اخبار داغ

گزارشی از هزینه‌های نماینده‌شدن در تبریز؛

صندلی سبز بهارستان چقدر آب می‌خورد؟

صندلی سبز بهارستان چقدر آب می‌خورد؟
با یک حساب سرانگشتی، یک کاندیدا در صورت نداشتن شهرت کافی میان مردم، مجبور است چیزی حدود 300 میلیون تا یک میلیارد تومان برای تبلیغ خود خرج کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج نزدیکی به ایام برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی باعث افزایش تب‌و‌تاب کاندیداهای انتخابات شده است. این گزارش نگاهی دارد به هزینه‌های انتخاباتی نامزدها در حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

اختلاف میلیونی اجاره ستاد در بالاشهر و پایین شهر تبریز

, اختلاف میلیونی اجاره ستاد در بالاشهر و پایین شهر تبریز,

کاندیداهای مطرح همیشه سعی داشته‌اند در چند نکته مهم تبریز حتما ستاد انتخاباتی داشته باشند. مهم‌ترین این معابر، مسیر چهارراه شهید بهشتی(منصور سابق) تا فلکه دانشگاه است. اجاره یک‌هفته‌ای مغازه یا دفتر در این مسیر پنج تا ده ‌میلیون تومان در هفته انتخابات هزینه خواهد داشت. میدان ساعت تا سه‌راه طالقانی گذری مهم است که احزاب، گروه‌ها و ائتلاف‌ها در انتخابات‌های گذشته از آن غافل نشده‌اند.

,

محلات به اصطلاح پایین‌شهر تبریز نظیر خلیل‌آباد، منبع آب، سیلاب قوشخانه، چهل و دو متری انقلاب، ایستگاه گرو، ایده‌لی و... هم برای کاندیداهایی که عزمشان را برای انتخاب شدن جزم کرده‌اند مهم است. البته در این مناطق با صرف دویست تا ششصد هزار تومان می‌توان ستاد اجاره کرد.

,

هزینه میلیونی یا اجاره رایگان ستاد در شهرستان‌ها؟

, هزینه میلیونی یا اجاره رایگان ستاد در شهرستان‌ها؟,

حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو دارای ده منطقه شهری است: گوگان، ممقان، آذرشهر، تیمورلو، ایلخچی، اسکو، سهند، خسروشاه، سردرود و باسمنج. اگر اجاره یک هفته‌ای مغازه نه متری در میدان‌های مرکزی هر یک از این شهرها را به‌طور متوسط پانصدهزار تومان در نظر بگیریم، با هزینه پذیرایی طول یک هفته، اجاره صندلی، اجاره داربست، نصاب بنر مقابل ستاد، حق‌الزحمه برای نصب و توزیع تراکت و سایر مخارج، نزدیک به پنج میلیون تومان خواهد شد. شام و نهار عوامل و یک وعده مهمانی جمعی با سخنرانی جناب کاندیدا در برخی شهرها این مبلغ را تا دو و سه برابر هم افزایش می‌دهد! طبیعی است که برای برخی کاندیداها افرادی داوطلبانه و بدون هزینه، برخی از این اقدامات را انجام دهند.

,

بنر متری 20 هزار تومانی و بازار سیاه داربست!

, بنر متری 20 هزار تومانی و بازار سیاه داربست!,

بعد از افزایش قیمت دلار در بازار ارز و باتوجه به وارداتی بودن بنر خام و رنگ‌های استفاده شده در دستگاه‌های چاپ، قیمت هرمتر مربع از بنر چاپ شده تا چهار برابر افزایش قیمت داشته است. تا دو سال پیش در همین تبریز کانون‌های تبلیغاتی برای رقابت با یکدیگر، قیمت خود را پایین‌تر می‌آوردند و تا پنج هزار تومان در هر متر مربع قیمت برای چاپ عمده می‌دادند. اما حالا کمتر از بیست هزار تومان در تبریز و شهرهای اطراف نمی‌توان بنر چاپ کرد. نصب داربست هم در ایام انتخابات با توجه به افزایش تقاضا با افزایش قیمت مواجه می‌شود.

,

رونق مجدد صنعت چاپ در تبریز/ حرف از 100 تا 500 میلیون است

, رونق مجدد صنعت چاپ در تبریز/ حرف از 100 تا 500 میلیون است,

تبلیغات کاغذی بخش لاینفک از انتخابات است و هرچه هم ضریب نفوذ فضای مجازی بیشتر شود، باز هم تبلیغات کاغذی جای خود را دارد. کاندیداها و عکسشان باید در طول یک هفته دیده شود و تصاویرشان در معابر نصب گردد. تراکت‌های حاوی زندگینامه و برنامه‌ها توزیع شود و از این رهگذر در هفته‌های منتهی به انتخابات چاپخانه‌های تبریز شبانه‌روزی کار خواهند کرد.

,

قیمت کاغذ به حتم در بهمن‌ماه تا یک‌ونیم برابر افزایش خواهد داشت و بندهای کاغذ سفید که در انبارها برای این روزها احتکار شده‌اند، به بازار سر ریز خواهند شد. برآوردهای آناج نشان می‌دهد متوسط هزینه یک کاندیدا برای تبلیغات کاغذی صد تا پانصد میلیون تومان خواهد بود.

,

عکاسی در آتلیه/ هر عکس یک میلیون!

, عکاسی در آتلیه/ هر عکس یک میلیون!,

آتلیه‌های تبریز، همین الان که شما این گزارش را می‌خوانید مشغول روتوش زدن تصاویر کاندیداها هستند. گزارش میدانی آناج نشان‌ می‌دهد آتلیه تهرانچی در گذشته بیشترین سهم را از عکاسی برای پوسترهای انتخاباتی کاندیداها داشته است. عکاسی در چند آتلیه معروف شهر برای پنج عکس بیش از پنج میلیون تومان هزینه دارد.

,

اسپانسرها و نقش کلیدی/اهداف حامیان خرد و کلان کاندیدا

, اسپانسرها و نقش کلیدی/اهداف حامیان خرد و کلان کاندیدا,

اسپانسر یا حامی مالی، فرد، گروه یا شخصیتی حقوقی یا حقیقی است که با دیدن منافع بلندمدت و یا به قصد جبران زحمات گذشته یک کاندیدا، با تقبل بخشی از هزینه‌های ستاد و کمپین انتخاباتی کاندیدا و یا یک لیست، بار مالی کاندیدا را کم می‌کند.

,

طبیعی است که اسپانسر انتظار دارد در صورت انتخاب کاندیدا به نمایندگی، در گشایش فرصت‌های جدید کاری، اعطای وام‌های کلان بانکی و... آقای نماینده زحماتشان را جبران کند. صد البته حامیانی هم هستند که بدون چشم‌داشت مالی و در جهت ایجاد فضای رونق تولید با حضور برخی آقایان در مجلس به او کمک می‌کنند!

,

در این بین نباید از اسپانسرهای کوچک غافل شد. فردی که شام انتخاباتی کاندیدا در منزلش را تقبل می‌کند، فردی که با ترتیب دادن جلسه و تقبل هزینه‌های پذیرایی محفلی را برای کاندیدا ترتیب می‌دهد، فردی که بدون دریافت هزینه در ستاد فعالیت انتخاباتی انجام می‌دهد و... این افراد عموما درخواست‌های کوچکی از قبیل فرصت شغلی برای خود یا یکی از افراد خانواده، وام بانکی در حد متوسط، انتقال فرزند سرباز از شهرستان دورافتاده به شهر محل اقامت و... را از آقای نماینده خواهند داشت.

,

فضای مجازی و چالش طرفداران مجازی/ از 30 هزار تومان تا 25 میلیون!

, فضای مجازی و چالش طرفداران مجازی/ از 30 هزار تومان تا 25 میلیون!,

تبلیغات در فضای مجازی برای اولین بار در انتخابات دور گذشته مجلس خود را نشان داد اما بروز و ظهور اصلی آن در انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای سال 96 بود. با اینکه در سال 94 برخی از کاندیداها بخشی از تبلیغات خود را به سوی فضای مجازی سوق دادند اما بسیاری از خبرگان فضای مجازی خوب می‌دانستند که انتخابات بعدی محل تاثیرگذاری خواهد بود.

,

برخی از کاندیداهای انتخابات شورای شهر تبریز در سال 96، با هزینه‌های میلیونی انتخابات را پشت سر گذاشتند و با سپردن تبلیغ به مدیران کانال‌ها و پیج‌های اینستاگرامی، نقش مهمی در رونق کسب و کار در این فضا را ایفا کردند.

,

این روزها نیز بحث فضای مجازی داغ بوده و با توجه به تکامل و بلوغ برخی از صفحات و کانال‌های تلگرامی، مدیران این شبکه‌ها با استخدام افرادی با عنوان بازاریاب در پی سود میلیونی از انتخابات پیش رو هستند.

,

قیمت معرفی یا همان تبلیغ کاندیداها در پیج‌ها و کانال‌های تبریز و شهرستان‌ها به تعداد اعضا، میزان بازدید و لایک‌هایی است که در صفحات و کانال‌ها وجود دارد و این قیمت از 30 یا چهل تومان تا گاهی 20 یا 25 میلیون تومان نیز برای کاندیداها پیشنهاد شده است.

,

تاثیر ضد تبلیغ بر مخاطب 

, تاثیر ضد تبلیغ بر مخاطب ,

برخی دیگر از کاندیداها نیز با هوشمندی خاص خود، با برخی از این صفحات و کانال‌ها به توافق رسیده اما به تبلیغ ساده اکتفا نکرده‌اند و تیم‌های رسانه‌ای کاندیداها با ترفندهای رسانه‌ای سعی در معرفی افراد به صورت غیر مستقیم دارند.

,

هرچند فضای مجازی این روزها توسط طرفداران برخی از کاندیداها به عرصه مهمی برای نقش آفرینی تبدیل شده، اما همانطور که از نام فضای مجازی پیداست، این فضا مجازی بوده و نتیجه ضد تبلیغ بیشتر از تبلیغ مستقیم و معرفی کاندیداهاست.

,

با یک حساب سرانگشتی یک کاندیدا در صورت نداشتن رای ثابت یا شهرت کافی میان مردم، مجبور است در نقاط مختلف شهر تبریز و همچنین شهرستان‌ها و روستاهای بزرگ، به راه‌اندازی ستاد خود اقدام کند. با خوانش مجدد هزینه‌های تقریبی برآورد شده، یک کاندیدا باید به طور متوسط چیزی حدود 300 میلیون تا یک میلیارد تومان برای تبلیغ خود در یک هفته مهلت تبیلغات خرج کند. مبلغی گزاف که به صورت حداقلی نیز در نظر گرفته شده است.

,

با این اوصاف هستند افرادی که نصف این پول را برای انتخابات صرف نمی‌کنند اما رای‌هاشان در زمان اعلام نتایج بیشتر از آنهایی است که برای انتخابات به صورت میلیاردی هزینه می‌کنند. سابقه انتخابات در کشور نشان می‌دهد تاثیرگذاری افرادی که با هزینه کرد این پول‌ها توانسته اند به مجلس راه یابند به مراتب کمتر از افرادی است که هزینه‌ تبلیغاتشان زیر چند ده میلیون است چراکه این افراد، پس از انتخابات می‌بایست از طریقی هزینه‌های انتخاباتی خرج شده خود را تامین کنند!

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه