اخبار داغ

پرفسور کردوانی مطرح کرد؛

تعطیلی مدارس در زمان آلودگی هوا اشتباه است

تعطیلی مدارس در زمان آلودگی هوا اشتباه است
پروفسور کردوانی بیان کرد: امسال آلودگی هوا نسبت به سال گذشته بیشتر شده و ممکن است تا عید هم طول بکشد و تنها راه حل پاکیزگی هوا شهر تهران بارش باران و وزش باد است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به‌نقل از شبکه خبری تهران نیوز، شاید برای شما هم سئوال پیش آید که میزان ترافیک در شهر تهران مانند همیشه است، و میزان آلودگی صنایع و کارخانه ها نیز همانند گذشته است، پس چرا هوا آلوده شده است؟ ، چرا از ابتدای سال پاییز به تعداد دست شمار هوای پاکیزه و سالم داشته‌ایم؟

در این راستا خبرنگار حوزه اجتماعی شبکه خبری تهران نیوز، گفت‌وگویی با پروفسور پرویز کردوانی چهره ماندگار در زمینه جغرافیا و پدر کویر‌شناسی ایران، داشت که در ادامه آن را با هم می‌خوانیم:

پروفسور پرویز کردوانی اظهار داشت: تهران همیشه آلودگی دارد ولی حالا که مواد آلوده کننده جدیدی وارد شهر نشده، چرا آلودگی هوا تشدید شده است؟

وی گفت: تهران همیشه آلودگی دارد ولی اذیت نمی‌کند، زیرا گرمایی که در هرکجای دنیا احساس می‌شود از زمین است و علت این امر تشعشعات خورشید است.

کردوانی مطرح کرد: در طول سال زمین گرم‌تر از هوا می‌باشد و چون هوا گرم است، آلودگی به سمت بالا صعود می‎کند. اما زمانی که زمین در اوایل فصل پاییز و زمستان سرد می‌شود آلودگی به علت سرمای زمین به سمت بالا نمی‌رود.

پدر کویر‌شناسی ایران افزود: استفاده کلمه وارونگی هوا اشتباه است، وارونگی یعنی هوا از بالا به سمت پایین می‌آید و هوا به علت سنگینی به سمت بالا نمی‌رود و فقط باد می تواند آن را از بین ببرد.

کردوانی بیان داشت: اگر در این شرایط هوا باران بیاد خطرناک است، زیرا گازی که در هوا وجود دارد با باران ترکیب می‌شود و حالت اسیدی پیدا می‌کند و در هر جایی که بریزد می‌سوزاند.

وی ادامه داد: زمین در طول سال در همه جای دنیا گرم‌تر از هوا است ولی در فصل سرما زمین سرد تر از هوا می‌شود به همین دلیل کسی مقصر آلودگی هوا نیست و علت آلودگی موقعیت جغرافیای تهران و بعضی از شهرها است.

کردوانی ضمن اشاره به گفته رئیس شورای شهر تهران در خصوص خسارت آلودگی هوا بیان کرد: راه حلی که مسئولین در مقابله با آلودگی هوا دارند اشتباه است. در این راستا رئیس شورای شهر تهران گفته است که هر روز تعطیلی تهران به علت آلودگی هوا ، هزار میلیارد تومان به تهران صدمه می‌زند.

کردوانی چهره ماندگار جغرافیا ایران گفت: تعطیلی مدارس در آلودگی هوا اشتباه بزرگی است، زیرا مدرسه بهتر می‌تواند بچه‌ها را کنترل کند تا پدر و مادر در خانه، سرویس مدارس هم در روز های تعطیلی با ماشین به کار های دیگری مشغول می‌شوند و بیکار نیستند.

وی افزود: مسئله دیگری که وجود دارد این است که خانواده‌ها برنامه دارند و  اگر مدرسه‌ها تعطیل شود خانواده‌ها با فرزندان خود چه کنند؟ بچه ها نیز از درس دور می‌شوند.

کردوانی ادامه داد: برای جبران روزهایی که به علت آلودگی هوا  مدارس را تعطیل کرده‌اند، قصد دارند در روز های پنج شنبه کلاس جبرانی برگزار کنند که این کار هم اشتباه است، برنامه هایی مانند کنکور که سراسری در کشور برگزار می‌شود دانش آموزان تهرانی که تعطیل هستند نمی‌خوانند و عقب می‌مانند.

وی مطرح کرد: بچه ها با کمی آلودگی مریض نمی‌شوند و باید کارهایی که در زمان آلودگی هوا می‌شود انجام داد را به دانش آموزان آموزش دهند. مانند: شستشوی روزانه بینی، یرا بینی مانند دهلیز است.

پروفسور پرویز کردوانی بیان کرد: اشتباه دیگر ممنوع کردن عبور و مرور کامیون ها است، زیرا با این کار، کامیون‌داران هم از زندگی عقب می‌مانند و نمی‌توانند خرج خانواده خود را بدهند، آیا دولت ضرر و زیان های آن‌ها را جبران می‌کند؟ معلوم است که خیر.، پس باید فکر اساسی کرد.

کردوانی ادامه داد: دولت به خوبی می‌داند منابع آلودگی هوا چه چیزهایی است، هنر این نیست که فقط بگوید کارخانه‌ها را تعطیل کنید یا ماشین‌ها را فرد یا زوج کند، باید مشکل را به صورت اساسی حل کند.

کردوانی اظهار داشت: در خصوص منابع آلودگی هوا اظهار نظرهایی که می‌شود متفاوت است، مثلا معاون نظارت و پایش اداره محیط زیست استان تهران گفته است، که بیشتر آلودگی‌ها مربوط به صنایع ساکن است یعنی پالایشگاه ها و شهرک های صنعتی و از آن طرف کمیسیون مجلس شورای اسلامی گفته است که نود درصد آلودگی کلان شهرها مربوط به وسایل نقلیه موتوری است و جای دیگری گفته است این نود و سه در صد نیست و هفتاد و هشت درصد است.

پدر جغرافیا ایران ضمن اشاره به منبع آلودگی‌ها در تهران گفت: مترو آلودگی خیلی بدی دارد که مسئولان از آن غافل هستند، حال سوال پیش می‌آید مترو چه آلودگی دارد؟

وی در پاسخ به سوال گفت: دو جور آلودگی داریم یکی آلودگی هوازی و دیگری آلودگی ناهوازی؛ آلودگی هوازی مربو ط به هوای آزاد است مانند هوایی که در خیابان‌ها می‌باشد. نا هوازی مثل هوای داخل آشپزخانه، رستوران‌ها، و مترو و اتوبوس ها است که این آلودگی ناهوازی گاه بدتر است.

کردوانی ادامه داد: شهرداری تهران گفته است ۷۰ درصد اتو بوس‌های حمل و نقل عمومی قراضه هستن و باید از رده خارج شوند، حال این اتوبوس که سربالا می‌رود و مسافر هم دارد، دو تا آلودگی ایجاد می‌کند یکی گازی که اتوبوس می‌دهد به اصلاح اگر اتوبوس دیزیلی باشد که خیلی آلود گی بیشتر می‌شود یکی هم که در اتوبوس‌ها به علت شلوغی سخت می‌ایستند و به علت ازدحازم جمعیت سبب ایجاد آلودگی ناهوازی می‌شود و باعث انتقال و شیوع بیماری‌های مختلف می‌شود.

تنها راه حل پاکیزگی هوا شهر تهران بارش باران و وزش باد است
صنایع ساکن مثل پالایشگاه‌ها می‌گویند در روزی که هوا آلوده است تعطیل هستند! چرا؟ در تمام دنیا پالایشگاه و صنایع وجود دارد اما به همان اندازه هم دستگاه تصفیه کاتالیزگر گذاشته‌اند که متاسفانه در ایران به خاطر گرانی این تصفیه کننده ها از آنها استفاده نمی‌شود.

کردوانی در پایان در پاسخ به سئوال خبرنگار سرویس اجتماعی شبکه خبری تهران‌نیوز در ارتباط با این‌که آلودگی هوای تهران تا چه زمانی تداوم دارد بیان کرد: امسال آلودگی هوا نسبت به سال گذشته بیشتر شده و ممکن است تا عید هم طول بکشد و تنها راه حل پاکیزگی هوا شهر تهران بارش باران و وزش باد است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه خبری تهران نیوز,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه