اخبار داغ

واکنش نمایندگان کنگره به حمله آمریکا به عراق

واکنش نمایندگان کنگره به حمله آمریکا به عراق
«کریس مورفی»، نماینده دموکرات مجلس سنای آمریکا اعتراضات امروز را یادآور فجایعی دانسته که سیاست خارجی «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا به باور آورده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛نماینده‌های دو حزب آمریکا به تحولات عراق و تظاهرات‌های گسترده ضد آمریکایی مقابل سفارت این کشور در بغداد واکنش نشان دادند.

«کریس مورفی»، نماینده دموکرات مجلس سنای آمریکا اعتراضات امروز را یادآور فجایعی دانسته که سیاست خارجی «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا به باور آورده است.

 مورفی در توئیتر نوشت: «حمله به سفارتمان یادآور همه فجایعی است که ترامپ در خاورمیانه بار آورده است: ۱) ایرانِ جسورشده، حمله به مواضع آمریکا را آغاز کرده ۲) ترکیه به سوریه حمله می‌کند ۳) عربستان سعودی از قتل قِسِر در رفته است ۴) صلح اسرائیل/فلسطین از دسترس دور شده و این تازه آغاز ماجرا است...»

مورفی از کشته شدن هزاران کودک در یمن، کاهش تعهدات هسته‌ای ایران در برجام، قطع روابط عربستان سعودی و قطر، معاملات تسلیحاتی ترکیه با روسیه، سرکوب فعالان سیاسی در مصر، قطع حمایت آمریکا از شبه‌نظامیان کُرد در سوریه، قدرت گرفتن حزب‌الله در لبنان و فرار نیروهای داعش از زندان‌ها در سوریه به عنوان دیگر مشکلاتی یاد کرده که سیاست خارجی ترامپ در منطقه غرب آسیا (خاورمیانه) ایجاد کرده است.

او سپس در توئیتی نوشته است: «این فهرست کماکان ادامه دارد اما نکته اینجا است: حملات انجام شده علیه سفارت ما در عراق (و بی‌میلی عراق برای دفاع از ما) -در این روز پایانی ۲۰۱۹- یادآور این است که سال جاری برای منافع آمریکا در تمام نقاط خاورمیانه تا چه حد فاجعه‌بار بوده است.»

«اد مارکی»، دیگر نماینده دموکرات مجلس سنا هم با انتقاد از ترامپ نوشته است: «سیاست شکست‌خورده دولت در قبال ایران و دمدمی‌مزاج بودن ترامپ باعث تشدید تنش‌ها شده‌اند. نمی‌توانیم به ترامپ و مشاوران ستیزه‌جوی او اجازه بدهیم ما را وارد درگیری بزرگتری کنند. اگر رئیس‌جمهور ترامپ می‌خواهد از زور علیه ایران یا نائبانش استفاده کند نیازمند اجازه کنگره است.»

مارکی از عراق خواسته تمام توانش را برای محافظت از پرسنل دیپلماتیک آمریکا در سفارت به کار بگیرد. او همچنین گفت دولت ترامپ هم باید از تمام توانش برای کاستن از تنش‌ها در منطقه استفاده کند.

«الیزابت وارن»، سناتور دموکرات و یکی از نامزدهای انتخاباتی آمریکا هم در توئیترش از «تصمیم‌های بی‌ملاحظه» ترامپ انتقاد کرد.

او نوشت: «تصمیم بی‌ملاحظه ترامپ برای خروج از توافق هسته‌ای ایران و حالا حمله هوایی به عراق بدون رضایت دولت عراق ما را به جنگ نزدیک‌تر کرده و دیپلمات‌ها و نیروهای آمریکایی را در معرض خطر قرار داده است. باید به جنگ‌های ابدی پایان دهیم و آغازگر جنگ‌های جدید نباشیم.»

«مت داس»، مشاور «برنی سندرز»، نامزد دموکرات انتخابات ۲۰۲۰ هم از سیاست ترامپ انتقاد کرد.

او نوشت: «هنگامی که ترامپ قدرت را به دست گرفت ما برنامه هسته‌ای ایران را مهار کرده و یک کانال دیپلماتیک فعال برای گفت‌وگو با این کشور در خصوص مسائل دیگر در اختیار داشتیم. او برای اعمال سیاست "فشار حداکثری" که توسط بعضی از احمق‌ترین ایدئولوگ‌های واشنگتن طراحی شده بود به هر دوی اینها پشت پا زد و به همین دلیل امروز در این وضعیت قرار گرفته‌ایم.»

 «جو مانچین»، نماینده دموکرات ایالت ویرجینیای غربی نوشت: «حمله شبه‌نظامیان حامی ایران به سفارت آمریکا در بغداد را به دقت رصد می‌کند. دلم پیش آمریکایی‌هایی است که در آنجا هستند و دعا می‌کنم که آسیبی به آنها نرسد. این اقدام ستیزه‌جویانه تحمل نخواهد شد.»

بر خلاف نماینده‌های دموکرات، نماینده‌های جمهوری‌خواه از رویکرد ترامپ حمایت کرده‌اند.

«لیندسی گراهام»، سناتور جمهوری‌خواه نوشت: «اقدام قاطع دونالد ترامپ در برابر تهدیدها علیه سفارت ما در بغداد، مایه افتخار است.»

او در توئیتی دیگر ایران را به حمله علیه پالایشگاه‌های نفتی تهدید کرد. گراهام نوشت: «خطاب به حکومت ایران: مراقب باشید چه چیزی را طلب می‌کنید- کشوری که برای موجودیتش به توان پالایش نفت وابسته است باید محتاط باشد.»

«مارکو روبیو»، سناتور جمهوری‌خواه ایالت فلوریدا هم از ترامپ حمایت کرد و نوشت: «آمریکا در پاسخدهی به حملات هدایت‌شده از سوی ایران، خویشتنداری شگفت‌آوری نشان داده است. از ماه اکتبر، ۱۱ حمله راکتی علیه ما در عراق صورت گرفت تا اینکه سرانجام به این حملات پاسخ دادیم.»

«تام کاتن»، نماینده مجلس سنا هم نوشت: «وقتی که یک شبه‌نظامی تحت حمایت ایران هفته گذشته یک آمریکایی را کشت با پاسخی قاطع مواجه شد. اکنون، سفارت ما در بغداد- که بخشی از خاک آمریکا محسوب می‌شود- در یک اقدام تنش‌زای دیگر مورد حمله واقع شده است. همان‌طور که رئیس‌جمهور خاطرنشان کرده، ایران باید پاسخگو شود.»

«الیوت انگل»، رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا هم اعتراضات ضد آمریکایی مقابل سفارت را به ایران ربط داده است. او در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان مدعی شد: «در ذهن من شکی وجود ندارد که ایران عامل پشت‌پرده این اتفاقات است.»

سناتور «تد کروز» هم مانند «انگل» مدعی شد ایران عامل این حمله بوده است. او در توئیتر نوشت: «مرتکب اشتباه نشوید. رژیم ایران مسئول حمله به سفارت ما است- این تاکتیکی است که آنها با نقض اسایی‌ترین قوانین و هنجارهای دیپلماسی بین‌المللی، در داخل و خارج ایران از آن استفاده می‌کنند.»

وی در توئیت بعدی خودش از عراق هم انتقاد کرده است: «بسیار تأسف‌بار است که عراق تا به حال به تعهداتش جهت محافظت از ساختمان‌های دیپلماتیک آمریکا عمل نکرده است.»

«میت رامنی» که جزو معدود جمهوری‌خواه‌های مخالف ترامپ است بدون انتقاد از او اعتراضات علیه سفارت آمریکا را محکوم کرد.

او نوشت: «حمله شبه‌نظامیان به سفارت ما گواه دیگری است مبنی بر اینکه ایران در حال افزایش تنش‌ها و اقدامات بی‌ثبات‌کننده است. عراق باید برای کمک به دفاع از سفارت ما مسئولیت به عهده بگیرد. ایران باید محکومیت تک تک ملت‌های متمدن را احساس کند و تحریم‌های ما علیه ایران باید تشدید شود.»

تظاهرات علیه آمریکا

سفارت آمریکا در بغداد از صبح امروز صحنه اعتراضات ضد آمریکایی است. واشنگتن از اتباع خود خواست از نزدیک شدن به این مجموعه خودداری کنند.

این سفارتخانه همچنین از شهروندان آمریکایی خواست تا هوشیار بوده و تدابیر امنیتی را در دستور کار قرار دهنده است.

از سوی دیگر گزارش‌ها حاکی از آن است که سفارت آمریکا در بغداد ۸۰ نفر از کارمندان خود را از بغداد خارج کرده و به اربیل منتقل کرده است.

 این اقدام به دلیل تهدیدهای احتمالی علیه سفارت آمریکا در بغداد، در پی حمله هوایی اخیر این کشور به مقرهای الحشد الشعبی در شهرستان «القائم» در استان «الانبار» صورت گرفته است.

جنگنده‌های ارتش آمریکا، یکشنبه‌شب، چند مقر گردان‌های حزب‌الله مرتبط با سازمان الحشد الشعبی عراق را در مرز سوریه بمباران کردند و وزارت دفاع آمریکا با صدور بیانیه‌ای این حمله را تأیید کرد.

منابع الحشد الشعبی نیز اعلام کردند که در این حمله هوایی، دستکم ۲۸ نفر از نیروهای الحشد الشعبی از جمله یکی از فرماندهان آن و دو معاون وی و معاون منابع فرمانده تیپ ۴۵ شهید و ۵۱ نفر دیگر مجروح شدند.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, تظاهرات علیه آمریکا,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه