اخبار داغ

توزیع مرکبات تنظیم بازار از نیمه دوم بهمن‌ماه؛

اما و اگرهای خرید 30 هزار تن مرکبات شب عید در مازندران

اما و اگرهای خرید 30 هزار تن مرکبات شب عید در مازندران
به گفته مسئولان استانی، در حالی در سال‌جاری و از سوی کمیته راهبردی میوه و ذخیره‌سازی ستاد تنظیم بازار کشور، تامین و ذخیره‌سازی پرتقال تامسون کشور به میزان 30 هزار تن به استان مازندران محول شده است که میزان تولید پرتقال تامسون در استان به بیش از یک میلیون و 700 هزار تن می‌رسد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به گزارش بلاغ، به گفته مسئولان استانی، طی سال‌جاری و از سوی کمیته راهبردی میوه و ذخیره سازی ستاد تنظیم بازار کشور، تامین و ذخیره سازی پرتقال تامسون کشور به میزان 30 هزار تن به استان مازندران محول شده است و باغداران توانمندی که امکانات انبار و ذخیره‌سازی برای آنان مهیا و دارای ۳۰ تا ۳۵ تن محصول باشند می‌توانند در این طرح شرکت کنند.

گفتنی است برای تامین ۴۰ هزارتن پرتقال میوه شب عید، مقدار ۳۰ هزارتن آن از مازندران و ۱۰ هزارتن نیز از والنسیای جنوب تامین خواهد شد.

در ضمن مقرر شده است به منظور پیشگیری از هرگونه نوسانات موجود در بازار علاوه بر مقدار فوق، به میزان ۲۰ درصد از مقدار میوه فوق برای شرایط اضطراری خرید، سورت و ضد عفونی و آماده ارسال به بازار نگهداری شود.

برای اطلاع از آخرین وضعیت خرید مرکبات در استان به شراغ یکی از مسئولان ذی ربط رفتیم که متن آن را می‌خوانید:

سپیده صاحبی سرپرست اداره بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران اظهار کرد: خرید تضمینی میوه شب عید یکی از سیاست‌های دولت بوده که بر اساس تصمیم اتخاذ شده در ستاد تنظیم بازار کشور مقرر شد این طرح توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت امسال برگزار گردد.

وی افزود: بر همین اساس و با توجه به رایزنی‌های صورت گرفته، تامین و ذخیره سازی پرتقال تامسون کشور از سوی کمیته راهبردی میوه و ذخیره سازی ستاد تنظیم بازار کشور به استان مازندران محول شده است.

سرپرست اداره بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران خاطرنشان کرد: اتحادیه باغداران مسئول اجرای این طرح در مازندران شده است؛ البته به این اتحادیه اعلام کردیم که محصول پرتقال را مستقیماً از باغداران تهیه کرده و از افراد دلال در این حوزه به هیچ عنوان خرید نداشته باشند.

صاحبی بیان کرد: بستن قرارداد جهت خرید مرکبات با باغداران مازندران برای خرید تضمینی مرکبات از ۱۷ آذرماه آغاز شده و همچنان نیز در حال انجام است.

وی ادامه داد: بر اساس تصمیم مسئولان کشوری مصوب شد تا 29 هزار و 500 تن پرتقال تامسون که بر اساس نیاز کشور و تقاضای استان‌های کشور معین شده است، جهت تامین بازار شب عید از استان مازندران تامین و خریداری شود.

سرپرست اداره بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران اعلام کرد: کار خرید توسط اتحادیه باغداران و با بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌ها، تشکل‌ها و باغداران در سطح استان آغاز شده و همچنان نیز در حال انجام است.

صاحبی تصریح کرد: قیمتی که مقرر شده تا نمایندگان استان‌های کشور بیایند و اینجا از ما تحویل بگیرند، 4 هزار و 500 تومان است و آن‌ها به استان‌های خود می‌برند و بنا است سازمان حمایت، سود مباشر را تعیین و قیمت مصوب فروش اعلام شود.

وی اضافه کرد: وزن پرتقال‌های خریداری شده باید بین 190 تا 300 گرم باشد و بخشی از این پرتقال‌ها وامس زده و مابقی نیز نایلون پیچ باشند.

اما یکی از موضوعات سوال برانگیز در این ماجرا سهم ناچیز 30 هزار تنی خرید شب عید این محصول در مقابل میزان یک میلیون و 700 هزار تنی پرتقال تامسون در مازندران است که این مسئول در این باره توضیح داد: این میزان سهمیه بر اساس نظر دولت و همچنین میزان درخواست نیاز استان‌های کشور تعیین شده است و ذخیره سازی بیش از این میزان که متقاضی برای آن در کشور اعلام نشده، در دستور کار نیست.

بنا بر آنچه که از سوی مسئولان این طرح اعلام شده است باغداران توانمندی که  امکانات انبار و ذخیره‌سازی برای آنان مهیا و دارای 30 تا 35 تن محصول باشند می‌توانند در این طرح شرکت کنند.

شایان ذکر است از نیمه دوم بهمن ماه سال جاری محصول مرکبات استان برای تنظیم بازار پایانی سال به سایر استان‌های کشور ارسال می‌شود.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه