اخبار داغ

یک فعال حوزه زنان:

اولویت‌های زنان فراتر از شعارهای انتخاباتی است/ مسیر نمایش کرامت زنان فراهم شود، زنان به دنبال تبرج نخواهند رفت

اولویت‌های زنان فراتر از شعارهای انتخاباتی است/ مسیر نمایش کرامت زنان فراهم شود، زنان به دنبال تبرج نخواهند رفت
مریم اردبیلی یک فعال حوزه زنان گفت: اگر جامعه مسیر دیده شدن حقیقی را برای زن فراهم نکند زن به دنبال این است که جاذبه های جسمی خود را پر رنگ کند تا بیشتر دیده شود و زن برای دیده شدن ناچار به ده ها عمل جراحی و یا اینکه مجبور به استفاده از لوازم آرایشی می‌شود.
[

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مریم اردبیلی عضو شورای مرکزی شبکه تشکل های غیر دولتی زنان در نشست خبری بسیج خواهران رسانه با موضوع مطالبات زنان از نمایندگان مجلس آینده اظهار داشت: فارغ از جناح بندی های سیاسی همه نمایندگان برای اوضاع زنان در جامعه وعده هایی داده و اقداماتی انجام دادند اما هنوز اقدامات این نمایندگان تا ایده آل اصلی فاصله دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

 

,

وی در ادامه افزود: قرار بود زن ایرانی کرامت و شان زنانه بالا در جامعه، خانواده و در نزد خود داشته باشد. در تمدن ما جایگاه زن بسیار ویژه است در همین راستا امروز هم زن باید در جایگاهی باشد که این جایگاه، مرکزی، محوری، مدیریتی، تدبیر خانواده و ... در خانواده و جامعه بوده یا به تعبیر رهبری زن باید به گونه‌ای در خانواده باشد که فرزندان هر روز او را تکریم کنند.

,

 

,

عضو شورای مرکزی شبکه تشکل های غیر دولتی زنان با اشاره به روایاتی در اسلام درباره اهمیت جایگاه زن همچنین گفت: روایت داریم که زنان را گرامی نمی دارند مگر افراد بزرگوار و به آنان توهین نمی کنند جز مردم پست و فرومایه؛ در همین راستا هر کجا زن تحقیر می شود یعنی آن جامعه کریم نیست.

,

 

,

این فعال حوزه زنان همچنین گفت: وقتی اوضاع نابه سامان جامعه در آخر الزمان را معرفی می کنند ذکر می شود که در این دوران زنان از جایگاه اصلی خود فاصله خواهند گرفت. در حال حاضر حال جامعه ما بد است و به ویژه حال جامعه برای زنان اصلا مناسب نیست.

,

 

,

اردبیلی با اشاره به انقلاب اسلامی و بروز نقطه عطف در حقوق زنان در جامعه عنوان کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی زنان حضور ویژه ای در جامعه پیدا کردندتا جایی که رهبری فرمودند زن باید در متن و مرکز جامعه و خانواده باشد؛ از طرف دیگر وقتی زن در این جایگاه قرار نگرفت یعنی زنان جامعه دیده نشده و زنان و جامعه دچار انحراف هستند.

,

 

,

وی همچنین گفت: اگر جامعه مسیر دیده شدن حقیقی را برای زن فراهم نکند زن به دنبال این است که جاذبه های جسمی خود را پر رنگ کند تا بیشتر دیده شود و زن برای دیده شدن ناچار به ده ها عمل جراحی و یا اینکه مجبور به استفاده از لوازم آرایشی می‌شود.

,

 

,

عضو شورای مرکزی شبکه تشکل های غیر دولتی زنان در ادامه افزود: رفتار انحرافی زنان در جامعه چند دسته است؛ بسیاری از زنانی دیده شدن خود در جامعه را در گرو تبرج و زیبایی می دانند و از همین جهت دست به دامان تغییر ظاهر و آرایش می شوند.یکی دیگر از انحرافات زن در جامعه این است که زنان هویت زنانه خود را دور می اندازند و به سمت مرد شدن پیش می رود و این اتفاقی است که در جهان غرب به اوج خود رسیده است یا به عبارت دیگر به دنبال برابری جنسیتی هستند.


این فعال حوزه زنان با اشاره به انحراف سوم زنان در جامعه خاطرنشان کرد: انحراف دیگر این است که زنان یک جامعه به شرایط فرودستی و برخورد به عنوان جنس دوم با آنها تن می دهند و می گویند تقدیر ما این بوده است که زن باشیم و با ما این گونه رفتار شود؛ آنهامعتقدند این موضوع را باید بپذیرند و با آن کنار می آیند.

,
,
,
,

 

,

اردبیلی با انتقاد از وعده هایی که کاندیداها برای ورود به مجلس به زنان می دهند تصریح کرد: امروز آرمان های زنانه تقلیل پیدا کرده است به یک سری شعارهایی که برای جذب رای ۵۰ درصد جامعه هستند تبدیل شده است و این در حالی است که اولویت های زنان چیزی فراتر از شعارهای انتخاباتی است.

,

 

,

وی در ادامه افزود: ما در مجلس نیازمند نمایندگانی هستیم که وقتی در جایگاه قانونگذاری قرار گرفتند بتوانند با توجه و درک صحیح از موقعیت های زنان و مشکلات آنها برنامه ریزی و قانون گذاری کنند و با نگاه راهبردی خود مشکلات زنان را حل کنند.

,

 

,

عضو شورای مرکزی شبکه تشکل های غیر دولتی زنان با تاکید به ضرورت پرداختن به اولویت های مهم زنان بیان داشت: باید مشکلات اصلی زنان مقدم بر حاشیه ها باشد؛ هیاهو بازی و هوچی گری در جامعه زنان بدون نگاه راهبردی به آن‌ها بیشتر از فایده برای زنان مضر است و اگر این قشر امیدی به آینده نداشته باشند هیچ اتفاق مثبتی برای آنها رخ نمی دهد و انگیزه آنها از بین می رود.

,

 

,

این فعال حوزه زنان با انتقاد از دوگانه زنانه و مردانه در برخی از موضوعات کلان کشوری همچنین بیان داشت: برخی موضوعات نباید زنانه و مردانه شوند؛ به عبارت دیگر الزامی ندارد یک مدیر زن یا مرد باشد، بلکه باید به توانمندی‌های آنها توجه شود و حتی اگر یک مدیر مرد بود برای بهبود شرایط زنان جامعه هم کار کند.

,

 

,

اردبیلی ضمن اشاره به برخی از نگاه هایی که در غرب پیرامون حوزه زنان به وجود آمده عنوان کرد: گاهی نگاه بین المللی به مسائل فرهنگی به ویژه زنان بیشتر به ضرر زنان است؛ برخی از این کنوانسیون های حقوق زنان نه تنها مشکلی از زنان حل نمی کند بلکه در جامعه مشکلات جدیدی برای زنان ایجاد می کند.


وی با اشاره به محرومیت هایی که گاهاً در جامعه برای زنان ایجاد می شود گفت: محرومیت زنان عدم شناخت از توانمندی ها و آگاهی هایشان است و اگر این محرومیت ها برطرف شود آنگاه شاهد شروع توانمندی ها و جهش های زنانه در جامعه خواهیم بود.

,
,
,
,

 

,

عضو شورای مرکزی شبکه تشکل های غیر دولتی زنان با بیان اینکه چهل سال از انقلاب گذشته اما همچنان مشکلاتی در همه حوزه ها وجود دارد تصریح کرد: کشور در سالهای گذشته درگیر فتنه ها، جنگ ها و مسائل حاشیه ای زیادی شد که همه آنها حل و یا در حال حل شدن است اما مشکلاتی که در 40 سال گذشته برای زنان ایجاد شده و عدم توجه به جایگاه اصلی زن در سال های گذشته تا حد زیادی لاینحل باقی مانده و سیاست درستی برای حل این مشکلات در دولت ها پیگیری نمی شود.

,

 

,

این فعال حوزه زنان با بیان اینکه نباید برای حل مشکلات زنان به دنبال راهکار مشخص و از پیش تعیین شده باشیم تصریح کرد: راهکار حل مشکلات باید از درون جامعه بجوشد و خود جامعه باید به این نتیجه برسد که هر زن یک نهاد فرهنگی باشد و عَلَم فرهنگی و مطالبات خود را بلند کند.

,

 

,

اردبیلی در ادامه افزود: زنان باید به این باور برسند که توانایی ایجاد تحول در شرایط خود را دارند اگر زنان به این نتیجه برسند که نقطه حل مشکلات شان در درون آنهاست یک موج مثبت ایجاد می شود؛ وقتی این موج ایجاد شود، خود زنان ظرفیت های درونی خود را به گونه ای شکوفا می کنند که همه دنیا را انگشت به دهان بگذارند.

,

 

,

وی همچنین گفت: نباید به راهکارهایی که از بالادست و پایین دست ارائه می شود امید داشت و بنشینیم که کسی بیاید برای زنان ما تصمیم گیری کند یا اینکه برای حل مشکلات راهکاری ارائه بدهد؛ همه ما باید خود را به مرحله شکوفایی ظرفیت ها برسانیم.

,

 

,

عضو شورای مرکزی شبکه تشکل های غیر دولتی زنان با اشاره به پیگیری برخی از موضوعات به اسم مطالبات زنان در جامعه از سوی نمایندگان همچنین بیان کرد: حضور زنان در ورزشگاه مطالبه جدی نبوده یعنی اگر امروز به زنی بگوئید بیایید به ورزشگاه برویم تا ۹۰ درصد آنها میگویند نه نمی خواهیم به ورزشگاه برویم، اما اگر به همان افراد بگوئیم که به زنان اجازه داده نمی‌شود که وارد ورزشگاه شوند، عده کثیری از بعد و دیدگاه حقوق زن با ما همراه می‌شوند.

,

 

,

این فعال حقوق زنان در ادامه افزود: طرح ورزشگاه رفتن بانوان به عنوان یک حقوق زن قطعاً طرفداران زیادی را همراه می کند اما باید توجه شود که اگر این موج های حاشیه‌ای موفق شوند عملا مشکل واقعی از مشکلات زنان حل نمی‌شود، اما اگر به عنوان یک مشکل حل نشود زنان دچار سرخوردگی می شوند.


اردبیلی با بیان اینکه اولویت زنان حفظ شان و کرامت زنان است خاطرنشان کرد: زنان برای انتخابات مجلس هم باید تصمیمات جدیدی برای انتخاب نمایندگان خود بگیرند هم روی تصمیمات دیگران اثر بگذارند تا کسانی وارد مجلس شوند که بتوانند امکانات پیشرفت را در اختیار زنان قرار دهند نه اینکه با وارونه نشان دادن مشکلات زنان، تنها از زن به عنوان پله ترقی خود استفاده کنند.


وی در پایان تصریح کرد: نمایندگان باید در ابتدا پیگیر موضوع انطباق محیط کار و خانواده  و رفع تعارض باشند تا یک زن بتواند هم به تحصیلات خود برسد هم به خانواده، فرزند آوری و شغل خود رسیدگی کنند؛ ۵ سال است این قانون نادیده گرفته شده و پشت درهای بسته کمیسیون های مجلس مانده و اگر کسی دغدغه زنان را دارد به این قانون جامه عمل بپوشاند.

,
,
,
,
,
,
,

 

,

 

,

انتهای پیام/ط

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه