صحبت می کنند و خنده های بلند سر می دهند، تا این جای دورهمی شان مثل همه دورهمی های دوستانه کاملاً عادی به نظرم آمد تا اینکه بساط قلیان شان را دیدم که در گوشه ای قرار داده بودند و خیلی جلوی دید نبود اما دودش اطرافیان را متوجه می کرد.

,

نکته جالب توجه این بود که هر چند لحظه یک بار یکی از دخترها به آن پکی می زد و بعد دودش را به صورت حلقه هایی پی در پی از دهان خارج می کرد و به نوعی با هم مسابقه ایجاد حلقه گذاشته بودند.

,

این روزها صف حضور برخی از دختران برای مصرف قلیان میوه ای بلندتر از صف افراد سالخورده ای است که در گذشته ها، برای نوشیدن یک استکان چای و قلیان، به قهوه خانه ها می رفتند.

,

 

,

مسوول یکی از قهوه‌خانه‌های سنتی سنندج که پاتوق بسیاری از جوانان اهل دو و قلیان است، گفت: گرانی‌های اخیر بر قلیان کشیدن تاثیر گذاشته و اکنون مشتریان ما کم شده و بسان گذشته نمی‌آیند.

,

لاهوتی خاطرنشان کرد: قبل از گرانی زغال کیلویی 7 هزار تومان بوده اما اکنون قیمت آن چند برابر شده است و ما مجبوریم هزینه قلیان را بالا ببریم.

,

وی گفت: این گرانی‌ها بر بازار قهوه‌خانه هم تاثیر منفی گذاشته است.

,

این قهوه‌چی سنندجی افزود: جوانان رده سنی 14 تا  27 سال به این قهوه‌خانه مراجعه می‌کنند، همچنین تعدادی از مشتریان هم خانم‌ها هستند.

,

وی گفت: به نظر من ۹۰ درصد جوانان به دلیل بیکاری به این تفریح رو می‌آورند چون اکثریت آنهایی که به این مکان سرمی‌زنند شغل درست حسابی ندارند و می‌توان سربار خانواده هم شده‌اند.

,

, ,

در استان کردستان فضای تفریحی ویژه زنان وجود ندارد

, در استان کردستان فضای تفریحی ویژه زنان وجود ندارد,

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کردستان می گوید: گرایش دختران و زنان به سمت استعمال دخانیات دلایل متعددی دارد هر چند بسیاری از این قشر بخصوص جوانان و نوجوانان این کار را نوعی تفریح و سرگرمی برای خود تلقی می کنند.

,

لیلا آژیر اظهار داشت: اگر به مسائل روانی گرایش بانوان به سمت دخانیات توجه کنیم می توان به بیکاری و عدم اشتغال، افسردگی و کمبود فضاهای تفریحی اشاره کرد ضمن اینکه بیشتر دخترانی که در پارک ها و فضاهای باز شهری در حال کشیدن سیگار و قلیان مشاهده می شوند، افرادی هستند که به تنهایی و جدای از خانواده و با گروه همسالان خود زندگی می کنند.

,

وی یادآور شد: در استان کردستان فضای تفریحی ویژه زنان وجود ندارد تا این قشر یک ساعت از اوقات فراغت خود را در آن بگذارنند، ضمن اینکه بسیاری از شهرستان ها در زمینه فضاهای ورزشی ویژه زنان مشکل دارند.

,

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کردستان افزود: این موارد می تواند در زمینه گرایش به سمت استعمال دخانیات بانوان تاثیرگذار باشد علاوه بر آن تنهایی نیز که از آن با عنوان بیماری قرن نام برده می شود نیز در این زمینه بسیار موثر است.

,

آژیر گفت: تبعیض های جنسیتی می تواند در زمینه گرایش بانوان به سمت استعمال دخانیات موثر باشد و برخی خانم ها برای اینکه بخواهند به نوعی مردانه رفتار کرده و اعتماد بنفس بگیرند به این سمت می روند.

,

وی اضافه کرد: جدای از ژست های مردانه، تعدادی از بانوان دلیل خود برای کشیدن سیگار را کاهش وزن و تعدادی کاهش استرس می دانند که بی شک این دلایل خود فریبی بیش نیست.

,

, ,

شیوع زنان مصرف کننده قلیان در کردستان ۱.۱ دهم درصد بوده است

, شیوع زنان مصرف کننده قلیان در کردستان ۱.۱ دهم درصد بوده است,

معاون امور پیشگیری بهزیستی کردستان در تیرماه سال جاری اعلام کرده بود که؛  براساس نظرسنجی های انجام شده در کردستان و کشور اولین انگیزه روی آوری بانوان به سمت استعمال دخانیات و حتی مصرف مواد مخدر، تفریح، فرار از مشکلات، دیده شدن و بیکاری است.

,

باقر کرمی افزود: براساس نتایج یک شیوع شناسی که در سطح کشور انجام شد، شیوع مصرف سیگار در طول عمر در استان کردستان ۲۴ درصد بود ضمن اینکه در حدود ۲ ماه پیش این آمار ۱۸ درصد اعلام شده است.

,

وی میانگین سن شروع مصرف سیگار در استان براساس این شیوع شناسی را ۱۹ سالگی اعلام کرد و یادآور شد: شیوع مصرف قلیان در طول عمر در استان ۲۰ درصد و در ۲ ماه گذشته ۴.۸ درصد اعلام شده البته در این شیوع شناسی تعداد زنان مصرف کننده در استان کردستان ۱.۱ دهم درصد بوده است.

,

, ,

۷۰ درصد علت اعتیاد جوانان به قلیان وابستگی به نیکوتین است

, ۷۰ درصد علت اعتیاد جوانان به قلیان وابستگی به نیکوتین است,

کارشناس دخانیات معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت:  قلیان جز گروه مواد دخانی محسوب می‌شود و مواد دخانی عامل 15 نوع سرطان است.

,

کریمی با اشاره به باور غلط نسبت به قلیان گفت: تنباکوی قلیان نامرغوبترین تنباکوست و حاوی ترکیبات سرطانزا و مواد شیمیایی از جمله هیدروکربن‌های سموم قارچ‌های بیماریزا فلزات و یکسری عوامل بیماریزاست.

,

وی همچنین نیکوتین را ماده‌ای فوق‌العاده زیان‌آور دانست و گفت: 70 درصد علل اعتیاد جوانان به قلیان اعتیاد و وابستگی به نیکوتین است اگر نیکوتین وارد بدن شود فرد به آن گرایش پیدا کند.

,

وی اظهار کرد: 80 درصد علل سرطان‌های ریوی مصرف‌کننده تنباکو  بوده‌اند و افراد قلیانی در معرض خطر ابتلاء به بیماری‌های سرطان ریه، مثانه، حنجره و لوزالمعده هستند.

,

به گفته کارشناس دخانیات معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، قلیان‌کشیدن در زنان بر هورمون‌های زنانه تاثیر می‌گذارد و منجر به زایمان زودرس و اختلال در رشد جنین و پوکی استخوان در آنها می‌شود.

,

وی ادامه داد: دود حاصل از منواکسیدکربن در قلیان سبب خشکی پوست، نازک شدن موی سر، آب مراورید و کاهش استحکام استخوان‌ها می‌شود.

,

کریمی نیاز به تفریح، سرگرمی، تجارب اولیه، وقت‌گذرانی، خوشگذرانی، احساس آسیب‌ناپذیری و خودپسندی را علل اعتیاد به دخانیات  عنوان کرد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه