اخبار داغ

دغدغه‌هایی از جنس دریا و صید؛

افزایش نرخ حامل‌های انرژی معیشت صیادان را سخت‌تر کرده است

افزایش نرخ حامل‌های انرژی معیشت صیادان را سخت‌تر کرده است
معیشت سخت صیادان بوشهری با افزایش نرخ حامل های انرژی سخت تر شده است و گلایه مردان دریا از بی تدبیری برای چاره اندیشی مسئولان است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سپاس؛ مناطق همجوار دریا از گذشته همواره ارتباط نزدیکی با این گستره آبی داشته و زندگانی، فرهنگ و اقتصاد مردمان ساحل نشین گاهی به آن مقدار وابسته و درهم تنیده با دریا است که تغییری کوچک می تواند اثرات بزرگی را به دنبال داشته باشد. اقتصاد مناطق ساحل نشین ارتباط نزدیکی با دریا دارد و از دیرباز صیادی و تجاری دو شاخصه مهم اقتصادی ساحل نشینان است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سپاس,

در سال های اخیر صیادان استان بوشهر با فراز و نشیب های فراوانی برای ادامه شغل خود که اغلب پیشه موروثی آنان است مواجه بوده اند. مشکلات ریز و درشت صیادان استان بوشهر در بخش های بیمه و امنیت شغلی، کاهش ذخایر آبزیان و کاهش میزان صید، گرانی ملزومات شناورها و ابزار صیادی برخی از مهمترین دغدغه این قشر زحمت کش و آسیب پذیر است. سالیانی است که دغدغه میزان و قیمت سوخت نیز فشار مضاعفی بر صیادان وارد می کند و با تصمیم های جدید اتخاذ شده درباره اصلاح قیمت حامل های انرژی نگرانی هایی را در پی داشته است.

,

فارغ از مسئله سوخت شناورهای صیادی، صیدهای بی رویه و کاهش ذخایر آبزیان در خلیج فارس در چند سال گذشته باعث کاهش صید و به طبع آن کاهش درآمد صیادان شده است. این کاهش ذخایر از یک سو در میزان درآمد صیادان تاثیر داشته است و از سوی دیگر باعث می شود صیادان ناچار به بیشتر ماندن در دریا و صرف سوخت بیشتر می گردند و هزینه استهلاک قطعات نیز بیشتر خواهد شد.

,

1824761

, 1824761,

در هفته های گذشته اعلام نرخ و سهمیه جدید سوخت اظهار نارضایتی صیادان از سهمیه اختصاص داده شد به دفعات شنیده شده است و مسئولین قول پیگیری آن را داده اند. تعیین سهمیه ۴۰۰ لیتر در ماه در ابتدا با توجه به مصرف سوخت صیادان در هر بار صید به گفته فعالان این عرصه ناچیز بود چرا که کفاف بیشتر از یک یا دو بار سفر صیادی به دریا را نمی داد در حالی که متوسط رفتن صیادان به دریا در تابستان و زمستان بین ۶ تا ۱۲ سفر دریایی است.

,

استفاده قایق های صیادی از بنزین با نزخ آزاد علاوه بر اینکه به اقتصاد و معیشت خانواده صیادان صدمه می زند منجر به افزایش نرخ ماهی هم خواهد شد زیرا اگر قیمت ماهی متناسب با افزایش هزینه صید افزایش نیابد عملا صیادان توان کار با شرایط موجود را ندارند و بیشتر آنها به دریا نمی‌روند.

,

در این زمان با ورود نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر، صدای صیادان رساتر شد. آیت الله غلامعلی صفایی بوشهر با تاکید بر توجه به تامین سهمیه بنزین در مناطق ساحلی و دریایی استان بوشهر گفت: قایق‌داران صیادی استان بوشهر قشری زحمتکش و سخت کوش هستند و در راستای تامین سهمیه بنزین استانداری و مسؤولان ذیربط از جمله دریابانی اقداماتی انجام داده‌اند.

,

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر تصریح کرد: از هیئت دولت و مسؤولان استان بوشهر تقاضا می‌شود تا سهمیه‌بندی قایق‌های صیادی استان بوشهر هر چه سریعتر تصویب و عملیاتی شود و کاری کنند تا این قشر دچار مشکل معیشتی و اقتصادی نشوند.

,

1824762

, 1824762,

باز رایزنی های صورت گرفته مقرر شد سهمیه بنزین قایق‌های صیادی کمی کمتر از ۱۴۰۰ لیتری که در دور قبلی سهمیه‌بندی در نظر گرفته شده بود روی رقم ۱۲۰۰ لیتر در ماه مصوب شود و در وهله دوم نرخ سوخت نیز ۱،۵۰۰ تومان در هر لیتر در نظر گرفته شود.

,

هر چند این سهمیه هم با اجرایی شدن می تواند بخشی از مشکلات صیادان را کاهش دهد اما مجموعه مشکلات صیادان باید با پیگیری و عزم جدی مسئولان مرتفع شود. بهسازی و لایروبی بنادر و موج شکن اسکله های شیلاتی بندرگاه، شیلات، دیر، عامری، صلح آباد، نخل تقی و غیره از اهم خواسته های صیادان استان است. اساسی ترین مشکل جامعه صیادی کاهش شدید ذخائر صید است و افزایش چندین برابری هزینه های صید و صیادی ایجاب می کند که به فعالان این عرصه تسهیلاتی کم بهره تعلق گیرد. و از طرف دیگر خشودگی سود، جرائم و دیر کرد وام های صنعت آبزی پروی، اتحادیه صید و صیادی نیز متقاضی مساعدت و بخشودگی سود، جرائم و دیر کرد وام های اتحادیه و تعاونی های صیادی هستند.

,

انتهای پیام/ 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه