اخبار داغ

حال صادرات ناخوش است؛

افزایش واردات و کاهش صادرات در بازارچه‌های مرزی

افزایش واردات و کاهش صادرات در بازارچه‌های مرزی
کاهش میزان ارزش صادرات از مرزهای خراسان جنوبی و یکسان‌بودن ارزش ریالی آن طی هفت سال در حالی اتفاق افتاده که واردات به استان افزایش داشته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، خراسان جنوبی استانی کم‌برخوردار و مرزی است و سهم قابل توجهی از صنعت جهت کسب درآمد و رونق اقتصادی ندارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان,
مرز مشترک خراسان جنوبی با کشور افغانستان ظرفیت بسیار خوبی برای صادرات از استان و کسب درآمد است که متأسفانه در این زمینه نیز سهم صادرات ناچیز است و عایداتی نصیب استان نمی‌شود.
,
 
,
خراسان جنوبی دارای چهار بازارچه مرزی در شهرستان‌های مرزی نهبندان، درمیان، سربیشه و زیرکوه است که از این تعداد تنها بازارچه مرزی ماهیرود در شهرستان سربیشه فعال است و سه بازارچه دیگر به صورت یکطرفه از سوی کشور افغانستان بسته شده است.
,
 
,
علی‌رغم این‌که استان کسب درآمد زیادی در بخش کشاورزی، صنعت، گردشگری، زیرساخت‌های ارتباطی و سایر ندارد، مرز ظرفیت مناسبی برای صادرات و واردات و در نهایت رونق اقتصادی استان است اما متأسفانه به دلیل غیرفعال بودن سه بازارچه مرزی استان می‌توان گفت سهم درآمدی استان از ظرفیت مرز کم است.
,
 
,
میزان صادرات از مرزهای خراسان جنوبی طی حداقل دو سال گذشته و ۹ ماهه ابتدای سال‌جاری کاهش زیادی داشته اما واردات به استان چشمگیر بوده است.
,
 
,
کاهش ۴۰ درصدی ارزش صادرات طی ۹ ماه
, کاهش ۴۰ درصدی ارزش صادرات طی ۹ ماه,
 
,
نظر افضلی نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خاورستان، در این خصوص گفت: میزان صادرات قطعی از مرزهای استان در 9 ماهه ابتدایی سال 98 از نظر تعداد اظهارنامه صادره 6 درصد و از نظر ارزش 40 درصد کاهش را نشان می‌دهد.
,
 
,
افضلی ارزش کل صادرات قطعی انجام شده در این مدت را برابر 69 میلیون دلار اعلام کرد و افزود: عمده اقلام صادراتی استان شامل گازوئیل، سیمان، هیدروکربن سبک، روغن سوخت تقطیری، کاشی و سرامیک، صیفی‌جات، قیر، تسمه آهنی و رول گالوانیزه است.
,
 
,
افزایش ۷۷۴ درصدی واردات طی ۹ ماه
, افزایش ۷۷۴ درصدی واردات طی ۹ ماه,
 
,
وی اظهار کرد: همچنین میزان واردات قطعی در مدت مشابه یاد شده از نظر تعداد اظهار نامه 174 درصد و از نظر ارزش 774 درصد رشد را نشان می‌دهد.
,
 
,
نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ارزش مجموع واردات انجام شده در 9 ماهه ابتدایی سال 98 برابر 30 میلیون دلار بوده و عمده اقلام وارداتی استان شامل پنل خورشیدی، قطعات خط تولید کاشی، گوسفند، دستگاه آسیاب بنتونیت، بذر یونجه، تخم اسپند، تخم ریحان خوراکی، برنج و دانه اسفرزه می‌شود.
,
 
,
صادرات 500 تن زرشک از تولید 21 هزار تن
, صادرات 500 تن زرشک از تولید 21 هزار تن,
 
,
محسن احتشام رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند نیز در خصوص سهم کم محصولات کشاورزی از جمله زرشک از صادرات، تصریح کرد: زرشک تولیدی خراسان‌جنوبی ۲۱ هزار تن است در صورتی که تنها ۵۰۰ تن صادر می‌شود که صادرات در برابر تولید بسیار کم است.
,
 
,
غلامحسین جهانی رئیس اتاق تعاون خراسان‌جنوبی نیز در مورد سهم مرزنشینان از درآمدهای صادراتی و صادرات اجباری برای مرزنشینان، گفت: این قانون برای مرزنشینان به صرفه نیست و بهتر است حذف شود.
,
 
,
جهانی همچنین از عدم‌تناسب لیست کالاهای مجاز قابل ورود توسط مرزنشینان با نیازهای استان گلایه کرد و افزود: 48 قلم کالا اجازه واردات از کشور افغانستان را دارد که مشکل مهم شرکت تعاونی‌های مرزنشین از لحاظ سهمیه کالایی با عدم‌تناسب لیست کالاهای مجاز قابل ورود توسط مرزنشینان با نیازهای استان است که پیشنهاد می‌شود کالاهای متناسب با نیاز استان وارد شود.
,
 
,
وی ادامه داد: واردات برخی از کالاها نیاز استان نیست و صرفه اقتصادی برای مرزنشینان ندارد لذا تعیین این کالاها باید به استان واگذار شود تا بر اساس نیاز استان کالاها مشخص و وارد شود.
,
 
,
گلایه از عدم‌برگشت درآمدهای بازارچه ماهیرود به استان
, گلایه از عدم‌برگشت درآمدهای بازارچه ماهیرود به استان,
 
,
حسین موهبتی مدیرکل دفتر امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی نیز با بیان این‌که بازارچه ماهیرود از سال ۱۳۸۸ در استان راه‌اندازی شده است افزود: متأسفانه درآمد کسب شده از بازارچه‌های استان به خزانه کشور واریز می‌شود و بعد از آن باید منتظر باشند تا درآمدها در اختیار بازارچه‌ها قرار گیرد که این روش مدیریتی موجب ایجاد مشکلاتی می‌شود.
,
 
,
وی از عدم‌برگشت درآمدهای بازارچه ماهیرود به استان گلایه کرد و افزود: در سال‌های گذشته 30 درصد درآمدهای بازارچه ماهیرود به استان برگشت کرد در صورتی که در سال‌جاری هیچ‌گونه از منابع اعتباری بازارچه مرزی ماهیرود به استان برگشت نکرده است.
,
 
,
مدیرکل دفتر امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی گفت: دولت باید برای توسعه زیرساخت‌های بازارچه مرزی ماهیرود که منجر به رونق اقتصادی استان خواهد شد، کمک کند.
,
 
,
همچنین محمدعلی خاشی مدیرکل گمرکات خراسان‌جنوبی گفت: طی 9 ماهه گذشته از سال‌جاری 312 میلیون دلار کالا به وزن یک‌هزار و 912 تن از گمرکات استان به سایر کشورها صادر شده است.
,
 
,
وی افزود: از این میزان صادرات از گمرکات خراسان‌جنوبی حدود 70 میلیون دلار مربوط به خراسان‌ جنوبی و 242 میلیون دلار نیز مربوط به کالاهای موضوع ماده 116 بوده است.
,
 
,
مدیرکل گمرکات خراسان‌جنوبی بیان کرد: میزان واردات قطعی استان در این مدت نیز  30 میلیون دلار بوده و میزان واردات از نظر وزنی نیز 2 هزار و 396 تن بوده است.
,
 
,
خاشی گفت: در خراسان جنوبی 10 واحد گمرکی وجود دارد که شش واحد مرزی است ضمن این‌که گمرک یزدان از سوی ایران رسمی شناخته شده است اما دولت افغانستان آن را نمی‌پذیرد.
,
 
,
75 درصد خدمات گمرکی خراسان‌جنوبی مربوط به سایر استان‌ها است
, 75 درصد خدمات گمرکی خراسان‌جنوبی مربوط به سایر استان‌ها است,
 
,
مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی بیان کرد: 25 درصد خدمات گمرکی خراسان جنوبی مربوط به استان و 75 درصد به سایر استان‌های کشور خدمت ارائه می‌دهیم.
,
 
,
سعید بهشتی‌راد رئیس اداره بازرگانی خارجی صنعت، معدن و تجارت خراسان‌جنوبی نیز در مورد میزان صادارت از گمرکات خراسان جنوبی طی هشت ماه گذشته، بیان کرد: در این مدت میزان صادرات 874 تن به ارزش 63 میلیون دلار بوده است.
,
 
,
کاهش 50 درصدی صادرات
, کاهش 50 درصدی صادرات,
 
,
وی با بیان این‌که صادرات استان از محل ماده 116 (کالاهای اظهار شده در سایر گمرکات کشور خروجی از گمرک بازارچه‌های استان) 768 تن و به ارزش 190 میلیون دلار بوده، افزود: در مجموع از گمرکات و بازارچه‌های مرزی خراسان‌جنوبی و خروجی ماده 116 حدود 252 میلیون دلار صادرات انجام شده است که کاهش 50 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل را نشان می‌دهد.
,
 
,
رئیس اداره بازرگانی خارجی صنعت، معدن و تجارت خراسان‌جنوبی با اشاره به عمده‌ترین دلیل کاهش صادرات در استان، بیان کرد: تعهد برگشت ارز حاصل از صادرات، تخصصی‌شدن صادرات برخی کالاها صرفا توسط واحدهای تولیدی یا نمایندگان مجاز آن‌ها و ممنوعیت صادرات برخی از اقلام عمده صادراتی استان از جمله دلایل کاهش صادرات در استان است.
,
 
,
بهشتی‌راد عنوان کرد: عمده اقلام صادراتی استان در این مدت شامل هیدروکربن سبک، گازوئیل، کاشی، سرامیک، سیمان، قیر و صیفی‌جات بود که به کشورهای افغانستان، عراق، پاکستان و ترکمنستان صادر شد.
,
 
,
افزایش واردات
, افزایش واردات,
 
,
وی با بیان این‌که عمده کالاهای وارداتی به استان پنل‌های خورشیدی و دام زنده بوده که از چین، افغانستان و پاکستان به خراسان‌جنوبی وارد شد، گفت: طی هشت ماه گذشته واردات گمرکات استان دو هزار تن به ارزش 28 میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزش دلاری 720 درصد افزایش دارد.
,
 
,
همچنین داوود شهرکی مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی، سهم خروجی کالا به افغانستان از مرزهای استان را ۲۱ درصد ذکر کرد و گفت: در شش ماه نخست امسال ۱۵۱ میلیون دلار کالا از طریق مرزهای استان صادر شد.
,
 
,
وی افزود: از مجموع کالاهای خروجی از مرزهای استان ۱۰۲ میلیون دلار از محل ماده ۱۱۶ و ۴۹ میلیون دلار نیز مربوط به صادرات کالاهای خود استان بوده است.
,
 
,
وی بیان کرد: خراسان جنوبی ۳۳۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان دارد و این کشور ۹۰ درصد بازار صادراتی استان را به خود اختصاص داده است.
,
 
,
کاهش ۴۴ درصدی صادرات و افزایش ۷۱۷ درصدی واردات طی ۶ ماه/ یکسان بودن ارزش ریالی صادرات استان در ۷ سال
,
 
,
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی اظهار کرد: صادرات استان در ۶ ماه نخست امسال نسبت به سال قبل ۴۴ درصد کاهش و با این وجود میزان واردات ۷۱۷ درصد افزایش را نشان می‌دهد.
,
 
,
شهرکی تصریح کرد: بررسی روند صادرات استان در هفت سال گذشته نشان می‌دهد با وجود افزایش میزان صادرات استان از نظر وزنی، میزان صادرات از نظر ارزش ریالی روند یکسانی داشته است.
,
 
,
وی عنوان کرد: در حال حاضر خراسان جنوبی دارای ۲ گمرک رسمی بیرجند و ماهیرود و چهار بازارچه مرزی با زیرساخت‌های مناسب در چهار شهرستان است اما سه بازارچه آن از جانب کشور افغانستان مسدود شده است.
,
 
,
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی تأکید کرد: میزان واردات از افغانستان به استان بسیار پایین است به‌گونه‌ای که در ۶ ماه نخست امسال تنها ۲۶ میلیون دلار بوده است.
,
 
,
شهرکی تعطیلی بازارچه‌های مرزی استان و سیاست‌های افغانستان را یکی از مهمترین موانع و مشکلات تجارت با این کشور دانست و گفت: همچنین نبود سیاست تجاری مشخص در افغانستان و قدرت تصمیم‌گیران محلی، ممنوعیت‌های مقطعی اعمال شده از جانب افغانستان برای کالاهای ایرانی و ثبت غیرقانونی برندهای معتبر ایرانی در افغانستان از دیگر موانع و مشکلات است.
,
 
,
محمدصادق معتمدیان استاندار خراسان جنوبی بازدیدهایی از بازارچه‌های مرزی استان داشته و وعده‌هایی جهت بهبود وضعیت آن و همچنین بازگشایی سه بازارچه مرزی تعطیل داده است اما تاکنون محقق نشده است. وی در بازدید اخیر از مرز ماهیرود درخصوص ترغیب و جلب توجه کشور همسایه به ظرفیت مرز ماهیرود و افزایش میزان صادرات کالا به افغانستان، گفت: در این زمینه لازم است به خواسته‌ها و مطالبات اصلی طرف مقابل که همانا واردات کالا از این کشور است توجه کنیم.
,
 
,
وی، یکی از برنامه‌ها و هدف‌گذاری استان در مرز ماهیرود را سرعت‌بخشی به افزایش ظرفیت صادرات مرزی خواند و گفت: همه دستگاه‌های اجرایی باید در این زمینه روان‌سازی کنند.
,
 
,
بنابراین گزارش؛ وضعیت ناخوش صادرات در خراسان جنوبی و افزایش واردات، اقدام جدی مسئولان را می‌طلبد تا با استفاده از ظرفیت بالای مرز گامی در جهت توسعه استان برداشته شود.
,
 
,
انتهای پیام/
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه